Bezpilotní vrtulníky

08.12.2021

Vývoj bezpilotních strojů ve světě

Mistrovství ČSSR vrtulníků v Hradci Králové v roce 1976. 

V Kladně 3.6.1977 byl předveden RC model vrtulníku HC-3 s plováky. (L+K 16/77)

Ukázkové létání k příležitosti 84. výročí vzlétnutí vrtulníku slovenského konstruktéra J. Bahýla. RC modely vrtulníků předvedli pánové Klukavý, Pajdlhauser a Kurian v Bratislavě. (L+K 19/81)

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

Rychlý rozmach RC vrtulníků pro průzkum, snímkování atd. 

Bezpilotní průzkumný prostředek. Videokamera na palubě RC vrtulníku (1996).

Snímkování terénu prováděla firma Aerofoto digitální letecké snímkování.

U rakousko-slovenských hranic 19.9.2006  úspěšně absolvoval zkušební let bezpilotní rakouský hlídkový vrtulník Camcopter S-100. Chlouba rakouského "leteckého" průmyslu bez jediné poruchy zvládla 67 minut trvající let. Zahájen tak byl zkušební provoz tohoto systému na ostrahu hranic. Camcopter už měl vzlétnout minulý pátek, ale jeho start byl zrušen kvůli příliš silnému větru. Camcopter, který vyvinula rakouská firma Schiebel, je tři metry dlouhý a váží 200 kilogramů. Společnost z Vídeňského Nového Města by jich měla vyrábět zhruba stovku ročně, jeden kus za milion eur (více než 28 milionů korun). Název stroje je složeninou anglických výrazů pro kameru (cam) a vrtulník (helicopter). Rakouský vrtulník je totiž vybaven kamerou pro denní světlo a termovizní kamerou pro noční vidění s vysokým rozlišením. Zařízení dokáže i za tmy dodávat pozemním jednotkám ostré snímky terénu z letové výšky zhruba 300 metrů. Vrtulník je schopen vyvinout maximální rychlost 240 kilometrů za hodinu. Rakouská ministryně vnitra Liese Prokopová řekla, že bezpilotní vrtulníky nenahradí ty klasické, ale umožní zdokonalit ostrahu rakouských hranic. Rakouské ministerstvo hospodářství loni ocenilo futuristický vzhled Camcopteru státní cenou Adolfa Loose za design. Stroj létal kolem slovensko rakouské hranice po dva týdny. L+K 5/08

Útvar speciálních operací Vojenské policie provozoval bezpilotní vrtulník americké výroby SR20. Vrtulník je poháněný tichým elektromotorem, baterie vydrží půl hodiny. Průzkum se provádí z výšky 100 m. Vybavení: denní kamera s 10 násobným přiblížením a termokamerou. Vrtulník lze použít pro přenos signálu z osobních kamer jednotlivých příslušníků zásahové jednotky do vzdáleného operačního střediska. Vrtulník byl nasazen i v misi ISAF v Afghánistánu v provincii Hílmand. A report  20/07

Německá policie předvedla nového pomocníka v boji proti výtržníkům na fotbalových stadionech. Jde o miniaturní helikoptéru s průměrem rotoru několik desítek centimetrů s kamerou. Policie za prototyp zaplatila 60 tisíc eur (asi 1,5 milionu korun) a bude ji testovat při zápasech nižších soutěží. Policisté vyzkoušeli kameru při utkání Landesligy mezi Lokomotivou Lipsko a Kickers Markkleeberg na konci února 2008. "Jsme první policie na světě, která dokázala prakticky použít bezpilotní helikoptéru," řekl saský policejní prezident Bernd Merbitz. "Teď můžeme určit, kdo stál uvnitř chumlu rváčů," pochvaloval si. Malý vrtulník pod sebou nese digitální kameru o vysokém rozlišení, která přenáší signál na monitor v policejním autě. V něm sedící velitel na základě záběrů rozhoduje, zda je nutný policejní zásah a koho při něm případně zatknout. Druhý policista ovládá vrtulník dálkovým ovládáním, které je převzaté od leteckých modelářů. Pokud se experiment osvědčí, začne policie vrtulníky nakupovat ve velkém. HN 4.3.2008

Evžen Sokolovský v Brně sestrojil podvěsné zařízení k RC vrtulníku. Podvěs nese rám pro pohyb kamery nebo foťáku, který je řízen jiným kanálem na modelářském pásmu a má pro stabilizaci gyra. Dále je na něm vysílač videosignálu pro náhled kompozice při snímání popř. pro přímý přenos záběrů z kamery. Jako nosný systém je vrtulník JANYS 23 (pohon benzinový Zenoah 230 RC, průměr rotoru 1,8 m, letová hmotnost 8 kg, nádrž 0,5 l na zhruba půl hodiny, 4x serva C 4421 na cykliku,1x servo S9250 na vrtulku s GY 401,1x servo C5077 na plyn)  Pan Sokolovský vládá vrtulník a další osoba (operátor kamery) s ním fotí a natáčí pro filmaře, ČT, realitky a jiné firmy, např. pohádka "Sůva z nudlí", MS a ME motorových člunů v Jedovnicích, přenos GP GTM vozu z Masarykova okruhu, pořad o Baťově kanálu, o Zlínském mrakodrapu a fůra fotek pro developery (Olympie Brno, Technologický park Brno, Penta Bratislava a řada dalších).

helo4091.JPG (258700 bytes), helo4092.JPG (344990 bytes), helo4093.JPG (1847612 bytes).

Na Dni NATO V ZÁŘÍ 2008 v Mošnově byl poprvé veřejnosti představen nový bezpilotní vrtulník HEROS firmy TRACK SYSTEM a.s. z Hradce Králové. První vzlet se očekává do půl roku. helo4023.jpg (54304 bytes)

Univerzita obrany vyvíjí bezpilotní vrtulník Black spirit na bázi RC vrtulníku Raptor 60. ATM 11/08, A report 23/08 helo4022.jpg (52725 bytes)

VTÚLaPVO modernizoval bezpilotní vrtulník americké výroby SR20. Nový autopilot, izraelská stabilizovaná kamera, nové listy nosného rotoru. Signál je analogový. (L+K 3/09)

12.12.2009 ČVUT, Fakulta Strojní, Ústav přístrojové a řídící techniky. Model vrtulníku řízeného počítačem s programem Matlab/Simulink. Úloha pro testování nastavení různých typů standardních (P, PI, PID, ...) i nestandardních regulátorů. Video.

Českou armádu stál bezpilotní vrtulník téměř třikrát víc, než měl. Korupce, nebo šlendrián? Jak jinak vysvětlit fakt, že si armáda objednala bezpilotní špionážní vrtulník pro misi v Afghánistánu za 46 miliónů, aby posléze zjistila, že je pro tamní podmínky nevyhovující, a koupila jiný za 111,5 miliónu? Na podezřelé okolnosti poukázal ve svých zjištěních Nejvyšší kontrolní úřad ve zprávě, kterou má Právo k dispozici a má ji v pondělí projednat vláda. Vojenská policie chtěla koupit mezi lety 2005–2008 pro Útvar speciálních operací (SOG) působící v Afghánistánu tzv. mobilní pozorovací a identifikační systém do tropických oblastí SR 200 a SR 100. Pod tímto označením se vlastně skrývají malé špionážní vrtulníky s připevněnými kamerami. Jejich hlavní funkcí bylo vytvořit systém ostrahy (doprovázení kolon či přenos dat) a monitorování objektů, osob či vozidel. Podle zprávy NKÚ smlouva v hodnotě 46 miliónů korun byla uzavřena 26.6.2006, tedy těsně před volbami. Od konce roku 2006 do října 2007 došlo celkem ke čtyřem změnám rozhodnutí o financování akce a cena se znásobila. V té době dodavatel, státní podnik LOM PRAHA, jenž původně americké vrtulníky modernizoval, ministerstvu navrhl podle kontrolorů dražší variantu, a to „změnu specifikace a nahrazení původních telemetrických modulů SR 200 a SR 100 modulem SR 20, přestože původně navrhované moduly měly dostatečnou maximální rychlost a letovou výdrž a byly určeny pro ochranu a monitorování kolon a helo4433.jpg (62944 bytes) monitorování větších území na delší vzdálenosti (5–30 km)“. Podle zjištění NKÚ nebyl systém SR 20 vhodný kvůli malé nosnosti, krátkému doletu a nedostatečné době letu. „Dodávka tohoto modulu byla přesto na základě dodatku smlouvy ze dne 27.11.2007 uskutečněna,“ dodává zpráva NKÚ. Stalo se tak prý i přesto, že měsíc předtím již zmíněný Útvar speciálních operací (SOG) „obeznámil dopisem Hlavní velitelství Vojenské policie (VP), že modul SR 20 nesplňuje požadované technické a výkonové parametry pro plnění úkolů v zahraničních misích“. Zpráva NKÚ shrnuje, že dodávka SR 20 byla realizována se zpožděním 14 měsíců oproti původní smlouvě, za cenu zvýšenou ze 46 miliónů Kč o 65,5 miliónu na 111,5 miliónu, „a přitom nesplňovala původně požadované parametry“. Ministerstvo hází vinu na Vojenskou policii, která má vlastní akviziční program, od kauzy dává ruce pryč a závěry NKÚ zpochybňuje. Cenu překračující původní částku o více než 142 procent resort vysvětluje dodatečnou výbavou. Podle mluvčí ministerstva obrany Lucie Kubovičové je třeba do výpočtů zahrnout dodatečné vybavení, jako jsou kamery, speciální vozidla pro převoz systémů, osvětlovací soupravy, polní počítačové sítě, systém ochrany perimetru, antény a satelitní telefony. „Systém musí být schopen fungovat nezávisle na jakékoli další podpoře. Nestačí tedy samotný nákup vrtulníků, ale také dalších komponentů důležitých pro správnou funkci,“ uvedla Kubovičová. Vojenská policie je součástí resortu obrany. „O zakázce nerozhodovalo ministerstvo obrany. Po celou dobu akvizičního procesu byl nákup systému pouze v kompetenci VP,“ řekla však Právu mluvčí resortu Lucie Kubovičová. Podle ní naopak z dohledaných dokumentů Vojenské policie vyplývá, že Útvar speciálních operací (SOG) vrtulník SR 100 označil za nevyužitelný v Afghánistánu, a naopak preferoval SR 20. „Proto uživatel požádal o změnu specifikace na tento systém,“ doplnila mluvčí, a to v rozporu se zjištěním NKÚ. Rozdíl mezi SR 100 a SR 20 je ve formě pohonu a výkonu – zatímco první vrtulník disponuje spalovacím benzínovým motorem, levnější SR 20 je poháněn pomocí lithiových baterií, má menší akční rádius a ve vzduchu vydrží průměrně 30 minut; SR 200 naopak až čtyři hodiny. Otázka, proč je vhodnější dražší model SR 20, který má menší letovou výdrž a dolet a méně toho unese oproti výkonnějšímu SR 200, zůstává nezodpovězena. Právo

Nad Prahou.

Zpravodajství ČT od podzimu 2010 obohatí záběry z minivrtulníku. E15.cz

helo4594.jpg (527541 bytes) Bezpilotní prostředek firmy SAAB Aerosystems Skeldar V-200 vystavený ve VIP prostoru v 24.09.2011 během akce Dny NATO 2011.

Oktokoptéra firmy Geodis.

Od 1.3.2012 úprava podmínek provozu bezpilotních systémů ÚCL.

Zkoušky bezpilotního systému multicopter CUBE-Y6 začaly v létě 2012 u VTÚ. L+K 6/2013

FlyDev Y6 z Jablonce nad Nisou. L+K 7/2014

V říjnu 2014 v areálu Bohuslavice nad Vláří pomáhali likvidovat následky výbuchu munice také specialisté VTÚ se dvěma drony BRUS (Bezpilotního rotorového univerzálního systému). army.cz

helo8377.jpg (590502 bytes) AEROS od firmy TRACK SYSTEM a.s. z Hradce Králové na SIAF 20014 na Sliači dne 31.8.2014.

Od června 2016 má nově k dispozici středočeská policie dron BRUS. zive.cz

V dubnu 2017 měla Policie dvanáct dronů, které patří do kategorie běžné dostupných zařízení a používají je například policisté v krajích. Nově by chtěla koupit osm dalších vyspělejších letounů pro speciální jednotku, které by měly například systém šifrování přenosu obrazu a zvuku a měly by být odolné proti rušičkám. Náklady na nákup dronů, údržbu, opravy či vybavení policejních specialistů se v materiálech pro jednání vládního kabinetu odhadují na 43 milionů korun, další budou potřeba na platy nových policistů. Nová jednotka by spadala pod leteckou službu. Celkem by měla mít 28 členů. Prvních deset lidí by chtěla policie přijmout v letošním roce. Pro obsluhu stroje jsou potřeba dva lidé – jeden bezpilotní letoun řídí a druhý se stará o systémy. První základna by měla být připravena nejpozději v příštím roce v Praze, v ostatních městech vzniknou nejpozději ve druhé polovině roku 2019.

Policisté testují v terénu dron Pardubického kraje. Hejtmanství darovalo policii ještě výkonnější stroj. Ten začne sloužit zřejmě na podzim, využívat ho budou i kriminalisté. ČT 24

V roce 2017 vedení policie rozhodlo, že další rozvoj schopností a používání bezpilotních prostředků bude řízen centrálně a pověřilo tímto úkolem LS Policie České republiky. Začalo vznikat samostatné specializované oddělení. Na 20 policistů absolvovalo půlročním školení a jsou držiteli platného oprávnění pilota bezpilotních letadel vydaného ÚCL.

Od února 2018 provoz bezpilotních letadel.

27.12.2017 pátrání po seniorce. Tu našel pes. novinky.cz

Policie používala v roce 2017 čtyři drony.

8.2.2018 předvedení měření radiace dronem DRONES-G od VTÚ.

23.2.2018 Policie koupí drony Flydeo za 23,5 milionu korun. Rozšíří tak svou letku o dalších 16 strojů a vyškolí desítky lidí na jejich řízení. aktualne.cz

Od 1.7.2018 zajišťuje Oddělení bezpilotních prostředků LS Police České republiky také denní hotovost dvou členů obsluhy v Praze a v Ostravě. L+K 2/2020

V pražských Letňanech začala odborná výstava nejnovějších technologií určených především pro vojáky a bezpečnostní složky Future Forces Forum. Ve středu 17.10.2018 dopoledne představitelé společnosti LIAZ předvedli, co umí jejich víceúčelový bezpilotní vrtulník SKYSPOTTER 150. seznamzpravy.cz L+K 11/18

V polovině listopadu 2021 se na továrním letišti české firmy Primoco UAV v Písku uskutečnila ojedinělá série ukázek bezpilotního vrtulníku Skeldar V-150. Jeho výrobce, švédsko-švýcarská společnost UMS Skeldar, se totiž dohodl na spolupráci, v rámci níž bude vybraným zákazníkům nabízen v kombinaci s bezpilotním letounem Primoco One 150, čím vznikne poměrně unikátní a především maximálně flexibilní systém schopný nasazení v širokém spektru podmínek a situací.

 

 

Seznam bezpilotních vrtulníků.