Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.
04.11.2019
Po roce 1990 u tehdejšího Úřadu FMV pro leteckou službu se řešil problém modernizace vrtulníků pro záchranné činnosti a policejní práci. Nástupce dosavadních strojů Mi-2 se vybíral ze dvou typů. Německého BO 105 a francouzského AS 355 Ecureuil. Nakonec byl vybrán německý vrtulník BO 105.
První vrtulník BO 105CBS4 B-5763 výrobce dodal 7.5.1991 k Letecké službě Federálního policejního sboru. Měl nalétáno 1 253 hodin a kromě policejních činností byl používán k přepravě vládních a ústavních přestavitelů. V provozu odlétal 467 hodin a následně byl v roce 1992 po nehodě vyřazen.
Druhý vrtulník BO 105CBS4 B-5278, vyrobený v roce 1982, byl dodán 10.7.1991 s náletem 1 622 hodin. Stroj původně létal v Austrálii a následně prošel celkovou repasí. Vrtulník, který byl přestavěn do sanitní verze, létal ve své původní bílé barvě a většinu doby byl k dispozici Letecké záchranné službě (LZS) Hradec Králové. První nasazení v LZS se uskutečnilo 8.8.1991. U Letecké služby Policie ČR nalétal 858 hodin a v roce 1999 byl po nehodě vyřazen z provozu.
V roce 1992 byly zakoupeny dva zcela nové stroje BO 105, které výrobce dodal už v modrém policejním barevném provedení.
Třetí vrtulník BO 105CBS4 B-5265 přistál na Ruzyni 26.3.1992. Zakoupen za Kčs 79 000 000,-.
Letové zkoušky BO 105 se stabilizovanou plošinou firmy Tadiran.
Canadair CL601-3A ve skupině s BO 105CBS4 LS Policie
v červnu 1993 na letišti Roudnice. Foto Jan Čech www.planes.cz
Čtvrtý vrtulník BO 105CBS4 B-5292.
Od počátku roku 1995 je v Hradci Králové trvale provozován vrtulník BO 105CBS4 B-5292.
Majitel firmy HELIWORK CZ pan Krestýn přeletěl v květnu 2004 z Německa svůj nový vrtulník MBB BO 105C OK-EIH (ex policejní D-HBOB). Bude ho používat pro kontrolu nadzemního vedení. (L+K 5/04)
Pan Krestýn přeletěl na podzim 2004 svůj další vrtulník MBB BO 105C
OK-IAN (ex policejní D-HBOE). Den otevřených dveří Přerov 28.5.2005 .
Foto Daniel Rybka.
8.
Memorial Air Show v Roudnici nad Labem ve dnech 25. a 26.6.2005. Policejní
vrtulník B0 105CBS4 B-5265 ,
.
Foto Zdeněk
Vrba.
Nové registrační značky byly policejním vrtulníkům přiděleny následovně: 865 (B-5265/OK-BYX) a 878 (B-5278/OK-BYY).
Oba vrtulníky byly vyřazeny z provozu po náletu 4 724 resp. 4 795 hodin.
Bez poznávací značky! policejní vrtulník nad Prahou 24.10.2008.
Foto
Milan K. www.planes.cz
20.2.2009 se uzavřela historie provozu vrtulníků BO 105CBS4 u Letecké služby policie ČR. Za 18 let provozu u Letecké služby Policie České republiky nalétaly vrtulníky BO 105 celkem 12 468 hodin, z toho 3 585 pro LZS Hradec Králové. L+K 4/09
V říjnu 2010 byly prodány za Kč 12 000
000,-.
od 25.11.2010 je provozuje firma Blue Sky Service,
s. r. o.
V roce 2018 vymazány z leteckého rejstříku.
Technické údaje:
Vývoj : |
První vzlet 16.2.1967 |
Motor : |
2 x Allison 250-C20 B po 313 kW |
Rotor : |
Levotočivý o průměru 9,84 m, čtyřlistý |
Vrtulka : |
Tlačná, dvoulistá |
G / G max |
1301 kg / 2500 kg |
Posádka : |
BO 105CBS: pilot + 7 cestujících, BO 105C 1+4 |
Spotřeba : |
225 l/hod JET A-1L |
Použití : |
Víceúčelový |
LZS |
Na palubě se umístí jeden ležící pacient, oba ošetřovatelé mají k němu přístup. Vybavení BO 105CBS4. |
Odkazy:
Seznam kusů provozovaných u nás
BO 105CBS4
Výr. č. S-592 (1982) – ex D-HDQO2, ex (N4572H?), 09072 (Swedish AF), ex D-HDQO2, VH-NSQ, ZK-HPB, VH-MBL, ex D-HDQO2, B-5292 u LS Policie, zničen 4.8.1999
Výr. č. S-763 (1987) – ex D-HDXY, ex (N729MB?), ex D-HDXY, B-5763 u LS Policie, zničen 22.4.1992Výr. č. S-865 (1992) – ex D-HFHW, ex D-HMBK2, ex B-5265 u LS Policie, OK-BYX, OK-AAA od 25.11.2010 ORTIKA a. s., provozovatel Blue Sky Service, s. r. o., od 2015 ORTIKA a. s.,
Výr. č. S-878 (1992) – ex D-HFNJ,
ex D-HMBK4, ex B-5278 u LS Policie, OK-BYY,
OK-BBB od 25.11.2010 ORTIKA a. s., provozovatel Blue Sky Service,
s. r. o., od 2015 ORTIKA a. s.,
BO 105C
Výr. č. S-175 - ex D-HDFM?, ex D-HBOB, OK-EIH od 19.04.2004 HELIWORK CZ, s.r.o., majitel NUTGALL s. r. o., provozovatel HELIWORK CZ, s.r.o.
Výr. č. S-415 (1978) - ex D-HDMN?, ex D-HBOE, OK-IAN od 03.02.2005 HELIWORK CZ, s.r.o., majitel GENENNIO s. r. o., provozovatel HELIWORK CZ, s.r.o., bez provozovatele.