MAPA.
27.01.2025
od 27.12.1921 do prosince
1926.
21.11.1926 ustavující valná hromada Místní skupiny MLL Břeclav.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
.
.
.
.
Vzniklé aerolinie používaly tehdy upravené vojenské dvojplošníky. Letecká linka Praha – Brno – Bratislava – Záhřeb mívala často potíže s počasím na Českomoravské vysočině, protože i meteorologická služba byla tehdy v plenkách. Ministerstvo dopravy usoudilo, že nejlépe bude ve zmíněném koridoru na našem území vybudovat pomocná (záložní) letiště zhruba po 50 km. Tak došlo k vybudování letišť: Zbraslavice, Přibyslav, Křižanov a Břeclav. MAPA.
Od roku 1932 výstavba letiště.
18.11.1932 dohled nad dozorcem .
28.12.1932 komisionelní jednání
.
Zdroj.
.
22.1.1934 zřízení státního veřejného pomocného letiště .
.
V průběhu roku 1936 se počítalo s dokončením výstavby osvětlení na pomocných letištích mezi Prahou a Bratislavou. MAPA stanovišť Pomocná letiště tehdy dostávala základní světelné vybavení pro noční provoz – vybraná z nich byla postupně opatřována pomezními a překážkovými světly, neonovým majákem označujícím polohu letiště, dále osvětleným větrným rukávem, mrakoměrem a pojízdným reflektorem pro osvětlení plochy.
V září 1938 letiště 630 x 360 m, stupeň dokončení 50 %, za mobilizace znehodnoceno rozoráním.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
8.10.1938 Němci obsadili Břeclav.
Od 12.10.1938 Němci pracovali na uschopnění letiště.
Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště hotová v odstoupeném území - Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Cheb, Česká Kamenice, Břeclav, Chyše, Stříbro, Dobřany, Liberec, Moravská Třebová, Studénka, Litovel, Přáslavice, Rimavská Sobota, Lučenec, Košice a Užhorod.
Podzimní zábor československého pohraničí Německem, Polskem a Maďarskem byl pro naši leteckou dopravu tragický. Československo přišlo o státní civilní letiště Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Liberec, Břeclav, Košice a Užhorod. Podrobnosti.
Byl provoz v Břeclavi?
.
.
.
.
Hlásky Luftschutzu se nacházely na radniční věži a na škole na Bismarckově dnes Mírovém náměstí.
26.6.1944 se zřítila německá těžká stíhačka Me 410 B-2/U2 WNr. 4701126 "M8+žlutá 8"od 3./ZG 76. FjFw. Helmut Genicke a Uffz. Karl-Heinz Schuldt zahynuli. Sestřelena americkými stíhačkam P-38 Lightning od 95th FS, 82nd FG, 15th USAAF z Itálie. Letecká badatelna.
7.8.1944 odpoledne u obce Kostice nouzové přistání zasaženého letounu Ju 52/3m WNr. 872 "SP+VP" s 18 zraněnými z Rumunska do Breslau Wrocław. Ač byl označen červeným křížem, američtí stíhači asi od 15th USAAF z Itálie ho napadly. Zranění utrpělo sedm osob. Po opravě mohl letoun k večeru odletět. Zranění zůstali v břeclavské nemocnici.
20.11.1944 ve 12.29 hod napadlo 26 bombardérů B-24 od 5th BW, 15th USAAF z Itálie na seřazovací nádraží. Primární cíl byl Blechhammer-Jih. Záložní cíle: Brno, Břeclav, Hodonín, Opava, Přerov, Zlín. Historie. Letecké pumy dopadaly spíše do obytných částí města než na vlakové nádraží. Během náletu dostala přímý zásah místní úřadovna gestapa. Nepřesně svržené bomby zničily 61 obytných domů a dalších 1 700 poškodily. Bilance lidských ztrát byla rovněž vysoká: nejméně 60 osob zahynulo.
4.4.1945 Sověti obsadili Bratislavu.
----------
----------
----------
7.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Gbely (okres Skalica), Břeclav, Hodonín, Vrádiště (okres Skalica), Vidovany (okres Skalica), nádraží v obcích Moravská Nová Ves, Břeclav, Hrušky. Deník bitevního korpusu.
7.4.1945 sedm letounů Il-2 od 92 гшап, 4 гшад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Špačince (okres Trnava) zaútočilo na nádraží v Břeclavi. Deník bitevního korpusu. V deníku je vylíčena akce.
Přehled bojové činnosti bitevního korpusu.
----------
8.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Holíč (okres Skalica), Moravská Nová Ves, Hrušky, Břeclav, Dubňany (okres Hodonín), Starý Poddvorov (okres Hodonín), Čejč (okres Hodonín). Deník bitevního korpusu.
Přehled bojové činnosti bitevního korpusu.
----------
9.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Trnovec (okres Skalica), Skalica, Moravský. Žižkov, Lanžhot, Břeclav, Podivín, Lednice. Deník bitevního korpusu.
9.4.1945 v 16.35-16.40 hod. šest letounů Il-2 od 92 гшап, 4 гшад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Špačince zaútočilo na nádraží v Břeclavi. Deník bitevního korpusu. V deníku je vylíčena akce.
Přehled bojové činnosti bitevního korpusu.
9.4.1945 v 17.20 hod. Hptm. Helmut Lipfert od I./JG 53 v Tuřanech sestřelil u Břeclavi sovětskou stíhačku.
----------
10.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Skalica, Břeclav, Moravský Žižkov, Hodonín, na nádraží v obcích Holíč, Lanžhot, Břeclav. Deník bitevního korpusu.
----------
11.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u města Lanžhot, Břeclav, Hrušky, na nádraží v obcích Lanžhot, Břeclav. Deník bitevního korpusu.
----------
12.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u města Hodonín, Lanžhot, Břeclav, Ratíškovice (okres Hodonín), na nádraží v Břeclavi. Deník bitevního korpusu.
Přehled bojové činnosti bitevního korpusu.
Přehled bojové činnosti bitevního korpusu.
----------
13.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u města Břeclav, Podivín, Wilhelmsdorf. Deník bitevního korpusu.
----------
----------
15.4.1945 v 9.30-10.40
hod. mládšij lejtěnant Folomeenkov od 31 гиап,
6
гиад, 3
гиак,
5
ВА z polního letiště
Košúty sestřelil Bf 109,
který se zřítil severozápadně Břeclavi.
Přehled bojové činnosti pluku.
,
.
----------
----------
15.-17.4.1945 Sověti obsadili Břeclav.
Co se dělo na letišti?
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
1.6.1945 byla zřízena Velitelství leteckých oblastí 1 až 3 a do jejich působnosti byla zahrnuta letiště. Letecká oblast 3 - Brno, Břeclav, Bzenec, Hrabůvka u M. Ostravy, Kroměříž, Křižanov, Kunovice, Moravská Třebová, Olomouc I (Neředín), Olomouc II (Holice), Prostějov I, Prostějov II (Stichovice), Přerov, Vyškov, Zlín.
Provoz ČNA. Od kdy?
Nesměrový rádiový maják na středních vlnách 300-3 000 kHz (1 km-100 m) s identifikačním kódem BCL. Umístěn na trati Praha - Bratislava, aby se nelétalo přes Rakousko. Spolu s obsluhou na letištní věži. Od kdy?
21.9.1947 v 17 hod. nehoda letounu Z 281 OK-AWL. Pilot Fr. Daňka zahynul.
Pohřben ve Zlíně. ,
,
,
,
,
,
,
,
.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
První budovou byl malý hangár (později byl rozdělen na tři části a přebudován na dílny a garáže pro pozemní techniku), do kterého byl jako první umístěn větroň ŠK 38 a pak VT 24 Krajánek (OK-8556, OK-8166, OK-8317). Starty těchto letadel byly za pomocí gumového lana. Později se starty prováděly na různých navijácích vlastní výroby - Ford, Horch, vratný naviják Stratílek.
.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
Navijáková stanice Aeroklub Břeclav.
.
.
23.7.1953 ortofotomapa a 2009.