MAPA.
19.12.2024
od února 1914
od října 1914
.
od listopadu 1916
.
od července 1918
od 1.11.1918 do 27.11.1918.
od 27.11.1918 do
1919.
18.12.1918 čs. vojsko obsadilo Opavu.
od 1919 do 27.12.1921.
František Klement z Opavy vlastnil mimo jiná letadla i jeden Albatros D.III (Oef) 153.150, který byl v roce 1920 prodán panu Františku Žužmanovi o kterém je známo, že letadla v Rakousku čile nakupoval. S ním také tehdy pan Klement úzce spolupracoval ..
6.10.1919 čet. Klazárek obelhal pilota letícího s letounem L.V.G. C.VI od Escadrilla kpt. DeRoy (?) do Opavy a vloudil se na palubu a přistáli někde v Polsku. Úlety a únosy.
V roce 1920 byla v Opavě letecká show.
Před "károvaným
Bergem" D.I stojí zleva: hlavní majitel a "principál" "Flug-Zirkusu" Franz Zuzmann
(František Žužman, za války
nejméně dva potvrzené sestřely), František Klement (oficiální
vlastník tří letadel Zuzmannova "Cirkusu" na území ČSR),
Josef Siegel z Varnsdorfu (eso se šesti vítězstvími) a pilot
František Pospíchal.
Na podzim 1920, když byla otevřena linka Paris - Strasbourg - Praha, provozovaná CFRNA (La Compagnie Franco-Roumaine de Navigation Aerienne), začala pravidelná civilní letecká doprava už i v Československu. Ze začátku se její meteorologické zabezpečování opíralo jen o zprávy francouzských a německých stanic, jelikož na letištích u nás takové stanice nebyly. Prodloužení linky do Varšavy na jaře 1921 dalo podnět meziministerské poradě v březnu 1921 k tomu, aby ministerstvo veřejných prací jako nejvyšší úřad pro civilní letectví pověřilo SÚM v Praze meteorologickým zajištěním této trati a celkovou organizací povětrnostní služby pro civilní leteckou dopravu na československém území. Letecká meteorologická služba v ČSR vznikla tedy v roce 1921 a byla vydržována ministerstvem veřejných prací. V prvním roce služby se k leteckému zpravodajství používala pouze hlášení meteorologických stanic Milešovka, Trutnov, Přerov a Opava, které konaly pozorování pro všeobecnou povětrnostní službu a k telegramům ze 7 h ráno připojovaly zprávy o dohlednosti a výšce oblaků. V dalších termínech pro letecké účely pozorovala počasí jen vojenská povětrnostní stanice v Kbelích. Zdroj.
od 27.12.1921 do prosince
1926.
.
.
.
.
Místní skupina MLL v Opavě. Od kdy?
Od 5. do 12.9.1926 uspořádala I. slezskou leteckou výstavu.
5.9.1945 veřejné letecké cvičení za součinnosti Leteckého pluk 2 z Olomouce. Zdroj.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
.
V roce 1928 bylo vybudováno u Dolního Benešova letiště MLL. Mělo plochu 1000 x 800 m a rozlohu asi 77 ha. Z velké části se přitom nacházelo na katastru Bohuslavic. Z Dolního Benešova k němu vedla zvláštní silnice. Velkou zásluhu na jeho vzniku měl velitel opavské posádky divizní generál Jindřich Hanák (předseda Místní skupiny MLL v Opavě), po němž bylo letiště pojmenováno.
Plachtařský odbor MLL v Opavě. Od kdy?
27.8.1930 během Leteckého závodu států Malé dohody a Polska u Opavy nouzově přistál pro defekt krytů motoru škpt. Josef Kalla.
.
.
.
.
V roce 1935 se již začaly stavět zdokonalené větroně Grunau Baby II s větším rozpětím (13,5 m oproti 12,87 m). Pravděpodobně první větroň tohoto typu postavili členové PO MLL v Opavě pod vedením Jana Večerka.
Místní skupina MLL v Opavě měla letoun Letov Š 10. Od kdy?
Stav motorových letounů
MLL.
ke dni 20.11.1935
.
Členové PO MLL v Opavě létali s větroněm Grunau Baby II i na Radhošti, kde jej jednou za nepříznivého počasí havarovali. Kdy?
.
6.8.1938 provokativní průzkumný let německého letounu nad Opavskem. Šlo o průzkum linie těžkého opevnění.
11.8.1938 přelet dvou neznámých letounů.
27.9.1938 z Olomouce se přesunula Polní povětrnostní stanice 10.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
2.10.1938 se Polní povětrnostní stanice 10 přesunula do Olomouce.
.
.
.
.
.
Pozorovatelna Luftschutzu na věži Kostela svaté Hedviky Podrobnosti.
Fluko Troppau (hlásný obvod Opava) s Flugmelde Zentrale Troppau (ústřednou letecké hlásné služby). V podřízenosti byly Flugwachen (hlásky), Funkmeßstellung 1. Ordnung ? (radiolokační ústřednu 1. řádu) a Funkmeßstellung 2. Ordnung ? (radiolokační ústřednu 2. řádu).
2.9.1944 obsluha II./Luftnachrichten-Regiment 229. MAPA stanovišť.
20.10.1944 mezi 11.20 a 13.48 h bylo napadeno nádraží bombardéry od 15th USAAF z Itálie. Primární cíl byl Blechhammer-Jih. Záložní cíle: Brno, Břeclav, Hodonín, Opava, Přerov, Zlín. Většina pum dopadla mimo zamýšlený cíl. Exploze způsobily jen menší materiální škody. Nálet zaplatili svým životem čtyři lidé a tři osoby skončili v nemocnici. Historie.
18.12.1944 v poledne bombardéry od 15th USAAF z Itálie bombardovaly západní část města nedaleko nádraží. Pumy dopadly i na Župní nemocnici (dnes Slezská nemocnice v Opavě). Zdroj.
V noci z 19. na 20.1.1945 58 letounů B-25 od 4 гбак, 18 ВА bombardoval nádraží v Moravské Ostravě a 7 letounů A-20G Boston od 27 гбап, 14 гбад, 4 гбак, 18 ВА blokovalo přepravu na trati Moravská Ostrava - Opava - Krnov. Německé noční stíhačky Bf 110 útočily na bombardéry. Deník bombardovacího korpusu.
V noci z 31. na 1.2.1945 mělo 85 letounů B-25 Mitchell a 20 letounů Li-2 od 4 гбак, 18 ВА bombardovat nádraží v Moravské Ostravě. Deset letounů A-20G Boston od 27 гбап, 14 гбад, 4 гбак, 18 ВА mělo blokovalo přepravu na trati Moravská Ostrava - Krnov a Moravská Ostrava - Přerov. Pro špatné počasí bylo bombardování a blokování přepravy zrušeno. Deník bombardovacího korpusu.
Od února 1945 provoz 17. leichte Flugmelde-Kompanie (ex. Fluko Troppau pod 11. Kompanie).
Od února 1945 provoz 18. leichte Flugmelde-Funk-Kompanie.
Od 10.2.1945 bude 100 окрап, 8 ВА s Il-2, Jak-9 a Po-2 provádět denní i noční průzkum a navádění dělostřelecké palby ve směru na Ostravsko z letišť: od 10.2.1945 Kraków-centrální. MAPA. Od 8.3.1945 Aleksandrowice (Bielsko) - noční Po-2 do 17.4.1945. MAPA k 8.3.1945. Od 20.3.1945 Jedlina. MAPA k 20.3.1945. Od 5.-6.4.1945 Groß Paniow Paniowy. MAPA k 5.4.1945. MAPA k 17.4.1945. Od 25.4.1945 Mozern? - noční Po-2. MAPA k 25.4.1945. Deník pluku.
V noci z 19.2. na 20.2.1945 celkem 3 letouny A-20 od 22 гнбап, 321 бад, 8 ВА z letiště Krosno prováděly průzkum železničních stanic Moravská Ostrava, Brno, Přerov, Opava, Pumy odhozeny na železniční stanice Milówka, Moravská Ostrava a Týniště nad Orlicí (okres Rychnov nad Kněžnou). Realita: pumy dopadaly na Opavu, Týniště nad Orlicí a 3 pumy na obce Libotov, Dubenec a tetí u silnice Libotov - Dvůr Králové nad Labem (okres Trutnov),
V noci z 21.2. na 22.2.1945 letouny A-20 od 22 гнбап, 321 бад, 8 ВА z letiště Krosno prováděly ozbrojený průzkum železniční tratě Moravská Ostrava - Olomouc, Pumy odhozeny na železniční stanici Moravská Ostrava, Orlová, německé opěrné body v Opavě a letiště Dolní Benešov. Realita: pumy dopadaly na Kunčice, Michálkovice, Heřmanice. Tři zpalné pumy dopadly na Šternberk.
Od 10.3.1945 ,
Schématická
mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán
ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.
Od 24.3.1945 ,
Schématická
mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán
ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.
24.3.1945 stíhačky od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА měly provádět průzkum u obcí Bieskau Nowa Cerekwia, Opava, Moravská Ostrava a Racibórz. Deník stíhacího korpusu.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
1.4.1945 stíhačky od 355 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА doprovázely bombardéry Pe-2 od 4 бак, 2 ВА, které bombardovaly cíle u Opavy, Langenau Czernica, Berendorf Bienkowice a Bolatic. Deník bitevního korpusu.
----------
----------
----------
4.4.1945 tři dvojice stíhaček Jak-9 od 306 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА prováděly průzkum u města Krnov, Opava a Benš?. Deník bitevního korpusu.
----------
5.4.1945 dvojice šturmoviků od 624 шап, 308 шад, 3 шак, 2 ВА přikrytých 4 stíhacími Jak-9 od 306 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА a další dvě stíhačky Jak-9 od 306 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА prováděly průzkum u města Krnov, Bolatice, Opava. Deník bitevního korpusu.
----------
6.4.1945 dvojice Jak-9 od 306 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА prováděly průzkum u města Opava, Krnov, Beniš?. Deník bitevního korpusu.
----------
7.4.1945 dvě dvojice Jak-9 od 306 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА prováděly průzkum u města Opava, Krnov, Beniš?. Deník bitevního korpusu.
V noci z 7. na 8.4.1945 celkem 10 letounů Po-2 od 87 гоап ГВФ, 8 ВА z letiště Bielsko provádělo průzkum silniční a železniční dopravy ve směru na Opavu, Olomouc a Těšín. Provedeno 49 letů s náletem 52 hodin. Deník letecké armády.
V noci z 7. na 8.4.1945 celkem 4 letouny A-20 od 321 бад, 8 ВА prováděly průzkum silniční a železniční dopravy ve směru na Opavu, Olomouc a Těšín a bombardovaly letiště Dolní Benešov (3 letouny), železniční stanici v Moravské Ostravě, Těšíně, Karviné a Fryštátě. Nálet 6 hodin. Deník letecké armády.
----------
8.4.1945 dvě dvojice Jak-9 od 306 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА prováděly průzkum u města Krnov, Beniš?, Opava, Pilszcz. Deník bitevního korpusu.
----------
----------
10.4.1945 dvojice Jak-9 od 53 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА prováděly průzkum u města Krnov, Opava. Deník bitevního korpusu.
----------
----------
V noci z 12. na 13.4.1945 celkem 3 letouny A-20 od 321 бад, 8 ВА prováděly průzkum a bombardovaly Opavu a Moravskou Ostravu. Deník letecké armády.
----------
----------
----------
Od 15.4.1945 ,
Schématická
mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán
ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.
K 15.4.1945 podle sovětského průzkumu byly u Opavy 2 baterie flaku. Deník letecké armády.
----------
16.4.1945 u Opavy byl v souboji sestřelen Bf 109 K-4 od II./JG 77. Uffz. Fackel padl. Ztráty JG 77.
16.4.1945 u Opavy byl v souboji sestřelen Bf 109 K-4 od II./JG 77. Uffz. Erhardt Kienapfel padl. Ztráty JG 77.
V noci z 16. na 17.4.1945 celkem 10 letounů Po-2 od 87 гоап ГВФ, 8 ВА z letiště Mozern(?) provádělo průzkum silniční a železniční dopravy ve směru na Opavu a Moravskou Ostravu. Provedeno 33 letů. Deník letecké armády.
V noci z 16. na 17.4.1945 celkem 2 letouny A-20 od 321 бад, 8 ВА prováděly průzkum silniční a železniční dopravy ve směru na Opavu a Moravskou Ostravu. Deník letecké armády.
----------
V noci z 17. na 18.4.1945 v době od 21. do 23. hod. celkem 10 letounů Po-2 od 87 гоап ГВФ, 8 ВА z letiště Mozern(?) provádělo průzkum silniční a železniční dopravy ve směru na Opavu a Moravskou Ostravu. Provedeno 12 letů. Deník letecké armády.
----------
----------
19.4.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice u Opavy, u obcí Velká Polom (okres Ostrava-město), Raduň, Ketovice?, Velké Hoštice. Deník bitevní divize.
----------
20.4.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice u obcí Raduň, Kylešovice, Velká Polom (okres Ostrava-město), Opava, Suché Lazce. Deník bitevní divize.
Asi 20.4.1945 sovětští stíhači sestřelili německý letoun Fw 190, který se zřítil do obce Malé Hoštice, dnes část Opavy. Pilot se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna. Sestřely německých a sovětských stíhaček u Ostravy a Opavy.
----------
21.4.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice u obcí Kateřinky, Opava, Velká Polom (okres Ostrava-město), Hoštice. Deník bitevní divize.
Flak sestřelil letoun Il-2 v. č. 18885121 od 996 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА která se zřítila do centra Opavy. Mládšij lejtěnant Somov a seržant Novičichin zahynuli.
21.4.1945 odpoledne šturmoviky 227 шад, 8 шак, 8 ВА přikryté stíhacími lavočkiny od 181 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočili na německé pozice. Deník bitevní divize.
21.4.1945 devítky bombardérů A-20 od 321 бад, 8 ВА přikryté stíhačkami od 10 иак, 8 ВА bombardovaly z výšky 1 700 až 2 100 m okolí obce Velká Polom (okres Ostrava-město), Opavy a lesní masiv severozápadně Nová Plesná (okres Ostrava-město). Létalo 45 bombardérů, vykonaly 71 letů. Deník letecké armády.
21.4.1945 Bf 109 sestřelil
vedeného mládšího lejtěnanta Zavražněva na Spitfire Mk. IX od
348 иап ПВО,
310 иад ПВО
z letiště Štropenndorf?. Ten se zřítil na okraji Moravské Ostravy.
Poté vedoucí stáršij
lejtěnant Černyšev sestřelil Bf 109 u Opavy. Ten se zřítil kde?
Deník divize PVO.
----------
22.4.1945 letouny Il-2 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice u obcí Jaktař, Opava, Otice, Kylešovice, Velká Polom (okres Ostrava-město). Deník bitevní divize.
----------
Приказ
Верховного
Главнокомандующего
23 апреля 1945 года
№ 341 Об
овладении на
территории
Чехословакии
городом
Опава (Троппау)
летчики генерал-лейтенанта авиации Жданова 8 ВА,
генерал-майора авиации Рубанова 8 шак, 8 ВА,
генерал-майора авиации Головни 10 иак, 8 ВА,
генерал-майора авиации Котельникова 224 шад, 8 шак, 8 ВА,
полковника Обухова 227 шад, 8 шак, 8 ВА,
генерал-майора авиации Ухова 10 гиад, 10 иак, 8 ВА,
генерал-майора авиации Лакеева 15 гиад, 10 иак, 8 ВА,
полковника Чука 321 бад, 8 ВА,
подполковника Будина 1. čs. smíšená letecká divize, 8 ВА.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
1.5.1945
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
9.5.1945 z Gliwice
do Opavy se přesunul 8
шак, 8
ВА.
Deník
korpusu.
Kdy se odstěhoval?
.
.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
Ve Věznici Opava byli vězněni: Karel Janoušek, ....
.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------