9. letecký pluk
9. letecký stíhací pluk VÚ 9125
9. stíhací letecký pluk VÚ 9125
21.08.2024
9. lp /9. letecký stíhací pluk proudový byl postaven v Mladé. Tam v době formování patřil pod 3. ld u 15. ls. Prvním velitelem byl ustanoven npor. Vladimír Fros. Ten si ale k 11.8.1952 vyměnil místo s mjr. Milošem Hradeckým.
Výzbroj: S-102, C-2, CS-102.
Velitelský roj - CN-01 až 09, 1. letka - TL-10 až (nejvýše -29), 2. letka - VN-30 až (nejvýše -49), 3. letka - ZO-50 až (nejvýše -69), 4. letka - XP-70 až (nejvýše -89).
10.5.1952 přelétl jeden roj s MiG-15 do Českých Budějovic, kde byl k 1.6.1952 zřízen 9. lp.
9. lsp přeletěl do Českých Budějovic 15.8.1952.
Od 1.9.1952 patřil 9. lsp pod 1. lsd.
Video z roku 1953 - Modrý den.
Bojovou zástavu 9. lsp dostal z rukou genpor. Vosáhla dne 26.9.1953.
Od 1.11.1954 označení 9. slp.
Od 28.11.1955 byl ustanoven velitelem 9. slp mjr. Otakar Pazdera.
Vynucené přistání 29.5.1956. Letoun S-103.613661 mohl být opraven a pilot npor. František Kníže pochválen. Stroj trupového znaku "VN-32".
9. slp přeletěl do Bechyně 15.9.1957.
Od 15.8.1958 byl ustanoven velitelem 9. slp mjr. Jiří Vtelenský, velitel zrušeného 19. slp.
K 1.8.1960 byla na bechyňském letišti utvořena 4. vrtulníková letka 9. slp.
4. vrtulníková letka svoji činnost v rámci pluku ukončila v září 1963, kdy se osamostatnila jako 4. spojovací letka VÚ 7485.
K velitelskému roji 9. slp na jaře 1964 přiletěl z Prešova nový vrtulník Mi-1 5503 místo letounu K-60. U velitelského roje po dobu asi 13 let sloužily dva vrtulníky Mi-1. Byly to většinou Mi-1 5503, 5504 a 5505.
Od květnu 1964 sloužil jako kurýrní pilot Mi-1 npor. instruktor PCK Jakub Bírko. Od roku 1964 sloužil kpt. Rostislav Suder.
Od 20.7.1964 byl velitelem 9. slp mjr. Ladislav Knaus.
V roce 1966 odchází kpt. Rostislav Suder do Písku. K roji nastupuje k 1. říjnu kpt. Bohuslav Roessler.
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
19.6.1969 |
Mi-1A 5503 |
kpt. Roessler Bohuslav |
U Třeboně |
Pokles tlaku oleje motoru. Přistání do terénu. Olej doplněn a odlet. |
K 1.9.1969 byly u 9. slp dva vrtulníky Mi-1.
K 24.9.1969 přišel vrtulník Mi-1 1003 a 5018 od 45. dpzlp Líně.
23.10.1969 předána Mi-1 1003 VSL Brno.
Od roku 1970 byl velitelem 9. slp pplk. Zdeněk Dokoupil.
1.11.1970 |
Poběžovice, Domažlice. U obce Stará Huť pravděpodobně přistál. Tachov, Dolní Žandov, Lazy, Lázně Kynžvart, Mariánské Lázně |
Bell 204 (UH-1)? |
11 stíhačů |
Ani 11 stíhačů ho nesestřelilo. Podrobnosti. |
15.2.1972 při přeletu na záložní letiště Všechov se mjr. Otakar Tlamicha katapultoval z letounu MiG-21PFM "7906" a dopadl na střechu domu v Měšicích. Neřízený letoun na forsáži dělal akrobacii nad Táborem a později dopadl u obce Záhoří (okres Tábor). Letecká badatelna.
4.5.1972 předána Mi-1 5018 Svazarmu.
Od roku 1972 byl velitelem 9. slp mjr. Zdeněk Štorek.
Od roku 1974 byl velitelem 9. slp kpt. Ondrej Kubizniak.
? |
Mi-1 |
Roessler, Hebelka, Petřík |
U Křižanova |
Táhlo ovládající karburátor bylo špatně zajištěno a po nějaké době se za letu samovolně rozpojilo. Podrobnosti. |
10.10.1975 kpt. Bohuslav Roessler odchází k 4. spojlt.
K 6.3.1980 přišel vrtulník Mi-1 2012 od 3. dlp.
Kpt. Jakub Bírko odchází v roce 1980 do Libye.
Počátkem října přichází pilot mjr. Jan Kvarda.
Poslední technik byl nprap. Jaroslav Kodina.
12.9.1983 předána Mi-1 2012 do LOT na zrušení.
Roj zrušen asi v roce 1983.
Do roku 1984 byl velitelem 9. slp kpt. Michal Škvarka.
Od října 1984 byl velitelem 9. slp pplk. František Padělek.
Akrobacie boxu MiG-21F. (Video druhá část videa).
Technikem 3. letky byl v letech 1986-87 čet. abs. Karel Bureš.
Od října 1987 byl velitelem 9. slp mjr. Dušan Švantner.
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
29.6.1990 9. slp přešel do podřízenosti velitele 34. sbold v Čáslavi a přejmenoval se na 9. stíhací bombardovací pluk.
Odkazy: Jiří Havel - O létání v Bechyni (2002)