Středisko územní služby
Hradec Králové
MUDr.
JIŘÍ MAŠEK vedoucí lékař LZS Hradec Králové (L+K
18/95)
Záchranné
lety vrtulníků jsou dnes již neodmyslitelnou součástí neodkladné přednemocniční
péče. Nikoho nepřekvapí rychlý zásah osádky vrtulníku u autonehody či závažného
úrazu v horách v nepřístupném terénu. Od prvního nasazení vrtulníku při
záchranné akci v Tatrách uplyne letos již 30 let, k plošnému pokrytí
republiky leteckou záchrannou službou však došlo až po roce 1989.
Závažným
ekonomickým problémem je především dostupnost odpovídající techniky. V těchto
dnech končí éra v Polsku vyráběných vrtulníků Mi-2 a jednotliví
provozovatelé intenzívně hledají náhradu. Od roku 1996 by měly být pro záchranné
lety používány pouze dvoumotorové vrtulníky. Nabídka zahraničních firem
je poměrně široká, ale záchranné "speciály" v této nabídce
jsou většinou velmi drahé. Originální zdravotnická zástavba vrtulníku od
výrobce prodražuje stroj o více než půl milionu DM.
S
ohledem na dosavadní zkušenosti s dodatečnými zdravotnickými zástavbami
vozidel rychlé lékařské pomoci tuzemskými firmami, které "zlevňují"
každou sanitu zhruba o půl milionu korun, jsme se na Středisku územní záchranné
služby v Hradci Králové rozhodli ve spolupráci s provozovatelem vrtulníku
Leteckou službou Policie ČR a renomovaným výrobcem zdravotnických zástaveb
sanitních vozů Vojenským opravárenským podnikem v Hradci Králové provést
takovou zástavbu ve vrtulníku BO 105. Vrtulník dosud používala Letecká služba
Policie ČR zejména pro policejní lety. Vzhledem k dobrým technickým
vlastnostem byl později provizorně doplněn zdravotnickou zástavbou techniky
policejní letky a provozován pro potřeby zdravotníků. Vrtulník se při záchranných
pracech osvědčil natolik, že bylo rozhodnuto o definitivním řešení
zdravotnické zástavby a trvalém vyčlenění vrtulníku pro potřeby záchranné
služby. Z fotografické dokumentace je zřejmé, že se podařilo poměrně malý
prostor v kabině stroje dokonale využít. Vedle pilota je zády ke směru letu
umístěna sedačka lékaře, který se tak dostává optimálně za hlavu
pacienta a má dokonalý přehled o funkci přístrojů rozmístěných na stěně
před jeho očima. Za sedadlem pilota čelem k pacientovi sedí další člen záchranného
týmu, střední zdravotník-záchranář, který ze svého místa na pokyn lékaře
ovládá veškerou přístrojovou techniku včetně dvou radiostanic, které umožňují
spojení vrtulníku se všemi pozemními záchrannými složkami, které pracují
na frekvencích 80 a 160 MHz (zdravotníci, policie, horská služba, hasiči).
Pacient je nakládán do vrtulníku na speciálních nosítkách zezadu odklopnými
dvířky, ve zvláštních případech je možné naložení bočními dveřmi.
Je možné převážet vrtulníkem dva ležící pacienty. Vrtulník je vybaven
dvěma lahvemi se stlačeným kyslíkem 1 x 10 kg a 1 x 2 kg s napojením na malý
centrální rozvod k dýchacímu přístroji Oxylog, případně k dýchání
pomocí masky. Vrtulník je dále vybaven monitorovacím přístrojem Mini Pack
911 pro neinvasivní měření krevního tlaku, pulsu, saturace krve kyslíkem,
defibrilátorem a kardiostimulátorem Life Pack 10, infusní pumpou Ivac, odsávačkou
Laerdal, páteřovým rámem, vakuovou matrací, sadou vakuových dlah, extenční
dlahou, vyprošťovací sekerou a řadou dalších pomůcek a přístrojů tak,
jak je to dnes běžné ve velkých vozidlech rychlé lékařské pomoci.
Celkové
náklady na zástavbu vrtulníku (bez použité přístrojové techniky) přitom
nepřekročily 100 tisíc korun, což je v dnešních relacích neuvěřitelné.
Díky spolupráci konstruktérů a výrobních pracovníků VOP Hradec Králové,
techniků Letecké služby Policie ČR a zdravotníků LZS Hradec Králové tak
vznikl špičkový zdravotnický vrtulník. Prověřila se i nová cesta zástavby
vrtulníku renomovanou tuzemskou firmou za zlomek nákladů proti originální
zdravotnické zástavbě ze zahraničí.