Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Podhořany Podhorschan

Od 1.3.1990 Podhořany u Ronova

Bumbálka

28.03.2019

MAPA.

, , od prosince 1926 do 1939.

Skutečná vlastní činnost Plachtařského odboru MLL v Pardubicích začala v roce 1933 na kluzáku Skaut. 

20.10.1935 Sláva Rodovský na dvoumístném větroni EL 2 Šedý vlk zkoušel terén pro plachtění a u Podhořan nalétal 1 hod. 18 min.


V roce 1936 se pro lepší podmínky např. efektu nosného pole větrem nafukovaného svahu přestěhovali pardubičtí plachtaři do Podhořan. Vzniklo tak 4. plachtařské letiště v Československu.

Plachtaři sem jezdili většinou na kolech, jako ubytovna posloužil letcům sál místního hostince.

Pan Wels dokonce zapůjčil i stodolu k uskladnění kluzáků. 

V říjnu 1936 zde dosáhl plachtař J. Černý doby letu 78 minut a jako první z pardubických plachtařů vydržel ve vzduchu déle než hodinu.


Koncem srpna 1937 byla v Podhořanech otevřena první Plachtařská škola pro východní Čechy. Kluzák Zlin  Z V  


.

Kluzák Zlín Z V a Skaut Standard .

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


 


 


 


 


 


 


 

----- 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Na podzim roku 1945 zahájili výstavbu svahového letiště ve Vajkslích u osady Bumbálka. Zdroj.

Nerovný, trním a křovím porostlý svah se neuvěřitelně rychle změnil na plachtařské svahové středisko. Vybudovala se dřevěná chata  o třech místnostech, která sloužila jako kancelář, skladiště i noclehárna.


Již v dubnu 1946 byla dokončena stavba hangáru o ploše 225 m2, do něhož byl uložen školní kluzák.

Počátkem června byly zahájeny práce na stavbě 42 m dlouhé ubytovny. Ta byla dokončena v rekordním čase 14 dnů a hned dána do provozu.

Další výstavbou bylo sociální zařízení a motorový výtah na letadla, který usnadňoval transport kluzáků na vrchol svahu. hel386.jpg (110827 bytes)


 


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům  ----------

Kluzák ŠK 38.

, hel476.jpg (77852 bytes).


Dlouhodobé svahové lety pak byly uskutečněny i na svahovém letišti u Bumbálky. To, přestože bylo pro starty gumovým lanem i navijákem vyhovující, nemohlo sloužit pro aerovlekové starty. Proto padlo rozhodnutí, přestěhovat celý komplex na nové letiště, na louku v Novém Dvoře. 


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

V roce 1950 se plachtaři přesunuli na louku v obci Nový Dvůr.

Bez odborného dozoru, ale o to s větším nadšením, se začalo se stavbou prvého hangáru s dusanou hliněnou podlahou a boční přístavbou u silnice Nový Dvůr – Březinka. 

K tomu se dostavěla garáž pro naviják a dílna.

Úprava doznala i vzletová a přistávací plocha, na nové místo byl ze svahového letiště přestěhován "pavilonek" a tím byl dán základ pro existenci nové klubové činnosti.


 


V roce 1952 začala výstavba letiště Čáslav.


 


Fotomapa 1954 a 2010.