MAPA.
24.03.2023
od února 1914
od října 1914
.
od listopadu 1916
.
od července 1918
od 1.11.1918 do 27.11.1918.
od 27.11.1918 do 1919.
18.12.1918 čs. vojsko obsadilo Opavu.
od 1919 do 27.12.1921.
František Klement z Opavy vlastnil mimo jiná letadla i jeden Albatros D.III (Oef) 153.150, který byl v roce 1920 prodán panu Františku Žužmanovi o kterém je známo, že letadla v Rakousku čile nakupoval. S ním také tehdy pan Klement úzce spolupracoval ..
6.10.1919 čet. Klazárek obelhal pilota letícího s letounem L.V.G. C.VI od Escadrilla kpt. DeRoy (?) do Opavy a vloudil se na palubu a přistáli někde v Polsku. Úlety a únosy.
V roce 1920 byla v Opavě letecká show. Před "károvaným Bergem" D.I stojí zleva: hlavní majitel a "principál" "Flug-Zirkusu" Franz Zuzmann (František Žužman, za války nejméně dva potvrzené sestřely), František Klement (oficiální vlastník tří letadel Zuzmannova "Cirkusu" na území ČSR), Josef Siegel z Varnsdorfu (eso se šesti vítězstvími) a pilot František Pospíchal.
Na podzim 1920, když byla otevřena linka Paris - Strasbourg - Praha, provozovaná CFRNA (La Compagnie Franco-Roumaine de Navigation Aerienne), začala pravidelná civilní letecká doprava už i v Československu. Ze začátku se její meteorologické zabezpečování opíralo jen o zprávy francouzských a německých stanic, jelikož na letištích u nás takové stanice nebyly. Prodloužení linky do Varšavy na jaře 1921 dalo podnět meziministerské poradě v březnu 1921 k tomu, aby ministerstvo veřejných prací jako nejvyšší úřad pro civilní letectví pověřilo SÚM v Praze meteorologickým zajištěním této trati a celkovou organizací povětrnostní služby pro civilní leteckou dopravu na československém území. Letecká meteorologická služba v ČSR vznikla tedy v roce 1921 a byla vydržována ministerstvem veřejných prací. V prvním roce služby se k leteckému zpravodajství používala pouze hlášení meteorologických stanic Milešovka, Trutnov, Přerov a Opava, které konaly pozorování pro všeobecnou povětrnostní službu a k telegramům ze 7 h ráno připojovaly zprávy o dohlednosti a výšce oblaků. V dalších termínech pro letecké účely pozorovala počasí jen vojenská povětrnostní stanice v Kbelích. Zdroj.
od 27.12.1921 do prosince 1926.
.
.
.
.
Místní skupina MLL v Opavě. Od kdy?
Od 5. do 12.9.1926 uspořádala I. slezskou leteckou výstavu.
5.9.1945 veřejné letecké cvičení za součinnosti Leteckého pluk 2 z Olomouce. Zdroj.
, , od prosince 1926 do 1939.
.
V roce 1928 bylo vybudováno u Dolního Benešova letiště MLL. Mělo plochu 1000 x 800 m a rozlohu asi 77 ha. Z velké části se přitom nacházelo na katastru Bohuslavic. Z Dolního Benešova k němu vedla zvláštní silnice. Velkou zásluhu na jeho vzniku měl velitel opavské posádky divizní generál Jindřich Hanák (předseda Místní skupiny MLL v Opavě), po němž bylo letiště pojmenováno.
Plachtařský odbor MLL v Opavě. Od kdy?
27.8.1930 během Leteckého závodu států Malé dohody a Polska u Opavy nouzově přistál pro defekt krytů motoru škpt. Josef Kalla.
.
.
.
.
V roce 1935 se již začaly stavět zdokonalené větroně Grunau Baby II s větším rozpětím (13,5 m oproti 12,87 m). Pravděpodobně první větroň tohoto typu postavili členové PO MLL v Opavě pod vedením Jana Večerka.
Místní skupina MLL v Opavě měla letoun Letov Š 10. Od kdy?
Stav motorových letounů MLL. ke dni 20.11.1935 .
Členové PO MLL v Opavě létali s větroněm Grunau Baby II i na Radhošti, kde jej jednou za nepříznivého počasí havarovali. Kdy?
.
6.8.1938 provokativní průzkumný let německého letounu nad Opavskem. Šlo o průzkum linie těžkého opevnění.
11.8.1938 přelet dvou neznámých letounů.
27.9.1938 z Olomouce se přesunula Polní povětrnostní stanice 10.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
2.10.1938 se Polní povětrnostní stanice 10 přesunula do Olomouce.
.
.
.
.
.
Pozorovatelna Luftschutzu na věži Kostela svaté Hedviky Podrobnosti.
Fluko Troppau (hlásný obvod Opava) s Flugmelde Zentrale Troppau (ústřednou letecké hlásné služby). V podřízenosti byly Flugwachen (hlásky), Funkmeßstellung 1. Ordnung ? (radiolokační ústřednu 1. řádu) a Funkmeßstellung 2. Ordnung ? (radiolokační ústřednu 2. řádu).
2.9.1944 obsluha II./Luftnachrichten-Regiment 229. MAPA stanovišť.
20.10.1944 mezi 11.20 a 13.48 h bylo napadeno nádraží bombardéry od 15th USAAF z Itálie. Primární cíl byl Blechhammer-Jih. Záložní cíle: Brno, Břeclav, Hodonín, Opava, Přerov, Zlín. Většina pum dopadla mimo zamýšlený cíl. Exploze způsobily jen menší materiální škody. Nálet zaplatili svým životem čtyři lidé a tři osoby skončili v nemocnici. Historie.
18.12.1944 nálet bombardérů od 15th USAAF z Itálie.
V noci z 19. na 20.1.1945 58 letounů B-25 od 4 гбак, 18 ВА bombardoval nádraží v Moravské Ostravě a 7 letounů A-20G Boston od 27 гбап, 14 гбад, 4 гбак, 18 ВА blokovalo přepravu na trati Moravská Ostrava - Opava - Krnov. Německé noční stíhačky Bf 110 útočily na bombardéry. Deník bombardovacího korpusu.
V noci z 31. na 1.2.1945 mělo 85 letounů B-25 Mitchell a 20 letounů Li-2 od 4 гбак, 18 ВА bombardovat nádraží v Moravské Ostravě. Deset letounů A-20G Boston od 27 гбап, 14 гбад, 4 гбак, 18 ВА mělo blokovalo přepravu na trati Moravská Ostrava - Krnov a Moravská Ostrava - Přerov. Pro špatné počasí bylo bombardování a blokování přepravy zrušeno. Deník bombardovacího korpusu.
Od února 1945 provoz 17. leichte Flugmelde-Kompanie (ex. Fluko Troppau pod 11. Kompanie).
Od února 1945 provoz 18. leichte Flugmelde-Funk-Kompanie.
Od 10.2.1945 bude 100 окрап, 8 ВА s Il-2, Jak-9 a Po-2 provádět denní i noční průzkum a navádění dělostřelecké palby ve směru na Ostravsko z letišť: od 10.2.1945 Kraków-centrální. MAPA. Od 8.3.1945 Aleksandrowice (Bielsko) - noční Po-2 do 17.4.1945. MAPA k 8.3.1945. Od 20.3.1945 Jedlina. MAPA k 20.3.1945. Od 5.-6.4.1945 Groß Paniow Paniowy. MAPA k 5.4.1945. MAPA k 17.4.1945. Od 25.4.1945 Mozern? - noční Po-2. MAPA k 25.4.1945. Deník pluku.
V noci z 19.2. na 20.2.1945 celkem 3 letouny A-20 od 22 гнбап, 321 бад, 8 ВА z letiště Krosno prováděly průzkum železničních stanic Moravská Ostrava, Brno, Přerov, Opava, Pumy odhozeny na železniční stanice Milówka, Moravská Ostrava a Týniště nad Orlicí (okres Rychnov nad Kněžnou). Realita: pumy dopadaly na Opavu, Týniště nad Orlicí a 3 pumy na obce Libotov, Dubenec a tetí u silnice Libotov - Dvůr Králové nad Labem (okres Trutnov),
V noci z 21.2. na 22.2.1945 letouny A-20 od 22 гнбап, 321 бад, 8 ВА z letiště Krosno prováděly ozbrojený průzkum železniční tratě Moravská Ostrava - Olomouc, Pumy odhozeny na železniční stanici Moravská Ostrava, Orlová, německé opěrné body v Opavě a letiště Dolní Benešov. Realita: pumy dopadaly na Kunčice, Michálkovice, Heřmanice. Tři zpalné pumy dopadly na Šternberk.
Od 10.3.1945 , Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.
Od 24.3.1945 , Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.
24.3.1945 stíhačky od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА měly provádět průzkum u obcí Bieskau Nowa Cerekwia, Opava, Moravská Ostrava a Racibórz. Deník stíhacího korpusu.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
1.4.1945 stíhačky od 355 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА doprovázely bombardéry Pe-2 od 4 бак, 2 ВА, které bombardovaly cíle u Opavy, Langenau Czernica, Berendorf Bienkowice a Bolatic. Deník bitevního korpusu.
----------
----------
----------
4.4.1945 tři dvojice stíhaček Jak-9 od 306 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА prováděly průzkum u města Krnov, Opava a Benš?. Deník bitevního korpusu.
----------
5.4.1945 dvojice šturmoviků od 624 шап, 308 шад, 3 шак, 2 ВА přikrytých 4 stíhacími Jak-9 od 306 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА a další dvě stíhačky Jak-9 od 306 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА prováděly průzkum u města Krnov, Bolatice, Opava. Deník bitevního korpusu.
----------
6.4.1945 dvojice Jak-9 od 306 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА prováděly průzkum u města Opava, Krnov, Beniš?. Deník bitevního korpusu.
----------
7.4.1945 dvě dvojice Jak-9 od 306 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА prováděly průzkum u města Opava, Krnov, Beniš?. Deník bitevního korpusu.
V noci z 7. na 8.4.1945 celkem 10 letounů Po-2 od 87 гоап ГВФ, 8 ВА z letiště Bielsko provádělo průzkum silniční a železniční dopravy ve směru na Opavu, Olomouc a Těšín. Provedeno 49 letů s náletem 52 hodin. Deník letecké armády.
V noci z 7. na 8.4.1945 celkem 4 letouny A-20 od 321 бад, 8 ВА prováděly průzkum silniční a železniční dopravy ve směru na Opavu, Olomouc a Těšín a bombardovaly letiště Dolní Benešov (3 letouny), železniční stanici v Moravské Ostravě, Těšíně, Karviné a Fryštátě. Nálet 6 hodin. Deník letecké armády.
----------
8.4.1945 dvě dvojice Jak-9 od 306 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА prováděly průzkum u města Krnov, Beniš?, Opava, Pilszcz. Deník bitevního korpusu.
----------
----------
10.4.1945 dvojice Jak-9 od 53 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА prováděly průzkum u města Krnov, Opava. Deník bitevního korpusu.
----------
----------
V noci z 12. na 13.4.1945 celkem 3 letouny A-20 od 321 бад, 8 ВА prováděly průzkum a bombardovaly Opavu a Moravskou Ostravu. Deník letecké armády.
----------
----------
----------
Od 15.4.1945 , Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.
K 15.4.1945 podle sovětského průzkumu byly u Opavy 2 baterie flaku. Deník letecké armády.
----------
16.4.1945 u Opavy byl v souboji sestřelen Bf 109 K-4 od II./JG 77. Uffz. Fackel padl. Ztráty JG 77.
16.4.1945 u Opavy byl v souboji sestřelen Bf 109 K-4 od II./JG 77. Uffz. Erhardt Kienapfel padl. Ztráty JG 77.
V noci z 16. na 17.4.1945 celkem 10 letounů Po-2 od 87 гоап ГВФ, 8 ВА z letiště Mozern(?) provádělo průzkum silniční a železniční dopravy ve směru na Opavu a Moravskou Ostravu. Provedeno 33 letů. Deník letecké armády.
V noci z 16. na 17.4.1945 celkem 2 letouny A-20 od 321 бад, 8 ВА prováděly průzkum silniční a železniční dopravy ve směru na Opavu a Moravskou Ostravu. Deník letecké armády.
----------
V noci z 17. na 18.4.1945 v době od 21. do 23. hod. celkem 10 letounů Po-2 od 87 гоап ГВФ, 8 ВА z letiště Mozern(?) provádělo průzkum silniční a železniční dopravy ve směru na Opavu a Moravskou Ostravu. Provedeno 12 letů. Deník letecké armády.
----------
----------
19.4.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice u Opavy, u obcí Velká Polom (okres Ostrava-město), Raduň, Ketovice?, Velké Hoštice. Deník bitevní divize.
----------
20.4.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice u obcí Raduň, Kylešovice, Velká Polom (okres Ostrava-město), Opava, Suché Lazce. Deník bitevní divize.
----------
21.4.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice u obcí Kateřinky, Opava, Velká Polom (okres Ostrava-město), Hoštice. Deník bitevní divize.
Flak sestřelil letoun Il-2 v. č. 18885121 od 996 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА která se zřítila do centra Opavy. Mládšij lejtěnant Somov a seržant Novičichin zahynuli.
21.4.1945 odpoledne šturmoviky 227 шад, 8 шак, 8 ВА přikryté stíhacími lavočkiny od 181 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočili na německé pozice. Deník bitevní divize.
21.4.1945 devítky bombardérů A-20 od 321 бад, 8 ВА přikryté stíhačkami od 10 иак, 8 ВА bombardovaly z výšky 1 700 až 2 100 m okolí obce Velká Polom (okres Ostrava-město), Opavy a lesní masiv severozápadně Nová Plesná (okres Ostrava-město). Létalo 45 bombardérů, vykonaly 71 letů. Deník letecké armády.
21.4.1945 Bf 109 sestřelil vedeného mládšího lejtěnanta Zavražněva na Spitfire Mk. IX od 348 иап ПВО, 310 иад ПВО z letiště Štropenndorf?. Ten se zřítil na okraji Moravské Ostravy. Poté vedoucí stáršij lejtěnant Černyšev sestřelil Bf 109 u Opavy. Ten se zřítil kde? Deník divize PVO.
----------
22.4.1945 letouny Il-2 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice u obcí Jaktař, Opava, Otice, Kylešovice, Velká Polom (okres Ostrava-město). Deník bitevní divize.
----------
Приказ
Верховного
Главнокомандующего
23 апреля 1945 года
№ 341 Об
овладении на
территории
Чехословакии
городом
Опава (Троппау)
летчики генерал-лейтенанта авиации Жданова 8 ВА,
генерал-майора авиации Рубанова 8 шак, 8 ВА,
генерал-майора авиации Головни 10 иак, 8 ВА,
генерал-майора авиации Котельникова 224 шад, 8 шак, 8 ВА,
полковника Обухова 227 шад, 8 шак, 8 ВА,
генерал-майора авиации Ухова 10 гиад, 10 иак, 8 ВА,
генерал-майора авиации Лакеева 15 гиад, 10 иак, 8 ВА,
полковника Чука 321 бад, 8 ВА,
подполковника Будина 1. čs. smíšená letecká divize, 8 ВА.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
1.5.1945
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
9.5.1945 z Gliwice do Opavy se přesunul 8 шак, 8 ВА. Deník korpusu.
Kdy se odstěhoval?
.
.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
Ve Věznici Opava byli vězněni: Karel Janoušek, ....
.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------