Slovenské Ar 96

Arado Ar 96 a Ar 396 u nás

08.12.2022

Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.


Slováci koupili 4 kusy Ar 96.

Ešte pred dodávkou požadovaných Ar 96 A-1 se na Slovensko dostalo jedno Arado Ar 96 A-1 WNr. 2882 pravdepodobne ako ukážkový stroj. Lietadlo malo pevnú drevenú vrtuľu a bolo značne poruchové.

Piešťany .

28.8.1942 tri objednané stroje Ar 96 prišli na letisko v Trenčianských Biskupiciach.

Po zalietaní boli pridelené do Piešťan, kde slúžili na kondičné lety stíhacích pilotov po výcviku v dánskom Grove. Spolu so starším Aradom sa najčastejšie nacvičovala bojová zlietanosť štvorčlennej stíhacej skupiny.

  Bf 109 E a v pozadí Ar 96.

Na začiatku októbra 1942 bolo starší Ar 96 A-1 kvôli častým poruchám vrátené nemeckej strane.


26.2.1943 prileteli ďalšie dva stroje Ar 96.

25.5.1943 u města Turčianský Sv. Martin havarovala posádka npor. Klusáček a čtk. Palatický na stroji Ar 96 A-1 WNr. 2897. Ten sa rozlomil v trupe, ale aj takto ťažko poškodený bol prevezený do Trenčína. Lietadlo sa však nepodarilo opraviť.

1.8.1943 vznikla Cvičná letka v Piešťanoch.

Všetky Arada boli zaradené v Cvičnej letke.

25.8.1943 havaroval druhý stroj Ar 96 A-1 WNr. 2884 počas zalietavania. Posádka mjr. Kačka a rtk. Galbavý s ním núdzovo pristáli, ale ani toto lietadlo nebolo opravené.

Zvyšné stroje sa používali na výcvik ďalších skupín stíhacích pilotov na Bf 109 v Piešťanoch, ako aj na kondičné letky pilotov, ktorí sa vrátili z frontu.

Od kdy se Letecký park SVZ v Mokradi skládal z: Technické letky Leteckého parku, Letecké dílny a Leteckého skladu. Výzbroj: pět letounů Letov Š.328, 13 kusů letounů Avia B.534, tři letouny Bf 109 E, Heinkel Ke 111 H-10, Arado Ar 96, Klemm Kl 25, devět letounů Praga E.39, Caudron C.445M Goéland, dva letouny Praga E.114, dva letouny Zlín Z.XII, Stinson SR-10C Reliant, sedm letounů Klemm Kl 35 D, Tatra T.131, dva letouny Be.50, dva letouny Be.60, Be.555, tři letouny Praga E.241.


30.8.1944 vyhlášení SNP. helo5990.png (609862 bytes)

Keď Nemci obsadili letisko v Piešťanoch, lietadlá Ar 96 A-1 WNr. 2881 a Ar 96 A-1 WNr. 2883 preleteli do Malaciek.(?)


------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----