20. stíhací bombardovací letecký pluk VÚ 8010 Náměšť
21.07.2024
K 1.9.1961 20. slp přešel od 22. sld pod 2. sld. Současně se to všechno přejmenovalo a to na 20. sbolp pod 2. sbold. Velitelem pluku byl mjr. František Novák.
Velitelem pluku od 5.9.1964 byl mjr. Bohumil Komínek.
V tomto roce pluk dostal spojovací vrtulník Mi-1 s kterým létal kpt. Komárek. O vrtulník se staralo 2. provozní oddělení.
V roce 1966 o vrtulník Mi-1 4039 se staralo 1. provozní oddělení.
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
Dnem 28.8.1969 přešel 20. sbolp pod 34. sbold.
K 1.10.1969 měl pluk dva vrtulníky Mi-1 (2027, 4039).
Velitelem 20. sbolp od 4.10.1969 byl pplk. Ing. Josef Anjel.
Cvičení Tatry 71 ve dnech 5.-10.10. se účastnil vrtulník Mi-1 2011 s technikem sv. Karáskem. Koncem roku 1971 se k pluku vrátil pilot mjr. Otokar Kraucher přeškolený na vrtulník Mi-1.
Velitelem 20. sbolp od 31.12.1971 byl pplk. Radomír Vrána, který však 16.12.1972 zemřel. Velením byl pověřen pplk. Antonín Kodejš.
Velitelem 20. sbolp od 2.1.1974 byl mjr. Ing. Karel Němec.
Piloti Mi-1: mjr. Kraucher a mjr. Bugan.
K 1.11.1975 měl pluk dva vrtulníky Mi-1.
Velitelem 20. sbolp od 14.12.1976 byl mjr. Ing. Jan Ploc.
V 60., 70. a 80. letech byly u velitelského roje 20. sbolp vrtulníky Mi-1.
Mi-1M 4039 v červenci 1979 v Bystřici pod Pernštýnem.
Koncem září 1982 provoz po dobu devíti dní ze záložního letiště Stránecká Zhoř či Měřín. 28.9.1982 veřejné předvedení. Stíhací bombardéry Su-7B od 20. sbolp simulovaly útok na letiště.
3.8.1981 |
Mi-1 4039 |
kpt. Vyskočil Karol |
Malacky |
Signalizace požár. Přistání na letiště. Propálený horní sběrač výfukových plynů. |
Velitelem 20. sbolp od 26.11.1982 byl pplk. Ing. Josef Janiš.
U pluku byl ještě vrtulník Mi-1 2007, který byl v roce 1983 vyřazen po odlétání 1659 hodin. Mjr. Kraucher odešel na neletovou funkci.
1984 |
Mi-6 sovětské armády |
? |
Letiště Náměšť |
Štít 84. Přeseknutí stožáru osvětlení rotorem |
Po revoluci k 5.5.1990 byl propůjčen 20. sbolp čestný název Biskajský.
Velitelem 20. sbolp od 14.10.1987 byl pplk. Ing. František Císař.
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
Dnem 30.4.1991 byly na náměšťském letišti zrušeny letištní prapor a prapor RTZ a od 1.5.1991 byla zřízena 20. letecká základna.
8.6.1991 na letišti mělo mezipřistání asi 12 amerických vrtulníků UH-60 a jeden CH-47, letící z Popradu. Jeden vrtulník UH-60 měl ale poruchu a zůstal na letišti v Náměšti. 10.6. přiletěl CH-47 z Německa s náhradním dílem (bylo to lože s motory a s hlavním reduktorem UH-60). To pak vyměnili a 11.6. v 09.45 odletěl generálkovaný UH-60 společně s CH-47 do Německa.
Velitelem 20. sbolp od 1.1.1993 byl pplk. Ing. Jaroslav Kankia.
Od 1.6.1993 piloti vrtulníku Mi-2 kpt. Ing. Pavel Dutka, npor. Ing. Zdeněk Novotný, npor. Ing. Petr Kubeška a od 1.1.1995 Robert Grutman. PT - Pavel Hloušek, Bohuslav Bergman a od 1.1.1995 Stanislav Verzich. Piloti byli přiděleny k 2. pilotní letce.
Vrtulník Mi-2 2508 byl přidělen 25.8. od 11. vrp na letišti Dobřany. Palubní technici por. Bohuslav Bergman a ppor. Pavel Hloušek. Vrtulník byl přidělen k 2. technické letce.
K 31.3.1994 byl 20. sbolp zrušen. Vznikla 32. zTL VÚ 7658.
Odkazy : L+K 1/2000
Ing. Jan Dúbravčík - Dvacítka - Historie 20. stíhacího, později stíhacího bombardovacího leteckého pluku, Svět křídel, 2004