50. spojovací letecký pluk VÚ 8041 Kbely (1969-74)

21.07.2023

K 1.11.1969 se k 50. spojlp připojil 7. letecký oddíl s vrtulníky Mi-8 a letouny An-24, Il-14. Tím se úkoly pluku rozrostly o vojenské dopravní lety (i do zahraničí). Velitel pluku plk. Ing. Adam Ivan. ITP pplk. Ing. V. Aldorf.

Po reorganizaci - po zrušení 7. lo a sloučení s "původním" 50. spojlp:

1. letka dopravní                :  3 roje Il-14       (9 kusů)

2. letka smíšená dopravní   :  1 roj  An-24B  (4 kusy), 1 roj  L-200  (4 kusy), 1 roj  Mi-8 (3 kusy)

3. letka (velkých vrtulníků) :  6 rojů Mi-4     (16 kusů)

4. letka (malých vrtulníků)  :  5 rojů Mi-1     (16 kusů)

Činnost 50. spojlp "zabezpečoval" 8. letištní prapor a 16. prapor RTZ.

helo1471.jpg (35944 bytes)

11.11.1969

Mi-8 1232

mjr. Vrtiška Jiří

2 km V Benešova

Nasátí plachty přistávacího "T" do rotoru.

.

9.1.1970

Mi-1 1037

kpt. Kolínský Zdeněk

?

Pokles tlaku oleje. Ráz v motoru. Přistání ART.

.

10.2.1970

Mi-4 6542

mjr. Smetana Zdeněk, mjr. Vnuk Emil, nrtm Lacina Jaroslav

Kbely

Lety po okruhu v noci. Nezvládnutí přistání za bezvětří. Převrácení. Podrobnosti.  

helo2836.jpg (42553 bytes) Rok ?, Karlovy Vary. Zleva: PT Papež, Žwak, PT Šmidra, ?, Dostál, Smetana, ?, PT Meduna, Berdník. 

helo2853.jpg (61547 bytes) Rok ? Kde ? Zleva nahoře: Vařák, PT Bartoš, PT Meduna, Berdník, Mikšík, PT Šmidra, PT Němček, Lupták, Ševela, ?, dole: ?, PT Papež, Žwak, Nemanský, Smetana, PT Novák, Pěnička, PT Bárta, Klika, PT Ligocký, Dostál.

Účast vrtulníků Mi-4 v květnové přehlídce na Letné v roce 1970. helo3528.JPG (266156 bytes), helo3529.JPG (313805 bytes) L+K 12/70

Od jara 1968 u Výzkumného a zkušebního střediska 031 zkoušky průzkumné Mi-4R "9549" (přestavěná v LOT) s fotoaparáty pro svislé snímkování (kamera ve střelišti MRB-21/1818, AFP-02, AFP-21/KT) a šikmé snímkování (kamera v bočních dveřích AFA-100/30, AFP-75/30, AFP-21/KT a dělostřelecký dalekohled TZK). Doplňkové zkoušky v létě 1969. Od srpna 1970 vojskové zkoušky Mi-4R u 50. spojlp a 47. pzlp. Doplňkové vojskové zkoušky na jaře 1974 - měření oxidu uhličitého v kabině vrtulníku. Doporučení k zavedení do výzbroje. Mi-4R sloužila u 11. vrlt v Plzni. L+K 7/23

Čistka personálu.

Od roku 1971 byl velitel pluku plk. Ing. Mošna Josef.

22.4.1971

Mi-1 1035

kpt. Kolínský Zdeněk

?

Poškozen list rotoru a ocasní nosník po vypnutí motoru.

.

8.7.1971

Mi-1 4027

kpt. Franc Pavel

U Poděbrad

Pokles výkonu motoru. Přistání do terénu. Uvolnění nezajištěné matice čepu vahadla výfukového ventilu.

.

26.10.1971

Mi-4 7149

kpt. Dostál Miloš

?

Střet se stromy při vzletu z terénu. Přistání. Poškozeny okrajové oblouky listů rotoru.

.

17.11.1971

Mi-8P 0210

kpt. Kulič Evžen

?

Pokles otáček rotoru. ART. Přistání do terénu.

V prosinci 1971 byl dodán jeden Tu-134A 1407.

Režisér Vlastimil Fiala z ČAF natočil v roce 1972 na podnět pilotů Rejhona, Chýského, Zahrádky instruktážní film "Letecká pátrací a záchranná skupina". Natáčení se účastnila posádka mjr. Bedrník, mjr. Žwak, kpt. Nikodým.

Spojenecké cvičení Štít 72.

Ve dnech 31.5. až 3.6.1973 v Roudnici natáčení leteckého dne ČST Modrý den. Piloti mjr. Berdník, mjr. Žwak helo2848.jpg (58945 bytes), helo2847.jpg (46528 bytes)helo2849.jpg (33968 bytes).

Posádky vrtulníků Mi-4 vykonávaly nahodile i záchranné lety. Pacienti byli přepravováni před hlavní vchod ÚVN ve Střešovicích, později na hřišti před internou, nebo do Motola.

Piloti vrtulníků: Adam, Aldorf, Babula, Berdník, Bugan, Dostál, Dufek, Fořt, Fric, Havlík, Jeneš, Kábrt, Kašpar, Klvaňa, Kraucher, Kulič, Kunšta, Lattner, Lorenc, Lupták, Mázdra, Meduna, Meyer, Mika, Mikšík, Nemanský, Ondřej, Oplt, Pěnička, Plichta, Procházka, Rejhon, Sabo, Sejpal, Simulík, Smetana, Srb, Strečko, Strniště, Suchan, Svoboda, Ševčík, Ševela, Škvajn, Tarčák, Turček, Vařák, Váňa, Vnuk, Vrtiška, Zach, Zinke, Žwak, ......

Palubní technici vrtulníků: Aust, Bárta, Bartoš, Brada, Čuřík, Hajn, Jiras, Kunst, Lacina, Ligocký, Loužecký, Němček, Němeček, Novák, Nikodým, Obert, Papež, Pícha, Pirunčík, Ráž, Růžička, Šmidra, Tomašovič, Turek, Urbančok, Votýpka, Vráblík, ...

 

K 23.8.1974 byl 50. spojlp ve Kbelích přejmenován na 3. dopravní letecký pluk 3. dlp. (L+K 4/80)  

Mi-1 a Mi-4 byly převážně odveleny jinam, např. k 41. a 42. spojlt v Havlíčkově Brodě, k 51. vrp v Prostějově. (L+K 1/90, 3/95)

 

Fotky laskavě poskytl pan Albín Žwak.

Odkazy:

L+K 1, 15/98, Kulič Evžen - U letectva je krásně, Svět křídel, 1998

 

Zpracoval Stanislav Vystavěl.