Továreň na lietadlá ing. Jaroslav Mráz Mitra

09.11.2023

Od června 1940 se  Letecký park a dílny se z Nitry přestěhovaly do Trenčína.

Stěhování ukončeno v prosinci 1940.


Ambiciózna továreň Ing. J. Mráz, továrna na letadla Choceň Ing. J. Mráz, Flugzeugfabrik Chotzen z Chocne (okres Ústí nad Orlicí) v protektoráte mala obmedzené aktivity a tak využila možnosti na Slovensku. Na začiatku jari 1941 vznikla v Nitre jej pobočka s názvom Továreň na lietadlá ing. Jaroslav Mráz Nitra. Gonzo.

Be.555 OK-OLP Slovenské krídla č. 1 September 1941, Ročník VI.


, .

V roce 1942 pod vedením ing. Rubliča tam vzniklo turistické a športové lietadlo Mráz Zobor I. OK-SOA, ktoré konštrukčne vychádzalo z osvedčeného predvojnového typu Be 555 Superbibi. Základní změnou byla nižší poloha umístění motoru a nový tvar krytu kabiny s vyšším a méně šikmým čelním štítem.

Koncem roku 1942 poprvé vzlétl Zobor I. Pilotoval ho rotník Ján Kella.

Od roku 1942 v továrně ing. Mráze stavěl Miloš Mičík svůj letoun MiMi 2 SŠ.


Be.555 OK-MAE a OK-MAF . Podrobnosti.

V roce 1943 bylo vyrobeno 10 kusů letounů Mráz Zobor I.

První prototyp.

Zobor I OK-SOF.

27.5.1943 havarovalo civilné motorové lietadlo Mráz Zobor I. v blízkosti Výčap-Opatoviec. Lietadlo bolo majetkom firmy Mráz (továrne na výrobu lietadiel v Nitre). Pilot rotník let. Ján Kello zahynul v troskách lietadla.

Všechna vyrobené letadla byla dána k dispozici Slovenskému leteckému sboru (SLeS), kde spolu s Be.555 byla použita jako výcvikové a spojovací letouny.

V roce 1943 se z Trenčianských Biskupic vrátila část leteckých dílen.

V roce 1943 Miloš Mičík stavbu svého letounu MiMi 2SŠ přesunul do Vajnor.

V říjnu 1943 byl Be 250 Beta-Major vlakem odvezen z Chocně do Nitry.


Po zaradení firmy Mráz do zbrojného programu RLM sa v Nitre začali vyrábať vetrone DFS Kranich II. Kdy? Gonzo.

, helo5496.jpg (240723 bytes), , , , , , , , , .

helo5990.png (609862 bytes)

Na konci srpna 1944 Gefechtsverband Henne z Nových Dvorů obsadil letiště a zajistil letecký materiál. Ukořistila poslední dva letouny Zobor I OK-SOI, OK-SOJ.


31.3.1945 sovietské jednotky vstúpili do Nitry.

Sověti u nás.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

16.5.1945 Ing. Jaroslav Mráz byl v Chocni ve své kanceláři zatčen, vláčen po věznicích a bylo mu zakázán vstup do svých provozů.

Do kdy byl vyráběn větroň DFS Kranich II.

, . Co bylo s továrnou Továreň na lietadlá ing. Jaroslav Mráz Nitra dále?

Od 10.5.1945 zahájil činnost Letecký park Nitra též Oblastní park.

Po ukončení vojny sa všetky časti leteckých dielní a skladov v Trenčianských Biskupiciach vrátili do pôvodných skladov v Nitre, tamojšie priestory však nevyhovovali.

Povojnové pôsobenie Leteckého parku 1 československej armády - neskôr Leteckého skladu 4 v Nitre a vyslanie skupiny odborníkov pre dielne letiskového práporu v Trenčianskych Biskupiciach - opravy lietadiel C 4 (Bücker Bu 131 D), C 2 (Arado Ar 96 B), C 6 (Bücker Bu 181), Zlín XII, K 65 (Fieseler Fi 156 Storch), K 74 (Fairchild UC-61 Forwarder). (?) Kdy?

Miloš Mičík postavil větroň MiMi-B-3 Šidlo. Podrobnosti. Video.


K 27.3.1946 přejmenování na Letecký sklad 4.


Požár továrny. Gonzo.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


V srpnu 1949 se Letecký sklad 4 přemístil do Trenčianských Biskupic.