Údržba ve Kbelích

04.08.2016

Údržba letecké techniky útvarů a jednotek: LP 10 1945-48, LP 12 1945-48, 1. ld 1945-48, LDP 1946-49, LP 25 1948-50, LP 41 1950, LP 47 1950-51, LDP 1 1949-50, 1. ldp 1950-54, LP 1 1950-51, LP 8 1950-51, 3. ld 1950-52, 15. ls 1952-55, 47. lzpravp 1952-54, 8. slp 1954-59 1. dlp 1954-56, Velitelská letka VLaPVOS 1954-59, SL-PVOS 1955-58, Velitelský oddíl VLaPVOS 1959-60, 1. dvlp 1956-59, 7. lo 1960-69, 50. spojlp 1963-69, 311. vrtulníkový roj 1968-74.

Práce na vrtulnících Mi-4 od roku 1956 do 1958. Technické oddělení provozu 1. dopravního leteckého pluku.

Technické oddělení 50. spojovacího leteckého pluku od roku 1963, kdy se pluk přestěhoval z Klecan do Kbel. Práce na vrtulnících Mi-1 a Mi-4.

Náčelník Veselý, nástupce Krůta. Vedoucí skupiny D+M Rampák. Technik Václav Jukl.

Několik vrtulníků, zakoupených pro naše vojenské letectvo v Polsku během roku 1965, pocházelo z posledních vyráběných sérii. Byly to Mi-1M s hydraulickými posilovači v systému řízení a se zástavbou zařízení pro letecké ošetřování zemědělských a lesních kultur chemickými látkami, tedy vlastně Mi-1NCh. Pět z těchto vrtulníků převzal na jaře 1966 Svazarm. Zemědělské zařízení bylo demontováno a stroje byly do rejstříku civilních letadel zapsány jako OK-UVA, OK-UVC, OK-UVD, OK-UVE a OK-UVV. V srpnu téhož roku došlo v oblasti Lounska k ohrožení úrody chmele, což si vyžádalo okamžité ošetření kultur chemickými prostředky. Pro urychlenou záchranu zeleného zlata, jehož sklizeň se blížila, byla vypracována aplikace chemikálií, ke které se hodily pouze vrtulníky. Akce se ujalo čs. vojenské letectvo. Letecký útvar akcí pověřený požádal prostřednictvím nadřízených složek Svazarm o navrácení zmíněných vrtulníků verze Mi-1NCh. V dílnách útvaru byly pak urychleně vybaveny bočními nádržemi na chemikálie, postřikovacím zařízením a potřebnými rozvody a pohony. Akce proběhla úspěšně a chmel byl zachráněn.

---------- Okupace 21.8.1968 ---------- 

Údržba letecké techniky útvarů a jednotek: 7. lo 1960-69, 50. spojlp 1963-69, 50. spojlp 1969-74, 311. vrtulníkový roj 1968-74, 3. dlp 1974-85, DLP MNO 1985-90.

K 1.11.1969 se k 50. spojlp připojil 7. letecký oddíl s vrtulníky Mi-8 a letouny An-24, Il-14. Pluk měl čtyři letky (2 letky z 7. lo a 2 letky z 50. spojlp). 1. letka měla Il-14, 2. letka měla An-24, L-200 a tři vrtulníky Mi-8, 3. letka měla 16 vrtulníků Mi-4 a 4. letka měla 16 vrtulníků Mi-1.

K 23.8.1974 byl 50. spojlp ve Kbelích přejmenován na 3. dopravní letecký pluk. Mi-1 a Mi-4 byly převážně odveleny jinam.

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

Údržba letecké techniky útvarů a jednotek: DLP MNO 1985-90, 3. dlp FMNO 1990-94, 6. smdlp 1994, 6. zDL 1994-2003, 24. zDL 2003-.

Letka oprav letecké techniky. Náčelník Zlatník.

V roce 1996 přišly vrtulníky W-3A Sokol.

Práce na vrtulnících Mi-8S, Mi-17 a W-3A Sokol.

Údržbu vrtulníků provádí 246. technická letka a 247. letka oprav letecké techniky.