Středisko územní služby Hradec Králové

MUDr. JIŘÍ MAŠEK vedoucí lékař LZS Hradec Králové (L+K 18/95)

Záchranné lety vrtulníků jsou dnes již neodmyslitelnou součástí neodkladné přednemocniční péče. Nikoho nepřekvapí rychlý zásah osádky vrtulníku u autonehody či závažného úrazu v horách v nepřístupném terénu. Od prvního nasazení vrtulníku při záchranné akci v Tatrách uplyne letos již 30 let, k plošnému pokrytí republiky leteckou záchrannou službou však došlo až po roce 1989.

Závažným ekonomickým problémem je především dostupnost odpovídající techniky. V těchto dnech končí éra v Polsku vyráběných vrtulníků Mi-2 a jednotliví provozovatelé intenzívně hledají náhradu. Od roku 1996 by měly být pro záchranné lety používány pouze dvoumotorové vrtulníky. Nabídka zahraničních firem je poměrně široká, ale záchranné "speciály" v této nabídce jsou většinou velmi drahé. Originální zdravotnická zástavba vrtulníku od výrobce prodražuje stroj o více než půl milionu DM.

S ohledem na dosavadní zkušenosti s dodatečnými zdravotnickými zástavbami vozidel rychlé lékařské pomoci tuzemskými firmami, které "zlevňují" každou sanitu zhruba o půl milionu korun, jsme se na Středisku územní záchranné služby v Hradci Králové rozhodli ve spolupráci s provozovatelem vrtulníku Leteckou službou Policie ČR a renomovaným výrobcem zdravotnických zástaveb sanitních vozů Vojenským opravárenským podnikem v Hradci Králové provést takovou zástavbu ve vrtulníku BO 105. Vrtulník dosud používala Letecká služba Policie ČR zejména pro policejní lety. Vzhledem k dobrým technickým vlastnostem byl později provizorně doplněn zdravotnickou zástavbou techniky policejní letky a provozován pro potřeby zdravotníků. Vrtulník se při záchranných pracech osvědčil natolik, že bylo rozhodnuto o definitivním řešení zdravotnické zástavby a trvalém vyčlenění vrtulníku pro potřeby záchranné služby. Z fotografické dokumentace je zřejmé, že se podařilo poměrně malý prostor v kabině stroje dokonale využít. Vedle pilota je zády ke směru letu umístěna sedačka lékaře, který se tak dostává optimálně za hlavu pacienta a má dokonalý přehled o funkci přístrojů rozmístěných na stěně před jeho očima. Za sedadlem pilota čelem k pacientovi sedí další člen záchranného týmu, střední zdravotník-záchranář, který ze svého místa na pokyn lékaře ovládá veškerou přístrojovou techniku včetně dvou radiostanic, které umožňují spojení vrtulníku se všemi pozemními záchrannými složkami, které pracují na frekvencích 80 a 160 MHz (zdravotníci, policie, horská služba, hasiči). Pacient je nakládán do vrtulníku na speciálních nosítkách zezadu odklopnými dvířky, ve zvláštních případech je možné naložení bočními dveřmi. Je možné převážet vrtulníkem dva ležící pacienty. Vrtulník je vybaven dvěma lahvemi se stlačeným kyslíkem 1 x 10 kg a 1 x 2 kg s napojením na malý centrální rozvod k dýchacímu přístroji Oxylog, případně k dýchání pomocí masky. Vrtulník je dále vybaven monitorovacím přístrojem Mini Pack 911 pro neinvasivní měření krevního tlaku, pulsu, saturace krve kyslíkem, defibrilátorem a kardiostimulátorem Life Pack 10, infusní pumpou Ivac, odsávačkou Laerdal, páteřovým rámem, vakuovou matrací, sadou vakuových dlah, extenční dlahou, vyprošťovací sekerou a řadou dalších pomůcek a přístrojů tak, jak je to dnes běžné ve velkých vozidlech rychlé lékařské pomoci.

Celkové náklady na zástavbu vrtulníku (bez použité přístrojové techniky) přitom nepřekročily 100 tisíc korun, což je v dnešních relacích neuvěřitelné. Díky spolupráci konstruktérů a výrobních pracovníků VOP Hradec Králové, techniků Letecké služby Policie ČR a zdravotníků LZS Hradec Králové tak vznikl špičkový zdravotnický vrtulník. Prověřila se i nová cesta zástavby vrtulníku renomovanou tuzemskou firmou za zlomek nákladů proti originální zdravotnické zástavbě ze zahraničí.