Snímkování, filmování, pátrání, průzkum a sledování z vrtulníků u nás

21.07.2023

Křídla vlasti 24/57  helo3292.jpg (491060 bytes).

V roce 1958 fotografování železniční tratě z vrtulníku Mi-4 od 50. spojlp. Vzpomínky letce Antonína Šedka.

V roce 1959 filmaři ve filmu Prázdniny v oblacích použili vrtulník HC-2 OK-IVA s pilotem Zdeňkem Pondělíčkem. Točilo se v AK Pardubice.

Vrtulníky Mi-4 byly používány se 130 mm kamerou v bočních dveřích pro šikmé filmování při obletech státní hranice. Provozovaly se u 4. spojlt v Bechyni, 20. vrlt v Karlových Varech a ?. Fotokamera z Il-28 byla namontována do bočních dveří. Film byl 50 cm široký a dlouhý maximálně 50 m, ale používalo se jen 30 m filmu. Vyvolávání filmu se provádělo v Dobřanech u 45. dpzlp. Kamera AFA IM (SSSR), nebo AFP-21  formát snímků 13 x 18 cm, ŠFP-21 (štěrbinová fotokamera, která snímala terén nepřerušovaně, t.j. v pásu) s ohniskovou vzdáleností 21 cm. Incident 23.5.1964.

Od roku 1962 zaváděné vrtulníky Mi-1AKR pro řízení dělostřelecké palby byly vybaveny periskopickým pozorovacím přístrojem.

Filmaři společnosti DEFA používali v letech 1966 a 1967 vrtulníky HC-3 OK-VZA a OK-VZB. S kameramany na palubě nalétaly v NDR přes 350 hodin, neboť hrály důležitou roli ve velkofilmu režiséra Thorndika o životě NDR. Druhý prototyp navíc "vystupoval" v přímém televizním přenosu televize NDR. (L+K 16/76) S HC-3 se zkoušel i průzkum terénu s televizní kamerou.

Od jara 1968 u Výzkumného a zkušebního střediska 031 zkoušky průzkumné Mi-4R "9549" (přestavěná v LOT) s fotoaparáty pro svislé snímkování (kamera ve střelišti MRB-21/1818, AFP-02, AFP-21/KT) a šikmé snímkování (kamera v bočních dveřích AFA-100/30, AFP-75/30, AFP-21/KT a dělostřelecký dalekohled TZK). Doplňkové zkoušky v létě 1969. Od srpna 1970 vojskové zkoušky Mi-4R u 50. spojlp a 47. pzlp. Doplňkové vojskové zkoušky na jaře 1974 - měření oxidu uhličitého v kabině vrtulníku. Doporučení k zavedení do výzbroje. Mi-4R sloužila u 11. vrlt v Plzni. L+K 7/23

 

Filmování pro ČAF z vrtulníku Mi-1 OK-UVS se věnoval pilot Jaroslav Rákos a kameraman Jiří Ployhar v letech 1969 až 1971. Ročně se nalétalo kolem 50 hodin. Boční kamerový úchyt na pravé straně vrtulníku zajišťoval volný pohyb kamery v 5 osách.

helo3539.JPG (196222 bytes) L+K 18/71

Filmování pro ČAF z Mi-1M "2008" s označením FILM během spojeneckého cvičení Štít 72. (L+K 4/73, 17/81)

Aeroklub Žilina a filmovanie s Mi-1 OK-PVK  civil/helo2307.jpg (72294 bytes), civil/helo2308.jpg (117146 bytes), civil/helo2298.jpg (85250 bytes), civil/helo2303.jpg (149945 bytes), civil/helo2312.jpg (79500 bytes), režisér Juraj Jakubisko civil/helo2310.jpg (32577 bytes). (Fotky uveřejněny laskavostí Viliama Orosze.)

Filmování z Mi-8 (Strahov - Čs. spartakiáda 1980) (L+K 19/80)

Kameraman Jan Malíř se zabývá již od roku 1984 leteckým natáčením pro film a televizi. Impulsem byla zakázka pro světovou výstavu EXPO 86 Vancouver, díky které vznikl první prototyp antivibračního (stabilizačního) zařízení do vrtulníku Flightcam.

V 80. letech přišly fotoverze vrtulníku Mi-2FM ("B-2405", "B-2406", později "B-2530" a "B-2531"). (L+K 9/05)

Vojenští filmaři na cvičení Štít 1984 používali šest vrtulníků Mi-2 s označením FILM. Vrtulník Mi-2 "7737" s označením 3FILM. Hobby Historie 12/11

Kamera ze tří kamer Hasselblad pro multispektrální snímkování z vrtulníku Mi-2. (L+K 20/88, str 786)

Jedním z prostředků sběru dat dálkového průzkumu Země je termovize. Termovizní aparaturou lze registrovat elektromagnetické záření v pásmu tepelných infračervených vln. Termovizní experiment se uskutečnil v roce 1981 ve spolupráci s odborníky z PLR a byl konán aparaturou AGA, kterou dodala polská strana. Čidlo aparatury bylo chlazeno kapalným dusíkem a umožňovalo záznam emitovaného záření v rozsahu vlnových délek od 2,0 do 5,6 mikrometru. Nosičem aparatury byl vrtulník Mi-8. (L+K 20/88)

Vrtulníky Letecké správy FMV se v 80. letech používaly k pátrání po pohřešovaných osobách pomocí termovize švédské výroby. Termovize byla umístěna v bočních dveřích Mi-8.

../mil/helo857.JPG (54603 bytes)../mil/helo859.JPG (56511 bytes)Vrtulníky Sovětské armády Mi-24K (Hind-G2) s pozorovací soustavou ONP Iris byla určená primárně pro řízení dělostřelecké palby, sekundárně pro vzdušný průzkum. Pod pravou spodní partií přídě je namontována letecká kamera AFA-87PV (AFA-100) s ohniskovou vzdáleností 1300 mm, délka filmu je 60 m. Uvnitř trupu je letecká snímkovací kamera AFA-110-280 s bočním snímkováním - oknem na pravé straně trupu. Identifikační systém RUTA tvořený pozorovacími přístroji a palubním počítačem Orbita-20-9K. Několik kusů Mi-24KD mělo i laserový dálkoměr. (Vrtulníky Mi-24K nahradily vrtulníky Mi-8TARK.)

Úprava Mi-2 firmami Intes.s.f. z Prahy a Inteco, s.r.o. ze Starého Města u Uherského Hradiště. Speciální přípravek pro uchycení kamerového systému Wescam, který slouží k pořizování mimořádně kvalitních záběrů z vrtulníků. Systém je vlastně gyroskopicky stabilizovanou plošinou, ovládanou z místa operátora na pravém sedadle vrtulníku. Z tohoto místa, bezpečně a nevystaven venkovním vlivům, je kameraman schopen pořídit ty nejatraktivnější záběry. Po USA a Kanadě je ČSFR další zemí, kde systém jako celek získal letové osvědčení. Letové ověřování proběhlo na letišti v Brně na vrtulníku Mi-2 OK-PIS s.p. Slov-air, závod Chrudim. (L+K 26/91)

../police/helo1497.jpg (243982 bytes)V roce 1992 stabilizovanou plošinu pro kameru a televizní zařízení s možností záznamu nebo přímého přenosu do pozemní monitorové jednotky předváděla v ČSFR izraelská firma Tadiran. Komplety MKD 400 a MKD 600 jsou určeny pro armádní nebo policejní použití. Zástavba se uskutečnila na vrtulníku Mi-17 "0809" v únoru 1992. Vrtulník byl používán u 11. vrp v Dobřanech. Letové zkoušky se uskutečnily i na vrtulnících Mi-2 a BO 105CBS4 LS FPS. (L+K 9/92)

Nehoda Mi-2.  Od roku 1992 nejčastěji používané vrtulníky pro filmování jsou R22.

Pan Josef Tesárek založil v roce 1992 firmu TB - HELICAM, spol. s r.o. zaměřenou na filmování. Provoz s vrtulníkem R22 Beta OK-XIC do letecké nehody 5.5.1994.

helo353.jpg (74119 bytes), helo467.JPG (50319 bytes).

Pro průzkum se používají nově i bezpilotní RC vrtulníky. Z ptačí perspektivy o RC modelech, využívaných ke snímkování terénu. ČT 1996.

LS Policie dostávala od roku 1993 vrtulníky Bell 412HP s termovizními komplety FLIR Systems FLIR 2000FN a vyhledávacími reflektory Spectrolab SX-16 Nighsun.

../helo2293.jpg (56895 bytes), ../helo2294.jpg (61034 bytes), ../helo2296.jpg (98040 bytes), ../helo2295.jpg (57417 bytes).

Od roku 1996 několik W-3A má vyhledávací reflektor Spectrolab SX-16 Nighsun.

Zástavba termovizního kompletu FLIR Systems Inframetrics 445G Mk. II a vyhledávacího reflektoru Spectrolab SX-16 Nightsun na vrtulníku Mi-17 0838 od 33. zVrL v roce 1998 pro službu v SFOR.

Vrtulník Mi-17 "0805" Pohled je vybaven termovizí.

Od roku 1997 provozuje královéhradecká DELTA SYSTEM - AIR vrtulník Schweizer 300C, který se používá i pro filmování. ../helo1618.jpg (76704 bytes)

../helo1054.jpg (92951 bytes) Koncem roku 1998 se natáčel reklamní šot pro EuroTel Praha, s.r.o. pomocí kamery SpaceCam, namontované na vrtulník AS 355 F2 OK-MIA firmy DELTA SYSTEM - AIR. Pilot Suchánek nalétal s režisérem a kameramanem Rony Frickem asi 30 hodin. (L+K 11/99)

Větší kameru s možností měnit filtry apod. většinou nosí vrtulník s větším vnitřním prostorem jako je Mi-2 a Kania. Kamera je uchycena pomocí přípravku do pravých předních dveří nebo do zadních dveří.

V září 2000 během zasedání MMF a SB Praze LS Policie použila zapůjčený termovizní komplet FLIR Systems LEO II (pozdější UltraForce II-EP), doplněnou down datalinkem pro přenos videosignálu z vrtulníku Bell 412HP na pozemní pracoviště Policie ČR v Kongresové ulici. Stabilita a kvalita obrazu denní kamery i termovize tohoto zařízení byla velmi vysoká v porovnání se současně používaným kompletem FLIR Systems 2000FN.

V roce 2001 se natáčel film Hart´s War pomocí kamerového systému Wescam, namontované na vrtulník AS 355 F2 firmy DELTA SYSTEM - AIR. (L+K 5/01)

V roce 2001 VTÚPV ve Vyškově zakoupil vrtulník CH-7 Kompress ke zkouškám jako Průzkumný a monitorovací komplet OKO. Vrtulník pilotoval Petr Novák. helo2872.jpg (345019 bytes), helo2874.jpg (724311 bytes), helo2873.jpg (279905 bytes). Se zánikem ústavu vrtulník koupil zpátky pan Brumar i s kompletním přenosem obrazu v reálném čase za směšnou cenu!!!

23.8.-25.8.2002 zajištění soutěže silničních motocyklů Grand Prix 2002 na Masarykově okruhu v Brně čtyřmi vrtulníky. Dva německé vrtulníky, které zabezpečovaly filmování a přenos TV signálu. Byly to Bell 407 D-HUTA firmy Heliteam Süd a AS 350 B2 D-HCRS firmy MHS-Helicopter Flugservice München GmbH & Co KG Mnichov se zařízením SpaceCam pro přenos signálu.

LS Policie zakoupila v roce 2002 pro vrtulníky Bell 412HP tři termovizní komplety FLIR Systems UltraForce II.

../helo1995.jpg (9852 bytes)Grand Prix 2003 Brno ve dnech 15.8.-17.8. 2003. Zajištění soutěže silničních motocyklů na Masarykově okruhu v Brně čtyřmi vrtulníky. Dva německé vrtulníky, které zabezpečovaly filmování a přenos TV signálu. Byly to Bell 407 D-HUTA firmy Heliteam Süd a AS 350 B2 D-HCRS firmy MHS-Helicopter Flugservice München GmbH & Co KG Mnichov se zařízením SpaceCam pro přenos signálu.

Filmováním se zabývá firma FLIGHT CAM, která používá boční kamerový úchyt Flightcam III od roku 2000.

Na Air show Paris 2005 se též vystavoval vrtulník firmy Alfa Helicopter Bell 427 OK-AHA helo2574.jpg (39788 bytes), který dostal vyhledávací reflektor Spectrolab SX-5.

Mi-17 "0849" na cvičení Pohled 28.4.2004 s termovizí helo2685.jpg (313445 bytes).

Bielistok v Polsku v únoru 2005. Vrtulník AS 355 F2 OK-WIQ firmy DELTA SYSTEM - AIR. Pilot Kamil Kolísek. helo3126.JPG (222849 bytes), helo3127.JPG (144705 bytes), helo3128.JPG (269498 bytes).

helo2639.jpg (310623 bytes)24.7.2005 v odpoledních hodinách přistál na letišti Liberec Bell 412HP "B-4370" s lékařem, sestrou a inkubátorem na palubě za účelem transportu předčasně narozeného novorozence na specializované pracoviště do Prahy. Pod strojem se nacházel reflektor Spectrolab SX-16 Nightsun a termovizní komplet FLIR Systems UltraForce II. Foto Zdeněk Vrba.

Natáčení reklamy pro Orange na letišti v Prostějově v dubnu 2006 vrtulníkem Bell 206L4T OK-AHD helo2954.jpg (65161 bytes) firmy ALFA-HELICOPTER, spol. s r. o.

Natáčení Bondovky v květnu 2006. Vrtulník AS 355 F2 OK-BIC firmy DELTA SYSTEM - AIR. Pilot Kamil Kolísek. helo3129.JPG (209747 bytes), helo3130.JPG (289374 bytes), helo3131.JPG (222207 bytes), helo3132.JPG (199078 bytes).

V pátek 30.9.2005 byl v Praze, v kongresovém centru Na Spiritce, během slavnostního shromáždění k 70. výročí bezpečnostního letectva veřejnosti poprvé představen nový vrtulník EC 135 T2 Letecké služby Policie ČR. Vrtulník výrobního čísla 0424 a poznávací značky OK−BYD, čtvrtý tohoto typu u LS PČR, je prvním připraveným pro zástavbu speciálního policejního vybavení. Vrtulník bude postupně vybaven například světlometem a termovizním kompletem FLIR Systems UltraForce II-EP, nicméně díky variabilnímu uspořádání může nadále sloužit i jako sanitní.

V říjnu 2005 byl dodán pátý vrtulník EC 135 T2 OK-BYE.

28.9. 2006 přiletěl do Prahy nový policejní vrtulník EC 135 T2, s/n 499, s dočasnou německou značkou D-HECV. U LS Policie bude lítat s imatrikulací OK-BYF helo3413.jpg (64401 bytes). L+K 11/06, Ruzyně 11.1.2007 helo790.jpg (766352 bytes)

Kamil Kolísek odlétá 21.5. z Hradce Králové točit film Babylon A. D. helo3696.jpg (107869 bytes), helo3697.jpg (83920 bytes).

Pan Jaroslav Čech pátrá po záhadných úkazech - agrosymbolech z vrtulníku CH-7 Kompress.

Vrtulník AS 355 N OK-DSN společnosti DSA v květnu 2008 na letišti v Letňanech helo3905.jpg (199262 bytes). 11.05. Příprava zavěšené letecké kamery k nasazení na Pražském maratonu helo3907.jpg (271416 bytes).

DSA se v květnu zúčastnila natáčení Hollywoodského projektu DARK SKY s vrtulníkem AS 355 N OK-DSN, vybavený systémem Wescam Nosemount . Natáčení probíhalo v okolí Prahy a vrtulník společnosti nalétal 6 hodin.

Vrtulník AS 355 F2 OK-AIA společnosti DSA natáčel film v Milovicích v dubnu 2009 helo4178.jpg (155117 bytes).

VTULaPVO předvedlo novou stabilizovanou hlavici s denní kamerou, termovizní kamerou a laserovým dálkoměrem. ATM 9/09

helo4389.jpg (671120 bytes)Pro uchycení kamerových systémů na svých vrtulnících AS 355 F2 a AS 355 N, společnost DSA zakoupila certifikovaný nosník AF200 Nosemount bracket vyrobený na zakázku společností Airfilm Camera Systems Inc. Systém AF200 má platné EASA STC a je jediný svého druhu ve střední Evropě. Ve spolupráci se společností Flightcam-DSA, s.r.o. bude AF200 využíván zejména ve spojení s gyroskopicky stabilizovanou kamerovou hlavou Stab C Compact vyrobenou na zakázku americkou společností Nettman Systems Inc. Tato kamerová hlava je 10. vyrobeným kusem na světě a jediným na východ od německých hranic. První použití v únoru 2010. L+K 4/11

Úprava vrtulníku BO 105 firmy HELIWORK CZ pro filmování v září 2010.

helo4580.jpg (405255 bytes) AS 350 B3 F-GZEN firmy Skycam Helicopteres SARL při odletu z Kunovic na Barum Rally do Otrokovic 25.8.2011.

helo4577.jpg (473351 bytes) Bell 407 D-HEAB firmy Heli-Team s kamerou zajišťoval přenosy ze vzduchu během Moto GP 2011 v Brně v srpnu 2011.

helo5330.jpg (359515 bytes) AS 350 B3 F-GZEN firmy Skycam Helicopteres SARL, foceno poblíž Slušovic v září 2012 na Barum Rally 2012.

Modernizované Mi-171Š dostaly termovizní soustavu od výrobce FLIR Systems, Inc. Star Safire III. ATM 10/2012

Kamil Kolísek ze společnosti DSA filmuje po celé Evropě.

helo6236.jpg (369184 bytes) AS 355 F2 OE-XSS firmy Hubi Fly Helikopterschule GmbH na European Helicopter Show 2013 na letišti v Hradci Králové v květnu 2013.

DSA ve spolupráci se společností Flightcam-DSA poskytla svůj vrtulník AS 350 B3e OK-DSW, pro natáčení reklamy Nissan Almera, produkované společností Unit+Sofa. Natáčení probíhalo na přehradě Orlík a u Mnichova Hradiště v červnu 2013. Při natáčení bylo užito stabilizovaného kamerového systému Stab C Compact v kombinaci s kamerou Arri Alexa.

helo6373.jpg (190203 bytes) Bell 407 N407GT v Brně v červenci 2013.

helo6542.jpg (662130 bytes) Bell 407 D-HPRO na Moto GP Brno v srpnu 2013.

Vrtulník AS 355 N OK-DSN společnosti DSA a. s. se zapojil do Mattoni ½ Maratonu v Karlových Varech 23.5.2015 a Olomouci 20.6.2015. helo8992.jpg (528877 bytes)

LS Policie zakoupila v roce 2015 čtyři termovizní komplety FLIR Systems Star Safire 380-HDc. Vrtulník Bell 412EPI OK-BYT má světlomet Thommen HSL-1600 IR.

Letecké záběry závodu Jizerská 50 byly pořízeny z kamery Cineflex a přenosovou technikou od firmy AMP Visual TV, která byla umístěna na vrtulníku AS 350 B3e OK-DSW helo9466.jpg (322030 bytes), helo9467.jpg (398167 bytes)

20.4.2018 společnost Airbus Helicopters zmodernizovala osm vrtulníků EC 135, které využívá Letecká služba Policie České republiky, novým vybavením pro plnění misí a navigaci. Poslední policejní vrtulník si zákazník nedávno převzal v zařízení Airbus Helicopters v německém Kasselu. Součástí instalovaných systémů je výkonná, kompaktní a lehká kamera FLIR Systems Star Safire 380-HDc se čtyřmi elektrooptickými infračervenými senzory pro snímání za špatných světelných podmínek. Nové zařízení obsahuje také laser pro určení vzdálenosti, označení cíle a také identifikaci pohyblivých cílů. Nová generace ergonomického ovládacího panelu, instalovaného v kabině, nabízí špičkové funkce řídícího centra a chytré IT řešení včetně nahrávání, odesílání a přijímání snímků, videí a výměny dalších důležitých dat s pozemním řídícím centrem. Tato zařízení, v kombinaci s mapovacím systémem EURONAV 7 a funkcí BMS (Broadcast Microwave Services) pro downlink nabízejí pro policejní akce kompletní mapové a sledovací kapacity. Propojení reálných informací z elektrooptického systému EOS s daty z digitálních map představuje novou dimenzi virtuální reality s bezkonkurenčním taktickým využitím. Vybavení osmi vrtulníků dále zahrnuje navigační/komunikační systém nové generace Garmin 650/750, který zajišťuje moderní satelitní komunikaci. Celková cena modernizace osmi vrtulníků EC 135 T je v přepočtu 103,7 milionu korun bez DPH. Více na: https://www.euro.cz/byznys/policie-ma-modernejsi-vrtulniky-renovace-vysla-na-104-milionu-1403010#utm_source=euro&utm_medium=selfpromo&utm_campaign=eurorss#utm_medium=selfpromo&utm_source=euro&utm_campaign=copylink Zdroj

 

 

Odkazy : 

FLIGHT CAM

L+K 12/67, 5/83, 10/07

Kala František Ing., Kuník František - Letecká fotografie a fotogrammetrie, (L+K /81)

Červenka V. RNDr., Charvát K. RNDr., Salač J. ing., GKP Praha, středisko DPZ - Aerokosmický průzkum v ČSSR (L+K 20/88)