RTZ na letišti Brno - Tuřany

04.08.2016

Zvláštní situace při radiotechnickém zabezpečení leteckých útvarů existovala v Brně. Téměř v těsném sousedství zde existovala dvě letiště: Černovice a Tuřany. Zatím co Černovice byly vždy jen "vojenské", Tuřany měly "smíšený" provoz a také změnila několikrát vlastníka. Naopak však jeho radiotechnické vybavení bylo s ohledem na provoz civilních letounů mnohem lépe vybaveno.

V roce 1950 byla zahájena výstavba civilního letiště u Tuřan.

V roce 1967 byla uvedena do provozu nová odbavovací hala a bylo rozhodnuto o  prodloužení VPD, kterou se zvýšila kapacita letiště umožňující provoz moderní letecké techniky.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

V roce 1978 bylo dokončeno prodloužení rozjezdové dráhy o 650 m směrem k Tuřanům.

Na podzim 1983 se přesunula část, na jaře roku 1984 zbytek 8. slp, 31. lpr a 17. prapor RTZ se přesunuly na letiště Brno-Tuřany.

 ---------- Převrat 17.11.1989 ----------

8. slp, 31. lpr a 17. prapor RTZ spolu působily až do března 1990.

Navigační a světelné zabezpečovací zařízení:

§         přesné přiblížení dle ICAO standardů CAT I. (ILS, VOR/DME, TAR, SSR)

§         přiblížení VPD 10 jednoduchá přibližovací řada 420 m (bílá), přiblížení VPD 28 - přibližovací soustava CAT I 900 m a záblesková řada (bílá) sestupové soustavy PAPI  VPD 10/28, prahy VPD 10/28 (zelená) postranní řady VPD (bílá), posledních 200 m (žlutá), konce VPD 10/28 (červená), pojezdové dráhy - postranní řady, modrá.

 

Zpracoval Stanislav Vystavěl.