Téma příštích dnů: Letecká záchranná služba

Letecká zá
chranná služba je pro Ministerstvo zdravotnictví zajišťována na základě příslušných smluv uzavřených jednak s MO (z 29.4. 1998, podepsán paní ministryní Roithovou) a MV (z 2.7. 1997, podepsán panem ministrem Stráským), a to včetně dodatků podepisovaných 1. náměstkem MZ a pak také se soukromými leteckými společnostmi. Vzhledem k tomu, že ve smlouvách s výše uvedenými ministerstvy nespatřujeme závady, ve svém právním rozboru se budeme zaobírat především smlouvami, které byly uzavřeny mezi MZ a následujícími soukromými leteckými společnostmi:

1) Helicopter, s.r.o.

2) DELTA SYSTEM - AIR, a.s.

3) ALFA - HELIKOPTER, s.r.o.

    Pouze s firmou Helicopter, s.r.o. byla výslovně uzavřena smlouva o dílo podle obchodního zákoníku. U zbylých dvou smluv tato skutečnost pouze vyplývá z jejich předmětu.

    1) Smlouva mezi MZ a ALFA HELIKOPTER, s.r.o. byla uzavřena 14. 12. 1993, a to na dobu určitou do 31.12. 2001. Dodatkem z 21.3. 1997 (podepsán panem ministrem Stráským) byly upřesněny či nahrazeny jinými některá její ustanovení, aniž by se to ovšem kladně projevilo na postavení MZ jako smluvní strany. Nejzávažnější nedostatky odstraněny nebyly, tzn. přetrvala praktická nemožnost MZ od smlouvy odstoupit a zůstala poměrně vysoká cena za poskytované služby, která byla dodatkem naopak ještě navýšena, a to jak cena za letovou hodinu tak i paušál. Do textu smlouvy byla dodatkem včleněna ještě inflační doložka. S ohledem na povinnost vyplývající z čl. IV bod 3 dodatku (inflační doložka) pak byla dodatkem z 5.3. 1998 stanovena cena za zajišťování LZS v r. 1998 - podepsán ministryní Roithovou.

    2) První smlouva o zajišťování LZS mezi MZ a DELTA SYSTEM - AIR, s.r.o. byla uzavřena 1.1. 1993 na dobu určitou do 31. 12. 1993. Ještě během její platnosti, dne 17. 12. 1993, došlo k uzavření další smlouvy o spolupráci při zajišťování LZS, a to rovněž na dobu určitou. Nyní již s platností do konce roku 2001. V roce 1995 byly pak podepsány smluvními stranami 2 dodatky; oba se týkaly navýšení ceny za provoz LZS, jeden se vztahoval k roku 1994 (1.10. 1995) a druhý k roku 1995 (20.12. 1995). Obdobný dodatek byl podepsán i v roce 1996 (15.10. 1996). V roce 1997 byl 27.4. uzavřen smluvní dodatek s obdobným obsahem jako se společností ALFA HELIKOPTER, s.r.o. (podepsán rovněž panem ministrem stráským), tzn. navýšení paušálu i ceny za letovou hodinu a včlenění inflační doložky. Tato inflační doložka se pak promítla i do navýšení ceny za rok 1998, kterou obsahuje dodatek z 31.3. 1998 - podepsána paní ministryně Roithová. MZ mělo povinnost tuto cenu navýšit (viz čl. IV odst. 3 dodatku z r. 1997).

    3) Smlouva s Helicopter, s.r.o. uzavřená 12.12. 1994 na dobu určitou do 31. 12. 1999 byla jako jediná výslovně uzavřena jako smlouva o dílo. Dodatek z 10.4. 1997 (podepsán panem ministrem Stráským) její platnost prodloužil do konce roku 2001 a mimo to, jak již je uvedeno u předcházejících dvou bodů navýšil cenu za dílo a součástí smlouvy se stala nová inflační doložka.

    Narozdíl od předcházejících dvou posuzovaných smluv a jejich dodatků, obsahuje pouze tato smlouva v § 3, (ochrana důvěrných informací) § 7 odst. 3 písm. c) (práva a odpovědnost za vady díla) a § 8 (podstatné porušení smlouvy) své přílohy č. 1 (obchodní podmínky) důvody, při jejichž existenci je objednatel oprávněn od smlouvy odstoupit a formu jakou tak má být učiněno, aby toto odstoupení mělo právní účinky. Jde o případy, kdy má dílo vady, zhotovitel je v prodlení se splněním díla nebo neumožnil kontrolu jeho provádění a postupu činností s tímto dílem spojených, či nedodržel jiné smluvní podmínky. Důvod, pro který může MZ od smlouvy také odstoupit, je porušení povinnosti týkající se ochrany důvěrných informací zhotovitelem.

    U předchozích dvou smluv (body 1 a 2) je naopak odstoupení možné v podstatě jen jestliže došlo k podstatnému porušení smlouvy zhotovitelem - § 550 obchodního zákoníku (MZ může provádění díla kontrolovat. V případě zjištění nedostatků v provádění díla je MZ oprávněno dožadovat se toho, aby zhotovitel vady odstranil a dílo prováděl řádným způsobem. Jestliže tak zhotovitel v přiměřené lhůtě neučiní a jeho postup by vedl k podstatnému porušení smlouvy (§ 345 odst. 2 obch. zák.) je MZ oprávněno odstoupit od smlouvy).

    Finanční rámec, v jakém se pohybují ceny za zajišťování LZS soukromými leteckými společnostmi, je pro MZ značně nevýhodný, a to zejména ve srovnání se smlouvami, které má MZ uzavřeno s MV a MO. Patrné je to z informace pro 1. náměstkyni, kde je uvedeno srovnání průměrných ročních nákladů na jedno středisko LZS. Zatímco u MV a MO činí náklady cca 13 400 000,- Kč, pak u Helicopter, s.r.o. 20 600 000,- Kč, u ALFA HELIKOPTER, s.r.o. 22 200 000,- Kč a u DELTA SYSTEM AIR, a.s. už 26 600 000,- Kč. Je ovšem třeba přihlédnout ke skutečnosti, že část nákladů na provoz středisek spadajících pod MO a MV je hrazena z jejich rozpočtů.

    Vzhledem k takto pro MZ finančně nevýhodně uzavřeným smlouvám, jejichž platnost končí až k 31.12. 2001, je velmi nesnadné, a to díky praktické nemožnosti MZ odstoupit od smluv (výj. smlouva s Helicopter, s.r.o.), vzniklou situaci řešit.

    Je možné pokusit se zahájit s uvedenými soukromými společnostmi jednání o ukončení platnosti smluv, přičemž je ovšem třeba z jejich strany počítat s požadavkem na určité finanční vypořádání. Dále lze postupovat i tak, že MZ od smluv ze zákonných, u Helicopter, s.r.o. i smluvních, důvodů odstoupí. Pak však musí MZ mít důvod, pro který od smlouvy odstoupilo řádně doložen. Jinak zde existuje riziko, že se společnosti zajišťující LZS obrátí na obchodní soud s požadavkem na poskytnutí náhrady škody z neplatného odstoupení od smlouvy.

 

    I přes to, že uvedené smlouvy jsou pro MZ nevýhodné, jsou platné. Ke změně smluv tak, aby byly výhodné pro obě smluvní strany je potřeba zahájit příslušná jednání tak, aby alespoň v dodatcích pro příští rok byly stanoveny takové finanční a další ujednání, které by zmírnily cenovou nevýhodnost pro ministerstvo a v tomto smyslu nově upravily původní smlouvy.

 

V Praze dne 4.1. 1999

 

 

JUDr. Brigita Poláčková

ředitelka odboru PRO