07.06.2022
Zkušenosti získané s prototypem Praga XE-II uplatnila Šlechtova konstrukční skupina ihned při vypracování projektu vrtulníku označeného HC-2 Heli Baby. Šlo o lehký cvičný a spojovací vrtulník pro dvě osoby, sedící vedle sebe.
Stavba prototypu HC-2 byla zahájena v roce 1951 v prototypových dílnách Aerovky, ale poznenáhlu byla v důsledku pracovního vypětí při licenčních programech odsunována do pozadí. Došlo to tak daleko, že konstruktéři museli materiál na mnohé díly sehnat soukromě v obchodech za vlastní peníze a nechat jej obrobit jako "fušky" za cigarety u známých dělníků.
40 litrová nádrž byla umístěna v těžišti. Aby poloha těžiště během provozu v případě obsazení jedním nebo dvěma piloty zůstala v předepsaných mezích a neovlivňovalo to letové vlastnosti, byla v přídi trupu umístěna vodní nádrž o objemu 27 litrů. (Dosti nepříznivé, protože to znamenalo zvýšení "mrtvé váhy". Rovněž tak v případě dopravy cestujícího do míst, kde není k dispozici voda, by se stala otázka vyvážení dosti problematickou.)
První upoutaný běh se tak mohl uskutečnit teprve 3.3.1954. To již konstrukce a o něco později i prototypové dílny přešly do svazku VZLÚ.
První let prvního prototypu na letišti VZLÚ v Letňanech uskutečnil kpt. Josef Němeček až v prosinci 1954. Vrtulník přelétl na heliport na kopečku u vysočanské Aerovky - Blaník, kde se na něm byly provedeny potřebné úpravy. Pro značné vibrace byl dvoulistý rotor nahrazen trojlistým. Piloti požadovali zvětšení kabiny a zlepšení výhledu. Páka cykliky se zkrátila. Byl namontován i malý symetrický stabilizátor.
V roce 1955 byl první prototyp poprvé předveden na brněnském veletrhu.
,
,
,
Křídla vlasti 16, 17/1955
Druhý prototyp s nově tvarovaným čelním krytem pilotní kabiny vzlétl v srpnu 1955 se zkušebním pilotem VZLÚ Jiřím Bláhou.
4.9.1955 letecký den na Ruzyni. Video.
Měřící lety s prvním prototypem. 4.9.1955
KV 21/1955.
.
.
Na ocasní nosník nastříkán symbol státní vlajky Československa. Kdy?
Měření v Krkonoších ,
.
Datování neznámé. Foto z pozůstalosti Otakara Klokočníka
- technika VZLÚ, poskytl pan Ing. Otakar Klokočník.
Druhý prototyp
KV 21/1955.
,
,
Kdy?
V roce 1956 se změnilo označení z VR-2 na HC-2.
Součástí Československého filmového týdeníku č. 45 z roku 1955 je reportáž o vrtulníku HC-2.
Video1 a video2. (Vzduch je naše moře (16. díl), ČT 2001).
V první polovině roku 1956 prodělával druhý prototyp s trupovým číslem "RA-05" krátkodobé vojskové zkoušky v Klecanech u velitelského roje 50. spojlp.
Na vrtulník se přeškolili první tři vojenští
piloti: zleva nahoře Žwak, technik letky Zima, dole Vošahlík a Skorka.
Zleva: ?, Mecner, Skorka, Smetana, Vošáhlík, Žwak, ?, Váňa, Straková.
V létě 1956 byl druhý prototyp "05" s pilotem
Bláhou použit v Rumunsku ke sklizni rákosu ,
.
V září 1956 Zdeněk Pondělíček předváděl první prototyp
"V-10"
na II. výstavě československého strojírenství v Brně před rotundou
pavilonu A. ,
,
,
,
.
Ve Kbelích u 1. dvlp byl také zkoušen vrtulník "D-50" (např. 23.11.1956 s mjr. Zahrádkou).
V roce 1956 bylo rozhodnuto, že výroba bude předána do n. p. Moravan. Technik Jaroslav Dobrovolský.
Ing. Jaroslav Šlechta dostal od vlády Řád práce.
Rozběh
výroby v Moravanu v roce 1957.
Problémy byly s motorem Praga DH, který stále nemohl splnit velmi těžké
podmínky homologace. Richard Schön proto vypracoval projekt zástavby motoru M-332 o výkonu 103
kW,
který ale nebyl realizován. Čekalo se na motory.
První prototyp HC-2 (ještě bez označení "V-10" asi do
léta 1956) ,
,
,
KV 8, 10/57
V roce 1957 Zdeněk Pondělíček předváděl první prototyp
HC-2 "V-10" na Strojírenském
veletrhu v Brně.
KV 21/57 ,
.
První prototyp
"V-10"
s pilotem Pondělíčkem na střeše Bílé labutě v
září 1957. KV 21/57 .
,
,
,
Součástí Československého filmového týdeníku č. 40 z roku 1957 je další reportáž o vrtulníku HC-2.
Video (Vzduch je naše moře ( 16. díl), který pojednává o československých vrtulnících. ČT 2001).
Poté "V-10" (?) prodělával řadu zkoušek
potřebných pro vývoj dalších vrtulníků. KV
24/57 .
První prototyp HC-2 "V-10"
KV 7/58,
.
Druhý prototyp
HC-2 "0002" od léta 1957. ,
.
Ve dnech 25.-28.9.1957 přeškolil pilot Z. Pondělíček šéfpilota L. Brabce na vrtulník HC-2, a ten se tak tehdy stal jedním z mála civilních pilotů vrtulníků u nás.
Výroba byla zahájena v roce 1958.
Součástí Československého filmového týdeníku č. 11 z roku 1958 je reportáž o vrtulníku HC-2. V roce 1958 zkoušky vrtulníku HC-2 "0002" pro kontrolu dálkového vedení zaměstnancem Pražských rozvodných závodů.
První prototyp HC-2 podstoupil podnikové zkoušky a druhý prototyp absolvoval závěrečnou státní zkoušku.
Státní letecká správa v Praze vydala 19.8.1958 pod č. j. 693/58 typové osvědčení o způsobilosti k létání vrtulníku HC-2 s motorem Praga DH. "V-10" přeznačena na OK-IVA.
První sériová HC-2 byla zalétnuta 18.8.1958. Bylo vyrobeno 17 kusů HC-2.
Dne 3.9.1958 odstartoval z letiště VZLÚ zkušební pilot Zd. Pondělíček s mechanikem Jaroslavem Písaříčkem na palubě HC-2 OK-IVA k dlouhému letu na Světovou výstavu EXPO 58 do Bruselu.Z Letňan vedla cesta do Ruzyně, potom do Chebu a dále přes Norimberk, Trennfurt, Egelsbach, Hagelan, Bonn až do belgického Grimmburku. Doba činila necelých 10 hodin čistého času.
12.9.1958 |
HC-2 |
Brabec |
Otrokovice |
Při záletu první vyrobené HC-2. Nezvládnutí vybrání autorotace. |
Armádě došla trpělivost a rozhodla se pro nákup licenčních vrtulníků Mi-1 v Polsku.
Součástí Československého filmového týdeníku č. 52 z roku 1958 je další reportáž o vrtulníku HC-2 (s Dědou Mrázem). Děda Mráz v Leteckých opravnách Malešice. OK-IVA
Natáčení filmu Prázdniny v oblacích v roce 1959 s HC-2 OK-IVA, pilot Zdeněk Pondělíček na letišti AK Pardubice. Vrtulník dostal efektní nátěr, který má dodnes.
V roce 1959 byl vyzkoušen 2. prototyp OK-10 HC-2
s dvoulistým rotorem ,
konstruktéra Schöna.
Některé HC-2 z Otrokovic označeny jako OK-42, OK-43 a OK-45.
27.6.1959 | Ing. Rudolf Duchoň |
HC-2 E-1-a |
Kbely - Benátky - Říp - Kbely | Světový rychlostní rekord - 120,182 km/h |
27.6.1959 | Zdeněk Pondělíček, Ing. Antonín Kollert |
HC-2 E-1-b |
Kbely - Benátky - Říp - Kbely | Světový rychlostní rekord - 114,248 km/h |
Po ukončení homologace motoru Praga DH bylo koncem roku 1959 dohodnuto povolit vrtulníkům HC-2 létání do 50 hodin s tím, že budou předělány na verzi HC-102 Heli Baby, vybavenou motorem M-110H o výkonu 85 kW.
Na leteckém dnu v Ruzyni 4.9.1960
HC-2 OK-45
KV 19/60.
Uvedení sériových HC-2 do provozu v armádě se protáhlo pro potíže s motory až do roku 1960, kdy byly zařazeny do služby u 50. spojovacího leteckého pluku s tím, že po nalétání 50 hodin budou přestavěny na HC-102. Vrtulníkům ke vzletu v létě málem nestačilo celé letiště.
Datum? ,
KV 23/61, HC-2 OK-MVB
a motor M-110H
,
,
KV 26/61,
KV 4/63,
KV 8/63, HC-2 OK-MVB
KV 12/63,
V roce 1961 byly HC-2 staženy zpět do výrobního závodu k přestavbě na typ HC-102. To se už v Moravanu vyráběly HC-102.
Technické údaje vrtulníku HC-2:
Vývoj HC-2 |
Stavba začala 1951, první upoutaný let 3.3.1954, první let 3.12.1954 |
Motor |
Praga DH, 4 válec, 62 kW |
Rotor |
Pravotočivý o průměru 8,80 m, třílistý |
Vrtulka |
Tažná, dvoulistá |
G / G max |
370 kg / 585 kg |
Posádka |
Pilot + 1 |
Spotřeba |
25 l/hod |
Použití |
Výcvik, spojovací úkoly |
Výroba |
2 prototypy ve VZLÚ. Moravan Otrokovice n.p. od roku 1958 15 kusů. Seznam. Zálet prvního sériového kusu dne 18.8.1958. |
Provoz |
V armádě u 50. spolp od roku 1960 jako VR-2. V roce 1961 staženy k přestavbě na HC-102 |
Nový typ HC-102 vznikl v Moravanu zástavbou výkonnějšího motoru (plochý pístový čtyřválec M-110 H o výkonu 81 kW ) do draku HC-2 a některými dalšími úpravami. Vrtulník byl na přání zákazníka vybaven palubní radiostanicí a interkomem. Ruční spouštěč byl nahrazen elektrickým, do střední části přídě byl umístěn akumulátor, příď trupu byla zhotovena z plastických hmot. Vyšší výkonnost motoru si vyžádala zvětšení průměru vyrovnávací vrtulky. Byl zalétán až v únoru 1961 Jiřím Bláhou.
První dva vyrobené kusy HC-102 byly předány k testování z Moravanu do
VZLÚ, kde rovněž proběhly podnikové typové zkoušky (OK-18).
KV 5/62
.
V roce 1961 byl předán jeden HC-102 0215 do zkušebního střediska čs.
vojenského letectva VZS 031. Předepsanou
státní typovou zkoušku zahájil pilot Jiří
Zahrádka od 50. spojlp z Klecan. Od ledna 1962 ve zkouškách pokračoval pilot Albín
Žwak, který byl povolán od 1. lšp v Prešově, se zaměřením
na zjištění vhodnost typu k výcviku .
Pilot typ nedoporučil. Armáda měla převzít osm kusů ale nakonec 0215 byla
asi jediná a ta ještě byla po necelém roce z armády vyřazena.
Zkoušky HC-102 pro
letecko-chemickou činnost.
V roce 1961 byly HC-2 staženy zpět do výrobního závodu k přestavbě na typ HC-102. To se už v Moravanu vyráběly HC-102.
Výroba HC-102 .
Sériové HC-102 020-03 a 040-04 byly předávány v září a říjnu 1962
.
Přestavby byly předávány v listopadu a prosinci 1962.
V Moravanu bylo vyrobeno 21 kusů a 15 přestaveb z HC-2.
Vzhledem k tomu, že typ HC-102 přišel do armády v době, kdy u nás již létaly sovětské výkonnější typy Mi-1 a Mi-4, a s ohledem na některé potíže, bylo rozhodnuto předat vyrobené vrtulníky do Aeroklubů Svazarmu.
Pilotáž HC-102 podle J. Bláhy.
Vývoj
HC-102 neskončil. V roce 1963
byla projektována HC-202, HC-102 s upraveným motorem Avia M-110 H o maximální
výkonu 103 kW.
Modernizace projektovala skupina techniků, vedená diplomovaným technikem
Jaroslavem Teklem. Uvažovalo se i o použití kompresorové verze motoru
M-110 HK. HC-202 zůstal však pouze ve stadiu předprojektu.
V roce 1963 byli v Moravanu přeškoleni první piloti aeroklubů na vrtulník HC-102 OK-RVF. První piloti, budoucí instruktoři, byli: Jiří Černý, Zdeněk Dědek, Jiří Tomeš, František Novák, František Šmehýl. Podrobnosti.
Ve Vrchlabí v přeškolovacím kursu přeškolili dalších sedm instruktorů: Doktor, M. Flašík, Miroslav Kobr, Křenek, Lesák, Josef Polívka, Břetislav Šoch. (KV 12,17/63, L+K 20/02)
Další kursy byly např. v Černovicích od 17.11.1963 s vrtulníky OK-RXG, OK-RXF, OK-RVC, OK-RVP.
Zkušenosti z výcviku na HC-102. ,
.
KV 2/64,
KV 13/64
Namáhání a životnost vrtulníku HC-102 ,
,
,
,
,
,
,
.
L+K 1-9/65
,
.
L+K 4/65
Z leteckého rejstříku byl v roce 1966 vymazán vrtulník HC-102 OK-RVX.
Filmaři společnosti DEFA používali v letech 1966 a 1967 vrtulníky HC-3 OK-VZA a OK-VZB. S kameramany na palubě nalétaly v NDR přes 350 hodin, neboť hrály důležitou roli ve velkofilmu režiséra Thorndika o životě NDR. První prototyp HC-2 Heli Baby OK-09 hrál záškodníka. Vrtulník létal u VZLÚ až do poloviny roku 1967.
Dva týdny v roce 1967 trvalo soustředění vrtulníkářů v Nitře. Všech sedm HC-102, které byly na Slovensku, létalo až zbyly pouze tři letuschopný, ostatní měly přelétané resursy. Pod řízením pplk. Beckovského bylo nalétáno 211 hodin při 1211 startech.
Z leteckého rejstříku byl v roce 1969 vymazán vrtulník HC-102 OK-RVW.
Poslední let HC-102 na Slovensku 6.8.1971. Na Slovensku bylo celkem na HC-102 vyškoleno kolem 40 pilotů. Nalétáno asi 1200 hodin.
Z leteckého rejstříku byly v roce 1971 vymazány vrtulníky HC-102 OK-RVA, OK-RVB, OK-RVE, OK-RVF, OK-RVN, OK-RVY, OK-RVZ, OK-RVU, OK-RXH, OK-RXI.
Z leteckého rejstříku byly v roce 1972 vymazány vrtulníky HC-102 OK-RVJ, OK-RVL, OK-RXB, OK-RXE, OK-RXF, OK-RXG.
Výcvik byl ukončen asi v roce 1972.
Z leteckého rejstříku byly v roce 1973 vymazány vrtulníky HC-102 OK-RVC, OK-RVG, OK-RVI, OK-RVM, OK-RVO, OK-RVP, OK-RVQ, OK-RVV, OK-RVR, OK-RXD.
Z leteckého rejstříku byly v roce 1974 vymazány vrtulníky HC-102 OK-RVD, OK-RXA, OK-RVS, OK-RXC.
Z leteckého rejstříku byl v roce 1978 vymazán vrtulník HC-102 OK-RVT.
Vrtulníky byly na těchto letištích
Aeroklub Jindřichův Hradec daroval vrtulník HC-102 0436 OK-RXA v roce 1986 muzeu ve Kbelích.
LOT renovoval pro LOK, s.p. vrtulník HC-102 0108 OK-RVE
.
Aeron Medlánky počátkem 90. let provedl generální opravu vrtulníku HC-2 Heli Baby RA-05 - 2. prototyp.
LOT opravil v roce 1993 vrtulník HC-102 0436 OK-RXA pro muzeum ve Kbelích.
LOK, s.p. předal vrtulník HC-102 0108 OK-RVE muzeu ve Kbelích.
Zlín-Avion Service, s. r. o. provedl generální opravu vrtulníku HC-102 0215 OK-RVL v roce 2003.
Muzea
AIR
PARK Zruč u Plzně. Vrtulník HC-102 OK-RVJ
(Foto Jaroslav Matoulek, 2007), torzo a vrak 0107
OK-RVD
.
Pan Tarantík to chce zrekonstruovat! a neznámý vrak
(Foto Jaroslav Matoulek, 2007).
Národní
technické muzeum, Praha Letná.
Druhý prototyp vrtulníku
HC-2 Heli Baby RA-05. ,
,
(Stav k 2.5.2002.)
Letecké
muzeum VHÚ Praha Kbely. První prototyp
vrtulníku HC-2 Heli Baby OK-09 ,
,
,
,
,
.
Vrtulník HC-102 OK-RXA ,
,
,
,
,
,
a motor Praga M-110 H
.
(Stav k
7.5.2003.)
Vojenské
technické muzeum Lešany. Vrtulník HC-102
0108 OK-RVE .
Stav k 1.9.2007.
Technické
muzeum Brno. Vrtulník HC-102 0215 OK-RVL ,
,
(Stav k 8.2.2004.)
Technické údaje vrtulníku HC-102:
Vývoj |
První let v únoru 1961 |
Motor |
M-110 H o výkonu 81-85 kW |
Rotor |
Pravotočivý o průměru 8,80 m, třílistý |
Vrtulka |
Tlačná, dvoulistá |
G / G max |
370 kg / 585 kg |
Posádka |
Pilot + 1 |
Spotřeba |
25 l/hod |
Použití |
Výcvik, spojovací úkoly |
Výroba |
V Moravanu bylo vyrobeno 21 kusů a 15 přestaveb z HC-2. Seznam. |
Provoz |
Svazarm v letech 1963-1978. |
Technické údaje motoru M-110H
,
,
KV 26/61
Odkazy:
Beneš Ladislav Ing. - Československé vrtulníky známé i neznámé, Votobia 1998
Vokoun Václav - Jak jsme zkoušeli vrtulník HC-2 : a co se před tím, při tom a po tom stalo : osobní vzpomínky na život ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Letňanech a spolupráci s inženýrem Jaroslavem Šlechtou, 2006
Rok 2009 a zlaté ručičky pana
Jaroslava Hatla z Hořic. Modernizovaný vrtulník HC-102 - nové cyklické řízení,
atd. ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
.
Chybí jen zálet. Foto Jiří Knap.
Vrtulník po nehodě je opraven a chystá se opět do ..