Hangáry plátěné, dřevěné, kovové, železobetonové, pro balony

Hangáry kovové s rovnou střechou, s lomenou střechou, s obloukovou střechou

17.11.2023

Československý přenosný montovaný ocelový hangár typu Pícha (od královehradecké mostárny Alféda Ippena) 

typu I (výroba od roku 1923) hel640.jpg (462476 bytes), hel641.jpg (498333 bytes), hel642.jpg (463823 bytes)

Olomouc-Neředín .

Prostějov 1931 .

typu Ia

Olomouc-Neředín , .

Piešťany 1926 (pravý hangár) .

Nitra 1933 (pravý hangár) .

typu II (výroba 1925-28)

Praha-Kbely

Dnes VHÚ Kbely , .

Olomouc-Neředín .

Nitra 1932

Nitra 1933

, .

1945 severní hangár .


Československý kovový hangár typu ? (architekt Sláma z Prahy)

České Budějovice 1936

1936

1938

1938


Československý kovový hangár typu ?

Olomouc-Neředín 1935 (Hangár postaven za 425 000 Kč stavební firmou Schmalz na městském pozemku těsně u vojenského letiště v Neředíně. ) .


?

Praha-Kbely VHÚ Kbely , .

Zvolen 1943

, .


?

Hradec Králové 1945

, .

Pardubice 1945 .


Československý kovový hangár typu ?

České Budějovice 1945 jižní hangár .

Zbraslavice 1957 .

Přibyslav 1939

.

Křižanov

 

Piešťany 1943 .

Bratislava-Vajnory 1960 (se světlometem) .


Československý kovový hangár typu ?

Praha-Kbely. Vedle obnoveného dřevěného hangáru firmy Aero, továrna letadel, dr. Kabeš byl v roce 1922 (1923) postaven první kovový (vyzděný) montážní hangár firmy Aero o ploše cca 1 300 m2. Historie. 

Hloubka 21 m, šířka 60 m, výška vrat 5 m a šířka vrat 3 x 20 m. Popis letiště Praha. Zdroj.

 

helo7864.jpg (23256 bytes), helo7865.jpg (26884 bytes), helo5560.jpg (317065 bytes), helo5575.jpg (58826 bytes), helo5574.jpg (33361 bytes), . Přesunut do Letňan.

Olomouc-Holice (rozměry 51 x 24 m) 1940 .


Československý kovový hangár typu ? Projekt vypracovalo vojenské stavební ředitelství v Brně, rozměry stavby bez přístavku byly 77,01 x 60 m. Stavbu provedla Škodovka.

Německý Brod 1939

, , .

Chrudim

Stavba dvojhangáru. K prvnímu jednání o její realizaci bylo přistoupeno již srpnu 1937. Zasedání se účastní majitelé pozemků, zástupci města, zástupci stavebních ředitelství z Brna a Hradce Králové, zástupci Leteckého pluku 6 z Hradce Králové a především firma, která měla hangár postavit. Jednalo se o akciovou společnost Škoda Plzeň. Zástupci jednotlivých stran s výstavbou souhlasili. Projekt vypracovalo vojenské stavební ředitelství v Brně, rozměry stavby bez přístavku byly 77,01 x 60 m. K hangáru byla připojena z jižní strany budova o rozměrech šířky hangáru (60 m) a na šířku o 16 m se sklady, dílnami a kancelářemi v přízemí a v prvním poschodí se nacházelo zázemí pro letecký personál. Název dvojhangár vycházel z příčky vybudované uprostřed hangáru ve směru od jihu na sever. Obě strany hangáru, jak západní, tak jižní, měly po celé délce instalovány několikakřídlá plechová, ručně manipulovatelná vrata téměř v celé výšce stavby (respektive do dvou třetin, zbytek tvoří okna). Rozvod vody byl prozatím napojen na místní studnu, počítalo se ovšem s městským vodovodem. Elektrifikaci s osvětlením provedl Východočeský elektrárenský svaz s napojením na rozvod města. Hangár byl situován severní stranou v bezprostřední blízkosti okresní silnice Chrudim – Sobětuchy. Do hangáru vnikla v zimě 1937/1938 voda, další nehodou bylo poškození střechy vichřicí v květnu 1938. Obě závady byly městem opraveny. Cena hangáru pro tento typ byla standardizována, stejné stavby byly stavěny i na dalších letištích, celkem 3 125 000 Kč. 9 Bohužel ze spisu nelze rozeznat, zda byla cena propočtena i s přístavkem. Stavba hangáru byla dokončena před mnichovskou krizí, ale přístavek nikoliv, jeho dokončení hlásí starosta města protektorátnímu ministrovi vnitra dne 20.5.1939.

1945

, .


Německý kovový hangár (obdélníkový se šikmou střechou svažující se dozadu dolů)

Plzeň-Skvrňany 1945