Eurocopter (Aérospatiale) AS 355 F a F2 Ecureuil 2
24.9.2012
Od března 1992 sloužil u firmy ATE vrtulník AS 355 F OK-MIQ. ,
Od 2.2.1993 sloužil u firmy ATE vrtulník AS 355 F2 OK-WIQ.
Od února 1996 u firmy DELTA SYSTEM - AIR, s. r. o. slouží AS 355 F2 OK-AIA a OK-AIB.
K 29.3.1996 vznikla ABA AIR, a.s. sesterská společnost DELTA SYSTEM - AIR, s.r.o.s jedním vrtulníkem AS 355 F2 OK-BIC. (Brzy ho předala DS-A.)
Vrtulník AS 355 F2 OK-WIQ byl od 30.7.96 u DELTA SYSTEM - AIR.
Vrtulník AS 355 F2 OK-MIA byl od 6.10.1998 u DELTA SYSTEM - AIR.
Koncem roku 1998 se natáčel reklamní šot pro EuroTel Praha, s.r.o. pomocí kamery SpaceCam, namontované na vrtulník AS 355 F2 OK-MIA.
Od ledna 2005 vystřídaly nové vrtulníky EC 135 na stanicích LZS v Ústí nad Labem, Liberci a v Ostravě vrtulníky AS 355. Pro ty se hledal kupec. Vrtulníky OK-AIA a OK-BIC se používaly už jenom k leteckým pracím - filmování, retranslaci, atd.
Vrtulník AS 355 F2 OK-WIQ byl v červenci 2005 pronajmut na Sardínii firmě STARFLY, kam vrtulník přelétl Kamil Kolísek. Domů se vrátil v prosinci. Na jaře 2006 byl jí odprodán.
Vrtulník AS 355 F2 OK-MIA byl prodán do Belgie, společnosti Heli Service Belgium.
Vrtulníky AS 355 F2 OK-AIA a OK-BIC byly prodány na podzim 2012.
Technické údaje:
Vývoj : |
První vzlet 1968 |
Motor : |
2 x Allison 250 C-20F po 317 kW |
Rotor : |
Pravotočivý o průměru 11,69 m, třílistý |
Vrtulka : |
Tlačná, dvoulistá |
G / G max |
1230 kg / 2540 kg |
Osádka : |
Pilot + 5 cestujících |
Spotřeba : |
190-230 l/hod JET A1-L |
Použití : |
Víceúčelový |
LZS |
Na palubu se vejde jeden ležící pacient, stísněný prostor pro ošetřování |
Zajímavosti |
Horší výhled před přistáním, synchronizace motorů ručně, žádné odmrazování rotoru a ocasní vrtulky. |
Odkazy:
Seznam kusů provozovaných u nás
AS 355 F
OK-MIQ (v.č. 5160) (ex. F-ODDH[2], Heli-Union F-GEXD) od března 1992 k ATE OK-MIQ.
AS 355 F2
OK-WIQ (v.č.5483) (ex F-WYMA, Norrlandsflyg SE-JET, OM-WIQ od 2.2.1993 k ATE) OK-WIQ od 30.7.1996 u DELTA SYSTEM - AIR, od jara 2006 I-SFLY STARFLY Itálie
OK-AIA (v.č. 5512) OK-AIA (ex. F-OHEM, RP-C355[2]) od 12.1.96 u DELTA SYSTEM - AIR, od 18.9.2012 N. Zéland.
OK-AIB (v.č. 5595) OK-AIB od února 1996 u DELTA SYSTEM - AIR. Zničen 16.5.1998.
OK-BIC (v.č. 5388) (ex. GN-8884(YV), F-WQED) OK-BIC od 20.11.1996 u DELTA SYSTEM - AIR, od 18.9 2012 N. Zéland.
OK-MIA (v. č. 5187) (ex. N5799W) OK-MIA od 6.10.1998 u DELTA SYSTEM - AIR, od ledna 2007 Heli Service Belgium