3. dopravní letecký pluk FMNO VÚ 3300 Kbely
12.07.2019
K 31.12.1988 byl obnoven 3. dlp FMNO. Velitel pluku plk. Krahulec Metoděj.
Zabezpečovací jednotka: 8. prapor letištního a RTZ.
V lednu 1989 přišly do Kbel čtyři Mi-8PS-11 0834, 0835, 0836 a 0837. Od LS FMV přišla Mi-8PS-9 0829.
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
27.2.1990 |
Mi-8P 0815 |
Meduna, Kejla, Urbanský, Sobotka |
U Českého Brodu |
Vysazení motorů po zásahu bleskem. Podrobnosti. |
Od Letecké správy SNB 3. dlp převzal zgenerálkované salony Mi-8PS-9 0829 a Mi-8PS-11 0830.
V květnu 1990 byl propůjčen 3. dopravnímu leteckému pluku FMNO čestný název T. G. Masaryka.
Velitel pluku od června1990 - plk. Ing. Procházka Jiří. Velitel vrtulníkové letky Miloš Meduna.
V roce 1973 byl propuštěn do zálohy jako politicky nespolehlivý, pro nepochopení internacionální pomoci a pro nesouhlas se vstupem vojsk Varšavské smlouvy do Československé socialistické republiky, se zákazem nevykonávat funkci pilota v ČSLA ani v jiných civilních organizacích, pilot Mi-4 slánské 1. vrtulníkové letky mjr. Jiří Houdek. Rehabilitován byl v roce 1990 kdy znovu nastoupil k VÚ Praha-Kbely a po přeškolení na vrtulníky Mi-8 mohl znovu v činnosti pilota pokračovat až do odchodu do starobního důchodu.
17.7.1990 |
Mi-8PS-11 0835 |
Dočekal, Sluka Karel, ? |
Podlešín u Slaného |
Poškození ocasní vrtulky při přistávání. |
Mi-8PS-11 0836 smíšené letky
speciálního určení a
Mi-8PS-9 0829 a Mi-8PS11 0830
ve Kbelích.
Mi-8PS-11 0830 a
Mi-8PS-11 0834 smíšené letky
speciálního určení na letišti Prostějov. Září 1990. Foto
Petr Popelář.
2.12.1990 |
Mi-8PS-11 0836 |
Sluka Karel, Kneslík, ? |
? |
Námraza. Vysazení motoru. Znovu spuštění. |
V červenci 1991 byla ve Kbelích zřízena letka vojenské policie, operačně podřízená 3. dlp, do jehož sestavy byla začleněna koncem roku 1993.
7.1.1992 |
Mi-8PS-11 0836 |
Švandrlík, Vološin, Sluka Miroslav |
Kbely |
Pokles tlaku v hydraulickém systému. |
Předvedení vrtulníku Bell 412 ve Kbelích v únoru 1992.
Přesun personálu a techniky na Slovensko na podzim 1992. Vrtulníky Mi-8P 0210, Mi-8S 2838, Mi-8PS-11 0837 byly přesunuty do Bechyně k 31. ltvpz, kde se na nich dělal výcvik pilotů pro Slovenskou armádu. Vznik 4. letky velení a průzkumu v Piešťanech.
----------- Vznik Česka k 1.1.1993. ----------
K červnu 1993 byla v rámci další dílčí reorganizace vytvořena 3. letecká základna, ta měla charakter leteckého technického útvaru s včleněnými prvky radiotechnického zabezpečení a zabezpečovaly činnost 3. dlp. Dnem 1.6.1993 z 1. smíšeného dopravního leteckého pluku v Mošnově byla vytvořena odloučená dopravní letecká skupina dopravního pluku Kbely, kterému velel mjr. Ing. Juraj Papp. 16.10.1993 byl tento útvar redislokován z Mošnova do Pardubic. 1.1.1994 byl vytvořen 36. smíšený dopravní letecký pluk VÚ 1999.
1.7.1993 |
Mi-17 0848 |
Zicháček, Vávra |
? |
Střet s ptákem. |
Mi-2 4526 v září 1993. Foto Petr Popelář.
Od počátku roku 1994 byl pak 3. dlp přečíslován a označen 6. smdlp TGM VÚ 8407.
Zpracoval Stanislav Vystavěl.