12.07.2019
V dokumentu MNO č. j. 002524-OMSV dnem 1.11.1954 vzniká Velitelská letka, plnící zejména úkoly přepravy významných osob pro resort MNO. K její dislokaci je určeno letiště ve Kbelích. Letouny u velitelské letky ve Kbelích používaly k označení příslušnosti "kód" L-O1 a výše dle potřeby.
Letadlový "park" byl rozmanitý. Nejednalo se jen o vyloženě dopravní letouny, ale byly tam i "bojové" typy, používané například pro "kondiční létání" funkcionářů VL. Byl tam i "osobní" letoun generála Vosáhla MiG-17F. "Dopravní" 1 x D-47, 2 x Il-14, 2 x K-75. "Bojové" 1 x MiG-17F, 6 x MiG-15bis, 1 x Il-28, 2 x B-33, 2 x CB-33. Stavy letadel i "sortiment" se postupně měnil.
V té době zde mimo "dopravky" a stíhačů - 8. slp, sídlil také velitelský roj 15. sls. Ten používal k ozn. příslušnosti "kód" EL-01 a výše. Po zrušení velitelství 15. sls toto ozn. zaniklo. Po reorganizaci PVOS k 1.3.1955 m.j. vznikl ve Kbelích také "velitelský roj velitelství PVOS". Většinou se jednalo o "převedení" letadel od velitelského roje 15. sls. Pro letouny vr PVOS byl určen"kód" U-01 a výše dle potřeby. Tento "systém" platil do června 1957. Do té doby bylo tedy poměrně snadné "poznat" čí je to které letadlo!
V souvislosti s "odchodem 1. dvlp na podzim r. 1959 byla původní velitelská letka VL a PVOS reorganizována a vzniká Letecký oddíl VLaPVOS. Ten k 5.11.1959 disponoval 6 stíhacími proudovými letouny, 2 cvičnými stíhacími proudovými letouny, 1 proudovým bombardovacím letounem, 1 dvoumotorovým spojovacím letounem a 8 dopravními letouny. Ve stejné době plánované počty osob činily 90 důstojníků, 36 poddůstojníků z povolání a 113 vojáků základní služby. K 1.1.1960 se složení leteckého parku změnilo na 7 letounů MiG-15 bis, 2 letouny MiG-15 UTI, 2 letouny MiG-19 S, 1 letoun Il-28, 5 letouny Il-14 a 1 letoun L-200.
K 1.10.1960 vzniká smíšený operační svaz označený jako 7. armáda letectva a protivzdušné obrany státu pod velením plk. Zdeňka Kamenického. Pod 7. A LaPVOS patřilo 1., 2., 3. a 22. sld, 34. sbold, 1. dvlp. 45. dpzlp, 47. pzlp, 50. spojlp, 7. lo.
7. letecký oddíl 7. A LaPVOS vznikl 1.10.1960 reorganizací stávajícího Leteckého oddílu Velitelství letectva a PVOS. Velitel byl pplk. Vintrlík Josef (letecký lid nazýval 7. lo "Vintrlíkův oddíl").
7. letecký oddíl byl nejprve podřízen velitelství 7. armády PVOS a letectva.
7. lo tvořily: Velitelství (8 osob), štáb (8 osob), politická skupina (1 osoba), náčelníci služeb (4 osoby), finanční skupina (2 osoby), velitelské stanoviště (3 osoby), letecké dispečerské stanoviště (4 osoby), dopravní letka o třech rojích (36 osob), provozně inženýrské oddělení (77 osob), provozní četa (39 osob), provozní týlová část (evidence a účtování majetku, zásobování leteckým technickým a spojovacím materiálem, leteckou municí a výzbrojí, výstrojí, proviantem a PHM (celkem 18 osob),rota bojového a materiálního zabezpečení (dvě strážní čety, automobilní četa, družstvo pro údržbu letištní plochy, družstvo požární ochrany, hospodářské družstvo celkem 106 osob),ošetřovna (2 osoby), sklady (6 osob). Celkem bylo u oddílu předepsáno 314 tabulkových míst pro vojáky, z toho 128 pro důstojníky, 39 pro praporčíky, 43 pro poddůstojníky a 104 pro příslušníky mužstva.
Letecký park mělo tvořit 8 stíhacích proudových letounů, 1 MiG-15 UTI, 1 Il-28, 9 pístových dopravních letounů a 2 spojovací letouny.
7. armáda PVOS zůstává jako operační svaz PVOS, jenž zahrnuje vybrané stíhací útvary a jednotky vybavené protiletadlovými raketami s celým naváděcím, technickým a zabezpečujícím zázemím. Velitel genmjr. Zdeněk Kamenický od 1.9.1961.
Od 1.9.1961 je z tohoto svazu vyčleněno letectvo jako 1. samostatný smíšený letecký sbor (1. ssmls), jemuž velí gen. Jozef Kúkel.
1.9.1961 byl 7. lo předán Náměstkovi ministra národní obrany pro letectvo a PVOS.
Od jara 1963 přešly vrtulníky 50. spojlp z Klecan do Kbel (stabilní diverzní letiště Rakovník). Sestava se ustálila na jedné letce vrtulníků Mi-4 a dvou letkách Mi-1, spolu s technickým oddělením TO. Vrtulníky k 7. lo přišly asi v roce 1963.
Inspektor kpt. Havlík Václav. Piloti npor. Procházka Jiří, npor. Jiří Vrtiška, npor. Kulič Evžen, ..
27.5.1964 |
Mi-4 7147 |
kpt. Havlík, Procházka |
? |
Při razantním brždění na malé výšce, poškozena ocasní vrtulka. |
.
31.3.1965 |
Mi-4 7147 |
npor. Procházka Jiří, npor. Kulič Evžen |
Úvaly-Říčany |
Poškození listů nosného rotoru o strom při přistávání. |
Dnem 1.9.1965 se vrátil do podřízenosti velitelství 7. armády PVOS. K 1.1.1965 tvořilo letecký park: 6 letounů MiG-15 bis, 2 letouny MiG-19 S, 1 letoun Il-28, 1 letoun MiG-15 UTI, 9 dopravních letounů, 3 spojovací letouny, 3 vrtulníky Mi-1 a 4 vrtulníky Mi-4. V téže době plánované počty osob činily 124 důstojníků, 2 absolventy ŠDZ, 57 praporčíků, 235 vojáků základní služby a 28 občanských zaměstnanců.
Letištní zabezpečení zajišťovaly jeho vlastní jednotky a pravděpodobně i 8. letištní prapor 50. spojovacího leteckého pluku, dislokovaný od roku 1963 na témže letišti. 47. prapor pozemního zabezpečení navigace (později radiotechnického zabezpečení).
19.8.1966 |
Mi-1 |
kpt. Havlík Václav |
U Malína |
Vytékání paliva. Ulomení šroubení přívodu paliva do karburátoru. |
Spojenecké cvičení Vltava 66.
15.2.1967 |
Mi-4 |
kpt. Havlík Václav |
Zdiměřice - 15 km J Kbely |
Závada na motoru. Třesení. Přistání s dojezdem. Závada na 13. válci. |
Nákup Mi-8 v Kazani v SSSR (pilot Gbůr, inženýr Meduna). (Podrobnosti).
Oddíl dostal Mi-8P. Vnitřní vybavení bylo upravováno na "SALON".
8.11.1967 |
Mi-1 |
mjr. Havlík Václav |
? |
Vysazení umělého horizontu. |
.
18.4.1968 |
Mi-4 1139 7.lo |
kpt. Kulič Evžen, ?, ? |
Letiště ČB- Planá |
Ztráta uzavíracího šroubu na hlavním čističi oleje. Olej tekl na výfuk. Dým. ART. Des. Kalina Václav byl potrestán. |
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
9.7.1969 |
Mi-4 0542 |
kpt. Procházka Jiří, mjr. Smetana |
? |
Vadná činnost nožního řízení ovládání ocasní vrtulky. |
K 1.11.1969 byl 7. letecký oddíl zrušen. Připojil se k 50. spojlp.
Piloti vrtulníků: Havlík, Kulič, Procházka, Smetana, Svoboda, Tarčák, Vrtiška, ..
Palubní technici: Němeček, Loužecký, ..
Odkazy :
Zpracoval Stanislav Vystavěl.