Zachraňujeme lidské životy

Autor: kpt. Pavla Poláková, 10.2.2006, www.army.cz

V poslední době často slýcháme o zásazích „vojenských leteckých záchranářů“. Tento pojem je velmi laický, proto jsme o bližší informace požádali pana Petra Kováříčka, který je správním radou referátu záchranné a výsadkové služby sekce rozvoje druhů sil – operační sekce MO.

Jak zní správné označení „vzdušných záchranářů“, kdy tato služba v Armádě České republiky vznikla a co je jejím posláním?

Letka letecké pátrací a záchranné služby byla zřízena rozkazem ministra obrany k 1.12.1998 na letišti Dobřany. Pro úplnost – tato letka je určena především pro zajišťování letecké pátrací a záchranné služby (Search and Rescue – SAR) veškerému letovému provozu nad územím ČR, což je úkol vyplývající resortu obrany ze dvou zákonů. Zároveň je tato letka určena k výkonu letecké záchranné služby (LZS) jak pro zajištění vlastních i aliančních vojsk při výcviku ve vojenských výcvikových prostorech, tak i pro potřeby dispečinků zdravotnické záchranné služby v Plzni a v Karlových Varech. Po reorganizaci k 1.1.2004 je letka součástí 23. základny vrtulníkového letectva Přerov, coby její odloučená část - 233. vrtulníková letka. Službu SAR tak armáda zajišťuje jedním vrtulníkem ve stálé pohotovosti z Líní a druhým vrtulníkem ve stejném režimu z Přerova. 

SAR, tedy Search and Rescue, lze přeložit jako pátrání a záchrana. Je to tak?

Ano. V podstatě se jedná o zajišťování tzv. pohotovostní služby veškerému letectví v obecném rámci letových provozních služeb. Z vojenského hlediska hovoříme o systému organizačního, materiálního a zdravotnického zabezpečení určeného pro poskytování pomoci posádkám a cestujícím letadel, která se ocitla v nouzi nebo v havarijní situaci. V případě vzniku této situace je prvotním úkolem záchranného systému určit přesné místo či polohu letadla v nouzi. Ihned po lokalizaci místa neštěstí je ohroženým osobám na jeho palubě poskytována okamžitě a nezištně veškerá možná pomoc, obvykle především zdravotnická, a to bez ohledu na státní příslušnost postižených osob. Odpovědnost ze zákona za službu pátrání a záchrany je dána ministerstvu dopravy. Avšak s ohledem na využití speciální techniky (míněny jsou vrtulníky) jsou přímým výkonem této služby pověřeny resorty obrany a vnitra. Na pátracích a záchranných akcích se podílejí kromě leteckých také pozemní jednotky, a to jak armádní, tak i jiných složek integrovaného záchranného systému. Jde především o jeho hlavní složky, tedy hasiče, policii a zdravotnickou záchrannou službu. Pravomoc k aktivaci vrtulníků SAR je dána společnému civilně-vojenskému záchrannému koordinačnímu středisku v Praze Ruzyni.

Zasahuje SAR i v jiných případech než jsou letecká neštěstí?

Jistě. Nezanedbatelným úkolem této služby je i vyhledávání a záchrana osob při neštěstích vyvolaných přírodními katastrofami, jakými jsou například zemětřesení, sesuvy sněhových lavin a podobně, v našich podmínkách střední Evropy jde v posledních letech hlavně o povodně. V horských oblastech, zásadně ale ve spolupráci s Horskou službou ČR, pátráme občas po zmizelých turistech či jinak ztracených a ohrožených osobách, což nám umožňuje dohoda o spolupráci s Hasičským záchranným sborem ČR.

Co je podstatou letecké záchranné služby (Air Ambulance)?

Obecně se jedná o poskytnutí neodkladné přednemocniční péče pacientovi v ohrožení života. Lékař ve službě je na místo neštěstí dopraven nejrychlejším možným prostředkem, tedy vrtulníkem. V podmínkách resortu obrany tuto službu zabezpečuje malý vojenský útvar v Líních, který je tvořen vojenskými lékaři s odpovídajícími atestacemi v neodkladné medicíně (především anesteziologie) a zdravotními sestrami v praporčických uniformách. K dopravě této tzv. výjezdové zdravotnické skupiny k osobám v přímém ohrožení života je určen armádní vrtulník W-3A Sokol ve zdravotní verzi se svým pilotním, technickým a obslužným personálem letky SAR v Líních Pravomoc k aktivaci armádního vrtulníku ve stálé pohotovosti pro LZS je dána meziresortní smlouvou s ministerstvem zdravotnictví výše uvedenému dispečinku zdravotnické záchranné služby v Plzni.

Jak často jsou služby SAR a LZS využívány, kolikrát jste v loňském roce zasahovali?

V roce 2005 vrtulník SAR v Plzni letěl k osmnácti a v Přerově k sedmnácti „ostrým“ zásahům. Zdravotnická letecká záchranná služba má za loňský rok na kontě necelých 407 letových hodin. Toto jsou pouze statistické údaje. Za nimi je potřeba vidět schopnost lidí plnit často v nelehkých podmínkách, celoročně a v nepřetržitém provozu své poslání. Samozřejmostí je neobyčejné lidské odhodlání, nasazení a odvaha pilotů, zdravotníků i techniků. Jsme vojáci a jsme tu hlavně proto, abychom zachraňovali lidské životy.