24.02.2023
Pred I. svetovou vojnou boli na Rybníku v Trnave letecké atrakcie, tarty a pristátia lietadiel.
, , od prosince 1926 do 1939.
.
Radiostanice Petřín si z Trnavy nechalo poslat zaměřovač (gonio) Telefunken E-276 pro dlouhé a střední vlny. Dne 15.4.1928 vzducholoď Italie letěla k severnímu pólu. Praské gonio PRG (Petřín) a brněnské gonio PBR (Královo Pole) nebylo schopno zjistit její polohu.
Byla zaloená Místní skupina MLL v Trnavě, která měla 150 členů.
30.9.1928 zorganizovala v Trnavě první letecký den.
.
.
.
.
.
.
.
13.9.1936 zorganizovala v Trnavě druhý letecký den.
Výstavba polního letitě Trnava. Kde? Kopánka?
.
Od roku 1938 plachtaři létali na svahovém letit na Holém vrchu 372 m n. m. u Horných Orean, 20 km od Trnavy.
12.9.1938 vzniklo Středisko hlásné sluby Trnava mimo mobilizační plány. Krycí jméno P. Velitel kpt. let. Frantiek Pavlita. Podléhalo veliteli Ústředny hlásné sluby Trenčín.
---------- Prezident Bene kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------
20.11.1938 bylo Středisko hlásné sluby Trnava demobilizováno.
Ve Zprávě MNO hlavního tábu pro parlament z 29.11.1938 je stav leti v ČSR. Letitě, jejich dobudování bylo po provedené revisi stornováno: Louny, Rakovník, Kostelec nad Orlicí, Veselí nad Lunicí - Mezimostí, Praha - sportovní letitě, Holeov, Třebíč, Telč, Čejč, Trnava, Topolčany, Púchov - Belua, Svatý Kří nad Hronom, Chynorany, Pieany II, Le, Ivančice, Hranice, idlochovice, Polička.
---------- Vznik slovenského tátu 14.3.1939 ----------
Letouny nadále označeny , , .
Civilní znaky od května 1939.
První výsostné označení slovenských letadel bylo zavedeno a 23.6.1939, kdy čs. znaky na směrovce a na křídlech překryl bíle lemovaný dvojramenný červený kří na modrém kruhovém podkladu.
Po zahájení polské kampaně byl 10.9.1939 kolem dosavadního znaku (pro větí výraznost) jetě zaveden 15 cm iroký bílý kruh. Toto označení navíc na obou stranách trupu a na křídlech doplnil německý Balkenkreuz trámový kří).
3.5.1940 byl ustanoven Slovenský Letecký Sbor ( SleS).
Bezmotorová letka č. 4 Trnava. Plachtový provoz u Horných Orean.
Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které vak bylo zveřejněno a 3.2.1941. Díky tomu se jetě na jaře 1941 v praxi pouívalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kří s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a koly. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.
.
.
.
Zmínka o postavení radaru u Trnavy. Kdy a kde?
2.3.1945 v oblasti Trnavy je hlásený dopad nočního stíhače Ju 88 G-6 WNr. 620873 s radarem od II./NJG 100. Odkud vzlétl? Obgfr. Alexander Renner bol zranený. Stroj sa zrútil v dôsledku technickej poruchy. Zdroj.
----------
----------
----------
----------
Mapa rozmiestnenia nepriatežských pozemných jednotiek pred vojskami 2.UF podža sovietskej rozviedky ku dňu 29.3.1945.
----------
----------
31.3.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Presežany (okres Topožčany), Zbehy (okres Nitra), Báb (okres Nitra), Rumanová (okres Nitra), Čermany (okres Topožčany), Sereď (okres Galanta), Horné Saliby (okres Galanta), Senec (okres Senec) a na nádraí v Trnavě. Deník bitevního korpusu.V noci z 31.3. na 1.4.1945 noční bombardéry Po-2 od 312 нбад, 5 ВА bombardovaly okolí měst Trnava, Senec, Dunajská Streda, amorín, Bratislava. Zdroj.
----------
1.4.1945 vetky tri pluky 4 гшад, 5 шак, 5 ВА podnikli spolu jedenás bojových akcií. Ráno o 6.55 hod. CET vzlietla dvojica Il-2 od 90 гшап, 4 гшад, 5 шак, 5 ВА na prieskum počasia a pozícií nepriatežskej techniky a vojsk v oblasti Trnava, elpice a Hlohovec. Počas pädesiatminútového letu zistili prítomnos piatich a iestich vlakových súprav na stanici Trnava, na elezničnej trati pri elpiciach objavili 15-20 nákladných vozňov a na stanici Mestečko (?) 5-6 parných vlakov na severe a na juhozápade 15-20 nákladných vozňov. Súčasne s touto dvojicou vzlietla aj osmička Il-2 s ciežom zaútoči na kriovatku západne od Hlohovca pri rieke Váh. Po prílete do ciežovej oblasti zničili posádky tri autá. Vetky akcie 90 гшап, 4 гшад, 5 шак, 5 ВА sa uskutočnili pod ochranou jednej tvorice a estíc stíhačov 122 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА letiacich na stíhačkách Jak-9. Zdroj.
1.4.1945 235
шап, 264
шад, 5
шак, 5
ВА pomáhal pozemným sledom oslobodzova
mesto
Trnava. Pilot mládij lejtěnant Daniil Filippovič Prokopenko letel v skupine iestich Il-2
do
oblasti Trnavy. Nad ciežom sa stretli so silnou
pažbou protilietadlového delostrelectva a protilietadlových gužometov
nepriateža. Mládij lejtěnant Prokopenko počas tohto letu zničil
muničný sklad, dva automobily a do
osem nepriatežov. Velitež roja stárij
lejtěnant Vasilij Vasižjevič elamov
sa počas príletu k ciežu
v Trnave dostal do nepretritej
protilietadlovej pažby nepriateža.
Odváne sa vak prebil k ciežu a zhodil smrtonosný náklad na
nepriatežské
pozície. Počas tohto letu skupina zničila
pä tankov, spôsobila výbuch
muničného skladu a umlčala pažbu
jednej protilietadlovej batérie.
Nezaostávali ani
palubní strelci turmovikov. Zvlá sa vyznamenala desiatnička Zoja Vasižjevna
Kalitejeva, ktorá pri plnení bojovej úlohy
v oblasti Trnava úspene umlčala
jedno
postavenie protilietadlovej pažby
a zlikvidovala
tyroch nepriatežov.
U od desiatej hodiny
na Wehrmacht v meste Trnava
útočili turmoviky, ktorých aktivita pokračovala
a do 14. hodiny popoludní.
Nemecké vojsko bezhlavo ustupovalo z mesta. Iba
tankové skupiny sa ete ako tak drali v poriadku, no nie nadlho.
Jazda, ktorá
prenasledovala
Nemcov,
útokom napádala
vetky ustupujúce jednotky a po krátkom,
ale rozhodujúcom boji, bola Trnava oslobodená.
Do 14. hodiny mali Sovieti
mesto pod kontrolou. Hlavnými ulicami mesta prela len čas tankov, ale
hlavná čas vojska centrum mesta minula. Pri oslobodzovaní mesta
nezahynul
iaden obyvatež Trnavy.
Boje si vyiadali ivoty 120 sovietskych vojakov.
Zdroj.
Приказ
Верховного
Главнокомандующего
1 апреля 1945 года
№ 326 Об
овладении на
подступах к
Братиславе
городами
Трнава,
Глоговец и
Сенец
летчики генерал-полковника авиации Горюнова 5 ВА,
генерал-лейтенанта авиации Селезнева 5 ВА,
генерал-лейтенанта авиации Подгорного 3 гиак, 5 ВА,
генерал-лейтенанта авиации Степичева 3 гшак, 5 ВА,
генерал-майора авиации Каманина 5 шак, 5 ВА,
полковника Тараненко 13 гиад, 3 гиак, 5 ВА.
полковника Чанпалова 312 нлбад, 5 ВА,
подполковника Московкина 264 шад, 5 шак, 5 ВА.
----------
2.4.1945 v 12.22-13.35 hod. stárij lejtěnant Alexandr Grigorjevič Grigorjev ve skupině čtyř Jak-9 od 513 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА z polního letitě Tekovský Hrádok (Várad) doprovázející Il-2 do prostoru Pernek (okres Malacky) se potkal se čtyřmi jemu neznámými letouny (americké Loockheed P-38 Lightning), které byly mnohem rychlejí ne Jaky. Američani na ně zaútočily. Sověti uprchli do prostoru vlastní protiletecké obrany. Z letu se ale nevrátil stárij lejtěnant Alexandr Grigorjevič Grigorjev. Sestřelen byl u Trnavy? Přehled bojové činnosti pluku. Podrobnosti.
----------
----------
----------
----------
----------
Letitě. Trnavský aerouzel. (Trnava, Bučany, pačince a Opoj.)
Od kdy provoz Po-2 od 423-я отдельная корпусная авиационная эскадрилья связи Zdroj. Video - Аркадий Николаевич Каманин * 2.11.1928. (Zásoboval partyzány u Brna. To mu bylo 16 let!) Foto. Velitel 423-я ОКАЭС major Пётр Григорьевич Трофимов Pjotr Grigorjevič Trofimov. Jednotka podřízena 5 шак, 5 ВА nebo(?) 5 ВА.
7.4.1945 z polního letitě Levice se přesunulo 25 letounů Jak od 122 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА. Deník bitevního korpusu. Deník stíhací divize.
7.4.1945 z polního letitě Levice se přesunuly letouny Il-2 od 90 гшап, 4 гшад, 5 шак, 5 ВА. Deník bitevního korpusu.
7.4.1945 po 17.30 hod moskevského času osm letounů Il-2 od 235 шап, 264 шад, 5 шак, 5 ВА z polního letitě Opoj, pod přikrytím čtyř stíhaček Jak-9 od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА z polního letitě Trnava zaútočily na silnice jihozápadně Hodonína. Deník bitevního korpusu. V deníku je vylíčena akce.
----------
8.4.1945 Bf 109 sestřelil mladího lejtěnanta Borovkova na Jak-9 od 513 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА z polního letitě pačince, před přistáním severozápadně Trnavy. Mládij lejtěnant Borovkov lehce zraněn. Přehled bojové činnosti pluku. , .
----------
9.4.1945 po 16. hod. nad Lanhotem se hlídkující čtveřice sovětských stíhačů potkala s německým svazem bitevních Fw 190 F asi ze Stichovic a jeho doprovodem stíhacími Bf 109 asi z Prostějova. Německý stíhači Bf 109 sestřelily letoun La-7 "bílá 99" od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА. Gardový mládij lejtěnant Alexandr Tichonovič Machaňkov zahynul. Kostra letounu byla snad a do roku 1970 u rybníčka (majitel pozemku pan Bakaljar). Starí kluci z oblasti Jazerko měli po válce kulomet asi z tohoto letounu, který později jim asi odebrali státní orgány. MAPA. Dále sestřelily letoun La-7 od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА asi 4 km jině Landhota. Gardový rjadovoj Vasilij Vasiljevič Valujev zahynul. Dne 27.4.1945 vrak nalezli sověttí vojáci a identifikovali letce. Navíc pokodily letoun La-7 od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА. Gardový lejtěnant Ivan Jerofejovič Piňko během přistání rozbil letoun ale sám vyvázl bez zranění. Lanhotský zpravodaj 1/2013.
----------
----------
----------
----------
----------
14.4.1945 se 90 гшап, 4 гшад, 5 шак, 5 ВА přesunula na polní letitě Kopčany (okres Skalica).
----------
----------
16.4.1945 se 122 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА přesunula na polní letitě Kopčany (okres Skalica). Přehled bojové činnosti pluku.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
1.5.1945
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
----------
----------
K
10.5.1945 rozmístění
útvarů 5 ВА.
штаб тыла 5
BА
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
V júni 1945 vzniká prípravný výbor pre znovu zaloenie Slovenského národného aeroklubu, predsedom ktorého sa stal Ferdinand Trebichavský. Podnetom pre zaloenie SNA bolo obnovenie činnosti pobočiek v Banskej Bystrici, Bratislave-Vajnoroch, Trenčíne, Trnave, Nitre a na Straníku pri iline.
SNA odbočka Trnava.
.
.
---------- 25.2.1948 prezident Bene dokončil předání moci komunistům ----------
.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jiní Koreu ----------
Od roku 1952 plachtaři létali z letitě u Kopánky. Kde to bylo?