Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

HC-3

17.10.2020

V lednu 1956 byly u VZLÚ zahájeny práce na novém typu HC-3 (první HC-3 z roku 1951 byl otevřený, dvoumístný vrtulník, jenž nepřekročil hranici předprojektu), který byl projektován jako víceúčelový, 3 - 4 místný. Též byl vypracován projekt bitevního vrtulníku HC-3 s motorem M108 H.

V letňanském VZLÚ byla zhotovena nelétající maketa XHC-3M a čtyři prototypy, z nichž jeden byl určen pro pevnostní statické zkoušky a byl rozlámán na pevnostní zkušebně VZLÚ.

Nelétající maketa HC-3M helo4133.jpg (149236 bytes) (Vojenská technika 1963 č.6) Barevné provedení, jehož autorem by měl být dle údaje v Leteckém modeláři architekt Pražský, velmi dobře  odpovídá popisu zbarvení uveřejněném v Leteckém modeláři 10/1960. Maketu lze zřejmě  také poznat podle  velmi širokého vstupu vzduchu  v krytu motoru (za pylonem rotorové hlavy). Maketa byla funkčním  vrtulníkem (pouze nelétala a chyběly některé přístroje a některé nepodstatné části byly zjednodušeny), provádělo se na ní kumulování naběhaných hodin - celkové únavové zkoušky, na tři létající prototypy tak připadalo dostatečné množství letových hodin, aby každý měl nalétáno méně než měla "natočena"  maketa. Právě na maketě zkoušeny druhy rotorových listů, poloha - natočení dovažovacích závažíček u kořenů listů, mnohá měření odezvy rotoru na cyklické řízení, funkční zkoušky agregátů atd. O jejím osudu se mi nepodařilo nic zjistit. (K. L.)

První z nich HC-3 OK-15 s nevyzrálým motorem M108 vzlétl dne 16.5.1960 se zkušebním pilotem Zdeňkem Pondělíčkem.

helo600.JPG (32719 bytes), helo3415.JPG (98195 bytes).

Křídla vlasti 14, 16/1960 HC-3 OK-15 civil/helo3331.jpg (278383 bytes) a nelétající maketa HC-3M civil/helo3332.jpg (368562 bytes), civil/helo3333.jpg (398945 bytes), civil/helo3334.jpg (368731 bytes), civil/helo3335.jpg (289873 bytes).

4.10.1960 15.20

HC-3 OK-15

Pondělíček, Beneš

Brázdim u Kostelce nad Labem

Nouzové přistání pro poruchu motoru. Poškozena ostruha a listy ocasní vrtulky.

helo651.JPG (34554 bytes) OK-15 s kroužky. Válcovitý útvar nad rotorovou hlavou vrtulníku byl součástí měřicího vybavení vrtulníku a v tomto případě sloužil k přenosu impulsů od tenzometrů, umístěných na rotorových listech, do oscilografů na palubě.

helo1077.JPG (8758 bytes)

Druhý prototyp HC-3 OK-16 vzlétl poprvé 10.2.1961 se zkušebním pilotem Jiřím Bláhou.

12.2.1961 12.15

HC-3 OK-16

Bláha, Beneš

U letňanského letiště.

Nouzové přistání. Nepravidelná funkce motoru s následkem poruchy rotoru a značnými vibracemi.

Třetí prototyp HC-3 OK-17 vzlétl poprvé 13.3.1961 se zkušebním pilotem Zdeňkem Pondělíčkem.

helo650.JPG (54470 bytes)

4.4.1961

HC-3 OK-17

Duchoň

Letiště Letňany.

Nouzové přistání. Přetržení lan provázání rotoru spojené se zvýšením vibrací a snížením řiditelnosti.

Práce na motoru. Ten byl pracovníky VZLÚ upraven na M108 DH o 202 kW. Dále byl pro něho upravován kompresor, který mohl pilot krátkodobě použít M108 DHK.

Zkoušky OK-15 v Krkonoších v srpnu a na počátku září 1962. Vrtulník visel ve výšce větší než 1000 m.

Zabudován ARK typu RKL-301 civil/helo3363.jpg (2154468 bytes), civil/helo3364.jpg (415829 bytes). KV 3/62

V roce 1962 měla být zahájena výroba HC-3 v n. p. MoravanTřetí prototyp OK-17 byl přelétnut 15.3.1962 do Otrokovic.

Vyhlášena soutěž na zástavbu jiného motoru.

HC-103

Na začátku 60. let se počítalo se zástavbou v té době vyvíjeného turbohřídelového motoru M601 do vrtulníku a bylo zpracováno několik verzí. V plánech VZLÚ byl jeden projekt označen jako HC-103. Zůstalo pouze u úvah. 

helo699.JPG (25714 bytes) Projekt Jaroslava Tekla.

Nakonec HC-103 byla projektována v Moravanu. Projekt HC-103 se dvěma pístovými motory M337 s kompresory o výkonu 2 x 154,4 kW.

HC-3A (označení také jako HC-3 nebo HC-3B)

Z úprav HC-3 je důležitá především zástavba sovětského hvězdicového motoru AI-14 o výkonu 221 kW. Letňanská Avie - konstrukční skupina pro vývoj pístových motorů vedená ing. Kodlem upravila pro potřeby vrtulníkové zástavby motor AI-14VF na naši verzi M362 (?), zkonstruovala ventilátor a přizpůsobila závěsné body pro instalaci do HC-3A. Tato verze zkonstruovaná ing. R. Schöna z roku 1962 byla označena HC-3A a od svého předchůdce se na první pohled lišila jiným tvarem motorového krytu. Vrtulník HC-3 se svými výkony minimálně vyrovnal špičkovým strojům zahraniční výroby a dosahoval velmi příznivých parametrů (přebytek výkonu, hospodárnost), které byly zárukou jeho dobrého uplatnění. Uvažovalo se i o zástavbě turbohřídelové hnací jednotky.

Druhý prototyp HC-3 OK-16=první prototyp HC-3A OK-16. Motor je sovětský AI-14R v. č. 136079. Zástavba byla ukončena dne 15.5.1962. Vrtulník s tímto motorem nelétal. Účelem bylo pouze ověřit zástavbu a provedené úpravy náhonového systému, které si vynutil. Po základním ověření byl do vrtulníku zastavěn v ČSR upravený motor, sovětský AI-14VF v. č. 04 s naším označením M-460 (?).

První vzlet 24.10.1962 se zkušebním pilotem Zdeňkem Pondělíčkem.

Vrtulník HC-3A OK-16 s kroužky. helo1488.jpg (111168 bytes), helo658.JPG (51857 bytes), helo1097.jpg (18397 bytes), helo1107.JPG (41912 bytes).

Ale k 31.12.1962 byl vývoj vrtulníků u nás zastaven!


Vrtulník OK-17 se vrátil zpět do VZLÚ.

Motor M108 DHK byl z OK-15 demontován a byl použit v projektu E-33. První prototyp OK-15 byl zrušen.

 

Předvádění HC-3A OK-16 tehdejšímu ministrovi strojírenství a veliteli letectva generálu Vosáhlovi, který pro tuto věc projevil veliké pochopení. Po dvouletém jednání a předvádění se může ve vývoji pokračovat. Video. (Vzduch je naše moře (16. díl), ČT 2001).

helo655.JPG (51594 bytes) V květnu 1964 předvádění HC-3A OK-16 v Plzni.

V srpnu 1964 na Sliači bylo předvedeno u HC-3A OK-16 přestavba vrtulníku ze spojovací na sanitní verzi. Video. (Vzduch je naše moře (16. díl), ČT 2001).

helo654.JPG (48443 bytes)V roce 1964 vrtulník HC-3A prodělával celou řadu pozemních (připoután k zemi natočil 51 hodin) a letových zkoušek, (nalétat dalších 55 hodin) a to na základě požadavků anglických předpisů BCAR Section G. Nositel zkoušek se stal první prototyp HC-3A OK-16.

HC-3A OK-16 helo768.JPG (30628 bytes), helo652.JPG (45536 bytes), helo554.JPG (46782 bytes), helo653.JPG (100531 bytes), helo21.JPG (15592 bytes).

Třetí prototyp HC-3 OK-17=druhý vrtulník HC-3A OK-17 s motorem M360 RF (?) v. č. 012, který byl zastavěn 19.5.1965.

První vzlet OK-17 dne 29.7.1965 se zkušebním pilotem Zdeňkem Pondělíčkem.

Na jaře a v létě 1965 proběhly podnikové zkoušky s vrtulníkem HC-3A OK-16 a státní zkoušky s vrtulníkem HC-3A OK-17. Ty byly ukončeny ke dni 15.11.1965. Přestože vrtulník HC-3 úspěšně prošel podnikovými i státními zkouškami, vyhověl požadavkům britských předpisů BCAR v plném rozsahu, nebyl zařazen do sériové výroby.

Vývoj vrtulníků je k 31.12.1965 zrušen.


V rejstříku OK-VZA od 13.6.1966 do 1971.

V rejstříku OK-VZB od 5.6.1966 do 1971. helo656.JPG (55428 bytes), helo1078.JPG (8614 bytes).

helo1106.JPG (40634 bytes) Natáčení filmu v NDR probíhalo u Baltického moře od 1.5.1966 do 15.10.1966 s HC-3A OK-VZA.

helo660.JPG (45140 bytes)helo676.JPG (54882 bytes)11.9.1966 zalétal Rudolf Duchoň ozbrojenou verzi HC-3A OK-VZB se dvěma raketnicemi s neřízenými střelami pro střelbu na pozemní cíle a zaměřovačem včetně střelby. Byl také vypracován projekt bitevní verze HC-3A (HC-3B) pro dvoučlennou osádku se sedadly v tandemu. Výzbroj se skládala z kulometu, umístěného pod přídí velmi štíhlého trupu, na jehož bocích byly zavěšeny raketnice. Podvozek měl být rámový. K stavbě nedošlo.

Filmaři společnosti DEFA používali v roce 1967 vrtulníky HC-3A OK-VZA a OK-VZB. S kameramany na palubě nalétaly v NDR přes 350 hodin, neboť hrály důležitou roli ve velkofilmu režiséra Thorndika o životě NDR. Druhý prototyp navíc "vystupoval" v přímém televizním přenosu televize NDR.

Na HC-3A OK-VZA se vyzkoušelo v roce 1967 i rozprašovací zařízení pro uvažovanou zemědělskou verzi.

helo3584.jpg (78992 bytes), helo3583.jpg (42396 bytes) L+K 17/76 helo659.JPG (37890 bytes) L+K 16/89

Nelétající maketa HC-3M helo742.JPG (284163 bytes), helo4132.jpg (171124 bytes) Brno 1967. helo580.JPG (39685 bytes)

V letech 1967-71 vrtulníky plní úkoly spojené se zkouškami pro podporu vývoje nového vrtulníku.  helo68.JPG (119371 bytes).

V září 1971 potřetí vývoj vrtulníků zastaven.


Od září 1971 OK-04.

Od září 1971 OK-06.

Dále létaly jako spojovací u VZLÚ.

helo3895.jpg (804851 bytes) Vystřelovací sedadlo VS 1 BRI pro L-39 se zkoušelo shozem záhlavníkem směrem dolů z HC-3 pro zkoušky záchrany v minimální výšce letu.

Datování? helo1174.JPG (127101 bytes)  L+K 18/76

Letecký den Točná v září 1971 HC-3A OK-06 helo63.JPG (224306 bytes) L+K 16/71, HC-3A OK-04 helo3540.JPG (241820 bytes) L+K 21/71

Letecký den Točná v září 1972(?) HC-3A OK-04 helo3585.jpg (56741 bytes) L+K 17/76

Film Hledá se pan Tau, 1972, HC-3 s pilotem Zdeňkem Pondělíčkem.

 

Poslední let 4.7.1972, muzeum Kbely. Nalétal 975.27 hod.

Poslední let 28.3.1973, muzeum Kbely-depozitář. Nalétal 682 hod.

 

Další vývoj s turbínovým motorem M601 už byl typ HC-4.

LOT renovoval pro LOK, s.p. (druhý prototyp) vrtulníku HC-3A OK-04.

V březnu 1994 motorovka s roztočením rotoru vrtulníku HC-3A OK-04.

Květen 2012 , , .

Podzim 2020 a (třetí prototyp) vrtulníku HC-3A OK-06 .

Technické údaje:

Vývoj:

Od roku 1956, první vzlet 14.5.1960

Motor:

M108 DHK o 220 kW, HC-3A AI-14VF = M362 o 220 kW

Rotor:

Pravotočivý o průměru 11,60 m, třílistý

Vrtulka:

Tlačná, třílistá

G / G max

1033 kg / 1423 kg

Osádka:

2 piloti + 2-3 cestující (max. 7 osob)

Spotřeba:

? l/hod

Použití:

Víceúčelový

Výroba: VZLÚ. Nelétající maketa, jeden kus na pevnostní zkoušku a 3 létající kusy. Druhý a třetí prototyp HC-3 přestavěny na HC-3A.

Odkazy: KV 3/62, L+K 22/65, 4/66, 18/67, 5,15,16,17,18/76, 5/93, Letecký rejstřík 7,16/94

Beneš Ladislav Ing. - Československé vrtulníky známé i neznámé, Votobia 1998