311. vrtulníkový roj VÚ 6320

28.10.2016

V roce 1961 v Hranicích vznikla 311. těžká dělostřelecká brigáda disponující 2 oddíly po třech palebných bateriích a u každé palebné baterie po jednom kuse pásového odpalovacího zařízení 2P19 helo2984.jpg (90341 bytes) pro rakety 8K11. V roce 1962 se kompletně celá brigáda přestěhovala do nové posádky Stará Boleslav. Byla v podřízenosti 1. A (Příbram). V roce 1964 byl vytvořen třetí oddíl o stejné struktuře jako minulé. Přezbrojení proběhlo v roce 1971, kdy byly zařazeny do výzbroje kolové odpalovací zařízení MAZ 543 SPU  pro raketu 8K14. V roce 1976 byla změna podřízenosti a prošla pod ZVO (Tábor).

Rakety 8K11 a 8K14 nesly jaderné hlavice ale v té době hlavice nebyly ještě k dispozici na našem území. Proto vrtulníkové roje byly předurčeny jako prostředky pro přísun těchto hlavic od Sovětů. Po roce 1968, kdy SA zůstala na našem území, byly hlavice již k dispozici v blízkém okolí a tak vrtulníkové roje už neměly opodstatnění, tak byly zrušeny. Vrtulníky se běžně u brigád využívaly k služebním cestám, při TC k průzkumu terénu a podobně. 

K 1.9.1964 se v Luštěnicích ustavil 311. vrtulníkový roj  určený pro zabezpečení 311. těžké dělostřelecké brigády. Velitel roje byl mjr. František Šíp. ZV ILS mjr. Novotný.

Piloti Mi-4 - npor. Jan Hlavinka, npor. Pavel Kejla,.

Palubní technik - kpt. Jiří Franěk.

Piloti Mi-1 - por. Josef Šálek, npor. Vítězslav Švandrlík

27.4.1965

Mi-1M 3022

por. Šálek Josef

?

Při přistávání se rozvířil prach. Při vzletu zachycení o strom rotorem a pád.

.

26.5.1965

Mi-4

npor. Hlavinka Jan, npor. Kejla Pavel, kpt. Franěk Jiří

?

Propálený píst 5. válce. Přistání do terénu.

.  

30.5.1966

Mi-1

npor. Švandrlík Vítězslav

Libunec

Pokles tlaku oleje reduktoru. Přistání do terénu.

.  

2.6.1966

Mi-4

npor. Hlavinka Jan, ?, ?

?

Prosednutí přetíženého vrtulníku při vzletu. Pilot ve snaze nezachytit o překážky přerušil vzlet. Dosednutí na nerovný terén. Převrácení.

.  

27.7.1966

Mi-1

npor. Švandrlík Vítězslav

Mladá

Vysazení motoru před dosednutím v 10 m. Poškozen ocasní nosník a vrtulka, podvozek a bak.

Ke dni 21.7.1967 byl 311. vrtulníkový roj byl ve Kbelích, ovšem 2.9.1968 vznikl návrh na jeho opětné přemístění z Mladé do Kbel. (L+K 15/98) (?)

10.4.1968

Mi-4 0791

npor. Švandrlík Vítězslav

?

Vysazení motoru. Nesprávná činnost regulátoru směsi a kompresoru.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------


V roce 1968 přešel do Kbel.

24.2.1971

Mi-1

kpt. Kubeš Karel

?

Pokles tlaku oleje motoru. Utržení kompresoru AK-50.

.

22.6.1973

Mi-1 3022

+ kpt. Kubeček V.

Strnady-Zbraslav II, nad Vltavou

Zachycení pravým podvozkem o nulák. Poškozena ocasní vrtulka. Při přistávání destrukce a pád ze 3 m do zahrady. Požár. Pilot v bezvědomí. Výbuch nádrží.

K 31.8.1974 byl 311. vrtulníkový roj zrušen.