Letecký pluk 1

Letecký pluk 10

16.10.2017

K 28.10.1945 se No. 310 (Czechoslovak) Squadron RAF ve Kbelích s letouny Supermarine Spitfire L.F. Mk. IXE stala základem nově vytvořené 1. letecké divize (tvořil ji Letecký pluk 1 a Letecký pluk 2).

Letecký pluk 1 VÚ 2216 vznikl z letky A. Prvním velitelem LP 10 byl pplk. let. Emil Foit. V době zřízení byl pluk rámcovaný - pouze velitelství a jedna letka.

Kdy a kde?

K 22.1.1946 byl LP 1 přečíslován na Letecký pluk 10.

10.3.1946 Aeroklub Velká Praha uspořádal letecký den na Ruzyni. Vystoupení trojice letounů Spitfire vedených škpt. Burdou (velitel LP 10).

8.9.1946 prostřední letoun Piper L-4 (od roku 1947 značení K-68) "BY-3" od velitelského roje LP 10.

V polovině ledna 1947 měl pluk deset letounů Spitfire.

K 12.3.1947 měl pluk devět letounů Spitfire a jeden letoun Auster AOP Mk.III.

V neděli 8.6.1947 přišli na liberecké letiště desetitisíce diváků, aby shlédli letecký den, na němž se opět podíleli nejlepší vojenští letci z celé republiky, plachtaři z mateřského aeroklubu, z mimolibereckých aeroklubů předváděli jejich piloti typy větroňů, které jsme v Liberci nelétali. Z letiště přímo startovaly a opět přistávaly stíhací Spitfiry, všechny dostupné školní i turistické letouny, poprvé před diváky provedli instruktoři l. letky trojvlek větroňů. Vrcholem programu byla letecká akrobacie na letounu C-104, létaná jedním z nejlepších vojenských akrobatů mjr. Flekalem a akrobacie na větroni DFS Habicht (Jestřáb), kterou létal mjr. Červenka.

V létě 1947 přešly letouny Spitfire do Vojenské letecké akademie v Hradci Králové.

Letecký pluk 1 2 byl rámcován.

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------