Historie Letecké služby pátrání a záchrany LSPZ

a Letecké zdravotnické záchranné služby LZZS (LZS)

v Československu do převratu

02.11.2021

Dne 27.8.1956 byla uskutečněna první přeprava raněného vrtulníkem Mi-4 (1. letecký dopravní pluk VÚ 2073 ze Kbel) z Terezína do ÚVN v Praze - Střešovicích. Přistání osádka vrtulníku provedla přímo před hlavním vchodem nemocnice.

Křídla vlasti 10/1957 ../lzs2/helo3279.jpg (449238 bytes).


Fotografie z originální dokumentace Mi-1M (zdravotnická verze). helo1275.jpg (17320 bytes), helo1276.jpg (13394 bytes), helo1277.jpg (18379 bytes). Vojáci také zkoušeli a předváděli zdravotnickou verzi Mi-1M ale běžně ji nepoužívali.

14.2.1960 - přeprava zraněných horníků vrtulníkem Mi-4 od 50. spojlp. Podrobnosti.

10.9.1960 přeprava pacientky vrtulníkem Mi-4 od 50. spojlp. Vzpomínky letce Antonína Šedka.

Posádky vrtulníků Mi-4 od 1. lšp z Prešova uskutečnily několik akcí LZS na východním Slovensku v první polovině 60. let.

../helo593.JPG (31926 bytes) Na podzim 1962 byla u VZLÚ v Letňanech ověřena sanitní varianta Mi-1M OK-OVG.  Sanitní gondola byla upevněna na straně trupu. Pro vysokou hladinu hluku se tato varianta nepoužívala. (L+K 17/81)

../helo658.JPG (51857 bytes) Sanitní varianta HC-3 předvedena na leteckém dni na Sliači v roce 1964.  (L+K 16/76) Posádka vrtulníku Mi-4 (kpt. Žwak, kpt. Pavlík, por. Guniš, npor. Ďurčo, npor. Papcůn) od 1. lšp z Prešova byla připravena provést případnou záchrannou akci.

Povodeň v červnu 1965.

První záchranná akce se uskutečnila 23.9.1965, kdy Mi-4 OK-BYN (mjr. Červíček a kpt. Flégl) přepravila z Ledového plesa v dolině Zlomísk ve výšce 1850 m do Popradu jugoslávskou horolezkyni G. Zvjezdanovú. (L+K 23/75)

Přeprava pacientky z Nového Města na Moravě do Prahy. Podrobnosti.

Od druhé půle roku 1967 se začala u 3. dlp na letišti Kbely držet 24 hodinová pohotovost LPZS.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

20.11.1969 se katapultoval mjr. František Maxa ze Su-7 nad střelnicí v Malackách. Pátrání bylo brzo přerušeno, protože se myslelo, že pilot zůstal v kabině. Pilot ale v šoku zemřel na podchlazení. Důsledek z tohoto průšvihu měl za následek reorganizaci LPZS.


Na podzim 1970 (?) Slov-air vyčlenil finance na provoz Mi-1. Pro nepřízeň počasí pilot Rákos uskutečnil do konce roku pouze jeden jediný let s nemocnou jeptiškou, kterou nakonec dovezl do cíle vlastním autem.

20. a 21.6.1970 vrtulník velitelské letky 1. sld Bechyně asistoval při záchraně pilota MiGu 19 z Plzně. Kronika 44 .

28.10.1970 vrtulník velitelské letky 1. sld Bechyně asistoval při záchraně pilota MiGu 21 mjr. Kvítka po katapultáži. Kronika 59 a 60.

../mil/helo258.jpg (30352 bytes)Cvičení výsadkových náčelníků ve dnech 23. až 27.8.1971 v pískovně Vlkov u Veselý nad Lužnicí a u mostu nad splavem v Týně nad Vltavou. Foto, foto, foto.

15.2.1972 vrtulník velitelské letky 1. sld Bechyně asistoval při záchraně pilota MiGu 21 mjr. Oty Tlamicha po katapultáži v Bechyni. Kronika 105.

Režisér Vlastimil Fiala z ČAF natočil v roce 1972 na podnět pilotů Rejhana, Hýského, Zahrádky instruktážní film "Letecká pátrací a záchranná skupina". Natáčení se účastnila posádka Bedrník, Žwak, Nykodým od 50. spojlp ze Kbel. Pověřený pplk. Krátký z MNO nepovolil natočit scénu záchrany chlapce. Armáda ze zákona nemohla přepravovat civilní osoby.

Akce Horské služby Bielovodská veža 24. 7. 1975 s vrtulníkem Mi-2 OK-EIR s pilotem Stanislavem Hradským.

../police/helo64.JPG (344095 bytes) Milan Fabík s Mi-2 B-2402 od LO FMV ve Vysokých Tatrách jenom za srpen 1975 provedl 12 záchranných letů. Podrobnosti. (L+K 23/75)

helo3575.jpg (125751 bytes), helo3576.jpg (257625 bytes), helo3577.jpg (328222 bytes). L+K 18/76

V roce 1977 začalo Federální ministerstvo vnitra FMV ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví a Ústavem národního zdraví shromažďovat informace o činnosti Letecké záchranné služby v evropských státech.

../helo1442.JPG (95487 bytes) L+K 20/79

L+K 17/80


První mezinárodní kongres leteckých záchranných služeb AIRMED 80 v Mnichově.

V roce 1984 provedlo FMV první pokusné lety s lékařem na palubě. Koncepci budoucí LZS vytvořili ing. Karel Kakos a ing. Jiří Šubrt, CSc.

Na spojeneckém cvičení Štít 1984 létal vrtulník Mi-2 8212 s označením záchranky. Hobby Historie 12/11

Důležitým momentem byl 2. mezinárodní kongres leteckých záchranných služeb AIRMED 85 v Curychu, kterého se účastnila i československá delegace.

V roce 1985 vznikl tým specialistů z oblasti letectví, zdravotnictví a horských služeb u Federálního ministerstva dopravy ČSSR. Ten připravil základní koncepční materiál a následně řídil a koordinoval postupné zavádění LZS v Československu. Podrobnosti

L+K 4/87

Letecká záchranná služba. Záchranné akce v Tatrách.

../police/helo538.JPG (57059 bytes)helo77.jpg (173616 bytes)V období od 1.4.1987 do 30.5.1987 se uskutečnil ve Středočeském kraji a v oblasti Prahy Kryštof 01 zkušební provoz LZS zabezpečován vrtulníkem Mi-2 LS FMV. Umožnily ji dohody mezi FMV, Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem dopravy a spojů, které stanovily její právní základ. O zprovoznění prvního stanoviště LZS se nejvíce zasloužily tři subjekty. Pražský Ústav národního zdraví vyčlenil lékařský personál, LS FMV poskytla volné vrtulníky a zajistila jejich přestavbu pro zdravotnické účely a Československá státní pojišťovna se spolupodílela na finančním krytí celého projektu.V druhé etapě, od 15.7. do 30.9.1987 vykonával tutéž službu vrtulník Slov-airu. Podrobnosti

Na brněnském veletrhu se "na skok" objevil i vrtulník BK 117 firmy Messerschmitt-Bolkow-Blohm, vyvinutý s japonským koncernem Kawasaki. Svým dobrým technickým řešením zaujal návštěvníky a při letových předváděních, uspořádaných společností Mercanta i v Bratislavě, Popradu a v Praze, potvrdil výtečné letové vlastnosti a přednosti při použití v letecké zdravotní službě. Předváděním vrtulníku BK 117 navázala společnost Mercanta na odbornou konferenci, kterou v květnu vzbudila značný zájem především v odborné zdravotnické i letecké veřejnosti, neboť otázka "záchranných" vrtulníků je nyní u nás více než živá. (L+K 22/87)

Zkušební provoz střediska LZS v Banské Bystryci Kryštof 02 pro oblast Středoslovenského a Východoslovenského kraje s vrtulníkem Mi-8 se uskutečnil od 1.7. do 12.7.1987 a druhá etapa, na první bezodkladně navazující, skončila 30.9.1987 (LO 1,4/88)

Od 7.12. do 22.12.1987 a od 18.1. do 29.2.1988 zkušební provoz s vrtulníky Mi-8 v Tatrách z letiště Poprad Kryštof 03. Podrobnosti

Od 15.2. do 31.3. probíhal zkušební provoz LZS vrtulníkem Mi-2 ve Středoslovenském kraji. Podrobnosti

Od 1.7.1988 byla zahájena další etapa zkušebního provozu LZS - opakovaně v Banské Bystryci a v Praze.

Poprvé se od 1.7.1988 zapojil i Jihomoravský kraj s vrtulníky Slov-airu ve středisku v Brně Kryštof 04. Podrobnosti

Dne 25.7.1988 zahájili další etapu v Popradě.

3. mezinárodní kongres leteckých záchranných služeb AIRMED 88 v Bostonu. (LO 1/89)

Ve dnech 13.-19.5.1989 se uskutečnila návštěva prezidenta ISAS a prezidenta AAMS , kteří navštívili čtyři střediska experimentálního provozu LZS. (L+K 9,14,18/89)

Jednání o zakoupení třech kusů BK-117. (L+K 21/89)

helo525.JPG (178100 bytes)Krátkodobý zkušební provoz W-3A v srpnu 1989 v Popradě a v Praze ve střediscích LZS. (L+K 22/89).

K 1.8.1989 byl zahájen provoz v  Ostravě Kryštof 05.

Historie LPZS a LZZS po převratu.