04.08.2016
V první etapě měla být vybudována letištní plocha s betonovou vzletovou a přistávací dráhou o délce 2000 m, šířce 60 m, s možností prodloužení jihovýchodním směrem.
Výstavba betonové VPD.
Dne 12.11.1954 byla provedena kolaudace a dráha byla uznána provozuschopnou.
Dne 26.10.1955 na tomto letišti přistály první letouny 2. lšp.
V
červenci 1956 dokončili posluchači
LU výcvik a na jejich místa přišla nová skupina absolventů učiliště. V
té době se začalo s výstavbou 6. sld a jejího 20. slp.
Pro týlové zabezpečení leteckých pluků byl zřízen "nový" 19. letištní prapor VÚ 8673 v Čáslavi, k zabezpečení 20. slp. K 1. květnu 1956 byl pověřen funkcí velitele 19. lpr pplk. Josef Končál.
Dále zde byl zřízen také "nový" 21. letištní prapor VÚ 4555 v Čáslavi. Prvním velitelem 21. lpr byl ustanoven mjr. Ing. Václav Morenc. První rok zabezpečoval tzv. zahraniční výcvik, od podzimu 1957 převzal nově zřízený 22. slp.
Oba letištní prapory byly podřízeny Hlavnímu týlu letectva.
V dubnu 1957 přešel velitel 19. lpr pplk. Končál na novou funkci u velitelství 6. sld – ZV pro týl a novým velitelem praporu byl určen pplk. Gustav Kugler.
Od 1. října 1957 byly u velitelství leteckých divizí zřízeny tzv. letecké technické skupiny, které řídily činnost letištních praporů. Tak u velitelství 6. sld to byla 6. letecká technická skupina v Čáslavi (6. lts). 19. lpr byl od 1.8.1957 podřízen 6. letecké technické skupině v Čáslavi.
V roce 1958 při reorganizaci a vzniku 34. sbold vzniká 34. letecká technická skupina v Čáslavi. Velitelem ustanoven pplk. Končál Josef.
V roce 1958 se velitelem 19. lpr stal mjr. Gustav Lorenc. Před zahájením přesunu do Náměště předal mjr. Lorenc funkci velitele praporu kpt. Josefu Dvořákovi.
V roce
1958, spolu s "předáním" 20. slp k 22. sld byl tedy 19.
lpr podřízen 22. letecké technické
skupině v Brně.
Na
závěr r. 1959 bylo zahájeno přemístění 20. slp a 19.
lpr do Náměště nad Oslavou (Týl
na letišti Náměšť.)
Při
reorganizaci letectva v srpnu 1958 vzniklo stíhací-bombardovací letectvo a z
22. slp vznikl 28. sbolp. 21.
lpr jej zabezpečoval po
celou dobu jeho existence.
Také na letišti v Čáslavi existovala Jednotka zvláštního určení - "S" rota. V podřízení 21. lpr vznikla v r. 1962 21. letištní a PZN rota "S".
V
r. 1963 z ní vznikla 21. letištní a RTZ
rota "S".
V
roce 1965 byly rozděleny na samostatné útvary. Pro letištní zabezpečení
vznikla 21. letištní rota "S"
působící zde až do r.1990.
---------- Okupace
21.8.1968 ----------
----------
Převrat 17.11.1989 ----------
V roce
1992 byly stávající zabezpečovací útvary -
21. lpr
a 7. prrtz zrušeny
a vznikla 28. letecká základna.
Poslední
změna týlového zabezpečení souvisí se vznikem 4. základny SL, později přejmenované
na 4. základnu taktického letectva. V jejím rámci působí Letecké technické
zabezpečení.
Úkoly "týlové služby" plní letka letištní provozní techniky a letka leteckého zabezpečení.
Zpracoval Stanislav Vystavěl.