28.05.2023
K 28.10.1945 vzniklo Velitelství 3. letecké divize VÚ 5433. Velitel 3. ld plk. let. Mrázek Karel 1.10.1945 - ..3.1948 (postižen represí OBZ). Podřízena Velitelství letectva 3. oblasti v Brně.(?)
28.10.1945 se No. 313 (Czechoslovak) Squadron RAF ve Kbelích s letouny Supermarine Spitfire L.F. Mk. IXE stala základem nově vytvořené 3. letecké divize (tvořil ji Letecký pluk 8 a Letecký pluk 7).
Na jaře 1946 se personál a potřebné vybavení Velitelství 3. ld, LP 7 a LP 8 přesunuly do Brna, které uvolnili Sověti. Přesun ukončen k 31.1.1946. O letouny se ve Kbelích staral detachement (odloučená jednotka) pod velením npor. let. Františka Masaříka.
Velitelský roj 3. ld měl ve výzbroji letoun Auster AOP Mk.III přetřen na stříbrné zbarvení s modrým pruhem a "IR-2". Dále jej doplnily letouny C 8 (k 15.1.1947 tři kusy), používán byl minimálně jeden letoun Spitfire. Sále provoz letounů C 2, C 3, C 104, CS 99, S 199.
8.9.1946 se letouny 3. ld účastnily akce v Českých Budějovicích.
Zleva letoun Oxford "KP-2"od LP 24 z Plzně, Auster III "IR-2" od velitelského roje 3. ld v Brně, prostřední letoun Piper L-4 (od roku 1947 značení K 68) "BY-3" od velitelského roje LP 10 ve Kbelích.
, .
Mezi 23.9. až 5.10.1946 se detachement přesunul do Brna.
K 1.8.1947 podřízena Velitelství III. LS v Brně.
31.8.1947 účast Spitfirů na leteckém dni v Dačicích.
---------- Prezident Beneš kapituloval před komunisty 25.2.1948 ----------
Velitelský roj 3. ld vlastnil S 199 "IR-5".
Od 1.9.1948 umožnil příchod nového personálu z leteckých škol postavit druhé letky u obou pluků divize.
K 1.9.1948 bylo u velitelství divize po jednom kusu letounů S 89, S 199, C 3, K 61 a K 68, a tři kusy CS 99
K 30.6.1949 postavenLetecký pluk 3.
V roce 1949 umožnil příchod nového personálu z leteckých škol postavit třetí letky u obou pluků divize.
K 1.10.1949 nové krycí číslo VÚ 8271.
LP 7 Invazní zrámcován/znovu postaven jako LP 7 bez historického názvu a teprve tento 1.5.1950 přečíslován na LP 9 a k 1.7.1950 rámcován! Ten však byl rámcován ještě v Brně!
K 1.6.1950 bylo V III. LS zrámcováno. 3. ld přešla do přímé podřízenosti Velitelství letectva.
CL 3 v Brně přešla do podřízenosti 3. ld.
CL 2 na letišti v Českých Budějovicích přešla 1.6.1950 do podřízenosti 3. ld.
14.9 1950 s odvoláním na nutnost zabezpečení obrany státu je nařízen divizi spolu s LP 8 přesun do Prahy. Zároveň byly do její sestavy včleněny LP 1 od 4. ld a LP 5, původně od 2. ld, ale v dané době podřízen přímo Velitelství letectva.
CL 1 na letišti ve Kbelích přešla 1.10.1950 do podřízenosti 3. ld.
LP 3 ponechala divize v Brně, kde jej převzala 4. ld.
1.10.1950 proběhl přesun do Kbel. Velitelem 3. ld byl pplk. let. Týkal Jaroslav.
1.10.1950 na letišti v Mladé byla zřízena Stíhací letka 5 v podřízenosti 3. ld.
K 1.10.1950 zůstala v podřízenosti velitelství letectva existovat pouze velitelství - 3. ld a 4. ld, čtyři bojeschopné stíhací pluky (LP 1 Zvolenský, LP 3, LP 5 a LP 8), LP 30 Ostravský, LP 47, LDP a LP 45.
Do konce října 1950 se LP 8 z Kbel přesunul do Klecan.
K 15.1.1951 byly zrušeny Cvičné letky 1 a 2.
Od 25.2.1951 Výcvikové středisko určené k přeškolování na proudová letadla.
V rámci 3. LD pak po květnové přehlídce v r. 1951 v Mladé se shromáždily její 1., 5., 8. lp k přeškolení na proudové MiGy 15!
K 1.6.1951 bylo z této letky vytvořeno Proudové výcvikové středisko letectva. To zajišťovalo masový výcvik stíhačů na S-102 (MiG-15).
Po reorganizaci v září 1951 přejmenování na 3. leteckou stíhací divizi proudovou VÚ 8271.