Mil Mi-8AMTŠ (exportní označení Mi-171Š)

20.01.2024

Česká armáda získá od Ruska 26 vrtulníků v hodnotě 4,7 miliardy korun. Vrtulníky Rusko dodá v rámci deblokace svého dluhu vůči ČR. Potřebné smlouvy o dodání strojů podepsaly obě strany 16.9.2004. Česká strana dle podepsaných smluv do konce roku 2006 získá 16 kusů vrtulníků Mi-171Š a 10 kusů vrtulníků Mi-35 v celkové hodnotě 184 miliónů dolarů. Za českou stanu smlouvu podepsal státní podnik LOM Praha a za ruskou stranu firma FGUP Rosoboronexport. Nové Mi-171Š mají na rozdíl od starých Mi-17 mimo jiné lepší motory, hydraulicky sklopnou záďovou rampu, rozšířené boční dveře s jeřábem a zlepšenou ochranu kabiny. Jsou navíc dodávány s brýlemi na noční vidění. 

Na uzavření smlouvy se podíleli např.: vedoucí programu modernizace vrtulníkového letectva ing. Josef Plšek ze sekce vyzbrojování MO, vedoucí referátu vrtulníkového a dopravního letectva pplk. Ing. Zdeněk Motyčka ze sekce rozvoje druhů sil MO.

17.4.2005 dorazila skupina českých pilotů, palubních techniků a techniků z 23. zVrL a z Úřadu státního ověřování kvality do letecké továrny v Ulan Ude, kde se přeškolila na nový vrtulník Mi-171Š. Velitel skupiny mjr. Miroslav Jenčík. Praktický výcvik od 4.5. Piloti nalétali po 18 hodinách, včetně nácviku nouzového přistání na jeden motor na plochu 30 x 30 m a také let s brýlemi nočního vidění. Instruktoři piloti 344. centra bojové přípravy ruského bojového letectva Toržok, vedoucí pplk. Alexandr Šišov. V polovině května slavnostní ukončení kurzu za přítomnosti velitele vzdušných sil brigádního generála Ladislava Minaříka, ředitele odboru programů vzdušných sil ing. Jaroslava Šefla ze sekce vyzbrojování MO.

9.6.2005 přivezl An-124 z Ruska do Pardubic první tři nové vrtulníky Mi-171Š (ev. č. 9767, 9774, 9781) s rampou. Po smontování vrtulníky přelétnou do Kbel, kde je po kontrole převezme armáda. Procedura před odletem do Kbel trvá u každého z nich asi pět dnů.

helo2608.jpg (2326870 bytes) 28.6. bylo ukončeno předávání prvních třech vrtulníků Mi-171Š uživateli. Po podepsání předávacích protokolů převzala vrtulníky do užívání 23. základna vrtulníkového letectva v Přerově. Foto Ing. Július Szabó - první Čech, který novou Mi-171Š na území Česka pilotoval.

12.7. přivezl An-124 z Ruska do Pardubic tři nové vrtulníky Mi-171Š (ev. č. 9799, 9813, 9844).

Vojskové zkrácené zkoušky byly zahájeny 18.7. a ukončeny 29.7.2005.

22.9. přivezl An-124 z Ruska do Pardubic další čtyři nové vrtulníky Mi-171Š (ev. č. 9806, 9825, 9837, 9868).

24.11.2005 přivezl An-124 z Ruska do Pardubic tři nové vrtulníky Mi-171Š (ev. č. 9873, 9887, 9892).

2.12.2005 přivezl An-124 z Ruska do Pardubic tři nové vrtulníky Mi-171Š (ev. č. 9904, 9915, 9926). (L+K 12/05)

Ve dnech 12. až 15.2.2007 se na prostějovském letišti konaly vojskové zkoušky použití vrtulníku Mi-171Š k výsadkům a současně se ověřovalo nouzové opuštění stroje z pilotní kabiny. Celý týden výsadkáři ze všech útvarů AČR zkoušeli různé způsoby opuštění vrtulníku. Cvičili nejenom instruktoři padákové přípravy, ale i sportovci z Dukly a 1. výsadková rota z Chrudimi. Vrtulník Mi-171Š je schopen přepravit 24 osob, 19 výsadkářů specialistů s padáky typu křídlo a 14 výsadkářů s plnou výzbrojí. "Všech 14 plně vyzbrojených výsadkářů je schopno opustit vrtulník v jednom náletu pravými i levými dveřmi na rozdíl od vrtulníku Mi-17, který má pouze jedny dveře," vysvětlil kapitán Petr Štěpán z Ministerstva obrany ČR. Během uplynulého týdne 40 výsadkářů uskutečnilo více než 170 seskoků s různými typy padáků, například záchranné výsadkové služby, padáky s kruhovým vrchlíkem pro mechanizované jednotky, speciální padáky pro průzkumníky, sportovní padáky typu křídlo, nákladní padáky a také záchranné padáky pro piloty letounů. Z vrtulníku Mi-171Š tak lze provádět vzdušné výsadky všech zavedených typů padáku v Armádě České republiky," řekl major Roman Kopřiva z Velitelství společných sil Armády. 

13.9.2007 byl za přítomnosti náměstka ministryně obrany ing. Františka Padělka a obchodního rady Ruské federace podepsán kontrakt o provedení modernizace vrtulníků Mi-171Š mezi LOM PRAHA s.p. a FGUP Rosoboronexport. Takto modernizované stroje umožní AČR jejich nasazení v misích po celém světě v součinnosti s vojsky NATO. Kontrakt současně vytváří předpoklady pro další spolupráci a rozvoj ekonomicko-obchodních aktivit mezi oběma státy.

V roce 2008 se začalo modernizovat prvních 5 kusů Mi-171Š. První tři kusy ve spolupráci s Rusy. Vedoucí projektu modernizace je Helena Vlčková. Cena modernizace 5 vrtulníků je Kč 500 000 000,-. Vrtulníky mají být připraveny do 12.12.2008.

Na základě osobního pozvání generálního ředitele Ulanudského leteckého závodu L. J. Belycha se ve dnech 24.-26.7.2008 zúčastnili 6. mezinárodní konference uživatelů vrtulníku Mi-171Š zástupci sekce vyzbrojování MO Jiří Staněk, Petr Elbl a Josef Plšek.

Zálet první modernizované Mi-171Š dne 20.12.2008. (L+K 1, 2/09, ATM 2/09) Foto.

Od prosince 2009 provoz 3 modernizovaných vrtulníků Mi-171Š v Afghánistánu.

Na konci roku 2010 si MO objednalo modernizaci dalších 3 vrtulníků Mi-171Š, s cenou necelých Kč 100 000 000,- za kus. Dodány mají být do listopadu 2011. Poté z Afghánistánu přiletí 3 opotřebované vrtulníky Mi-171Š, které půjdou rovnou do generálky.

6.11.2011 přistál na letišti v Přerově An-124 Ruslan, který z Afghánistánu přepravil zpět do Česka tři vrtulníky Mi-171Š.

25.9.2012 na kbelském letišti byl předveden nově zmodernizovaný stroj Mi-171Š. „Dnes jsme dokončili druhou fázi modernizace. Byla hrazená z prostředků Spojených států, které na ni přispěly dva milióny dolarů,“ uvedl brigádní generál Dvořák. Česko do celkové modernizace investovala dalších deset miliónů korun. Vrtulníky dostaly novou výbavu a jsou dnes schopné operovat i za ztížených povětrnostních nebo světelných podmínek. Novinky.cz army.cz 

Modernizované Mi-171Š 9774, 9781, 9825 dostaly termovizní soustavu od výrobce FLIR Systems, Inc. typu Star Safire III, meteorologický radar Rockwell Collins TWR 850. Dostali jsme od USA po pěti kompletech. Výměna plátů balistické ochrany za rozměrově stejný avšak lehčí pancéřování. Použity nové protiprachové zařízení motorů typu Pall Centrisep EAPS. ATM 10/12

Generálky Mi-171Š v LOM PRAHA s. p. L+K 6/14

helo6374.jpg (481995 bytes) Mi-171Š 9774 po modernizaci v květnu 2013 v Přerově.

Na jaře 2013 vrtulníky nelétají protože ruský výrobce dosud neschválil úpravy. L+K 6/2013

V roce 2014 zmodernizováno sedm Mi-171Š na třetí úroveň. Firma BIRD Aerosystems zabezpečila ochranu před protileteckými raketami AMPS. Kulomety Hybrid M134D-H ráže 7,62 mm od firmy Dillon Aero. Vnitřní přídavné nádrže Robertson  IATFS.  ATM 12/2014, L+K 12/14.

V roce 2018 se armáda rozhodla, že bude v modernizaci strojů vyčleněných pro SOATU pokračovat a všech sedm rampových Mi-171ŠM projde v letech 2019-2022 ve státním podniku LOM Praha a za spolupráce odštěpného závodu VTÚL a PVO dalším upgrade, během kterého jim bude mimo jiné zlepšena balistická ochrana nákladní kabiny či dojde k zabudování systému pro rychloupínání nákladu podle standardů Severoatlantické aliance. Tento systém rychloupínání nákladu byl řešen Vojenským technickým ústavem v rámci výzkumného projektu nazvaného „SYSTÉM“ v období let 2014-2016. Cílem projektu byl návrh modernizace stávajícího úchytného systému podlahy vrtulníku Mi-171ŠM a jeho nahrazení systémem standardizovaných kolejnic, shodných rozměrů jako v západních transportních vrtulnících států NATO. Na palubách vrtulníků Mi-171ŠM tak bude možné přepravovat náklad na standardních paletách NATO 463L (TYPE II HCU-12/E) podle specifikace dle MIL-DTL-27443F, čímž bude dosaženo kompatibility s obdobnou leteckou technikou, užívanou v armádách NATO. Vojenský technický ústav již připravuje další vylepšení tohoto systému v rámci projektu „PALETA“, který by měl být na strojích Mi-171ŠM implementován snad někdy po roce 2021. Tuto další etapu modernizace představilo MO již v loňském roce, když ministr obrany Lubomír Metnar předložil dne 29.11.2018 vládě České republiky informaci o veřejné zakázce ve věci modernizace vrtulníků Mi-171ŠM s předpokládanou hodnotou zakázky 74,4 mil. Kč bez DPH. K podpisu smlouvy mělo původně dojít do konce roku 2018, její plnění se předpokládalo do 15.10.2020. K samotnému podpisu smlouvy se společností LOM PRAHA s.p. však nakonec došlo až 27.6.2020 roku a celá zakázka ve výši 74 mil. Kč bez DPH (89,6 mil. Kč s DPH) by měla být zrealizována nejpozději do 30.9.2021. Pro prototypovou zástavbu v rámci této etapy modernizace byl vybrán vrtulník Mi-171ŠM "9781". Zdroj.  

Další veřejnou zakázku v souvislosti s modernizací vrtulníků Mi-171ŠM určených pro SOATU představil ministr obrany Lubomír Metnar na jednání vlády dne 8.7.2020. Konkrétně se jedná o veřejnou zakázku označenou jako „Dodávky vybavení pro modernizaci vrtulníků AČR – SOATU část 2“ v hodnotě cca 31 mil. Kč, která bude zřejmě obsahovat nákup určitého vybavení pro současnou etapu modernizace. Zdroj. Prostředky elektronického boje. Prostředky EB u nás.

V září 2020 izraelská společnost BIRD Aerosystems oznámila, že zvítězila v tendru na nový systém ochrany českých vrtulníků Mi-17 před protiletadlovými střelami. Zdroj. Na vrtulnících Mi-171ŠM byl během modernizace zároveň integrován moderní systém vlastní ochrany před řízenými střelami (AMPS) (Airborne Missile Protection Systems) od izraelské společnosti BIRD Aerosystems. Ten v řadě různých verzí poskytuje základní ochranu proti všem známým protiletadlovým řízeným střelám odpalovaným jak ze země, tak ze vzduchu, včetně samonaváděcích střel odpalovaných z ramene (MANPADS). Pokročilejší verze jsou pak schopné detekovat i ozáření laserovým paprskem (LWS) či radarem (RWR). České stroje Mi-171ŠM mají pravděpodobně instalován základní systém AMPS-M, který chrání vrtulníky především před střelami odpalovanými z ramene. AMPS-M vyhledává potenciální hrozby pomocí senzorů IČ detekce MILDS, které dokáží přesně určit směr, z jakého hrozí nebezpečí a jeho prioritu, pokud je detekováno více hrozeb. Řídící jednotka MCDU pak přesně iniciuje správná protiopatření v podobě odpalu klamných cílů CHAFF či FLARE podle typu hrozby a zároveň varuje pilota pomocí vizuální a zvukové výstrahy, aby zahájil nezbytné únikové manévry. Celkový program modernizace systému vlastní ochrany AMPS českých vrtulníků Mi-171ŠM bude zahrnovat především upgrade senzorů IČ detekce MILDS (Missile Launch Detection Sensors), které budou pravděpodobně zmodernizovány na nejnovější standard Block II, a dále upgrade řídící jednotky MCDU (Mission Computers). Během modernizace by zároveň mělo dojít k softwarové přípravě na budoucí možnou instalaci senzoru MACS od společnosti BIRD Aerosystems, který by armáda chtěla v budoucnu rovněž pořídit. Senzor eliminace falešných poplachů (MACS) (Missile Approach Confirmation Sensor) provádí potvrzení příchozí hrozby, jež byla detekována hlavními elektrooptickými pasivními senzory a prakticky tak eliminuje jakékoli falešné poplachy, které byly u starších senzorů poměrně časté. Jen pro zajímavost, v Afghánistánu byly například zaznamenány případy, kdy systém AMPS spustil protiopatření i v případě, když senzor IČ detekce MILDS zaznamenal práci svářeče na zemi, kterou chybně vyhodnotil jako zážeh motoru střely. MCAS je svým způsobem maličkým radarem o výkonu 70 W, pracujícím v pásmu Ka, který se většinou instaluje v pouzdru na spodní část vrtulníku, kde pokrývá 360° azimut. Po obdržení varování z elektrooptických senzorů se systém MACS otočí do směru příchozí hrozby a ověří její platnost. Současně s tím MACS shromažďuje relevantní informace o hrozbě (rychlost a vzdálenost) a vypočítává čas do zásahu, což umožňuje nejúčinnější aplikaci protiopatření na přicházející střelu. Tento proces validace mezi elektrooptickými senzory a MACS poskytuje nejefektivnější filtrování pro všechny přírodní a člověkem známé typy falešných poplachů, které jsou obvykle detekovány elektrooptickými senzory. MACS tak zajistí, že systém vlastní ochrany bude detekovat pouze skutečné rakety. Plánovaná modernizace systému vlastní ochrany vrtulníků Mi-171ŠM poskytne posádkám českých strojů i nadále vysokou míru ochrany a dá jim tak mnohem větší šanci k „přežití“ nad současným bojištěm se stále modernějšími a sofistikovanějšími protiletadlovými raketovými systémy. Současná modernizace navíc zřejmě není jediným počinem v této oblasti, neboť společnost BIRD Aerosystems by se údajně měla podílet i na připravovaném upgrade „vratových“ Mi-171Š.

V říjnu 2020 vojskové zkoušky palubního jeřábu Breeze –Eastern, který bude instalován na 15 vrtulníků Mi-171Š. Zdroj.

7.2.2023 během záletu po GO ve speciální výroční kamufláži. Ta připomíná již více jak 55 let provozu vrtulníků řady Mi-8 (od roku 1967) ve výzbroji naší armády. Zároveň je to více jak 60 let od prvního letu tohoto typu (Hip-A 1961, Hip-B 1962). Na kamufláži jsou vidět všechny čtyři varianty, které byly využívány po dobu služby. Chronologicky první kamufláž je na zádi, která byla použita jako původní zbarvení Mi-8. Následuje tak zvaná "maďarka", kterou vrtulníky Mi-8 dostávaly po GO v Maďarsku. Uprostřed trupu se "protrhává" základní barevná kombinace Mi-17 vůbec. Přední část vrtulníku je pak vyvedená v součastné kamufláži.

 

 

Technické údaje:

Vývoj :

První vzlet v první polovině 90. let

Motor :

2 x Isotov TV3-117VM po 1434-29 kW

Rotor :

Pravotočivý o průměru 21 m, pětilistý

Vrtulka :

Tažná, třílistá

G / G max

7 500 kg / 13 000 kg

Posádka :

2 piloti + (palubní technik) + 26 cestujících (typ s rampou 20 cestujících)

Spotřeba :

900 l/hod JET A1-L

Použití :

Transportní s nosností až 5 000 kg

Provoz :

Od roku 2005. Koupeno 16 vrtulníků. Seznam.

Odkazy: L+K 3/04, 10/05, 1/06,