Trnava Tyrnau Трнава

24.01.2022

Pred I. svetovou vojnou boli na Rybníku v Trnave letecké atrakcie, štarty a pristátia lietadiel.

 

, , od prosince 1926 do 1939.


.


Radiostanice Petřín si z Trnavy nechalo poslat zaměřovač (gonio) Telefunken E-276 pro dlouhé a střední vlny. Dne 15.4.1928 vzducholoď Italie letěla k severnímu pólu. Pražské gonio PRG (Petřín) a brněnské gonio PBR (Královo Pole) nebylo schopno zjistit její polohu.

Byla založená Místní skupina MLL v Trnavě, která měla 150 členů. 

30.9.1928 zorganizovala v Trnavě první letecký den. 


.


.


.


.


.


.


.


13.9.1936 zorganizovala v Trnavě druhý letecký den.

Výstavba polního letiště Trnava. Kde? Kopánka?


.


Od roku 1938 plachtaři létali na svahovém letišt na Holém vrchu 372 m n. m. u Horných Orešan, 20 km od Trnavy.

12.9.1938 vzniklo Středisko hlásné služby Trnava mimo mobilizační plány. Krycí jméno P. Velitel kpt. let. František Pavlišta. Podléhalo veliteli Ústředny hlásné služby Trenčín.

---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------

20.11.1938 bylo Středisko hlásné služby Trnava demobilizováno.

aa.png (466402 bytes) Po vídeňské arbitráži.

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letiš v ČSR. Letiště, jejichž dobudování bylo po provedené revisi stornováno: Louny, Rakovník, Kostelec nad Orlicí, Veselí nad Lužnicí - Mezimostí, Praha - sportovní letiště, Holešov, Třebíč, Telč, Čejč, Trnava, Topolčany, Púchov - Beluša, Svatý Kříž nad Hronom, Chynorany, Piešany II, Leš, Ivančice, Hranice, Židlochovice, Polička.


---------- Vznik slovenského štátu 14.3.1939 ----------

Letouny nadále označeny , , .

Civilní znaky od května 1939.

První výsostné označení slovenských letadel bylo zavedeno až 23.6.1939, kdy čs. znaky na směrovce a na křídlech překryl bíle lemovaný dvojramenný červený kříž na modrém kruhovém podkladu.

Po zahájení polské kampaně byl 10.9.1939 kolem dosavadního znaku (pro větší výraznost) ještě zaveden 15 cm široký bílý kruh. Toto označení navíc na obou stranách trupu a na křídlech doplnil německý Balkenkreuz  trámový kříž).


3.5.1940 byl ustanoven Slovenský Letecký Sbor ( SleS).

Bezmotorová letka č. 4 Trnava. Plachtový provoz u Horných Orešan.

Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.


.


.


.


Zmínka o postavení radaru u Trnavy. Kdy a kde?


2.3.1945 v oblasti Trnavy je hlásený dopad nočního stíhače Ju 88 G-6 WNr. 620873 s radarem od II./NJG 100. Odkud vzlétl? Obgfr. Alexander Renner bol zranený. Stroj sa zrútil v dôsledku technickej poruchy. Zdroj.

helo8701.jpg (372544 bytes)

----------

----------

----------

----------

Mapa rozmiestnenia nepriatežských pozemných jednotiek pred vojskami 2.UF podža sovietskej rozviedky ku dňu 29.3.1945. helo9822.jpg (244895 bytes)

----------

----------

31.3.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Presežany (okres Topožčany), Zbehy (okres Nitra), Báb (okres Nitra), Rumanová (okres Nitra), Čermany (okres Topožčany), Sereď (okres Galanta), Horné Saliby (okres Galanta), Senec (okres Senec) a na nádraží v Trnavě. Deník bitevního korpusu.

V noci z 31.3. na 1.4.1945 noční bombardéry Po-2 od 312 нбад, 5 ВА bombardovaly okolí měst Trnava, Senec, Dunajská Streda, Šamorín, Bratislava. Zdroj.

----------

1.4.1945 všetky tri pluky 4 гшад, 5 шак, 5 ВА podnikli spolu jedenás bojových akcií. Ráno o 6.55 hod. CET vzlietla dvojica Il-2 od 90 гшап, 4 гшад, 5 шак, 5 ВА na prieskum počasia a pozícií nepriatežskej techniky a vojsk v oblasti Trnava, Šelpice a Hlohovec. Počas pädesiatminútového letu zistili prítomnos piatich až šiestich vlakových súprav na stanici Trnava, na železničnej trati pri Šelpiciach objavili 15-20 nákladných vozňov a na stanici Mestečko (?) 5-6 parných vlakov na severe a na juhozápade 15-20 nákladných vozňov. Súčasne s touto dvojicou vzlietla aj osmička Il-2 s ciežom zaútoči na križovatku západne od Hlohovca pri rieke Váh. Po prílete do ciežovej oblasti zničili posádky tri autá. Všetky akcie 90 гшап, 4 гшад, 5 шак, 5 ВА sa uskutočnili pod ochranou jednej štvorice a šestíc stíhačov 122 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА letiacich na stíhačkách Jak-9. Zdroj.

1.4.1945 235 шап, 264 шад, 5 шак, 5 ВА pomáhal pozemným sledom oslobodzova mesto Trnava. Pilot mládšij lejtěnant Daniil Filippovič Prokopenko letel v skupine šiestich Il-2 do oblasti Trnavy. Nad ciežom sa stretli so silnou pažbou protilietadlového delostrelectva a protilietadlových gužometov nepriateža. Mládšij lejtěnant Prokopenko počas tohto letu zničil muničný sklad, dva automobily a do osem nepriatežov. Velitež roja stáršij lejtěnant Vasilij Vasižjevič Šelamov sa počas príletu k ciežu v Trnave dostal do nepretržitej protilietadlovej pažby nepriateža. Odvážne sa však prebil k ciežu a zhodil smrtonosný náklad na nepriatežské pozície. Počas tohto letu skupina zničila pä tankov, spôsobila výbuch muničného skladu a umlčala pažbu jednej protilietadlovej batérie.
Nezaostávali ani palubní strelci šturmovikov. Zvl᚝ sa vyznamenala desiatnička Zoja Vasižjevna Kalitejeva, ktorá pri plnení bojovej úlohy
v oblasti Trnava úspešne umlčala jedno postavenie protilietadlovej pažby a zlikvidovala štyroch nepriatežov.
Už od desiatej hodiny na Wehrmacht v meste Trnava útočili šturmoviky, ktorých aktivita pokračovala až do 14. hodiny popoludní. Nemecké vojsko bezhlavo ustupovalo z mesta. Iba tankové skupiny sa ešte ako tak držali v poriadku, no nie nadlho. Jazda, ktorá prenasledovala Nemcov, útokom napádala všetky ustupujúce jednotky a po krátkom, ale rozhodujúcom boji, bola Trnava oslobodená. Do 14. hodiny mali Sovieti mesto pod kontrolou. Hlavnými ulicami mesta prešla len čas tankov, ale hlavná čas vojska centrum mesta minula. Pri oslobodzovaní mesta nezahynul žiaden obyvatež Trnavy. Boje si vyžiadali životy 120 sovietskych vojakov. Zdroj.

Sověti u nás.

Приказ Верховного Главнокомандующего
1 апреля 1945 года
№ 326 Об овладении на подступах к Братиславе городами Трнава, Глоговец и Сенец

летчики генерал-полковника авиации Горюнова 5 ВА,

генерал-лейтенанта авиации Селезнева 5 ВА,

генерал-лейтенанта авиации Подгорного 3 гиак, 5 ВА,

генерал-лейтенанта авиации Степичева 3 гшак, 5 ВА,

генерал-майора авиации Каманина 5 шак, 5 ВА,

полковника Тараненко 13 гиад, 3 гиак, 5 ВА.

полковника Чанпалова 312 нлбад, 5 ВА,

подполковника Московкина 264 шад, 5 шак, 5 ВА.

----------

2.4.1945 v 12.22-13.35 hod. stáršij lejtěnant Alexandr Grigorjevič Grigorjev ve skupině čtyř Jak-9  od 513 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Tekovský Hrádok (Várad)  doprovázející Il-2 do prostoru Pernek (okres Malacky) se potkal se čtyřmi jemu neznámými letouny (americké Loockheed P-38 Lightning), které byly mnohem rychlejší než Jaky. Američani na ně zaútočily. Sověti uprchli do prostoru vlastní protiletecké obrany. Z letu se ale nevrátil stáršij lejtěnant Alexandr Grigorjevič Grigorjev. Sestřelen byl u Trnavy? Přehled bojové činnosti pluku. Podrobnosti.

----------

----------

----------

----------

----------

Letiště. Trnavský aerouzel. (Trnava, Bučany, Špačince a Opoj.)

Provoz 423-й ОКАЭС s letouny Po-2. Zdroj. Video - Аркадий Николаевич Каманин * 2.11.1928. (Zásoboval partyzány u Brna. To mu bylo 16 let!) Foto.

7.4.1945 z polního letiště Levice se přesunulo 25 letounů Jak od 122 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА. Deník bitevního korpusu. Deník stíhací divize.

7.4.1945 z polního letiště Levice se přesunuly letouny Il-2 od 90 гшап, 4 гшад, 5 шак, 5 ВА. Deník bitevního korpusu.

7.4.1945 po 17.30 hod moskevského času osm letounů Il-2 od 235 шап, 264 шад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Opoj, pod přikrytím čtyř stíhaček Jak-9 od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Trnava zaútočily na silnice jihozápadně Hodonína. Deník bitevního korpusu. V deníku je vylíčena akce.

----------

8.4.1945 Bf 109 sestřelil mladšího lejtěnanta Borovkova na Jak-9 od 513 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Špačince, před přistáním severozápadně Trnavy. Mládšij lejtěnant Borovkov lehce zraněn. Přehled bojové činnosti pluku. , .

----------

9.4.1945 po 16. hod. nad Lanžhotem se hlídkující čtveřice sovětských stíhačů potkala s německým svazem bitevních Fw 190 F asi ze Stichovic a jeho doprovodem stíhacími Bf 109 asi z Prostějova. Německý stíhači Bf 109 sestřelily letoun La-7 "bílá 99" od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА. Gardový mládšij lejtěnant Alexandr Tichonovič Machaňkov zahynul. Kostra letounu byla snad až do roku 1970 u rybníčka (majitel pozemku pan Bakaljar). Starší kluci z oblasti Jazerko měli po válce kulomet asi z tohoto letounu, který později jim asi odebrali státní orgány. MAPA. Dále sestřelily letoun La-7 od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА asi 4 km jižně Landžhota. Gardový rjadovoj Vasilij Vasiljevič Valujev zahynul. Dne 27.4.1945 vrak nalezli sovětští vojáci a identifikovali letce. Navíc poškodily letoun La-7 od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА. Gardový lejtěnant Ivan Jerofejovič Piňko během přistání rozbil letoun ale sám vyvázl bez zranění. Lanžhotský zpravodaj 1/2013.

----------

----------

----------

----------

----------

14.4.1945 se 90 гшап, 4 гшад, 5 шак, 5 ВА přesunula na polní letiště Kopčany (okres Skalica).

----------

----------

16.4.1945 se 122 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА přesunula na polní letiště Kopčany (okres Skalica). Přehled bojové činnosti pluku.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

1.5.1945

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

----------

----------

K 10.5.1945 rozmístění útvarů 5 ВА.
штаб тыла 5 BА

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

V júni 1945 vzniká prípravný výbor pre znovu založenie Slovenského národného aeroklubu, predsedom ktorého sa stal Ferdinand Trebichavský. Podnetom pre založenie SNA bolo obnovenie činnosti pobočiek v Banskej Bystrici, Bratislave-Vajnoroch, Trenčíne, Trnave, Nitre a na Straníku pri Žiline.

SNA odbočka Trnava.


.


.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


Aeroklub Kovosmalt Trnava  hel981.jpg (115845 bytes).


Od roku 1952 plachtaři létali z letiště u Kopánky. Kde to bylo?