Eurocopter (Aérospatiale) AS 355 F a F2 Ecureuil 2

24.9.2012

Od března 1992 sloužil u firmy ATE vrtulník AS 355 F OK-MIQ. helo124.JPG (48486 bytes), helo537.JPG (69919 bytes)

Od 2.2.1993 sloužil u firmy ATE vrtulník AS 355 F2 OK-WIQ.

Od února 1996 u firmy DELTA SYSTEM - AIR, s. r. o. slouží AS 355 F2 OK-AIA a OK-AIB.

K 29.3.1996 vznikla ABA AIR, a.s. sesterská společnost DELTA SYSTEM - AIR, s.r.o.s jedním vrtulníkem AS 355 F2 OK-BIC. (Brzy ho předala DS-A.)

Vrtulník AS 355 F2 OK-WIQ byl od 30.7.96 u DELTA SYSTEM - AIR.

Vrtulník AS 355 F2 OK-MIA byl od 6.10.1998 u DELTA SYSTEM - AIR.

helo282.jpg (82788 bytes)Koncem roku 1998 se natáčel reklamní šot pro EuroTel Praha, s.r.o. pomocí kamery SpaceCam, namontované na vrtulník AS 355 F2 OK-MIA.

 

helo836.JPG (31820 bytes), helo1051.jpg (58896 bytes), helo837.JPG (39968 bytes) helo1055.jpg (75020 bytes), helo1054.jpg (92951 bytes),helo802.jpg (21002 bytes), helo834.JPG (17234 bytes), helo1010.jpg (170571 bytes), helo1057.jpg (60337 bytes)helo1294.jpg (20027 bytes).

Od ledna 2005 vystřídaly nové vrtulníky EC 135 na stanicích LZS v Ústí nad Labem, Liberci a v Ostravě vrtulníky AS 355. Pro ty se hledal kupec. Vrtulníky OK-AIA a OK-BIC se používaly už jenom k leteckým pracím - filmování, retranslaci, atd.

Vrtulník AS 355 F2 OK-WIQ byl v červenci 2005 pronajmut na Sardínii firmě STARFLY, kam vrtulník přelétl Kamil Kolísek. Domů se vrátil v prosinci. Na jaře 2006 byl jí odprodán.

Vrtulník AS 355 F2 OK-MIA byl prodán do Belgie, společnosti Heli Service Belgium.

Vrtulníky AS 355 F2 OK-AIA a OK-BIC byly prodány na podzim 2012.

 

Technické údaje:

Vývoj :

První vzlet 1968

Motor :

2 x Allison 250 C-20F po 317 kW

Rotor :

Pravotočivý o průměru 11,69 m, třílistý

Vrtulka :

Tlačná, dvoulistá

G / G max

1230 kg / 2540 kg

Osádka :

Pilot + 5 cestujících

Spotřeba :

190-230 l/hod JET A1-L

Použití :

Víceúčelový

LZS

Na palubu se vejde jeden ležící pacient, stísněný prostor pro ošetřování

Zajímavosti

Horší výhled před přistáním, synchronizace motorů ručně, žádné odmrazování rotoru a ocasní vrtulky.

Odkazy: L+K 13/92, 4/93, 3,7,23/96, 18/97, 1/98, 11/99

Seznam kusů provozovaných u nás

AS 355 F

OK-MIQ (v.č. 5160) (ex. F-ODDH[2], Heli-Union F-GEXD) od března 1992 k ATE OK-MIQ.

AS 355 F2

OK-WIQ (v.č.5483) (ex F-WYMA, Norrlandsflyg SE-JET, OM-WIQ od 2.2.1993 k ATE) OK-WIQ od 30.7.1996 u DELTA SYSTEM - AIR, od jara 2006 I-SFLY STARFLY Itálie

OK-AIA (v.č. 5512) OK-AIA (ex. F-OHEM, RP-C355[2]) od 12.1.96 u DELTA SYSTEM - AIR, od 18.9.2012 N. Zéland.

OK-AIB (v.č. 5595) OK-AIB od února 1996 u DELTA SYSTEM - AIR. Zničen 16.5.1998.

OK-BIC (v.č. 5388) (ex. GN-8884(YV), F-WQED)  OK-BIC od 20.11.1996 u DELTA SYSTEM - AIR, od 18.9 2012 N. Zéland.

OK-MIA (v. č. 5187) (ex. N5799W) OK-MIA od 6.10.1998 u DELTA SYSTEM - AIR, od ledna 2007 Heli Service Belgium