Historie Letecké služby pátrání a záchrany LPZS

a Letecké zdravotnické záchranné služby LZZS (LZS)

v Česku v EU

09.06.2022

Firma ALFA - HELIKOPTER, spol. s r.o. se k 7.5.2004 přejmenovala na ALFA-HELICOPTER, spol. s r.o.

6. ročník veletrhu integrovaného záchranného systému AIR AMBULANCE 2004 se konal 14.-15.5.2004 na letišti v Hradci Králové.

Ve dnech 26. - 27.5. létal italský vrtulník Agusta Bell AB. 212AM "61" od 604a Squadriglia SAR ze základny Grosseto s dobřanskými Sokoly při cvičení záchrany z vodní hladiny přehrady Jesenice pro IZS plzeňského a karlovarského kraje.

Od 27. do 30.5. proběhl v Jeseníku a okolí 8. ročník Rallye Rejvíz 2004. Účast vrtulníku W-3A "0716". V sobotu 29.5. akce Helpikův pohár Jeseník s předvedením ostravského vrtulníku EC 135 T1 OK-DSA.


Od ledna 2005 stanici LZS Brno Kryštof 04 provozuje LS Policie ČR.

V úterý 8.2. se uvolnila lavina v blízkosti jezera Malý staw na polské straně Krkonoš. Dvojice zasypaných mužů patřila do týmu polských horských záchranářů. Sesuv laviny vidělo několik lidí, kteří okamžitě zavolali na pomoc horskou službu. Polským záchranářům při akci pomáhali i jejich čeští kolegové. Na místo vyslali psovody ze Špindlerova Mlýna a několik záchranných týmů, které přepravil na místo vrtulník LZS z nedalekého Hradce Králové. Přesto prvního muže záchranáři vyhrabali po skoro hodině. Vrtulník Mi-2 zraněného přepravil do nemocnice v polské Jelení Góře. Druhého muže našli záchranáři o několik desítek minut později a český vrtulník EC 135 T2 ho převezl do nemocnice v Hradci Králové. Na místě byl ještě vrtulník Bell 412 z Prahy. Oba muži byli po vyhrabáni ze sněhu v bezvědomí, byli promrzlí a na následky zranění nakonec zemřeli. Podrobnosti.

7. ročník veletrhu integrovaného záchranného systému AIR AMBULANCE 2005  a Helicoptershow se konal 12.-14.5.2005 na letišti v Hradci Králové.

NATO Squadron Exchange Grosseto 2005. Ve dnech 13. až 17.6. dva dobřanské Sokoly "0715" a "0717" společně s italským vrtulníkem Agusta Bell AB. 212AM "61" od 604a Squadriglia SAR cvičily záchranné akce na moři z italské základny v Grosseto. (L+K 11/05)

Mezinárodní kongres leteckých záchranných služeb AIRMED 2005 v Barceloně ve dnech 20.-24.6.2005.

19.-22.9.2005 cvičení Triosar 2005 v severních Čechách. Účast W-3A, polského W-3A a německého vrtulníku UH-1D z Holzdorfu.

5.10.2005 cvičení Air Accident 2005 na Rokycansku. Účast W-3A s pilotem kpt. Milanem Vydrou. Později přiletěly ještě další vrtulníky z Dobřan a policejní vrtulníky z Ruzyně.

15.12.2005 v 17:15 byl v pořadu Kulatý stůl oficiálně představen předsedou senátu MUDr. Přemyslem Sobotkou projekt OK-Ambulance.cz, lékařský vedoucí projektu MUDr. Jiří Patrák vnesl světlo do medicínské problematiky projektu.

Ve Špindlerově Mlýně se ve středu 21.12.2005 uskutečnil historicky první závod Světového poháru ve sjezdovém lyžování na českém území. Účast vrtulníku EC 135 T1 OK-DSA v rámci projektu OK-Ambulance.cz.


25. - 28.5. proběhl v Jeseníku a okolí 10. ročník Rallye Rejvíz 2006. Účast vrtulníku W-3A "0714" helo3049.jpg (966330 bytes) z 23. zVrL.

Osmý ročník tradičního mezinárodního setkání odborníků leteckých záchranných zdravotnických služeb HELIMED 2006 (dříve Air Ambulance) se konal ve dnech 26. a 27.5.2006 v Hradci Králové, letiště Správčice. Součástí akce byla mezinárodní odborná konference, odborné prezentace, semináře, výstava letecké a zdravotnické techniky, zdravotnických pomůcek a farmaceutických produktů, včetně ukázek práce a součinnosti všech leteckých i pozemních záchranných složek. HELIMED doplňila tradiční, závěrečná HELICOPTERSHOW. Účastnili se přední odborníci z oboru letectví a medicíny ze zemí Evropské unie i jiných zemí Evropy. Podrobnosti. Nový název HELIMED lépe vystihuje charakter předmětné akce, která zcela vyváženě vytváří prostor pro reprezentaci veškerých medicínských i leteckých aspektů letecké záchranné zdravotnické služby. Současně se tímto názvem přihlašujeme k tradici pořádání mezinárodních kongresů - AIRMED. Česko bylo Evropským výborem pro vrtulníkovou záchrannou zdravotnickou službu a Air Ambulance - EHAC pověřena organizací mezinárodního kongresu Airmed 2008, který se uskuteční v Praze.

Ve dnech 6. až 10.11.2006 dva dobřanské Sokoly se zúčastnily součinnostního cvičení s 28. letkou polského námořnictva u Gdyně. Seznamovací lety se uskutečnily vrtulníkem W-3WA RM Anakonda, se svými vrtulníky si pak naše posádky vyzkoušeli vyhledávání lodí pomocí palubního radiolokátoru.

Na podzim 2006 přestěhování střediska LZS Brno z bývalého letiště Brno - Černovice do nových prostor na letišti Tuřany helo3599.JPG (1112539 bytes), helo3598.JPG (1217982 bytes). Foto Ondřej Šrámek.


Na letišti v Hradci Králové se uskutečnil v pátek 18.5.2007 mezinárodní kongres leteckých záchranářů Helimed, na kterém odborníci jednali o zvládání různých mimořádných situací. V sobotu akce pokračovala Helicoptershow, na které představili svou činnost vrtulníky záchranářů a také další složky Integrovaného záchranného systému. ČT 1. Helicoptershow podle Coyotaka. Helicoptershow podle Zdeňka Vrby.

USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY ze dne 29. října 2007 č. 1211 o změně usnesení vlády ze dne 10. října 2001 č. 1029, k organizačnímu a materiálnímu zajištění leteckých činností v Integrovaném záchranném systému.

O možnosti využít v naléhavých případech služeb německého záchranářského vrtulníku jednal v prosinci 2007 náčelník Horské služby Krušné hory Rudolf Chlad. Největší výhodou podle jeho slov je, že ze Zwickau může být nad Božím o dvacet minut dříve, než vojenští záchranáři z plzeňského letiště v Líních. „Z Plzně letí vrtulník 35 minut, zatímco z německé strany hranice pouze čtvrt hodiny,“ vysvětlil největší výhodu náčelník krušnohorských záchranářů. „Mezi svátky mám domluvenou schůzku s německými kolegy z Bergwachtu,“ konstatoval Chlad. Pokud se podaří dohodnout vše potřebné, mohl by se německý vrtulník na nebi objevit už v příštím roce. Jedním z problémů, které chce s německými kolegy Chlad projednávat, je otázka platby za tuto službu. „Čeští letečtí záchranáři létají. Pokud by tomu tak bylo i na německé straně, neměly by být problémy,“ vysvětlil Chlad. Němečtí vzdušní záchranáři využívají americké stroje Bell stejně jako čeští policisté. „Zatím k nám létají polské stroje značky Sokol. Ty jsou jak technicky, tak prostorově srovnatelné s vrtulníky používanými Němci,“ uvedl Chlad. Pokud by se podařilo tuto spolupráci navázat, museli by se němečtí piloti seznámit s přistávacími plochami v Krušných horách. „Na to ale stačí jeden. My jim ukážeme plochy, které využíváme, a oni se rozhodnou, zda je budou využívat také,“ dodal náčelník horských záchranářů. Karlovarský deník


Přibližně od poloviny ledna měli do Krušných Hor pro zraněné pacienty lítat němečtí záchranáři. Saské úřady ale spolupráci zřejmě kvůli odlišným zákonům zastavily. Pokud odletí český vrtulník mimo základnu a horská služba bude potřebovat jeho asistenci, pomohou kolegové z Německa. Tak to bylo vymyšlené, na tom se shodují zklamaní záchranáři. Gottfried Zehrmann z Horské služby v Johangeorgenstadtu vysvětluje, že leteckou záchranou službu mají ve Zwickau, vrtulník by přiletěl na Boží Dar do patnácti minut. Horská služba na Božím Daru zaměřila všechna místa, kde by mohl německý vrtulník přistávat a souřadnice poslala kolegům do Zwickau. Ti se vším souhlasili, pak ale zasáhli nadřízení německých pilotů. Náčelník Horské služby Boží Dar Rudolf Chlad potvrdil, že dostali zákaz činnosti přistávat na území České republiky. Jistě hrají velkou roli právní otázky, příliš podrobností zatím ale neznají. Celá věc je k nepochopení, kdyby však někdo z dotyčných měl problém a potřeboval pomoc, asi by se k problému stavěl jinak. Podle ministerstva zdravotnictví je problém ve způsobu řízení záchranných služeb, ale i v zákonech obou zemí. Mluvčí Ministerstva zdravotnictví Tomáš Cikrt doplňuje, že u neodkladné péče záchranných služeb je právní odpovědnost na každé straně jiná. Ministerstvo již připravuje mezinárodní dohody, které umožní záchranářům lépe spolupracovat. Pomoci chtějí Horská služba, hasiči i zdravotníci rychlé pomoci. O mezinárodní spolupráci budou záchranáři znovu jednat 28. dubna v Sasku. www.ct24.cz 8.4.2008

Praha ve dnech 20.-23.5.2008 hostila mezinárodní kongres leteckého záchranářství AIRMED 2008. Vlastní jednání odborníků z tohoto oboru se odehrávalo v hotelu Hilton. Přednášky se dělili na tří částí - medicínské, technické a legislativní. Součástí této akce byla i výstava v Průmyslovém paláci na holešovickém výstavišti, kde měla přístup pouze odborná veřejnost. Světovou premiéru si na této výstavce odbyl nový typ amerického vrtulníku Bell 429 ve verzi EMS. Dále zde vystavili své výrobky i firmy EUROCOPTER s typem EC 145 a italský výrobce AGUSTA se strojem Grand. V zajímavém programu zde prezentovali svou práci dva největší provozovatelé LZS v Německu společnosti DRF a ADAC Luftrettung. Prvně jmenovaná firma měla zde skutečný vrtulník EC 135. ADAC svou známou maketu toho samého stroje v měřítku 1:1. Kromě prezentace výrobců vrtulníků své výrobky zde představili i společnosti zabývající se zdravotnickými zástavbami leteckých prostředků, přístrojového i materiálního vybavení letecké záchranné služby. Poslední den kongresu byl vyhrazen praktickým letovým ukázkám v průhonickém parku, kde své vrtulníky předvedly společnosti, které se zabývají leteckou záchrannou službou.

helo3899.JPG (356741 bytes), helo3900.JPG (324273 bytes), helo3902.JPG (339950 bytes), helo3901.JPG (392406 bytes). Foto Martin Vavroš.

Ministerstvo zdravotnictví v tichosti spustilo obří tendr na zajištění letecké záchranné služby za téměř tři miliardy korun. To je takřka dvojnásobek hodnoty nedávné soutěže na nákup nových policejních vozů. Vítěz ovládne téměř celou leteckou záchrannou službu na území republiky. E15 25.6.2008

Letecká záchranná služba přišla s varovnou zprávou. Na střechách nemocnic prý chybí přistávací plochy pro vrtulníky, takzvané heliporty. Místo aby pacienta záchranáři z vrtulníku převezli rovnou na sál, musejí ho z přistávací plochy mnohdy vzdálené i kilometry, převážet sanitní vozy. Tím pacient ztrácí drahocenný čas. Nova 1.10.2008

Vítězi výběrového řízení na poskytování letecké záchranné služby v hodnotě 3,72 miliardy korun se staly firmy ALFA-HELICOPTER a DSA, které podaly společnou nabídku. Důvěryhodný zdroj z ministerstva zdravotnictví serveru Euro.cz potvrdil, že ministerstvo s těmito společnostmi uzavřelo již 23.9. smlouvu na osm let. Vrtulníky obou firem tak budou od prvního ledna příštího roku zachraňovat životy v osmi z deseti stanovišť – v Brně, Hradci Králové, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Liberci, Jihlavě, Olomouci a v Ostravě. V Praze bude leteckou záchranku i nadále zajišťovat policie a v Plzni armáda. Euro.cz


helo4292.jpg (37949 bytes)

Pražská záchranná služba si stěžuje na nevyhovující stav přistávacích míst pro vrtulníky. Heliporty jsou často od přijímací nemocniční budovy vzdáleny několik set metrů. Pacienty, kteří mají většinou vážná poranění, tak musí lékaři překládat do sanitek, a ztrácí tak deset až patnáct minut drahocenného času. ČT24 6.6.2009

LZS v Hradci Králové je od 8.6.2009 jako první civilní středisko LZS v Česku vybavena leteckými přilbami. Dosud si musela zdravotnická posádka půjčovat přilby od hasičů. Letecké helmy značky Gallet, typ LH250 jsou nejlehčím modelem pro použití v podmínkách LZS a jsou běžně používané v jiných zemích EU. Podrobnosti. helo4190.jpg (96341 bytes)

helo4225.jpg (165057 bytes) 8.7.2009 přiletěl na letiště Hradec Králové nový vrtulník firmy DSA a. s. Eurocopter EC 135 T2+ OK-DSE.

helo4224.jpg (112987 bytes) 9.7.2009 přiletěl z Donauwörthu nový vrtulník společnosti ALFA-HELICOPTER, spol. s r. o. typu EC 135 T2+ OK-NIK. Po doplnění výbavy a proškolení osádky bude sloužit na stanovišti LZS v Brně.

Královéhradecký kraj chce po Pardubickém dva miliony korun jako příspěvek na posádku a materiál letecké záchranné služby z Hradce Králové, která létá i do sousedního regionu. Dosud tuto částku nepožadoval, ale je krize a dva miliony korun by se v rozpočtu hodily. Minimálně proto, že se musí šetřit také v krajském zdravotnictví a určité úspory musela najít sama krajská záchranná služba. „V současné době se Pardubický kraj na provozu letecké záchranné služby nepodílí. Asi třetina zásahů letecké záchranné služby je ale na Pardubicku. Proto jsme vyzvali Pardubický kraj, aby na ni finančně přispíval,“ řekla krajská radní zodpovědná za zdravotnictví Jana Třešnáková. iDnes.cz 29.12.2009


Vedení Pardubického kraje nechce o příspěvku dva miliony korun na leteckou záchrannou službu Královéhradeckému kraji ani slyšet. zdn 15.1.2010, zdn.cz 25.1.2010

Letecká záchranná služba v Ostravě si zatím může oddechnout. Nová budova obchodního komplexu těsně vedle jejího stanoviště se zatím stavět nebude. ČT 24 27.1.2010

V únoru 2010 se zrušilo stanoviště SARu v Přerově a byl zahájen provoz stanoviště SARu v Náměšti nad Oslavou s vrtulníky Mi-35.

Zástupci Bavorska a Karlovarského kraje jednali v Karlových Varech o tom, že by německá letecká záchranná služba mohla vypomáhat i v Čechách. karlovarsky.denik.cz 3.2.2010

Olomoucký kraj hodlá v roce 2010 zřídit ve spolupráci s obcemi sedm míst v regionu, kde budou moci v noci za mimořádných situací přistávat vrtulníky zdravotnické záchranné služby. Úprava jedné plochy by měla stát od 60 000 do 200 000 korun. Pro pacienty se tak zkrátí doba transportu do zdravotnického zařízení a zvýší se bezpečnost posádky vrtulníku, řekl ředitel ZZS Olomouckého kraje Ivo Mareš. "Vytypovali jsme sedm míst a chceme jednat o spolupráci s obcemi. Ty by zajistily vhodný pozemek, kraj vybuduje osvětlení. Obsluhu zařízení by mohli mít na starosti dobrovolní hasiči," řekl hejtman Olomouckého kraje Martin Tesařík. Nové záložní heliporty mají vzniknout ve Šternberku, Jindřichově na Šumpersku, Kojetíně, Moravském Berouně, Koutech nad Desnou, Konici a Zlatých Horách.V současné době slouží záchranářům pro 24 hodinový provoz heliporty v Olomouci, Jeseníku a Šumperku. Vrtulníky mohou přistávat také na plochách v nemocnicích v Přerově, Hranicích a Prostějově. "Chceme mít odpovídající plochy také ve vzdálenějších místech. Dojde tím ke zkvalitnění péče," uvedl Mareš.

14.4.2010 evakuaci z těžko přístupného terénu a vyproštění lyžařů z porouchané lanové dráhy začali nacvičovat hasiči na Klínovci v Krušných horách. Cvičení, které bude pokračovat i ve čtvrtek, se účastní vrtulník z kbelské základny a horská služba. ceskenoviny.cz

16.4. ve 13 hodin bylo uzavřeno kvůli výskytu sopečného popela letiště Ruzyně. Zrušeny tak musely být desítky příletů a odletů. Letiště v Brně a Ostravě byla uzavřena ve 14 hodin. Proč ale přestaly létat vrtulníky letecké záchranné služby? Zvlášť ostravská LZS je zvyklá létat v prašném prostředí.

Stanoviště SAR v Náměšti nad Oslavou 29.04.2010 helo4426.jpg (272199 bytes) Mi-35 "7357", záložní stroj "0815".

Speciální čtyřdenní výcvik zaměřený na slaňování a podvěsy pořádal provozovatel vrtulníku českobudějovické letecké záchranné služby společnost ALFA-HELICOPTER, spol. s r. o. a Zdravotnická záchranná služba Jihočeského kraje. 9.6. se členové jihočeského záchranného týmu předvedli novinářům na letišti v Plané u Českých Budějovic. „Cvičených lidí máme devět,“ říká českobudějovický záchranář Zdeněk Kafka.

Na přehradě Hracholusky proběhlo ve dnech 15.-16.6.2010 cvičení leteckých záchranářů Plzeňského kraje a Letecké služby České Policie s vrtulníkem Bell-412EP. Zúčastněné složky procvičují záchranné práce z klidné vodní hladiny pomocí vrtulníku, které mohou být využity zejména při povodních nebo záchraně tonoucí osoby. Při cvičení se využívají evakuační a záchranné prostředky leteckých záchranářů a také vybavení letky - vrtulník, lanový podvěs, palubní jeřáb apod. Fotky

helo4453.JPG (284830 bytes) Nový vrtulník EC 135 T2+ OK-AHG firmy ALFA-HELICOPTER, spol. s r. o. zahájil službu ve středisku LZS Olomouc 5.8.2010, fotil Martin Vavroš.

Povodně na Liberecku od soboty 7.8.2010. Lidi ze střech záchranáři rutině odváželi v podvěsu pod vrtulníkem nebo je vytahovali palubním jeřábem. Nasazeno bylo celkem 7 vrtulníků, z toho dva W-3AArmáda nad Chrastavou. V salónním vrtulníku Mi-8 se zviditelňovali politici. L+K 9/10

TRIOSAR 2010 - 25.8.2010 v dopoledních hodinách se kbelský vrtulník W 3A Sokol vydal na území SRN, kde měl za pomoci polského a německého vrtulníku najít ostatky letecké nehody. Nebylo to poprvé, kdy se vrtulník W-3A Sokol v rámci služby SAR na výzvu  RCC Praha vydal za hranice naší země, aby vyhledal dle zadaných parametrů spadlé letadlo. K fiktivnímu leteckému neštěstí došlo na území SRN, jižně od města Cottbus, mezi obcemi Hoyerswerda a Weisswasser. Zasahující vrtulník měl vyhledat trosky havarovaného vrtulníku s dvěma osobami na palubě a větroně s jednou až dvěma osobami. Tato každoroční prověrka je zaměřena na spolupráci řídících středisek (RCC) na vyhledávání letadel v nouzi. Během cvičení je prověřována vzájemná spolupráce týmů leteckých pátracích a záchranných služeb (SAR) zúčastněných států - Německo, Polsko a Česko. Poláci letos vyslali vrtulník W-3 Sokol z Poznaně , českou stranu zastupoval W-3A Sokol ze Kbel a Němci vyslali na místo zásahu vrtulník UH-1D. Ten byl řídícím vrtulníkem celé akce. 24. zDL


Helicoptershow 2011 na letišti v Hradci Králové přilákala v sobotu 21.5.2011 tisícovky diváků. Na letištní ploše i na nebi se prezentovalo ve čtyřhodinovém hlavním programu více než padesát letounů i vrtulníků. Novinky.cz, DSA a. s., L+K 6/11


Letecká záchranná služba zahájí v Brně ve čtvrtek 1.3.2012 noční lety. Kromě Brna budou zdravotníci létat v noci z heliportů v Praze, Hradci Králové (jen do 20 hodin), Plzni a Ostravě.  "Noční lety se do Brna přesouvají z Olomouce," řekla mluvčí jihomoravské záchranné služby Barbora Zuchová.

Helicoptershow 2012 na letišti v Hradci Králové ve dnech 18. a 19.5.2012.

23.8.2012 bylo zrušeno stanoviště SAR v Náměšti nad Oslavou.

Předvedení vrtulníku Bell 429 C-FTNB na stanici LZS v Hradci Králové 17.9.2012 helo5334.jpg (47511 bytes).

Video z opravny. Polský dodavatel nyní za generální opravu jednoho vrtulníku W-3A Sokol požaduje asi 100 až 120 milionů korun. "Za stejnou cenu máme generálku dvou Mi-17," řekl gen. Pavel. (Ještě nedávno se borci v Dobřanech kasali, že to dělají levněji než civilní provozovatelé LZS)


Někdejšího vrcholného představitele ministerstva zdravotnictví obvinila protikorupční policie. Jméno neuvedla, stopy ale vedou k exministru Tomáši Julínkovi (ODS) a jeho údajně předraženým smlouvám s dvěma firmami letecké záchranky.

Ministerstvo obrany vůbec poprvé vyčíslilo celkové náklady na provoz armádních záchranářských vrtulníků. Údaje nejsou překvapivé – výdaje armády jsou srovnatelné s částkou, kterou stát platí za službu soukromníkům. Přitom právě kvůli údajně předražené zakázce na zajištění letecké záchranky soukromými firmami protikorupční policie obvinila bývalého ministra zdravotnictví Tomáše Julínka (ODS).

Čísla mluví jasně, soukromá záchranka je levnější, zastává se Julínka Severa.

helo6757.jpg (630252 bytes) MD 902 Explorer LX-HAR od Luxembourg Air Rescue při předvádění na letišti Praha-Kbely v květnu 2013.


1.2.2014 byl zahájen provoz stanoviště SARu v Náměšti nad Oslavou s vrtulníky Mi-171Š. Rozhlas.cz

11.-14.2.2014 počáteční výcvik pilotů-instruktorů Petra Fridricha a Jaroslava Špačka v praktickém použití NVG pod vedením instruktorů švýcarské firmy Rega. Kurz zahrnoval 11 hodin teorie a 6 letových hodin na vrtulníku EC 135 T2+ OK-NIK s izraelskými brýlemi typu New Noga Light NL-93 upevněných na britských přilbách Alpha Eagle 901. Tak se piloti firmy ALFA-HELICOPTER, spol. s r. o. stali prvními civilními letci létající s NVG. L+K 6/14

European Air Services ve spolupráci s americkou společností ARS, nabízí  specializované školení pro provozovatele vrtulníků. Kurzy mohou být přizpůsobeny specifickým potřebám policie, záchranářů, hasičů, letecké ambulance, údržbě elektrických stožárů, plynovodů, ropovodů a mnoha dalším. Zvláštní pozornost je věnována výcviku celých posádek. V současné době je výcvik prováděn v Oregonu a Kalifornii, nicméně společnosti ARS a EAS připravují vzdělávací zařízení v Evropě, jehož zahájení je naplánováno na 1. čtvrtletí roku 2015. Kromě současně nabízených kurzů se bude evropské vzdělávací zařízení zaměřovat na operace záchranářů při povodních a jiných přírodních katastrofách. L+K 6/14

Na letišti v Plané u Českých Budějovic se buduje základní úrovňový heliport LZS pro Kryštofa 13. Stěhování z Hosína se očekává v červnu 2015.


29.-30.4.2015 v Brně se uskutečnilo symposium EHAC (European HEMS and Air Ambulance Comittee) s motem "Patient First - Safety First". Prezidenta Pavla Müllera po třech letech nahradil nově zvolený Stephan Becker ze švýcarské Regy. Projekt EHAC - výcvik ACRM (Aeromedical Crew Resource Management).

15.-16.5.2015 Helicoptershow 2015 na letišti v Hradci Králové. Semináře na témata - Nestabilní pacient ve vrtulníku. Specifika zásahu LZS při lavinové nehodě. Využití dronů v LZS. Nouzové postupy v HEMS. Druhý den hromadný zahajovací průlet. Ukázka IZS při nehodě. Závod dvojice vrtulníků s dvojicí závodních speciálů.

19.-21.5.2015 ve Vojenském újezdu Březina u Vyškova se uskutečnil periodický výcvik záchranářů-zdravotníků zařazených do posádek LZS. Nasazení HEC (Human External Cargo) lety s lanovým podvěsem pod vrtulníkem firmy ALFA-HELICOPTER spol. s r. o.

Karlovarský kraj by chtěl stanoviště letecké záchranné služby v regionu. Zatím musí k vážným nehodám nebo při jiném život ohrožujícím stavu pacienta do kraje létat vrtulník z Plzně nebo Ústí nad Labem. Podle ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka (ČSSD), pokud budou dostatečné důvody, by bylo možné stanoviště zřídit v roce 2017. Ministr to řekl při včerejší návštěvě Karlovarského kraje. zdravotnickydenik.cz

5.10.2015 krajský soud v Ostravě uznal, že armáda nejednala správně při proplácení nočních směn posádkám SAR. lidovky.cz

Od 1.11.2015 oficiálně zahájen noční provoz s NVG ve středisku LZS Olomouc. Podrobnosti.

Policie odložila případ údajně předražených smluv na provozování letecké záchranné služby, ve kterém figuroval bývalý ministr zdravotnictví Tomáš Julínek. Jeho vinu se kriminalistům nepodařilo prokázat, uvedla Česká televize 7.12.2015. Policie před více než dvěma lety Julínka obvinila z toho, že uzavřením nevýhodných smluv připravil stát o 792 milionů korun.


1.2.2016 ministr obrany Martin Stropnický a ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček na letišti Praha-Kbely podepsali memorandum o spolupráci při zajišťování letecké záchranné služby. Vrtulníky z 24. základny dopravního letectva tak vedle zajišťování záchranné služby v Plzeňském a Karlovarském kraji a přepravy transplantačních týmů IKEM, budou přepravovat také týmy ECMO. army.cz

13.-14.5.2016 Helicoptershow 2016 na letišti v Hradci Králové.

4.10.2016 Jan Klusáček: V případě LZS raději vláda neměla dělat nic, to jí jde nejlépe.

Firma DSA, která nyní provozuje čtyři stanoviště letecké záchranné služby, se odvolala proti výsledkům tendru na nové provozovatele.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začal prošetřovat tendr na nové provozovatele letecké záchranné služby. Zahájil už správní řízení na návrh společnosti DSA, která se na úřad obrátila.

Antimonopolní úřad ministerstvu zatím nedovolí podepsat smlouvy pro Ústecko se slovenskou firmou ATE. aktualne.cz

"Nebudeme již mít možnost poskytovat péči tak, jak umíme a chceme. Od roku 2017 budeme v poskytování letecké záchranné služby opět zaostávat za vyspělou Evropou,“ se smutkem komentuje současnou situaci v rozhovoru pro MT prezident Asociace zdravotnických záchranných služeb (AZZS) MUDr. Marek Slabý.

Důvodem, proč antimonopolní úřad zakázal ministerstvu zdravotnictví uzavřít smlouvu na provoz letecké záchranné služby v Ústeckém kraji, byla nízká cena vítězné nabídky.Ministerstvo ale tvrdí, že cena byla adekvátní a je možné za ni službu provozovat

2.11.2016 byl z pražských Kbel vůbec poprvé přepraven specializovaný lékařský tým i s unikátním vybavením za ohroženým dítětem. Díky nasazení transportního vrtulníku Mi-17 0849 byli lékařští specialisté ve fakultní nemocnici v Ostravě-Porubě už za 80 minut, cesta sanitními vozy by trvala nejméně šest hodin. army.cz

Letecká záchranka na Ústecku se zajistí provizoriem, pokračovat bude DSA. e15.cz Odměna firmě DSA a. s. za držení pohotovosti v Ústí nad Labem od 1.1. do 28.2.2017 by měla činit 25 400 korun bez DPH denně. Při vzletu a nasazení vrtulníku bude ministerstvo platit 15 950 korun za hodinu. Cena zahrnuje pouze nezbytné náklady na provoz vrtulníku a personální náklady. deník.cz  K porovnání Vyčíslení nákladů LZS provozovaná armádou a LS Police ČR.


Zdravotnická záchranná služba na Vysočině má od počátku roku nového provozovatele i nový vrtulník. Přijel v noci na 1.1.2017 naložený na kamionu a okamžitě „nastoupil“ do služby. Za sebou má už několik ostrých startů. impuls.cz

První vzlet záchranky v Bechyni. army.cz 

16.1.2017 Ministerstvo zdravotnictví zrušilo tendr na provozovatele letecké záchranné služby ze základny v Ústí nad Labem. e15.cz

Olomoucká záchranka převzala záložní vrtulník. jesenickenoviny.cz

Leteckou záchrannou službu bude v Ústeckém kraji zatím dál zajišťovat společnost DSA. Ministerstvo zdravotnictví s ní prodlouží dočasnou smlouvu a ještě do konce týdne vypíše nový tendr na poskytovatele letecké záchranky. euro.cz

Ceny za provoz záchranářských vrtulníků se v krajích liší.

Společnost DSA a.s. uspěla ve výběrovém řízení na provozování vrtulníku na stanici LZS Ústí nad Labem. S účinností od 5.6 2017 byl na stanici opět zahájen plný provoz bez jakéhokoli omezení. Smlouva na provoz vrtulníku podepsaná Ministerstvem zdravotnictví ČR je platná do konce roku 2020.

Usnesení vlády české republiky ze dne 4.9.2017 č. 612. Návrh řešení zabezpečení letecké záchranné služby po roce 2020.


Současný stav a odborné medicínské, provozní a technické požadavky na poskytování LZS v Česku v budoucnu.

Státní podnik se ani nezačal budovat.


Usnesení vlády České republiky ze dne 4.2.2019 č. 95. Návrh řešení zabezpečení letecké záchranné služby po roce 2020 - Varianta pokračování ve stávajícím systému zajištění LZS soukromými subjekty, Ministerstvem obrany prostřednictvím Armády ČR a Ministerstvem vnitra prostřednictvím Policie ČR.

Ministerstvo zdravotnictví finišuje přípravy veřejné zakázky na provozování vrtulníků pro leteckou záchranku v letech 2021 až 2028. Nejpozději do poloviny října 2019 vypíše ministerstvo zdravotnictví veřejnou zakázku na provozování vrtulníků letecké záchranné služby. Aktuálně na její přípravě intenzivně pracuje. V červnu 2019 ministerstvo oznámilo, že připravuje zadávací podmínky a informovalo potenciální zájemce o svých záměrech a požadavcích na poskytování služby pro leteckou záchranku. Aby stihlo tendr dokončit včas, dává si úřad po předchozích zkušenostech časovou rezervu v řádu měsíců. „Záměrem ministerstva je dokončit veřejnou zakázku do konce roku 2019 tak, aby případní noví provozovatelé vrtulníků a poskytovatelé zdravotnické záchranné služby měli v průběhu roku 2020 dostatečný časový prostor na přípravu společné činnosti,“ uvedla mluvčí ministerstva zdravotnictví Gabriela Štěpanyová.

Ministerstvo zdravotnictví vypsalo tendr na provoz záchranářských vrtulníků.


Hodnotící komise Ministerstva zdravotnictví v reakci na končící smlouvy současných provozovatelů vybrala v úterý 7.1.2020 na základě veřejné zakázky na provozování letecké záchranné služby na osmi stanovištích do konce roku 2028 s téměř ročním předstihem nové provozovatele. Vítězné nabídky jsou oproti očekávání o více než miliardu nižší. Zdroj.

Od 13.3.2020 pandemie šílenství v Česku.

V roce 2020 dobudováno školící centrum pro záchranáře v Jihlavě. Budování výcvikového centra začalo v roce 2018 a celkem vyšlo na více než 80 milionů korun. Provozuje ho Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina (ZZS). Zdroj.


Od 1.1.2021 firma DSA a.s. provozuje stanice LZS Ústí nad Labem + České Budějovice, Liberec + Hradec Králové a Brno + Jihlava. Firma AIR - TRANSPORT EUROPE, spol. s r.o. provozuje stanice LZS Olomouc + Ostrava. Česká armáda provozuje stanici LZS na letišti Plzeň/Líně. Česká policie provozuje stanici LZS na letišti Praha-Ruzyně.

Ve dnech 27.9.-1.10.2021 se posádka vrtulníku W-3A Sokol poprvé v historii zúčastnila mezinárodního cvičení SAR Meet, zaměřeného na záchranné operace na belgické základně Koksijde.


Do 24.2.2022 pandemie šílenství v Česku. Podivte se na video, kde uvidíte, jak můžou i záchranáři na záchrance naprosto zblbnout! Jak lehce jsou u nás aplikovány čínské totalitní manýry!!! Už jste v Liberci nahodili zdravý rozum?

12.-13.5.2022 HelicopterShow pro odborníky. L+K 6/22