Měnín Mönitz Мониц

MAPA.

28.03.2023

Polní letiště. Od kdy?

, , od prosince 1926 do 1939.


.


.


.


MAPA. Kopec Vinohrádky 217 m n. m. byl vybrán v roce 1930 Ministerstvem veřejných prací a ČSA pro vybudování leteckého světelného majáku číslo 11 pro lety na trase Praha - Brno - Bratislava.


V srpnu 1931 byl zkolaudován.

 


.


.


.


.


.


.


14.9.1938 z Brna se přesunula Letka 76 a Letka 77 s lehkými bombardovacími letouny Aero Ab 101.

----------

15.9.1938 se Letka 76 a Letka 77 přesunula na polní letiště Tovarníky (okres Topolčany).

 

15.9.1938 z Hradce Králové se přesunulo velitelství Třetí perutě leteckého pluku 1. Velitel pplk. let. Vojtěch Michalec, pobočník velitele por. let. Tomáš Kruml, velitelství peruti, pomocná četa. Historie.  Podléhala veliteli Leteckého pluku 1.

15.9.1938 z Hradce Králové se přesunula Letka 31 s letouny B.534.

15.9.1938 z Hradce Králové se přesunula Letka 32 s letouny B.534.

15.9.1938 z Hradce Králové přes Brno se přesunula Letka 34 s letouny B.534.

Mimo letiště a umístění letadel bylo třeba v obci ubytovat vojenský personál a zajistit další zázemí. Příkazem Okresního úřadu v Hustopečích byl ubytováním pověřen pan Josef David, řídící učitel ve výslužbě, kterému v té době bylo 77 let. Ubytováno bylo 444 mužů a 20 objektů bylo určeno pro garáže, kanceláře a jiné. 107 osob bylo ubytováno v sokolovně, 50 osob na čísle 24 (nyní hospoda U Bílého beránka) a zbytek po různých domech v celé obci.

B.534 a Letecká automobilová cisterna vzor 37.

----------

----------

----------

----------

Od 19.9.1938 velitelství Třetí perutě leteckého pluku 1 podléhalo veliteli Velitelství zemského letectva v Brně.

Letky se přesunuly na polní letiště Mutěnice (okres Hodonín).

----------

----------

----------

----------

----------

----------

25.9.1938 se letky vrátily do Měnína.

Schéma dislokace stíhacích letek československého letectva ke konci září 1938. Místopisné modré popisky označují letiště stíhačů letek přidělených jednotlivým armádám našeho vojska (Cvrčovice jsou ale v okrese Praha-východ.). Oranžové písmo určuje polohu letiště stíhačů předurčených k obraně hlavního města Prahy, žluté dislokaci zálohy Hlavního velitelství a zelené místo výcviku stíhacích letců. Autor: Jiří Macoun, Technet.cz 

----------

----------

----------

----------

----------

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

8.10.1938 se III. peruť leteckého pluku 1, velitelství přesunulo do Milovic.

8.10.1938 se Polní letka 31 přesunula do Milovic.

8.10.1938 se Polní letka 32 přesunula do Milovic.

8.10.1938 se Polní letka 34 přesunula do Milovic.


.


.


.


.


.


.


helo8701.jpg (372544 bytes)

 

----------

----------

Na kopci Vinohrádky byla baterie německého flaku o 6 dělech ráže 88 cm. Podrobnosti. Sovětské letouny poškodily baterii.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

19.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Křenovice (okres Vyškov), Třebomyslice, Měnín, Tikovice, Lískovec (okres Kroměříž), Modřice. Deník bitevního korpusu.

----------

----------

----------

----------

23.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Nesvačilka, Měnín, Třebomyslice, Otnice (okres Vyškov), Šaratice (okres Vyškov), Telnice, Tuřany (okres Brno-město), Líšeň (okres Brno-město), Sivice, na nádraží Újezd u Brna, Ponětovice, Blažovice. Deník bitevního korpusu.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

1.5.1945

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

Sověti u nás.

Polní letiště Měnín.

8.5.1945 se z polního letiště Ringelsdorf  na polní letiště Měnín přesunul 179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5, La-7. Přehled bojové činnosti stíhací divize. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

----------

----------

K 10.5.1945 rozmístění útvarů 5 ВА.

179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5, La-7. Měnín

Velitel 179 гв.иап Ла-7 кп гв.пп Степан Александрович Матвеенко Stěpan Alexandrovič Matvějenko a náčelník štábu нш гв.м Павел Андреевич Глазов Pavel Andrejevič Glazov.

----------

----------

----------

----------

----------

 

 

V květnu 1945 se 179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА přesunul do Brna-Tuřan.

 

8.9.1949 ortofotomapa.

 

Ortotomapa z roku 1953 a 2009.

V roce 1954 byl maják demontován a postaven u tehdejší hasičské zbrojnice, kde byl osazen sirénou a byl využíván k sušení hadic.

 

V roce 2007 byl demontován a prodán do sběrných surovin.