07.06.2022
Zkušenosti získané s prototypem Praga XE-II uplatnila Šlechtova konstrukční skupina ihned při vypracování projektu vrtulníku označeného HC-2 Heli Baby. Šlo o lehký cvičný a spojovací vrtulník pro dvě osoby, sedící vedle sebe.
Stavba prototypu HC-2 byla zahájena v roce 1951 v prototypových dílnách Aerovky, ale poznenáhlu byla v důsledku pracovního vypětí při licenčních programech odsunována do pozadí. Došlo to tak daleko, že konstruktéři museli materiál na mnohé díly sehnat soukromě v obchodech za vlastní peníze a nechat jej obrobit jako "fušky" za cigarety u známých dělníků.
40 litrová nádrž byla umístěna v těžišti. Aby poloha těžiště během provozu v případě obsazení jedním nebo dvěma piloty zůstala v předepsaných mezích a neovlivňovalo to letové vlastnosti, byla v přídi trupu umístěna vodní nádrž o objemu 27 litrů. (Dosti nepříznivé, protože to znamenalo zvýšení "mrtvé váhy". Rovněž tak v případě dopravy cestujícího do míst, kde není k dispozici voda, by se stala otázka vyvážení dosti problematickou.)
První upoutaný běh se tak mohl uskutečnit teprve 3.3.1954. To již konstrukce a o něco později i prototypové dílny přešly do svazku VZLÚ.
První let prvního prototypu na letišti VZLÚ v Letňanech uskutečnil kpt. Josef Němeček až v prosinci 1954. Vrtulník přelétl na heliport na kopečku u vysočanské Aerovky - Blaník, kde se na něm byly provedeny potřebné úpravy. Pro značné vibrace byl dvoulistý rotor nahrazen trojlistým. Piloti požadovali zvětšení kabiny a zlepšení výhledu. Páka cykliky se zkrátila. Byl namontován i malý symetrický stabilizátor.
V roce 1955 byl první prototyp poprvé předveden na brněnském veletrhu.
, , , Křídla vlasti 16, 17/1955
Druhý prototyp s nově tvarovaným čelním krytem pilotní kabiny vzlétl v srpnu 1955 se zkušebním pilotem VZLÚ Jiřím Bláhou.
4.9.1955 letecký den na Ruzyni. Video.
Měřící lety s prvním prototypem. 4.9.1955 KV 21/1955. . .
Na ocasní nosník nastříkán symbol státní vlajky Československa. Kdy?
Měření v Krkonoších , . Datování neznámé. Foto z pozůstalosti Otakara Klokočníka - technika VZLÚ, poskytl pan Ing. Otakar Klokočník.
Druhý prototyp KV 21/1955. , , Kdy?
V roce 1956 se změnilo označení z VR-2 na HC-2.
Součástí Československého filmového týdeníku č. 45 z roku 1955 je reportáž o vrtulníku HC-2.
Video1 a video2. (Vzduch je naše moře (16. díl), ČT 2001).
V první polovině roku 1956 prodělával druhý prototyp s trupovým číslem "RA-05" krátkodobé vojskové zkoušky v Klecanech u velitelského roje 50. spojlp.
Na vrtulník se přeškolili první tři vojenští piloti: zleva nahoře Žwak, technik letky Zima, dole Vošahlík a Skorka.
Zleva: ?, Mecner, Skorka, Smetana, Vošáhlík, Žwak, ?, Váňa, Straková.
V létě 1956 byl druhý prototyp "05" s pilotem Bláhou použit v Rumunsku ke sklizni rákosu , .
V září 1956 Zdeněk Pondělíček předváděl první prototyp "V-10" na II. výstavě československého strojírenství v Brně před rotundou pavilonu A. , , , , .
Ve Kbelích u 1. dvlp byl také zkoušen vrtulník "D-50" (např. 23.11.1956 s mjr. Zahrádkou).
V roce 1956 bylo rozhodnuto, že výroba bude předána do n. p. Moravan. Technik Jaroslav Dobrovolský.
Ing. Jaroslav Šlechta dostal od vlády Řád práce.
Rozběh výroby v Moravanu v roce 1957. Problémy byly s motorem Praga DH, který stále nemohl splnit velmi těžké podmínky homologace. Richard Schön proto vypracoval projekt zástavby motoru M-332 o výkonu 103 kW, který ale nebyl realizován. Čekalo se na motory.
První prototyp HC-2 (ještě bez označení "V-10" asi do léta 1956) , , , KV 8, 10/57
V roce 1957 Zdeněk Pondělíček předváděl první prototyp HC-2 "V-10" na Strojírenském veletrhu v Brně. KV 21/57 , .
První prototyp "V-10" s pilotem Pondělíčkem na střeše Bílé labutě v září 1957. KV 21/57 . , , ,
Součástí Československého filmového týdeníku č. 40 z roku 1957 je další reportáž o vrtulníku HC-2.
Video (Vzduch je naše moře ( 16. díl), který pojednává o československých vrtulnících. ČT 2001).
Poté "V-10" (?) prodělával řadu zkoušek potřebných pro vývoj dalších vrtulníků. KV 24/57 .
První prototyp HC-2 "V-10" KV 7/58, .
Druhý prototyp HC-2 "0002" od léta 1957. , .
Ve dnech 25.-28.9.1957 přeškolil pilot Z. Pondělíček šéfpilota L. Brabce na vrtulník HC-2, a ten se tak tehdy stal jedním z mála civilních pilotů vrtulníků u nás.
Výroba byla zahájena v roce 1958.
Součástí Československého filmového týdeníku č. 11 z roku 1958 je reportáž o vrtulníku HC-2. V roce 1958 zkoušky vrtulníku HC-2 "0002" pro kontrolu dálkového vedení zaměstnancem Pražských rozvodných závodů.
První prototyp HC-2 podstoupil podnikové zkoušky a druhý prototyp absolvoval závěrečnou státní zkoušku.
Státní letecká správa v Praze vydala 19.8.1958 pod č. j. 693/58 typové osvědčení o způsobilosti k létání vrtulníku HC-2 s motorem Praga DH. "V-10" přeznačena na OK-IVA.
První sériová HC-2 byla zalétnuta 18.8.1958. Bylo vyrobeno 17 kusů HC-2.
Dne 3.9.1958 odstartoval z letiště VZLÚ zkušební pilot Zd. Pondělíček s mechanikem Jaroslavem Písaříčkem na palubě HC-2 OK-IVA k dlouhému letu na Světovou výstavu EXPO 58 do Bruselu.Z Letňan vedla cesta do Ruzyně, potom do Chebu a dále přes Norimberk, Trennfurt, Egelsbach, Hagelan, Bonn až do belgického Grimmburku. Doba činila necelých 10 hodin čistého času.
12.9.1958 |
HC-2 |
Brabec |
Otrokovice |
Při záletu první vyrobené HC-2. Nezvládnutí vybrání autorotace. |
Armádě došla trpělivost a rozhodla se pro nákup licenčních vrtulníků Mi-1 v Polsku.
Součástí Československého filmového týdeníku č. 52 z roku 1958 je další reportáž o vrtulníku HC-2 (s Dědou Mrázem). Děda Mráz v Leteckých opravnách Malešice. OK-IVA
Natáčení filmu Prázdniny v oblacích v roce 1959 s HC-2 OK-IVA, pilot Zdeněk Pondělíček na letišti AK Pardubice. Vrtulník dostal efektní nátěr, který má dodnes.
V roce 1959 byl vyzkoušen 2. prototyp OK-10 HC-2 s dvoulistým rotorem , konstruktéra Schöna.
Některé HC-2 z Otrokovic označeny jako OK-42, OK-43 a OK-45.
27.6.1959 | Ing. Rudolf Duchoň |
HC-2 E-1-a |
Kbely - Benátky - Říp - Kbely | Světový rychlostní rekord - 120,182 km/h |
27.6.1959 | Zdeněk Pondělíček, Ing. Antonín Kollert |
HC-2 E-1-b |
Kbely - Benátky - Říp - Kbely | Světový rychlostní rekord - 114,248 km/h |
Po ukončení homologace motoru Praga DH bylo koncem roku 1959 dohodnuto povolit vrtulníkům HC-2 létání do 50 hodin s tím, že budou předělány na verzi HC-102 Heli Baby, vybavenou motorem M-110H o výkonu 85 kW.
Na leteckém dnu v Ruzyni 4.9.1960 HC-2 OK-45 KV 19/60.
Uvedení sériových HC-2 do provozu v armádě se protáhlo pro potíže s motory až do roku 1960, kdy byly zařazeny do služby u 50. spojovacího leteckého pluku s tím, že po nalétání 50 hodin budou přestavěny na HC-102. Vrtulníkům ke vzletu v létě málem nestačilo celé letiště.
Datum? , KV 23/61, HC-2 OK-MVB a motor M-110H , , KV 26/61, KV 4/63, KV 8/63, HC-2 OK-MVB KV 12/63,
V roce 1961 byly HC-2 staženy zpět do výrobního závodu k přestavbě na typ HC-102. To se už v Moravanu vyráběly HC-102.
Technické údaje vrtulníku HC-2:
Vývoj HC-2 |
Stavba začala 1951, první upoutaný let 3.3.1954, první let 3.12.1954 |
Motor |
Praga DH, 4 válec, 62 kW |
Rotor |
Pravotočivý o průměru 8,80 m, třílistý |
Vrtulka |
Tažná, dvoulistá |
G / G max |
370 kg / 585 kg |
Posádka |
Pilot + 1 |
Spotřeba |
25 l/hod |
Použití |
Výcvik, spojovací úkoly |
Výroba |
2 prototypy ve VZLÚ. Moravan Otrokovice n.p. od roku 1958 15 kusů. Seznam. Zálet prvního sériového kusu dne 18.8.1958. |
Provoz |
V armádě u 50. spolp od roku 1960 jako VR-2. V roce 1961 staženy k přestavbě na HC-102 |
Nový typ HC-102 vznikl v Moravanu zástavbou výkonnějšího motoru (plochý pístový čtyřválec M-110 H o výkonu 81 kW ) do draku HC-2 a některými dalšími úpravami. Vrtulník byl na přání zákazníka vybaven palubní radiostanicí a interkomem. Ruční spouštěč byl nahrazen elektrickým, do střední části přídě byl umístěn akumulátor, příď trupu byla zhotovena z plastických hmot. Vyšší výkonnost motoru si vyžádala zvětšení průměru vyrovnávací vrtulky. Byl zalétán až v únoru 1961 Jiřím Bláhou.
První dva vyrobené kusy HC-102 byly předány k testování z Moravanu do VZLÚ, kde rovněž proběhly podnikové typové zkoušky (OK-18). KV 5/62 .
V roce 1961 byl předán jeden HC-102 0215 do zkušebního střediska čs. vojenského letectva VZS 031. Předepsanou státní typovou zkoušku zahájil pilot Jiří Zahrádka od 50. spojlp z Klecan. Od ledna 1962 ve zkouškách pokračoval pilot Albín Žwak, který byl povolán od 1. lšp v Prešově, se zaměřením na zjištění vhodnost typu k výcviku . Pilot typ nedoporučil. Armáda měla převzít osm kusů ale nakonec 0215 byla asi jediná a ta ještě byla po necelém roce z armády vyřazena.
Zkoušky HC-102 pro letecko-chemickou činnost.
V roce 1961 byly HC-2 staženy zpět do výrobního závodu k přestavbě na typ HC-102. To se už v Moravanu vyráběly HC-102.
Výroba HC-102 . Sériové HC-102 020-03 a 040-04 byly předávány v září a říjnu 1962 .
Přestavby byly předávány v listopadu a prosinci 1962.
V Moravanu bylo vyrobeno 21 kusů a 15 přestaveb z HC-2.
Vzhledem k tomu, že typ HC-102 přišel do armády v době, kdy u nás již létaly sovětské výkonnější typy Mi-1 a Mi-4, a s ohledem na některé potíže, bylo rozhodnuto předat vyrobené vrtulníky do Aeroklubů Svazarmu.
Pilotáž HC-102 podle J. Bláhy.
Vývoj HC-102 neskončil. V roce 1963 byla projektována HC-202, HC-102 s upraveným motorem Avia M-110 H o maximální výkonu 103 kW. Modernizace projektovala skupina techniků, vedená diplomovaným technikem Jaroslavem Teklem. Uvažovalo se i o použití kompresorové verze motoru M-110 HK. HC-202 zůstal však pouze ve stadiu předprojektu.
V roce 1963 byli v Moravanu přeškoleni první piloti aeroklubů na vrtulník HC-102 OK-RVF. První piloti, budoucí instruktoři, byli: Jiří Černý, Zdeněk Dědek, Jiří Tomeš, František Novák, František Šmehýl. Podrobnosti.
Ve Vrchlabí v přeškolovacím kursu přeškolili dalších sedm instruktorů: Doktor, M. Flašík, Miroslav Kobr, Křenek, Lesák, Josef Polívka, Břetislav Šoch. (KV 12,17/63, L+K 20/02)
Další kursy byly např. v Černovicích od 17.11.1963 s vrtulníky OK-RXG, OK-RXF, OK-RVC, OK-RVP.
Zkušenosti z výcviku na HC-102. , . KV 2/64, KV 13/64
Namáhání a životnost vrtulníku HC-102 , , , , , , , . L+K 1-9/65 , . L+K 4/65
Z leteckého rejstříku byl v roce 1966 vymazán vrtulník HC-102 OK-RVX.
Filmaři společnosti DEFA používali v letech 1966 a 1967 vrtulníky HC-3 OK-VZA a OK-VZB. S kameramany na palubě nalétaly v NDR přes 350 hodin, neboť hrály důležitou roli ve velkofilmu režiséra Thorndika o životě NDR. První prototyp HC-2 Heli Baby OK-09 hrál záškodníka. Vrtulník létal u VZLÚ až do poloviny roku 1967.
Dva týdny v roce 1967 trvalo soustředění vrtulníkářů v Nitře. Všech sedm HC-102, které byly na Slovensku, létalo až zbyly pouze tři letuschopný, ostatní měly přelétané resursy. Pod řízením pplk. Beckovského bylo nalétáno 211 hodin při 1211 startech.
Z leteckého rejstříku byl v roce 1969 vymazán vrtulník HC-102 OK-RVW.
Poslední let HC-102 na Slovensku 6.8.1971. Na Slovensku bylo celkem na HC-102 vyškoleno kolem 40 pilotů. Nalétáno asi 1200 hodin.
Z leteckého rejstříku byly v roce 1971 vymazány vrtulníky HC-102 OK-RVA, OK-RVB, OK-RVE, OK-RVF, OK-RVN, OK-RVY, OK-RVZ, OK-RVU, OK-RXH, OK-RXI.
Z leteckého rejstříku byly v roce 1972 vymazány vrtulníky HC-102 OK-RVJ, OK-RVL, OK-RXB, OK-RXE, OK-RXF, OK-RXG.
Výcvik byl ukončen asi v roce 1972.
Z leteckého rejstříku byly v roce 1973 vymazány vrtulníky HC-102 OK-RVC, OK-RVG, OK-RVI, OK-RVM, OK-RVO, OK-RVP, OK-RVQ, OK-RVV, OK-RVR, OK-RXD.
Z leteckého rejstříku byly v roce 1974 vymazány vrtulníky HC-102 OK-RVD, OK-RXA, OK-RVS, OK-RXC.
Z leteckého rejstříku byl v roce 1978 vymazán vrtulník HC-102 OK-RVT.
Vrtulníky byly na těchto letištích
Aeroklub Jindřichův Hradec daroval vrtulník HC-102 0436 OK-RXA v roce 1986 muzeu ve Kbelích.
LOT renovoval pro LOK, s.p. vrtulník HC-102 0108 OK-RVE .
Aeron Medlánky počátkem 90. let provedl generální opravu vrtulníku HC-2 Heli Baby RA-05 - 2. prototyp.
LOT opravil v roce 1993 vrtulník HC-102 0436 OK-RXA pro muzeum ve Kbelích.
LOK, s.p. předal vrtulník HC-102 0108 OK-RVE muzeu ve Kbelích.
Zlín-Avion Service, s. r. o. provedl generální opravu vrtulníku HC-102 0215 OK-RVL v roce 2003.
Muzea
AIR PARK Zruč u Plzně. Vrtulník HC-102 OK-RVJ (Foto Jaroslav Matoulek, 2007), torzo a vrak 0107 OK-RVD . Pan Tarantík to chce zrekonstruovat! a neznámý vrak (Foto Jaroslav Matoulek, 2007).
Národní technické muzeum, Praha Letná. Druhý prototyp vrtulníku HC-2 Heli Baby RA-05. , , (Stav k 2.5.2002.)
Letecké muzeum VHÚ Praha Kbely. První prototyp vrtulníku HC-2 Heli Baby OK-09 , , , , , .
Vrtulník HC-102 OK-RXA , , , , , , a motor Praga M-110 H . (Stav k 7.5.2003.)
Vojenské technické muzeum Lešany. Vrtulník HC-102 0108 OK-RVE . Stav k 1.9.2007.
Technické muzeum Brno. Vrtulník HC-102 0215 OK-RVL , , (Stav k 8.2.2004.)
Technické údaje vrtulníku HC-102:
Vývoj |
První let v únoru 1961 |
Motor |
M-110 H o výkonu 81-85 kW |
Rotor |
Pravotočivý o průměru 8,80 m, třílistý |
Vrtulka |
Tlačná, dvoulistá |
G / G max |
370 kg / 585 kg |
Posádka |
Pilot + 1 |
Spotřeba |
25 l/hod |
Použití |
Výcvik, spojovací úkoly |
Výroba |
V Moravanu bylo vyrobeno 21 kusů a 15 přestaveb z HC-2. Seznam. |
Provoz |
Svazarm v letech 1963-1978. |
Technické údaje motoru M-110H , , KV 26/61
Odkazy:
Beneš Ladislav Ing. - Československé vrtulníky známé i neznámé, Votobia 1998
Vokoun Václav - Jak jsme zkoušeli vrtulník HC-2 : a co se před tím, při tom a po tom stalo : osobní vzpomínky na život ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Letňanech a spolupráci s inženýrem Jaroslavem Šlechtou, 2006
Rok 2009 a zlaté ručičky pana Jaroslava Hatla z Hořic. Modernizovaný vrtulník HC-102 - nové cyklické řízení, atd. , , , , , , , , , , , . Chybí jen zálet. Foto Jiří Knap.
Vrtulník po nehodě je opraven a chystá se opět do ..