Břeclav Lundenburg

Státní nouzové letiště

Státní veřejné pomocné letiště

MAPA.

25.09.2022

od 27.12.1921 do prosince 1926.


21.11.1926 ustavující valná hromada Místní skupiny MLL Břeclav.

, , od prosince 1926 do 1939.


.


.


.


.


Vzniklé aerolinie používaly tehdy upravené vojenské dvojplošníky. Letecká linka Praha Brno Bratislava – Záhřeb mívala často potíže s počasím na Českomoravské vysočině, protože i meteorologická služba byla tehdy v plenkách. Ministerstvo dopravy usoudilo, že nejlépe bude ve zmíněném koridoru na našem území vybudovat pomocná (záložní) letiště zhruba po 50 km. Tak došlo k vybudování letišť: Zbraslavice, Přibyslav, Křižanov a Břeclav. MAPA.


Od roku 1932 výstavba letiště.

18.11.1932 dohled nad dozorcem hel501.jpg (413643 bytes). 28.12.1932 komisionelní jednání hel502.jpg (443088 bytes). Zdroj.


.


22.1.1934 zřízení státního veřejného pomocného letiště hel503.jpg (315442 bytes).


.


V průběhu roku 1936 se počítalo s dokončením výstavby osvětlení na pomocných letištích mezi Prahou a Bratislavou. MAPA stanovišť Pomocná letiště tehdy dostávala základní světelné vybavení pro noční provoz – vybraná z nich byla postupně opatřována pomezními a překážkovými světly, neonovým majákem označujícím polohu letiště, dále osvětleným větrným rukávem, mrakoměrem a pojízdným reflektorem pro osvětlení plochy.


 


1.7.1938 ortofotomapa.

V září 1938 letiště 630 x 360 m, stupeň dokončení 50 %, za mobilizace znehodnoceno rozoráním.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

8.10.1938 Němci obsadili Břeclav.

aa.png (466402 bytes)

Od 12.10.1938 Němci pracovali na uschopnění letiště.

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště hotová v odstoupeném území - Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Cheb, Česká Kamenice, Břeclav, Chyše, Stříbro, Dobřany, Liberec, Moravská Třebová, Studénka, Litovel, Přáslavice, Rimavská Sobota, Lučenec, Košice a Užhorod.

Podzimní zábor československého pohraničí Německem, Polskem a Maďarskem byl pro naši leteckou dopravu tragický. Československo přišlo o státní civilní letiště Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Liberec, Břeclav, Košice a Užhorod. Podrobnosti.


Byl provoz v Břeclavi?


.


.


.


.


Hlásky Luftschutzu se nacházely na radniční věži a na škole na Bismarckově dnes Mírovém náměstí.

26.6.1944 se zřítila německá těžká stíhačka Me 410 B-2/U2 WNr. 4701126 "M8+žlutá 8"od 3./ZG 76. FjFw. Helmut Genicke a Uffz. Karl-Heinz Schuldt zahynuli. Sestřelena americkými stíhačkam P-38 Lightning od 95th FS, 82nd FG, 15th USAAF z Itálie. Letecká badatelna.

7.8.1944 odpoledne u obce Kostice nouzové přistání zasaženého letounu Ju 52/3m WNr. 872 "SP+VP" s 18 zraněnými z Rumunska do Breslau Wrocław. Ač byl označen červeným křížem, američtí stíhači asi od 15th USAAF z Itálie ho napadly. Zranění utrpělo sedm osob. Po opravě mohl letoun k večeru odletět. Zranění zůstali v břeclavské nemocnici.

20.11.1944 ve 12.29 hod napadlo 26 bombardérů B-24 od 5th BW, 15th USAAF z Itálie na seřazovací nádraží. Primární cíl byl Blechhammer-Jih. Záložní cíle: Brno, Břeclav, Hodonín, Opava, Přerov, Zlín. Historie. Letecké pumy dopadaly spíše do obytných částí města než na vlakové nádraží. Během náletu dostala přímý zásah místní úřadovna gestapa. Nepřesně svržené bomby zničily 61 obytných domů a dalších 1 700 poškodily. Bilance lidských ztrát byla rovněž vysoká: nejméně 60 osob zahynulo.


helo8701.jpg (372544 bytes)

4.4.1945 Sověti obsadili Bratislavu.

----------

----------

----------

7.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Gbely (okres Skalica), Břeclav, Hodonín, Vrádiště (okres Skalica), Vidovany (okres Skalica), nádraží v obcích Moravská Nová Ves, Břeclav, Hrušky. Deník bitevního korpusu.

7.4.1945 sedm letounů Il-2 od 92 гшап, 4 гшад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Špačince (okres Trnava) zaútočilo na nádraží v Břeclavi. Deník bitevního korpusu. V deníku je vylíčena akce.

Přehled bojové činnosti bitevního korpusu.

----------

8.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Holíč (okres Skalica), Moravská Nová Ves, Hrušky, Břeclav, Dubňany (okres Hodonín), Starý Poddvorov (okres Hodonín), Čejč (okres Hodonín). Deník bitevního korpusu.

Přehled bojové činnosti bitevního korpusu.

----------

9.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Trnovec (okres Skalica), Skalica, Moravský. Žižkov, Lanžhot, Břeclav, Podivín, Lednice. Deník bitevního korpusu.

9.4.1945 v 16.35-16.40 hod. šest letounů Il-2 od 92 гшап, 4 гшад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Špačince zaútočilo na nádraží v Břeclavi. Deník bitevního korpusu. V deníku je vylíčena akce.

Přehled bojové činnosti bitevního korpusu.

9.4.1945 v 17.20 hod. Hptm. Helmut Lipfert od I./JG 53 v Tuřanech sestřelil u Břeclavi sovětskou stíhačku.

----------

10.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Skalica, Břeclav, Moravský Žižkov, Hodonín, na nádraží v obcích Holíč, Lanžhot, Břeclav. Deník bitevního korpusu.

----------

11.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u města Lanžhot, Břeclav, Hrušky, na nádraží v obcích Lanžhot, Břeclav. Deník bitevního korpusu.

----------

12.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u města Hodonín, Lanžhot, Břeclav, Ratíškovice (okres Hodonín), na nádraží v Břeclavi. Deník bitevního korpusu.

Přehled bojové činnosti bitevního korpusu.

Přehled bojové činnosti bitevního korpusu.

----------

13.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u města Břeclav, Podivín, Wilhelmsdorf. Deník bitevního korpusu.

----------

----------

15.4.1945 v 9.30-10.40 hod. mládšij lejtěnant Folomeenkov od 31 гиап, 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА z polního letiště Košúty sestřelil Bf 109, který se zřítil severozápadně Břeclavi. Přehled bojové činnosti pluku. , .

----------

----------

15.-17.4.1945 Sověti obsadili Břeclav.

Co se dělo na letišti?

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

1.6.1945 byla zřízena Velitelství leteckých oblastí 1 3 a do jejich působnosti byla zahrnuta letiště. Letecká oblast 3 - Brno, Břeclav, Bzenec, Hrabůvka u M. Ostravy, Kroměříž, Křižanov, Kunovice, Moravská Třebová, Olomouc I (Neředín), Olomouc II (Holice), Prostějov I, Prostějov II (Stichovice), Přerov, Vyškov, Zlín.

Provoz ČNA. Od kdy?


Nesměrový rádiový maják na středních vlnách 300-3 000 kHz (1 km-100 m) s identifikačním kódem BCL. Umístěn na trati Praha - Bratislava, aby se nelétalo přes Rakousko. Spolu s obsluhou na letištní věži. Od kdy?


21.9.1947 v 17 hod. nehoda letounu Z 281 OK-AWL. Pilot Fr. Daňka zahynul. Pohřben ve Zlíně. helo9062.jpg (87613 bytes), helo9063.jpg (146220 bytes), helo9064.jpg (113863 bytes), helo9065.jpg (81159 bytes), helo9066.jpg (98628 bytes), helo9067.jpg (81287 bytes), helo9068.jpg (107602 bytes), helo9069.jpg (85134 bytes), helo9070.jpg (114566 bytes).


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům  ----------

První budovou byl malý hangár (později byl rozdělen na tři části a přebudován na dílny a garáže pro pozemní techniku), do kterého byl jako první umístěn větroň ŠK 38 a pak VT 24 Krajánek (OK-8556, OK-8166, OK-8317). Starty těchto letadel byly za pomocí gumového lana. Později se starty prováděly na různých navijácích vlastní výroby - Ford, Horch, vratný naviják Stratílek.


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Navijáková stanice Aeroklub Břeclav.


.


.


23.7.1953 ortofotomapa a 2009.