Údržba v Čáslavi

04.08.2016

Údržba letecké techniky útvarů a jednotek: 2. lšp 1955-57, 6. sld 1956-58, 20. slp 1956-60, 22. slp 1957-58, 28. sbolp 1958-94, 34. sbold 1958-92.

Nařízením č. j. 0057721-VL/OM ze září 1956, velitel letectva genmjr. Týkal Jaroslav nařizuje pověřenému veliteli 6. sld pplk. Zdeňku Prauzovi dne 15.9.1956 zahájit výstavbu m.j. 6. letecké divizní opravny 6. ldo VÚ 5105 v Čáslavi. Útvary měly být zřízeny k 1.11.1956. Prvním velitelem byl ustanoven mjr. Hadrbolec.

Hlavní náplní opravny byly předepsané práce, revize a opravy na používané technice "divize" MiG-15.

Při reorganizaci letectva v létě r.1958, kdy 6. sld byla reorganizována na 34. bold, byla také LDO "přečíslována" na 34. ldo a přešla do její podřízenosti.

V r. 1961 dostala opravna "nový" název: 34. LVO.

Hlavní náplní opravny byly předepsané práce, revize a opravy na používané technice "divize". Od r.1965 Su-7, od r. 1977 MiG-23, od r.1984 Su-25 - v bojových i cvičných verzích).

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

Údržba letecké techniky útvarů a jednotek: 28. sbolp 1958-94, 34. sbold 1958-92, 34. velitelská letka 1969-74.

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

Údržba letecké techniky útvarů a jednotek: 28. sbolp 1958-94, 34. sbold 1958-92, 4. zSL 1995-97, 4. zTL 1997-2003, 21. zTL 2003-.

Při reorganizaci již značně zeštíhleného českého letectva v r.1994 přechází opravna pod "Logistiku" letectva AČR, což je "vyjádřeno přečíslováním a přejmenováním" na 54. LOZ.

Po vzniku Vzdušných sil AČR v létě 1997 dochází k zatím poslednímu „přečíslování“. Počáteční číslice je změněna na 3. Tak vznikla "opět" 34 . LOZ.

Záslužnou práci  odvedl kolektiv opravny také při renovaci některých historických letounů pro Vojenské letecké muzeum Kbely.

Zpracoval Stanislav Vystavěl.