3. letecká divize

12.07.2019

K 28.10.1945 vzniklo Velitelství 3. letecké divize VÚ 5433. Velitel 3. ld plk. let. Mrázek Karel 1.10.1945 - ..3.1948 (postižen represí OBZ). Podřízena Velitelství letectva 3. oblasti v Brně.(?)

28.10.1945 se No. 313 (Czechoslovak) Squadron RAF ve Kbelích s letouny Supermarine Spitfire L.F. Mk. IXE stala základem nově vytvořené 3. letecké divize (tvořil ji Letecký pluk 8 a Letecký pluk 7).


Na jaře 1946 se personál a potřebné vybavení Velitelství 3. ld, LP 7 a LP 8 přesunuly do Brna, které uvolnili Sověti. Přesun ukončen k 31.1.1946. O letouny se ve Kbelích staral detachement (odloučená jednotka) pod velením npor. let. Františka Masaříka.

Velitelský roj 3. ld měl ve výzbroji letoun Auster AOP Mk.III přetřen na stříbrné zbarvení s modrým pruhem a "IR-2". Dále jej doplnily letouny C-8/K-698 (k 15.1.1947 tři kusy), používán byl minimálně jeden letoun Spitfire. Sále provoz letounů C-2, C-3, C-104, CS-99, S-199.

8.9.1946 se letouny 3. ld účastnily akce v Českých Budějovicích.

Zleva letoun Oxford "KP-2"od LP 24 z Plzně, Auster III "IR-2" od velitelského roje 3. ld v Brně, prostřední letoun Piper L-4 (od roku 1947 značení K-68) "BY-3" od velitelského roje LP 10 ve Kbelích.

, .

Mezi 23.9. až 5.10.1946 se detachement přesunul do Brna.

K 1.8.1947 podřízena Velitelství III. LS v Brně.

31.8.1947 účast Spitfirů na leteckém dni v Dačicích.

---------- Prezident Beneš kapituloval před komunisty 25.2.1948 ----------

Velitelský roj 3. ld vlastnil S-199 "IR-5".

Od 1.9.1948 umožnil příchod nového personálu z leteckých škol postavit druhé letky u obou pluků divize.

K 1.9.1948 bylo u velitelství divize po jednom kusu letounů S-89, S-199, C-3, K-61 a K-68, a tři kusy CS-99

K 30.6.1949 postaven Letecký pluk 3.

V roce 1949 umožnil příchod nového personálu z leteckých škol postavit třetí letky u obou pluků divize.

K 1.10.1949 nové krycí číslo VÚ 8271.

LP 7 Invazní zrámcován/znovu postaven jako LP 7 bez historického názvu a teprve tento 1.5.1950 přečíslován na LP 9 a k 1.7.1950 rámcován! Ten však byl rámcován ještě v Brně!

K 1.6.1950 bylo V III. LS zrámcováno. 3. ld přešla do přímé podřízenosti Velitelství letectva.

CL 3 v Brně přešla do podřízenosti 3. ld.

CL 2 na letišti v Českých Budějovicích přešla 1.6.1950 do podřízenosti 3. ld.


14.9 1950 s odvoláním na nutnost zabezpečení obrany státu je nařízen divizi spolu s LP 8 přesun do Prahy. Zároveň byly do její sestavy včleněny LP 1 od 4. ld a LP 5, původně od 2. ld, ale v dané době podřízen přímo Velitelství letectva

CL 1 na letišti ve Kbelích přešla 1.10.1950 do podřízenosti 3. ld.

LP 3 ponechala divize v Brně, kde jej převzala 4. ld.

1.10.1950 proběhl přesun do Kbel. Velitelem 3. ld byl  pplk. let. Týkal Jaroslav.

1.10.1950 na letišti v Mladé byla zřízena Stíhací letka 5 v podřízenosti 3. ld.

K 1.10.1950 zůstala v podřízenosti velitelství letectva existovat pouze velitelství - 3. ld a 4. ld, čtyři bojeschopné stíhací pluky (LP 1 Zvolenský, LP 3, LP 5 a LP 8), LP 30 Ostravský, LP 47, LDP a LP 45.

Do konce října 1950 se LP 8 z Kbel přesunul do Klecan.

K 15.1.1951 byly zrušeny Cvičné letky 1 a 2.


Od 25.2.1951 Výcvikové středisko určené k přeškolování na proudová letadla.

V rámci 3. LD pak po květnové přehlídce v r. 1951 v Mladé se shromáždily její 1., 5., 8. lp k přeškolení na proudové MiGy 15!

K 1.6.1951 bylo z této letky vytvořeno Proudové výcvikové středisko letectva. To zajišťovalo masový výcvik stíhačů na S-102 (MiG-15). 

Po reorganizaci v září 1951 přejmenování na 3. leteckou stíhací divizi proudovou VÚ 8271.

 

Zpracoval Stanislav Vystavěl.