Nouzové přistání

Rudolf Volák


Prováděly se fotostřelby na pomalé letící cíle na vrtulník Mi-1. Pilot létal s vrtulníkem ve výšce asi 800 - 900 metrů nad terénem a z letounu MIG-15 UTI piloti nalétávali na vrtulník. Bylo to v prostoru kolem Přeštic, kde pilot vrtulníku kpt. Řanda létal v této výšce do osmičky a čekal na přílet letounu. Po chvíli se objevil. Začal provádět nálety na vrtulník a v bezpečné vzdálenosti vždy minul vrtulník před střetem. Pilot ale vždy pocítil, jak to s vrtulníkem hodilo do strany, vlivem silného proudu vzduchu vycházejícího z výtokového hrdla proudového motoru.
Při posledním náletu, kdy "spárku" letounu pilotovali piloti mjr. Voráček a mjr. Navrátil, došlo ke srážce s vrtulníkem. Pilot "Pepíček" Řanda, jak jsme mu říkali u roje měl teď plno práce. Po prudké ráně do stroje, kterou nečekal, mu vyletěla řídící páka z ruky. Stačil ji ale zachytit a při silně vibrujícím letu zahlásil srážku s letounem na letovou věž. Vibrace byla tak silná, ze při volání se pilotovi chvěl hlas. Viděl přeštické náměstí jen přes spodní malá okénka u nohou řízení, řídící páka opisovala velkou kružnici a bylo ji co držet. Pilot klesal a díval se, kam by co nejrychleji mohl přistát. Přelétl náměstí a za Prešticemi s obtížemi nouzově přistál. Přistál na louce proti lesu u Příchovic pod kopcem Ticholovcem.
Po dosednutí, které bylo tvrdé s nataženým vrtulníkem, ještě zachytil listy ocasní vrtulky o zem a částečně je očesal, neboť vrtulník byl těžko ovladatelný.
Pilotům letadla MIG-15UTI se též podařilo, i když obtížně přistát na letišti v Dobřanech. Za letu a hlavně na přistání se jim balanční křidélko křídla zasekávalo a to pro chybějící část okrajového oblouku křídla, které poškodili při kolizi.
Hned po této události jsme letěli s pilotem od roje mjr. Frýdou a MUDr. mjr. Haškem za pilotem "Pepíčkem" k havárii, zda je v pořádku. Přistáli jsme nedaleko na poli. Místní zvědavci už obhlíželi vrtulník. "Jak se cítíš?" Ptám se kamaráda. "Jde to", odpovídá pilot dosti nejistě. "Hlavně žes to přežil, muselo to být hrozné." Potom si jej odvedl lékař pluku stranou.
Při kontrole vrtulníku bylo zjištěno poškození nejen jednoho listu rotoru, ale všech tří. U jednoho v délce přes metr, u druhého asi 70 cm, u třetího asi 40 cm. Našel jsem nárazem vypadlý uzávěr benzinové nádrže a vrátil jej zpět. Kolem byl cítit benzin. Pohled na havarovaný stroj nebyl zrovna pěkný. Po příjezdu vojáků a převzetí havarovaného vrtulníku jsme odletěli na letiště do Dobřan. Stalo se dne 28.9.1966 (vrtulník Mi-1 / 0001)
Asi týden po této události, jsem byl doma v Přešticích a můj táta při stěhování králíkárny, našel uražený kus listu rotoru se závažím v náběžné hraně, které bylo silně prohnuté. Přišla i sousedka, která bydlela v ulici naproti, paní Morgensternová a přinesla mi asi 25 kg těžké protizávaží z uraženého křídla letounu MiG-15UTI. Opatrovala na dvore děcko v kočárku, když dopadla tato věc shora do kamení, které bylo v blízkosti. Naštěstí nikdo nebyl zraněn. Šťastná náhoda.
Poznámka: Použito z knížky Rudolfa Voláka: Vzpomínky leteckého technika.