311. vrtulníkový roj
16.04.2021
V roce 1961 v Hranicích vznikla 311. těžká dělostřelecká brigáda
disponující 2 oddíly po třech palebných bateriích
a u každé palebné baterie po jednom kuse pásového odpalovacího zařízení 2P19
pro rakety 8K11. V roce 1962 se kompletně celá brigáda přestěhovala do
nové posádky Stará Boleslav. Byla v podřízenosti 1. A (Příbram). V
roce 1964 byl vytvořen třetí oddíl o stejné struktuře jako minulé. Přezbrojení proběhlo v roce
1971, kdy byly zařazeny do výzbroje kolové odpalovací zařízení MAZ 543
SPU
pro raketu 8K14. V roce 1976 byla změna podřízenosti a prošla pod
ZVO (Tábor).
Rakety 8K11 a 8K14 nesly jaderné hlavice ale v té době hlavice nebyly ještě k dispozici na našem území. Proto vrtulníkové roje byly předurčeny jako prostředky pro přísun těchto hlavic od Sovětů. Po roce 1968, kdy SA zůstala na našem území, byly hlavice již k dispozici v blízkém okolí a tak vrtulníkové roje už neměly opodstatnění, tak byly zrušeny. Vrtulníky se běžně u brigád využívaly k služebním cestám, při TC k průzkumu terénu a podobně.
K 1.9.1964 se v Luštěnicích ustavil 311. vrtulníkový roj určený pro zabezpečení 311. těžké dělostřelecké brigády. Velitel roje byl mjr. František Šíp. ZV ILS mjr. Novotný.
Piloti Mi-4 - npor. Jan Hlavinka, npor. Pavel Kejla.
Palubní technik - kpt. Jiří Franěk.
Piloti Mi-1 - por. Josef Šálek, npor. Vítězslav Švandrlík.
27.4.1965 |
Mi-1M 3022 |
por. Šálek Josef |
? |
Při přistávání se rozvířil prach. Při vzletu zachycení o strom rotorem a pád. |
.
26.5.1965 |
Mi-4 |
npor. Hlavinka Jan, npor. Kejla Pavel, kpt. Franěk Jiří |
? |
Propálený píst 5. válce. Přistání do terénu. |
.
30.5.1966 |
Mi-1 |
npor. Švandrlík Vítězslav |
Libunec |
Pokles tlaku oleje reduktoru. Přistání do terénu. |
.
2.6.1966 |
Mi-4 |
npor. Hlavinka Jan, ?, ? |
? |
Prosednutí přetíženého vrtulníku při vzletu. Pilot ve snaze nezachytit o překážky přerušil vzlet. Dosednutí na nerovný terén. Převrácení. |
.
27.7.1966 |
Mi-1 |
npor. Švandrlík Vítězslav |
Mladá |
Vysazení motoru před dosednutím v 10 m. Poškozen ocasní nosník a vrtulka, podvozek a bak. |
Ke dni 21.7.1967 byl 311. vrtulníkový roj byl ve Kbelích, ovšem 2.9.1968 vznikl návrh na jeho opětné přemístění z Mladé do Kbel. (L+K 15/98) (?)
10.4.1968 |
Mi-4 0791 |
npor. Švandrlík Vítězslav |
? |
Vysazení motoru. Nesprávná činnost regulátoru směsi a kompresoru. |
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
V roce 1968 přešel do Kbel.
24.2.1971 |
Mi-1 |
kpt. Kubeš Karel |
? |
Pokles tlaku oleje motoru. Utržení kompresoru AK-50. |
.
22.6.1973 |
Mi-1 3022 |
† kpt. Kubeček V. |
Strnady-Zbraslav II, nad Vltavou |
Zachycení pravým podvozkem o nulák. Poškozena ocasní vrtulka. Při přistávání destrukce a pád ze 3 m do zahrady. Požár. Pilot v bezvědomí. Výbuch nádrží. Letecká badatelna. |
K 31.8.1974 byl 311. vrtulníkový roj zrušen.