Mi-17 pro SFOR

PAVEL SVITÁK  L+K 19/98

Ve středu 17. června 1998 jsme při příležitosti předvedení nového systému pro vážení letadel v Leteckých opravnách Kbely měli možnost shlédnout vrtulník Mi-17 evidenčního čísla 0838, který zde prošel komplexní revizí. Během ní doznal určitých úprav vyvinutých v LOK, které byly vyvolány jeho předpokládaným nasazením v misi SFOR v Bosně.

Na první pohled se vrtulník liší přídavným vnějším pancéřováním pod okny pilotní kabiny, kamerou pro noční vidění umístěnou v kulovitém pouzdru pod pravou stranou přídě a konzolou vlevo pod přídí, na níž bude instalován vyhledávací reflektor (jeho dodávka od amerického výrobce se opozdila, a tak v době předvádění nemohl být ještě namontován). Méně nápadné je, že vnější podvěsné nádrže jsou větší než je u Mi-17 běžné.

Na první pohled přídavné vnější pancéřování připomíná řešení, které v posledních létech nabízí výrobci ze zemí SNS. Tam však byl tento pancíř řešen jako kovový a tedy poměrně těžký. Pracovníci LOK zvolili pancéřování kevlarové, které má značně nižší hmotnost a proto nedochází k tak velkému posunu těžiště, což je důležité nejen pro zachování letových vlastností, ale ani nosnost vrtulníku nepoklesne o tak velkou hodnotu. Pancíř dodala firma Petris, s. r. o., jeho upevnění na vrtulníku vyřešila konstrukce LOK. Použité pancéřování kabiny má odolnost "stupně 7" a chrání proti střelám do ráže 7,62 mm.

Samotné vnější pancéřování by však nepostačovalo pro zajištění bezpečnosti osádky a nákladu před střelami vypalovanými na vrtulník ze země, a tak je doplněno ještě pancéřováním vnitřním. To je tvořeno kevlarovým kobercem, který chrání podlahu a spodní část boků pilotní kabiny i nákladového prostoru. Pancéřování pilotní kabiny v její přední části jen minimálně omezuje výhled osádky kupředu dolů. Kevlarový koberec se přikládá i na spodní část vstupních dveří po jejich uzavření. Při nedávné havárii našeho vrtulníku v Bosně to byly právě tyto kevlarové koberce, které zabránily tomu, aby se její účastníci zranili o kovové části konstrukce trupu a lze říci, že významnou měrou přispěly k tomu, že nedošlo k těžším zraněním.

Jak už bylo řečeno, vrtulník 0838 je opatřen kamerou pro noční vidění. Tu vyrobila americká firma Inframetrics 445G Mk. II a její dodávku, stejně jako u vyhledávacího reflektoru Spectrolab SX-16, zprostředkovala První česká letecká společnost servisní, sídlící ve Kbelích. Další doplněné vybavení vrtulníku však není zevně nápadné. Je to především odpovídač IFF (vlastní - cizí typu Bendix/King APX-100; jeho dodání a montáž zajistila kbelská pobočka firmy Aviation Service Kunovice. Vrtulník je nově opatřen zapisovačem letových dat FDR, jehož výrobcem je VZLÚ-Speel, s. r. o. Havarijní radiostanice ELT-3000-10 pochází od amerického výrobce Pointer, kterého v České republice zastupuje LOK. Přibyla radiostanice Radmila RF-13L od Dicom Uherské Hradiště; její přijímací anténu vyvinul Vojenský technický ústav letectva a PVO a stanice je určena pro spojení s pozemními jednotkami na frekvencích 30 - 80 MHz. GPS je typu KLN-90B. Vrtulník také dostal dva ruské systémy - výstražný příjímač SPO-10, varující při ozáření nepřátelským radiolokátorem, a výmetnice klamných cílů ASO-2V (jsou umístěny na obou stranách střední části trupové gondoly); obě zařízení pocházejí z výbavy bitevních vrtulníků Mi-24.

Pokud jde o vnější nádrže, ty mají objem větší celkově asi o 500 l. Levá nádrž pojme 1090 l paliva, pravá 980 l. Obě jsou opatřeny samozacelitelným potahem od již zmíněné firmy Petris Solnice.

Během revize dostal vrtulník také nový zastírací nátěr ve "standardu NATO", jen pro odlišení byl doplněn bílými "plameny". Kamuflážní schéma navrhl známý letecký designer Tomáš Skořepa.

Všemi provedenými úpravami se hmotnost vrtulníku zvýšila o asi 600 kg, úměrně se snížila i užitečná nosnost. Co je však důležité - těžiště vrtulníku zůstalo v mezích tolerance pro daný typ, a tak nebylo nutno jeho polohu upravovat pomocí závaží v ocasním nosníku. Přesto vrtulník, který vlastně slouží jako prototyp uvedených změn a úprav, bude muset před definitivním předáním uživateli absolvovat asi 50 letových hodin, aby plně prokázal letové vlastnosti v této nové podobě. Pro budoucnost se počítá, že postupně budou takto upraveny i další Mi-17 letectva našich Vzdušných sil.

LOK - Letecké opravny Kbely provádějí v současné době kompletní revize vrtulníků Mi-8, Mi-17 a Mi-24 vlastními silami, jen revize náhonu ocasního rotoru, náhonu ventilátoru a převodových mechanismů je dosud nutno zadávat ruským firmám.

(Vrtulník 0838 byl zničen 25. 10. 1998 v Bosně.)