9. letecký pluk

9. letecký stíhací proudový pluk

9. stíhací letecký pluk VÚ 9125

24.02.2017

9. lp /9. letecký stíhací proudový pluk VÚ 9125 byl postaven v Mladé. Tam v době formování patřil pod 3. ld u 15. ls. Prvním velitelem byl ustanoven npor. Vladimír Fros. Ten si ale k 11.8.1952 vyměnil místo s mjr. Milošem Hradeckým.

Výzbroj: S-102, C-2, CS-102.

Velitelský roj - CN-01 až 09, 1. letka - TL-10 až (nejvýše -29), 2. letka - VN-30 až (nejvýše -49), 3. letka - ZO-50 až (nejvýše -69), 4. letka - XP-70 až (nejvýše -89).


10.5.1952 přelétl jeden roj s MiG-15 do Českých Budějovic, kde byl k 1.6.1952 zřízen 9. lp.

9. lp přeletěl do Českých Budějovic 15.8.1952.

Od 1.9.1952 patřil 9. lsp pod 1. lsd.

Video z roku 1953 - Modrý den.

Bojovou zástavu 9. letecký stíhací pluk dostal z rukou genpor. Vosáhla dne 26.9.1953.

helo4901.jpg (213167 bytes) S-103 "CN-02" a "TL-20".

Od 28.11.1955 byl ustanoven velitelem 9. slp mjr. Otakar Pazdera.

Vynucené přistání 29.5.1956. Letoun S-103.613661 mohl být opraven a pilot npor. František Kníže pochválen. Stroj trupového znaku "VN-32".


9. slp přeletěl do Bechyně 15.9.1957.

Od 15.8.1958 byl ustanoven velitelem 9. slp mjr. Jiří Vtelenský, velitel zrušeného 19. slp.

K 1.8.1960 byla na bechyňském letišti utvořena 4. vrtulníková letka  9. slp.

4. vrtulníková  letka svoji činnost v rámci pluku ukončila v září 1963, kdy se osamostatnila jako 4. spojovací letka VÚ 7485.

K velitelskému roji 9. slp na jaře 1964 přiletěl z Prešova nový vrtulník Mi-1 5503 místo letounu K-60. U velitelského roje po dobu asi 13 let sloužily dva vrtulníky Mi-1. Byly to většinou Mi-1 5503, 5504 a 5505.

helo1443.JPG (39101 bytes) Od květnu 1964 sloužil jako kurýrní pilot Mi-1 npor. instruktor PCK Jakub Bírko. Od roku 1964 sloužil kpt. Rostislav Suder.

Od 20.7.1964 byl velitelem 9. slp mjr. Ladislav Knaus.

V roce 1966 odchází kpt. Rostislav Suder do Písku. K roji nastupuje k 1. říjnu kpt. Bohuslav Roessler.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

19.6.1969

Mi-1A 5503

kpt. Roessler Bohuslav

U Třeboně

Pokles tlaku oleje motoru. Přistání do terénu. Olej doplněn a odlet.

K 1.9.1969 byly u 9. slp dva vrtulníky Mi-1.

K 24.9.1969 přišel vrtulník Mi-1 1003 a 5018 od 45. dpzlp Líně.

23.10.1969 předána Mi-1 1003 VSL Brno.

Od roku 1970 byl velitelem 9. slp pplk. Zdeněk Dokoupil.

1.11.1970

Poběžovice, Domažlice. U obce Stará Huť pravděpodobně přistál. Tachov, Dolní Žandov, Lazy, Lázně Kynžvart, Mariánské Lázně

Bell 204 (UH-1)?

11 stíhačů

Ani 11 stíhačů ho nesestřelilo. Podrobnosti.

4.5.1972 předána Mi-1 5018 Svazarmu.

Od roku 1972 byl velitelem 9. slp mjr. Zdeněk Štorek.

Od roku 1974 byl velitelem 9. slp kpt. Ondrej Kubizniak.

?

Mi-1

Roessler, Hebelka, Petřík

U Křižanova

Táhlo ovládající karburátor bylo špatně zajištěno a po nějaké době se za letu samovolně rozpojilo. Podrobnosti.

10.10.1975 kpt. Bohuslav Roessler odchází k 4. spojlt.

K 6.3.1980 přišel vrtulník Mi-1 2012 od 3. dlp.

Kpt. Jakub Bírko odchází v roce 1980 do Libye.

Počátkem října přichází pilot mjr. Jan Kvarda.

Poslední technik byl nprap. Jaroslav Kodina.

12.9.1983 předána Mi-1 2012 do LOT na zrušení.

Roj zrušen asi v roce 1983.

Do roku 1984 byl velitelem 9. slp kpt. Michal Škvarka.

Od října 1984 byl velitelem 9. slp pplk. František Padělek.

Akrobacie boxu MiG-21F. Video. (Video druhá část videa).

Technikem 3. letky byl v letech 1986-87 čet. abs. Karel Bureš.

Od října 1987 byl velitelem 9. slp mjr. Dušan Švantner.

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

29.6.1990 9. slp přešel do podřízenosti velitele 34. sbold v Čáslavi a přejmenoval se na 9. stíhací bombardovací pluk.

 

Odkazy: Jiří Havel - O létání v Bechyni (2002)

Zpracoval Stanislav Vystavěl.