Historie Letecké služby pátrání a záchrany LSPZ
a Letecké zdravotnické záchranné služby LZZS (LZS)
v Československu
28.12.2019
V roce 1990 byl zahájen provoz v Hradci Králové Kryštof 06 Úřadem FMV pro leteckou službu.
Od května 1990 držely hotovost pro sekundární lety vrtulníky Mi-17 v Prostějově u 51. vrp.
17.7.1990 byl na letišti Mariánské Lázně Kryštof 07 zahájen zkušební provoz.
Od 1.9.1990 byly dva vrtulníky Mi-8 0818 a 1932 od 31. smltvpz v Bechyni připraveny k plnění úkolů v systému LZS. Létali se převážně sekundární lety.
Středisko LZS Košice Kryštof 08.
Středisko LZS v Olomouci Kryštof
09
bylo otevřeno 1.10.1990. Pilot Zemek. (L+K 17/95)
Středisko LZS Nové Zámky Kryštof 10.
Od 8.10. do 15.10.1990 se v Praze, Bratislavě, Bánské Bystrici a v Brně předváděl
vrtulník BK 117 I-MABR. (L+K
3/91)
Středisko LZS Bratislavě Kryštof 11 bylo otevřeno 15.10.1990.
Od
30.10.1990 se už také v Popradě nacházel vrtulník SA
316B Alouette III OK-FIT určený pro LZS v oblasti Tater. První letová
akce pro TANAP se uskutečnila 15. prosince 1990. Podrobnosti.
Provoz vrtulníku přechodně zajišťovala tehdejší Správa TANAPu, od 1.1
1993 pak byl pronajatý firmě ATE v rámci střediska LZS Krištof 03 v Popradu.
První zkušenosti z provozu vrtulníku Bell 206L-3
D-HIBS k 28.4.1991. (L+K
12/91)
Od 1.5. 1991 byl zahájen provoz ve středisku LZS v Jihlavě Kryštof 12.
Od jara 1991 armáda upravila pro potřeby LZS tyto vrtulníky Mi-2URN 0712, 0714, 0715, 0717, 0718 se žlutým nátěrem a 0717 s 0718 s červeným nátěrem.
Od
1.5.1991 vrtulníky Mi-2 od odřadů v Bechyni sloužily na stanici LZS na letišti
České Budějovice Kryštof 13. Vrtulníky Mi-8 pro sekundární lety
nadále startovaly přímo z Bechyně.
Od 1.5.1991 1. ltvpz na letišti Dobřany převzala od Slov-airu středisko LZS Kryštof 07, která se do té doby nacházela na letišti Mariánské Lázně.
Provozní dohoda o spolupráci mezi službami SAR ČSFR a SRN (střediska SAR
v Praze a Gochu) byla podepsána 23.6.1991. (L+K 21/91)
Středisko LZS v Žilině od 1.7.1991 Kryštof 14.
Středisko LZS v Ústí nad Labem Kryštof 15.
8.8.1991 byl
poprvé nasazen v LZS vrtulník BO 105CBS4
B-5292 LS Policie ČR. (L+K
21/91)
Na prvním ročníku Slovakomedia 91 v době od 22. do 25.10.1991 v Žilině
byl předveden Sokol pro 4 pacienty + doktor. (L+K
4/92)
Od roku 1992 se změnil provozovatel stanic LZS Ostrava, Jihlava, Ústí nad Labem, B. Bystrica, Bratislava, Žilina, Nové Zámky. Slov-air byl vystřídán firmou BEL-AIR, s.r.o. Stanici Brno a Olomouc převzala firma ALFA - HELIKOPTER, spol. s r. o..
V roce 1992 byl zahájen provoz střediska LZS Trenčín Kryštof 16 firmou BEL-AIR, s.r.o..
V Havlíčkově Brodě
vzniklo středisko vojenské LZS Kryštof 17, provozované 51. vrp
Prostějov. Mi-17 pro LPZS v Prostějově u
51. vrp. (L+K 12/92)
Dvoudenní zkušenosti z provozu vrtulníku Bell 412HP v pražské
LZS. (L+K
17/92)
Vrtulník
PZL Kania B-3211 LS
Policie ČR byl ověřován v LZS od 13.4.1992. Od 1.9.1992 do 1.8.1993 byl zkušebně provozován v LZS. (L+K
9/92)
Od dubna 1992 sloužil v Ostravě Kryštof 05 u
BEL-AIR, s.r.o. vrtulník
Bell 206L-3 LongRanger III a druhý kus pendloval po slovenských stanicích. (L+K
17/92)
Firma ALFA - HELIKOPTER, spol. s r. o.. převzala 27.5.1992 vrtulník Bell 206L-3. (L+K 12/92)
Zástupci středisek LZS a vrtulníkových provozovatelů založili v Praze
22.5.1992 na celostátním shromáždění Asociaci
leteckých záchranných služeb ČSFR. Zkušenosti z dosavadního
provozu. (L+K 6,12/92)
V červenci 1992 byl zahájen provoz ve středisku LZS Liberec
Kryštof
18
Bulletin ALZS ČR č.1 (L+K 19/93), Bulletin č.2
(L+K 4/94), Bulletin č.3 (L+K 11/94), Bulletin č.4 (L+K 18/95)
Návštěva prezidentky americké asociace LZS Jane Wynnové v ČSFR. (L+K
21/92)
Koncem roku 1992 dochází k začlenění stanice LZS Kryštof 07 dosud provozovanou 1. ltvpz do 11. vrp.
Koncem roku 1992 byla založena Nadace LZS se sídlem v Černovicích a byl
vydán Katalog LZS v ČR a ve SR. (L+K 3/93)