23.
základna vrtulníkového letectva Edvarda Beneše VÚ 4574 v Přerově 2004-2008
8.9.2012
33. základna vrtulníkového letectva byla k 1.1.2004 přejmenována na 23. základnu vrtulníkového letectva. Nové je pro základnu to, že přecházejí do podřízenosti letecké opravny a letka letecké pátrací a záchranné služby a leteckých zdravotnických odsunů, jakož i vrtulníkový roj sil okamžité reakce.
231. letka bitevních vrtulníků. Velitel Pospíchal.
232. letka Mi-17 a W-3A. Velitel Dědoch. 4. roj SAR 232. letky.
233. odloučená letka VÚ 4574 Plzeň. Velitel Jogl.
24.3.2004 heliport LZS v Ostravě-Zábřehu.
Rovnost, 27.3.2004, ČTK/ VLADISLAV GALGONEK. O kariéře v armádě či u policie snila čtyřiadvacetiletá Jitka Sehnoutková z Čelákovic u Prahy už v dětství. K letectví se však dostala až během studia Vojenské akademie v Brně a nyní se může pyšnit tím, že je první pilotkou v novodobých dějinách české armády. Drobná rusovláska uspěla v náročných výběrových testech a už od června 2003 se připravuje na dráhu pilotky vojenského vrtulníku. Po zácviku v Pardubicích zahájí praktický pilotní výcvik příští týden ve vojenské vrtulníkové základně v Bochoři u Přerova. "Je to jediná žena, která v české armádě prochází pilotním výcvikem,"řekl její velitel Libor Dědoch. Mladá žena má za sebou náročné výběrové řízení, při němž musela prokázat své kvality v psychologických i zdravotních testech. Absolvovala sedmiměsíční pilotní kurs, výcvik v Pardubicích a v domovské 232. vrtulníkové letce v Bochoři se nyní věnuje zvládnutí technických znalostí o vrtulnících, meteorologii a podobně. "K létání jsem se dostala díky svým kamarádům, kteří se mu věnují aktivně v aeroklubech nebo jsou modeláři. Před studiem vysoké školy jsem nikdy žádný letoun sama neřídila," řekla Sehnoutková, která má za sebou asi deset hodin řízení dopravního vrtulníku Mi-17 a létání ji uchvátilo. Než však desetitunový kolos zvládne bez problémů, čekají ji roky výcviku. "Teď jsem na začátku výcviku a je pro mne důležité, abych vše dobře zvládla a v létání se zdokonalila. V budoucnu by mě lákalo dostat se do některé z misí a na zahraniční cvičení,"poodhalila své plány. Na ně však může žena, jež se závodně věnovala bojovému umění a ve volném času holduje lyžování, jízdě na kole a plavání, pomýšlet nejdříve za dva až tři roky. Do té doby si musí doplnit bakalářský titul o další dva roky na vysoké škole. "Zatím je na postu pilota navigátora, teprve až získá zkušenosti, může postoupit na post kapitána vrtulníku. V naší armádě je to zatím jediná pilotka, v cizině jsou však ženy na těchto místech naprosto běžnou věcí,"doplnil Dědoch. Zdůraznil, že při výcviku musí Sehnoutková plnit veškeré úkoly jako její kolegové a privilegia očekávat nemůže. "Jsou dána přísná kritéria, která musí splnit všichni. Je jedno, jestli jde o muže, či ženu,"uvedl velitel letky. V novodobé historii české armády je Sehnoutková první vlaštovkou. Mnohé příslušnice něžného pohlaví sice o službu pilotky stojí, nedaří se jim však projít náročným výběrovým sítem. V Bochoři ženy dostávají prostor i v jiných pozicích. Základna se může pochlubit výsadkářkou či jedinou velitelkou skupiny strážných psů.
Od
pondělí 26.4. do pátku 30.4. probíhalo na letišti Plzeň a
zejména pak ve vojenském výcvikovém prostoru Hradiště cvičení vojenského
letectva Armády ČR Pohled 2004. Působilo zde zhruba 180 příslušníků
několika útvarů AČR. Největší část tvoří vojáci z 23. základny
vrtulníkového letectva v Přerově, kteří se cvičení účastnili se čtyřmi
bitevními vrtulníky Mi-24, čtyřmi transportními Mi-17 a jedním W-3A Sokol.
Hlavním cílem byl nácvik vedení operací na podporu míru. Konkrétních úkolů
plněných v rámci cvičení Pohled 2004 byla celá řada - od úderů na
pozemní cíle za pomoci leteckých návodčích (FAC), přes vzdušné výsadky,
přepady objektů na území protivníky až po vzdušný boj vrtulníků. V úterý
27. dubna se hlavní náplní dne staly ostré střelby vrtulníků Mi-24. V závěru
cvičení pak došlo i na mise CSAR (Combat Search and Rescue), tedy záchranu
sestřelených osádek z nepřátelského území. Po celou dobu cvičení byli
všichni vojáci ubytováni ve stanovém táboře postaveném přímo na letišti
Dobřany, aby se tak co nejvíc přiblížili skutečnému nasazení mimo
domovskou základnu.
Mi-17 0849 na cvičení Pohled
28.4.2004 s kamerou pro noční vidění .
V pondělí 3.5.2004 se uskutečnil slavnostní nástup 23. základny vrtulníkového letectva v Přerově u příležitosti předání funkce velitele základny. Stávající velitel plukovník Ing. Ladislav Maťašovský odchází k 1.8. do zálohy po splnění závazku AČR. Novým velitelem základny byl rozkazem ministra obrany ustanoven dnem 1.5.2004 podplukovník Ing. Jaroslav Braun, dosavadní zástupce velitele základny vrtulníkového letectva.
Patnáctý ročník „Dne pozemního vojska – Bahna 2004“ se uskutečnil v sobotu 22.5.2004 v prostoru Bahna u Strašic (okr. Rokycany). Účast Mi-17, Mi-24V a W-3A.
Italský vrtulník Agusta Bell AB. 212AM (61) od 604a Squadriglia SAR ze základny
Grosseto. 28.5.2004. ,
,
,
.
14.6. na cvičení Collective Effort 2004 transportní vrtulníky Mi-17 Armády ČR převážely kontejnery s municí a nizozemská speciální terénní vozidla. „V našem případě jde především o to, aby vrtulníky Aliance používaly při transportu materiálu v podvěsu standardizovaná závěsná zařízení i stejné pracovní postupy,“ představuje své pracoviště podplukovník německého letectva Claus-Peter Hollendung. „Dnes vidíme, že české vrtulníky bez problémů přímo v terénu a bez mezipřistání vyzvednou materiál svých kolegů z Nizozemska a předají ho vojákům jiného státu.“
Afterburner CLEAN HUNTER 2004 - Fritzlar (D), 6/2004 (článek) ve dnech 14. až 25.6.2005.
24.6.2004 | Mi-24V | Šajban | ? | Vysazení motoru. Přistání do pole. |
23.7.2004 předvedení nově natřeného tygřího vrtulníku
Mi-24V "0705".
(Foto z Dne NATO 2004)
V úterý 27.7. cvičení leteckých záchranářů HZSMSK na Slezské Hartě s vrtulníkem W-3A.
V Brně-Medlánkách 28.-29.8. předvedení Mi-17 a Mi-24. (L+K 10/04)
40. NATO Tiger Meet na základně v Schleswig-Jagel ve dnech 30.8. až 6.9. Účast vrtulníků Mi-17 "0839" a Mi-24V "0703", "0705", "0815" a "0834". (L+K 11/04)
Společné vojenské cvičení České a britské armády nazvaného Flying Rhino 2004 - Létající nosorožec v Náměšti nad Oslavou od 6.9. za účasti vrtulníků Mi-24 a britských Lynxů. (L+K 11/04) Afterburner FLYING RHINO 2004 - Čáslav, 9/2004 (článek).
Na letišti v Ostravě-Mošnově se 18.9. konala přehlídka zvaná Den NATO
2004. K
vidění byly vrtulníky W-3A Sokol, Mi-17, Mi-24 (z nich
na statické ukázce tygr Mi-24V "0705"). Foto Václav
Kudela.
Libavá 24.-26.11.2004 účast Mi-24 a W-3A při prověrce pozemních sil.
25.-26.11. cvičení leteckých záchranářů HZSMSK ve Staré Bělé s vrtulníkem W-3A.
V prosinci slavnostní nástup k 10. výročí vzniku základny.
27.1.2005 cvičení leteckých záchranářů HZSMSK ve Staré Bělé s vrtulníkem W-3A.
Armádní vrtulník W-3A Sokol z přerovské základny v sobotu 29.1. zachránil dva promrzlé turisty z Frýdku Místku, kteří se vydali do Beskyd na túru. Zcela vyčerpaní volali odpoledne o pomoc Horskou službu. Z letiště v Mošnově byli oba převezeni do nemocnice. Čtyřiačtyřicetiletý muž a o šestnáct let mladší žena se vydali pěšky do okolí hory Smrk, přestože Horská služba už od úterý nedoporučuje se vydávat na hřebenové túry. Přitom nebyli ani adekvátně oblečeni. ""Šlo o obrovský hazard, muž neměl ani rukavice, pohybovali se v terénu mimo značené stezky, kde se bořili po pás do sněhu, a to při teplotách kolem patnácti stupňů pod nulou. Vůbec nechápu, proč se do těchto míst vydali", uvedl v tiskové zprávě náčelník Horské služby ČR Radim Pavlica. Vyčerpaná dvojice, která byla v horách osm hodin, zavolala z mobilního telefonu tísňovou linku Horské služby. Kvůli nepřístupnému terénu požádali horští záchranáři o pomoc vrtulník. Ostravský vrtulník Kryštof 5 byl zaneprázdněn přepravou pacienta z Třince do Poruby a tak vyhověla armáda. Posádka vojenského vrtulníku po hodině dvojici našla. Terén jí však neumožňoval přistát, a tak záchranáři museli pro vyčerpanou a promrzlou dvojici slanit a z podvěsu ji dopravit na palubu vrtulníku. Situaci ještě komplikovali dva psi, které měla dvojice s sebou uvedl pro Novinky mluvčí Horské služby Jan Slánský: "Zcela vyčerpaní byli i oba vlčáci, které jsme také naložili do vrtulníku. Než si je vyzvednou jejich majitelé, které odvezla záchranka do nemocnice, protože byli zcela promrzlí, stará se o nich správa letiště."
Mi-24V "0788" v březnu 2005.
Foto Daniel Rybka
Od 4.4. cvičení Flying Rhino 2005. Čeští piloti a letecký personál využíval letouny L159 a L-39 a vrtulníky Mi-24 a Mi-17, britská strana cvičila s letouny Harrier Gr.7 a vrtulníky Lynx. Cílem byl nácvik letových postupů a přímé letecké podpory a zvýšení kvalifikace českých předsunutých návodčích. Letouny a vrtulníky účastníků cvičení působily ze základny vrtulníkového letectva v Přerově. Protivzdušná obrana působila ve Vojenském výcvikovém prostoru Libavá. Tři vrtulníky Lynx přiletěly do Přerova 1.4. Cvičení skončilo 15.4. FLYING RHINO 2005
Foto Tomáš Soušek Afterburner,
foto Milan Simr ATM on line.
Dva vrtulníky Mi-17 odletěly 13.4.2005 z Přerova do mise EUFOR. Krátce po 14. hodině přistály na letišti vojenské základny Eagle Base mnohonárodních mírových sil EUFOR v Tuzle (Bosna a Hercegovina) dva vrtulníky Mi-17 vzdušných sil Armády České republiky. Osádky vrtulníků se tak spolu s dalšími čtrnácti příslušníky pozemního personálu zapojily do operace Evropské unie ALTHEA. V průběhu čtyřměsíční mise budou letci s víceúčelovými transportními vrtulníky Mi-17 zabezpečovat především přepravu osob a materiálu po celém území Bosny a Hercegoviny a také Chorvatska. 1. vrtulníková jednotka pod velením majora Milana Koutného doplnila stávající kontingent AČR, který působí na základně v Tuzle od prosince minulého roku a jehož velitelem je podplukovník Radim Řehulka.
Základna má nového tygra. Autorem je J. Havránek, nátěr na Mi-24V
"7353"
se realizoval ve dnech 10.-20.4.2005 a finance poskytlo VeVzS.
(Foto je z akce Cihelna 2005)
29.4. odlétly 4 bitevní vrtulníky Mi-24 V, 1 transportní vrtulník Mi-17 a v nich 31 příslušníků základny vrtulníkového letectva. Po trase: Přerov -Slovensko - Maďarsko (doplnění paliva)- Rumunsko - Bulharsko (doplnění paliva) - Turecko se po 12 hodinách dostaly na vojenské letiště Balikeshir v centrální části Turecka, kde se koná letošní 41. NATO Tiger Meet - cvičení elitních tygřích letek NATO.
U příležitosti oslav 60. výročí konce druhé světové války se v Praze na Letenské pláni uskutečnila v neděli 8.5. vojenská přehlídka. V 10.57 h nad Letnou ve sto metrech prolétl tříčlenný roj transportních vrtulníků Mi-17, následován v třicetisekundovém intervalu bitevními vrtulníky Mi-24V. Všechny vrtulníky patřily do stavu 23. základny vrtulníkového letectva v Přerově a k přehlídce vzlétly z kbelského letiště.
9.5. v 17.45 hodin se vrátily čtyři bitevní vrtulníky Mi-24V a jeden transportní vrtulník Mi-17. Po jedenáctihodinové cestě z vojenského letiště Balikeshir v Turecku přes Bulharsko (plnění paliva), Rumunsko, Maďarsko (plnění paliva) se 31 příslušníků vrátilo na mateřskou základnu v Přerově ze cvičení elitních tygřích letek - 41. NATO Tiger Meet. Po dosednutí a zarolování vrtulníků na místa stání podal velitel letky pplk. Ivan Pospíchal hlášení zastupujícímu veliteli základny vrtulníkového letectva plk. Jiřímu Sikorovi. Zahlásil splnění všech stanovených úkolů a představil velícímu a zástupcům sdělovacích prostředků ceny a trofeje, které letka získala. A měl se čím chlubit! Ze čtyř hlavních hodnocených oblastí získali přerovští „tygři“ hned dvě hlavní ceny - v oblasti o nejlepší „tygří nátěr“ letadla či vrtulníku a v oblasti o nejzdatnější jednotku. Obhájili tak svá umístění z loňského roku a potvrdili nejen své ambice, ale také vysoké renomé, které přes krátkou dobu působení v Asociaci tygřích letek NATO získali. (L+K 7/05)
V pátek 13.5.2005 armáda převzala tři nové vrtulníky Mi-35 ("7630", "3361" a "3362"), které přeletěly ze Kbel do Přerova.
14.
a 15.5. na letišti v Plané u Českých Budějovic byl poslední letecký den v
režii vojáků. Mi-24V "0835"
a Mi-17 "0819"
.
Ukázku Mi-24V "7354" zalétal Pavel Nezdoba.
V sobotu 21.5 se na 21. základně taktického letectva v Čáslavi uskutečnil Den otevřených dveří při
příležitosti ukončení provozu letounů MiG-21 a zavedení nových nadzvukových
letounů JAS-39 Gripen do výzbroje Armády ČR. Statická ukázka vrtulníku
Mi-2 "0709", Mi-17 "0840", Mi-24V "0705". Vystoupení vrtulníku W-3 Sokol s použitím
jeřábu či let s podvěsem a Mi-24V "0837". ,
,
,
.
Foto Daniel Rybka.
V sobotu 28.5. byl v Přerově Den otevřených dveří.
Tygr Mi-24V "0705" se objevil 4.6. na Slovak Air Fest 2005 na Sliači.
4.6. začalo v Plzni cvičení Pohled. Přerovské vrtulníky (čtyři Mi-24 a čtyři Mi-17) a líňský W-3A Sokol poprvé spolupracovaly při odmořování s protichemickou brigádou. Střelby na Doupově. (L+K 8/05)
Bahna 2005 v sobotu 18.6. ve Strašicích.
20.6. začalo v Přerově společné taktické cvičení s francouzskými vrtulníky SA 342M Gazelle a SA 330B Puma z Compiégne. (L+K 8/05)
8. Memorial Air Show v Roudnici nad Labem ve dnech 25. a 26.6. Účast vrtulníků Mi-24V.
28.6. bylo ukončeno předávání prvních třech vrtulníků
Mi-171Š
uživateli. Po podepsání předávacích protokolů převzala vrtulníky do užívání
základna vrtulníkového letectva v Přerově. Foto Ing.
Július Szabó - první Čech, který novou 171 na území Česka pilotoval.
18.7. začalo v Compiégne ve Francii společné taktické cvičení. Účast dvou Mi-24 a jedné Mi-17 (L+K 8/05)
Clean Hunter 2005 v dánském Skrydstrupu. Dva vrtulníky Mi-17 a dvě Mi-24 cvičily mise CSAR s francouzskými SA 330 a SA 342 v severoněmeckém výcvikovém prostoru Lübtheenu.
Základna převzala v červenci další tři nové
vrtulníky Mi-171Š. 27.7.2005 Přerov Mi-171Š
"9774" ,
.
V pondělí 8.8.2005 střídání posádek vrtulníků Mi-17 v Bosně. Poslední rotace. Velitel 2. vrtulníkové jednotky kapitán Robert Papš.
26.8. vyznamenání příslušníků 1. vrtulníkový jednotky.
Cihelna 2005 v Králikách dne 20.8.2005.
,
,
,
,
,
,
.
Foto Daniel Rybka.
26.8.2005 Přerov .
Foto Daniel Rybka.
10.9. byl na letišti v Mošnově Den NATO 2005.
10. a 11.9. se na mezinárodním letišti v Brně-Tuřanech uskutečnil XII. ročník leteckého festivalu Czech International Air Fest CIAF 2005.
20.9.2005 | Mi-171Š "9767ů | Kudla, ?, ? | Rusava | Tvrdé přistání při nácviku autorotace. Poškození podvozku a ocasní vrtulky. Podrobnosti. |
Základna převzala v září čtyři nové vrtulníky Mi-35.
Základna převzala v říjnu další čtyři vrtulníky Mi-171Š.
Zástupci přerovské radnice společně s vedením Olomouckého kraje i nadále usilují o zachování vrtulníkové základny v Bochoři u Přerova. Armáda ji chce přemístit do Náměště nad Oslavou. Radnici a kraji by měly pomoci nové posudky odborníků, které nyní starosta předal zástupcům kanceláře premiéra. "Po návštěvě kanceláře premiéra doufám, že by se tato záležitost mohla posunout k řešení do konce letošního roku či začátkem příštího. Mohl jsem po dlouhé době mluvit s konkrétní osobou, která může věcně informovat nejvyššího představitele vlády," řekl starosta Přerova Jindřich Valouch (ČSSD). Upřesnil, že do Prahy přijel i s novými materiály, které vypracovali odborníci. "V materiálu je uveden konkrétní rozbor otázky náročnosti provozu letiště v Náměšti nad Oslavou včetně potřebných investic v porovnání se stávajícím letištěm," uvedl starosta. Ve studii podle něj nechybějí ani informace o meteorologických podmínkách na obou letištích či popis strategické polohy bochořského letiště. Úsilí přerovské radnice podpořilo i vedení Olomouckého kraje, které na Přerovsku bylo v rámci svého výjezdního zasedání. "Chceme podniknout kroky k tomu, aby armáda znovu zvážila všechny argumenty, které ji vedly k přemístění základny," uvedl hejtman kraje Ivan Kosatík (ODS). Poukázal přitom na to, že v Olomouckém kraji sídlí velitelství společných sil, je zde vojenský výcvikový prostor Libavá a armáda tu má velkou tradici. Podle hejtmana by otázku existence zachování vrtulníkové základny mohly pomoci vyřešit i parlamentní volby v příštím roce. "Bylo to politické rozhodnutí," míní hejtman. Přemístění základny by navíc kraji mohlo zhatit plány na vybudování letiště se smíšeným provozem. "Pokud by armáda své stanovisko nepřehodnotila, museli bychom posoudit, zda zde může existovat alternativa letiště s čistě civilním provozem. Bylo by to těžké, měli bychom o jednoho partnera méně," dodal hejtman. Vláda před dvěma lety rozhodla o přemístění jednotky v rámci reformy armády především kvůli úsporným opatřením. Unionistický ministr obrany Karel Kühnl v prosinci loňského roku při návštěvě Přerova uvedl, že se na rozhodnutí vlády nic nemění. Nicméně dodal, že pokud se v následujících dvou letech zlepší ekonomická situace armády, bude usilovat o její zachování. natoaktual.cz 18.10.2005.
Cvičení pod názvem Grim Campaigner začalo v září a vyvrcholilo ve čtvrtek 20.10.2005 ostrými bojovými střelbami ve výcvikovém prostoru Libavá. Během stominutového ostrého úderu útočily jednotky po zemi i ze vzduchu. Libavou se nesly výbuchy tankových střel, minometů, kanonů i dunění raketometů a exploze neřízených střel z bitevních vrtulníků. "Taková cvičení neprovádíme příliš často, protože ostré bojové střelby jsou absolutním vrcholem výcviku. Musí být dodržena veškerá bezpečnostní opatření a to umí jen jednotky, které jsou ve vrcholné fázi výcviku," řekl náčelník generálního štábu Pavel Štefka, který cvičení sledoval. iDNES 21.10.2005.
Z mírové mise Althea v Bosně a Hercegovině se ve středu 14.12.2005 vrátilo domů 24 vojáků z přerovské vrtulníkové základny. Dvě skupiny českých pilotů letos strávily v Bosně a Hercegovině dohromady osm měsíců. Se svými vrtulníky piloti nejčastěji přepravovali lidi a materiál pro velitelství mezinárodních mírových sil v Tuzle. Kromě toho podnikali i průzkumné lety a pátrali po pašerácích lidí nebo dobytka na srbsko-bosenské hranici. Na dlouhou dobu to byla zřejmě jejich poslední zahraniční mise. Armáda totiž s jejich vysláním do zahraničí na příští rok nepočítá. Do mise by mohla vrtulníková jednotka zase až v roce 2007. Vrtulníková mise v Bosně přitom patří mezi finančně nejnákladnější operace, kterých se česká armáda v zahraničí účastní. Ministr obrany Karel Kühnl při odletu první jednotky letos v dubnu uvedl, že náklady na působení vojáků se dvěma vrtulníky se pohybují kolem 300 milionů korun.
Základna převzala v prosinci dalších šest nových vrtulníků Mi-171Š.
Vojenská LPZS a LZZS v roce 2005.
V roce 2005 se uskutečnily střelby PTŘS Šturm z vrtulníků Mi-24V. ATM 11/11, L+K 11/11
15.1.2006 proběhla zajímavá záchranná akce v Hostýnských kopcích, které se zúčastnila posádka vrtulníku W-3A Sokol z přerovské 23. zVrL. Velitelem osádky byl ing. Petr Havala, druhý pilot ing. Miroslav Nejezchleba a palubní technik Bc. Jiří Kohout.
Dne 2.2.2006 ve 14.00 hod. bylo zahájeno rozsáhlé cvičení hasičů leteckých záchranářů za podpory vrtulníku Armády ČR. SAR Team Armády ČR z Bochoře u Přerova v náročných podmínkách znovu na výbornou.
Dne 5.2.2006 záchrana muže, který si zlomil nohu při lyžování na svahu v lese u obce Troubky-Zdislavice na Kroměřížsku. Muž byl naložen do transportního lůžka a vytažen na palubu vrtulníku W-3A Sokol z přerovské základny. Následně byl přepraven přímo do nemocnice v Kroměříži.
20.2. přistály na přerovském letišti poslední tři vrtulníky Mi-35. Byly to poslední tři nové vrtulníky, které byly České armádě dodány rámci deblokace části ruského dluhu. Celkem získaly Vzdušné síly AČR 17 nových bitevních vrtulníků Mi-24V/ Mi-35 a 16 nových transportních vrtulníků Mi-171Š. Všech 33 vrtulníků patří základně vrtulníkového letectva v Přerově, která se tím stává jednou z nejmoderněji vyzbrojených základen/brigád ve střední Evropě.
27. a 28.2.2006 Staříč. Cvičení leteckých záchranářů HZSMSK s vrtulníkem W-3A.
Na přerovské základně vrtulníkového letectva se ve čtvrtek 9.3.2006 za účasti náměstka ministra obrany pro vyzbrojování Jaroslava Kopřivy, náčelníka Generálního štábu generálporučíka Pavla Štefky a dalších významných hostů, uskutečnila slavnostní prezentace vrtulníků. Slavnostní nástup s prezentací nových strojů, při kterém nechyběly ani ukázky vrtulníků v akci, kdy osádky předváděly možnosti pilotáže, se zároveň stal připomínkou 7. výročí přijetí České republiky do Severoatlantické aliance. Hosté zhlédli také dynamickou ukázku použití vrtulníků výsadkáři a záchranu zraněné osoby pomocí dvoumotorového víceúčelového vrtulníku Mi-171 Š s hydraulicky sklopnou nájezdovou rampou. V rámci deblokace ruského dluhu získala Armáda České republiky nejdříve sedm bitevních vrtulníků Mi–24V, a to v roce 2003 a v letech 2005 – 2006 následně deset bitevních vrtulníků Mi–35 (exportní označení pro Mi–24V) a šestnáct víceúčelových vrtulníků Mi–171Š. Všechny nové vrtulníky jsou zařazeny k základně vrtulníkového letectva v Přerově. Jak náměstek ministra obrany Jaroslav Kopřiva, tak i náčelník Generálního štábu AČR generál Pavel Štefka shodně vyjádřili spokojenost s dodávkou ruských strojů. Generál Štefka uvedl, že česká armáda využije těchto strojů, po jejich vybavení dalším zařízením pro dosažení interoperability a kompatibility, včetně montáže utajovaných zařízení, také k plnění závazků vůči spojencům v NATO. "Do Kosova bychom už příští rok chtěli vyslat čtyři vrtulníky," řekl NGŠ Pavel Štefka.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
.
Foto Coyoták.
21.3.2006 odlétla přes Kbely skupina čtyř vrtulníků Mi-24V a tří Mi-17 z přerovské základny, která se bude od 27.3. v německém Shleswigu účastnit mezinárodního cvičení Brilliant Arrow 2006, nástupce známého Clean Hunteru. Foto Tomáš Soušek.
Záchrana raftaře 31.3. z řeky Bystřice pomocí vrtulníku W-3A ze SARu z Přerova. Kapitánem vrtulníku byl Havala Petr, navigátor Kocourek, palubní technik Buranský a záchranář Kretek. Podařilo se jim ho vytáhnout z řeky ještě před příjezdem hasičů. Podrobnosti.
19.4.2006 demontáž
radaru v Lažanech. Podrobnosti. .
Foto Tomáš Soušek.
24. a 25.4.2006 proběhl na přírodním jezeře Hlučín výcvik záchranářů Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje a Jihomoravského kraje – specialistů pro práci v podvěsu vrtulníku. Vrtulníky W-3A a Mi-171Š poskytla v rámci spolupráce Integrovaného záchranného systému Armáda České republiky, vrtulníková základna Přerov.
Dne 25.4.2006 se
v okolí Přerova uskutečnil společný
let všech typů vrtulníků, které má AČR v současnosti ve výzbroji,
tedy Mi-2, W-3A, Mi-8, Mi-17, Mi-171Š a Mi-24. Akce se konala v rámci příprav
na oslavy 50. výročí provozu vojenských vrtulníků a s tím spojené
publikace "Rotory na obloze" .
Foto Tomáš Soušek.
Cvičení Pohled 2006. Vrtulníky bázovaly na letišti v Prostějově od 26.4. a létali na Libavou.
Piloti vrtulníků z přerovské základny jako první v České republice zahájili počátkem května 2006 výcvik s brýlemi pro noční vidění. Do Přerova přijel piloty školit instruktor britského královského letectva. Výcvik posádek vrtulníků pro létání v noci se speciálními brýlemi je potřebný pro splnění standardů Severoatlantické aliance - NATO. Výcvik bude pokračovat ještě několik příštích dní. Brýle pro noční vidění se nyní dodávají s novými typy vrtulníků. Zkušený britský instruktor školí na přerovské vrtulníkové základně dva přerovské piloty. Ti budou poté jako instruktoři školit ostatní své kolegy. "Používání těchto speciálních brýlí je možné pouze za naprosté tmy, výcvik bude proto prováděn až do pozdních nočních hodin. V praxi to znamená, že letový provoz nebude končit ve 23.00 hodin, ale až ve 2.00 hodin," doplnil mluvčí základny. Zvýšený hluk nad obydlenými obcemi by se však podle něj projevit neměl. Vrtulníky v noci létají zejména nad vojenským výcvikovým prostorem.
25. - 28.5. proběhl v Jeseníku
a okolí 10. ročník Rallye
Rejvíz 2006. Účast
vrtulníku W-3A "0714" .
HELIMED 2006 se konal ve dnech 26. a 27.5.2006 v Hradci Králové.
Zachování základny vrtulníkového letectva na letišti Přerov jednoznačně podporuje i po jednání 31.5.2006 přímo na základně hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš. Ten se na místě sešel také se svým olomouckým protějškem Ivanem Kosatíkem a starostou Přerova Jindřichem Valouchem. Důvodem byla skutečnost, že armáda plánuje přemístění základny do Náměště nad Oslavou, což kraj s ohledem na prohlubující se spolupráci složek Integrovaného záchranného systému Zlínského kraje s vrtulníkovou letkou Letecké pátrací a záchranné služby zásadně odmítá. „Považuji to za narušení dobře fungující spolupráce v rámci integrovaného záchranného systému, což může mít dopady na záchranu zdraví a života našich občanů. Jsem také přesvědčen, že na Moravě musí zůstat speciální armádní složky, a to například s ohledem na zaměstnanost a služby,“ uvedl hejtman Lukáš. Proto již v dubnu požádal náčelníka Generálního štábu armády České republiky Pavla Štefku, aby znovu zvážil zachování základny, jeho následná odpověď však byla negativní s odvoláním na skutečnost, že stěhování je součástí vládou schválené koncepce a generální štáb tak do ní nemůže zasahovat. „Po volbách budeme trvat na opětovném přehodnocení celého záměru, na to jsme se s kolegy z Olomouckého kraje shodli. Budeme kontaktovat nového ministra obrany a budeme mu chtít přímo na místě vysvětlit důvody našeho postoje s tím, že ho požádáme o změnu,“ řekl hejtman a také znovu zdůraznil, že v případě přestěhování základny do Náměště nad Oslavou by čas doletu podle jeho přesvědčení překročil dobu potřebnou pro rychlý operativní zásah složek integrovaného záchranného systému. Navíc doba, po kterou může být vrtulník ve vzduchu, je omezena spotřebou paliva, na čemž by se velká vzdálenost také negativně projevila. Díky spolupráci záchranářů se základnou se například v letošní zimně podařilo zachránit život mladého chlapce na Tesáku v Hostýnských vrších nebo evakuovat zraněného lyžaře ve Zdislavicích – Troubkách, probíhají také společná cvičení.
Svaz letců České republiky inicioval a připravil vzpomínkovou akci pořádanou při příležitosti 50. výročí vzniku vojenského vrtulníkového letectva. 9.6.2006 v 10 hod se u 23. základny vrtulníkového letectva v Přerově uskutečnilo slavnostní setkání létajícího a technického personálu sloužícího u vojenských vrtulníků "50 let létání vojenských vrtulníků v Československu". Dále základna pořádala v sobotu 10.6.2006 na letišti v Přerově od 09.00 do 15.00 hodin "Den otevřeného letiště - Open day 2006". Podrobnosti.
Bahna 2006 v sobotu 24.6. ve Strašicích.
Největšího vojenského leteckého dne na světě RIAT AIR TATTOO, který
se konal 15-16.7. v anglickém Faifordu, se zúčastnili i příslušníci
přerovské 23. zVrL pod vedením pplk. Jaroslava Špačka. Na statické ukázce
tak byl k vidění i náš vrtulník Mi-17 a při letových ukázkách
mohli návštěvníci vidět ukázku Mi-24 pilotovanou členem armádního
display týmu mjr. Vladimírem Vladíkem. Součástí festivalu byly i doprovodné
akce – například soutěže ve vojenské zručnosti (Military Ground
Skills Competition). Té se zúčastnil i český tým z 232. letky ve složení
kapitán Milan
Záhorský, nadporučík Tomáš Grufík, nadporučík Rudolf Jakl a praporčík
Peter Solár. V disciplínách - ošetření a přeprava zraněného na
voru přes vodní překážku, střelba ze vzduchové pušky a pistole, překonávání
překážkové dráhy, přemostění vodní překážky, závod na dračích lodích
a rozpoznávání letadel a vrtulníků nenašel náš tým přemožitele.
Obsadil první místo a nechal za sebou patnáct vojenských týmů z celé
Evropy.
Od 17.7. do 20.7. 2006 se příslušníci přerovské 23. zVrL účastnili cvičení brigádního úkolového uskupení ve vojenském výcvikovém prostoru na Doupově. Spolu s vojáky 4. brigády rychlého nasazení zde necelá stovka letců s deseti vrtulníky Mi-171Š, čtyřmi vrtulníky Mi-24V a jedním vrtulníkem W3A-Sokol procvičovala taktické výsadky, přepravu osob a materiálu, vzdušný průzkum a střelby. Jednalo se dosud o největší počet vrtulníků české armády, které se za poslední roky podílely na vojenském cvičení.
4.8.2006 | W-3A Sokol "0716" | Havala, Mede, Buranský | 23. zVrL | Při vzletu došlo k vysazení motoru. Přistání na letišti. |
Helicopter Squadron Exchange. Ve dnech 7.-10.8.2006 navštívily 23. zVrL v Přerově čtyři vrtulníky SA342M Gazelle a jeden SA33Ba Puma od francouzského 6 RHC ze základny Compiegne. V rámci programu výměny letek zde uskutečnily řadu společných letů s Mi-24V a Mi-171Š. Foto Tomáš Soušek.
12.8. Cihelna 2006. Předvedení vrtulníku
Mi-24V .
Foto David Modrý.
CIAF 2006 ve dnech 2.-3.9. v Brně ,
,
,
,
,
,
.
Foto Zdeněk Vrba.
Den NATO 2006 na letišti Mošnov 16.9.
Mi-24V ,
Mi-171Š
.
Foto Martin Vavroš.
,
,
,
.
Foto Daniel Rybka.
Z
prestižního cvičení tygřích letek NATO Tiger Meet se v úterý 3.10. vpodvečer vrátila
třicítka příslušníků 23. základny vrtulníkového letectva v Přerově.
Na vojenské letecké základně ve španělském Albacete si společně s dalšími
třinácti letkami z deseti států NATO procvičovali společné postupy při
plánování, vyhodnocování a zejména realizaci jednotlivých misí. Cvičení
pod názvem Operation Tiger Tail bylo pro naše piloty náročné i
tím, že se létalo ve specifickém terénu. Piloti s vrtulníky Mi-24 a Mi-17
společně s britskými vrtulníky Puma nacvičovali záchranné akce s přistáním
i v nadmořských výškách kolem 2200 metrů. Létalo se v úzkých kaňonech,
kde vyhledávali palebná postavení protivníka. Prováděli průzkum pro stíhací
letouny a fotografovali cíle na území protivníka. Všechny úkoly jsme
splnili beze zbytku a naše vrtulníky létaly bez problémů i v tomto suchém
a horkém počasí. Každé takové cvičení pro nás znamená získání dalších
velkých zkušeností při spolupráci s ostatními letkami NATO," řekl po
příletu velitel letky podplukovník Ivan Pospíchal. Foto.
Ve dnech 9.-20.10. proběhlo ve vojenských výcvikových prostorech Hradiště (u Karlových Varů) a Boletice taktické cvičení brigádního úkolového uskupení pod názvem STRONG CAMPAIGNER 2006. Šlo o největší cvičení příslušníků Armády České republiky od jejího vzniku. Zúčastnilo se ho na 4500 vojáků naší armády. Jednotlivé útvary a složky brigádního úkolového uskupení se v průběhu celého roku připravovaly při různých námětových cvičeních právě na toto - svým rozsahem, počtem cvičících i počtem vyvedené techniky - naprosto ojedinělé cvičení, které má prokázat připravenost brigádního úkolového uskupení k operačnímu použití. Cvičení se zúčastnilo i více než stovka příslušníků základny vrtulníkového letectva v Přerově se třinácti vrtulníky Mi-24, Mi-171Š a W-3A Sokol.
?.10.2006 | Mi-35 | ? | VVP Hradiště | Během přistání ve dvojici se vedený dostal do úplavu a tvrdě přistál. Poškozen příďový podvozek. |
Od neděle 15.10.2006 dopoledne byl pohřešován muž, který šel nacvičovat horolezecké výstupy na Lysou Horu v Beskydech. Pátrání Horské služby po něm bylo neúspěšné. Proto Horská služba v pondělí v 16.11 hodin požádala středisko Integrovaného záchranného systému o vyslání vrtulníku. Vrtulník ze základny odstartoval po 16. hodině a po příletu do označené oblasti osádka pod vedením kapitána Petra Havaly již po 15 minutách objevila tělo muže, které bylo zaklíněno mezi kameny v těžko přístupném terénu. Jeho vyzvednutí bylo velmi náročné, protože nepostačovala délka jeřábového lana a muselo se navazovat ještě podvěsové lano. Osádka vrtulníku, která se jen v letošním roce přímo podílela na záchraně několika lidských životů, však tentokrát nalezla muže již bez známek života.
?.10.2006 |
Mi-35 |
? | u Dukovan | Přeseknutí lana nadzemního vedení. |
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas hodlá prosadit, aby vláda znovu otevřela problematiku zrušení třiadvacáté základny vrtulníkového letectva v Přerově a zvážila všechny faktory, včetně sociálních dopadů. „Rozhodnutí minulé vlády o zrušení základny nepovažuji za správné a budu navrhovat jeho přehodnocení,“ uvedl ministr Nečas. O zachování přerovské vrtulníkové základny, která by se měla v příštím roce stěhovat do Náměště nad Oslavou, již několik roků usiluje radnice v Přerově i Olomoucký kraj. Základna je podle jejich představitelů předpokladem, aby v Přerově mohlo efektivně fungovat letiště se smíšeným provozem. Právo 18.10.
10.11.2006 | Mi-35 "3368" | Janiš, Slíva, Nagy-Bačo | Arnolec | Srážka s ptákem. |
23. základna vrtulníkového letectva v Přerově se zatím rušit nebude. Vláda 15.11.2006 o rok odložila rozhodnutí předchozího kabinetu přestěhovat přerovskou základnu do Náměště nad Oslavou na Třebíčsku. Novinářům to po jednání vlády řekl premiér Mirek Topolánek. Vláda podle něj dala ministrům a krajům rok času na to, aby prověřili, zda se vyplatí v Přerově postavit společné vojenské a civilní letiště. Armáda chtěla původně přerovskou základnu kvůli úsporám zrušit a vojáky do konce příštího roku přestěhovat. Proti tomu se ale staví přerovští politici, kteří se obávají zvýšení nezaměstnanosti v regionu. Podrobnosti. Lahůdka:-))
231. letka bitevních vrtulníků. Velitel Pospíchal. 232. letka Mi-17 a W-3A. Velitel Šebesta. 233. odloučená letka VÚ 4574 Plzeň. Velitel Pojar.
10.1.2007 se u 231. lbvr v Přerově uskutečnily ostré střelby. Součástí bylo i použití cementových pum CP-100.
Ve dnech 12. až 15.2.2007 se na prostějovském letišti konaly vojskové
zkoušky použití vrtulníku Mi-171Š k výsadkům a současně se ověřovalo
nouzové opuštění stroje z pilotní kabiny. Celý týden výsadkáři ze všech
útvarů zkoušeli různé způsoby opuštění vrtulníku. Cvičili
nejenom instruktoři padákové přípravy, ale i sportovci z Dukly a 1. výsadková
rota z Chrudimi. Vrtulník Mi-171Š je schopen přepravit 24 osob, 19 výsadkářů
specialistů s padáky typu křídlo a 14 výsadkářů s plnou výzbrojí.
"Všech 14 plně vyzbrojených výsadkářů je schopno opustit vrtulník v
jednom náletu pravými i levými dveřmi na rozdíl od vrtulníku Mi-17, který
má pouze jedny dveře," vysvětlil kapitán Petr Štěpán z Ministerstva
obrany ČR. Během uplynulého týdne 40 výsadkářů uskutečnilo více než
170 seskoků s různými typy padáků, například záchranné výsadkové služby,
padáky s kruhovým vrchlíkem pro mechanizované jednotky, speciální padáky
pro průzkumníky, sportovní padáky typu křídlo, nákladní padáky a také
záchranné padáky pro piloty letounů. Z vrtulníku Mi-171Š tak lze provádět
vzdušné výsadky všech zavedených typů padáku v Armádě České
republiky," řekl major Roman Kopřiva z Velitelství společných sil Armády.
2.4.2007 odlétli ze základny vrtulníkového letectva v Přerově do Kosova
příslušníci 1. vrtulníkové jednotky AČR v silách KFOR. „Poprvé v historii
budeme létat přímo pro velitele mnohonárodních mírových sil KFOR. Čekají
nás proto nejen standardní úkoly při letecké přepravě osob a materiálu,
ale také letecká přeprava velitele a dalších důležitých osob na území
Kosova i mimo něj v rámci operačního prostoru NATO na západním Balkáně.
V případě potřeby jsme připraveni i k letecké přepravě raněných
a nemocných. Jeden náš vrtulník může v této úpravě nést až 12
nosítek s ležícími pacienty,“ uvádí velitel 1. vrtulníkové
jednotky AČR pro mírové síly KFOR major Milan Koutný. Vrtulníková
jednotka v počtu 29 osob se dvěma víceúčelovými transportními vrtulníky
Mi-17 v úpravě pro síly rychlé reakce s prodlouženým doletem, přídavným
pancéřováním a dalšími úpravami, bude na území Kosova operačně působit
ze základny českého kontingentu v Šajkovaci. V jednotce je
devět příslušníků létajícího personálu, včetně jediné pilotky
vojenských vrtulníků nadporučice Jitky Sehnoutkové, 19 specialistů pozemního
technického zabezpečení a také instruktor záchranné a výsadkové služby.
Všichni jsou příslušníky základny vrtulníkového letectva v Přerově
a většina z nich jsou i příslušníky jednotky, vyčleněné pro potřeby
brigádního úkolového uskupení na bázi 4. brigády rychlého nasazení. Podrobnosti.
Dva vrtulníky Mi-17 ("0825" a "0835") KFOR operují ze základny českého kontingentu Šajkovac. Snímky jsou z 22.-24. dubna 2007.
4.5.2007 skončilo společné cvičení vyčleněných útvarů Společných sil České armády a Ozbrojených sil Velké Británie pod názvem Flying Rhino 2007. Cvičení probíhalo od 23.4. v prostorech Olomouckého, Pardubického, Jihomoravského a Jihočeského kraje a kraje Vysočina. Cílem cvičení bylo procvičit postupy vyžadování a provádění blízké letecké podpory, udržet a zvýšit bojovou kvalifikaci českých předsunutých leteckých návodčích a procvičit letové postupy pilotů. Do společného cvičení se letos zapojilo téměř osm stovek vojáků, tři desítky vrtulníků i proudových letadel. Z letecké techniky se zúčastnily za britskou stranu letouny Tornádo GR4 a Hawk a vrtulníky Lynx, za českou stranu letouny L-159 a L-39 a vrtulníky Mi-24 a Mi-171Š a slovenské L-39. Foto.
26.5.2007 se na 21. zTL v Čáslavi uskutečnil Den otevřených dveří podle Zdeňka Vrby. DoD podle Coyotaka.
Pro zachování vrtulníkové základny v Přerově z bezpečnostních, strategických i dalších důvodů se vyslovil premiér Mirek Topolánek. „My pokládáme zrušení této letky za velkou chybu,“ prohlásil 4.6.2007.
V sobotu 23.6. proběhl 18. ročník Dne pozemního vojska BAHNA 2007. Účast Mi-24V a Mi-171Š.
2. vrtulníková jednotka odlétla ve čtvrtek 28.6. do mise KFOR v Srbsku, provincie Kosovo a od července plnila úkoly po přímým velením velitele KFOR. V jednotce je 27 vojáků a 2 vojákyně a všichni budou plnit úkoly v zahraniční misi po dobu třech měsíců.
V červenci účast vrtulníků Mi-24V a Mi-171Š na RIAT 2007.
Ve dnech 29.7.-21.8. a 29.8.-21.9.2007 byly na dvě základny ve Spojeném království vysláni piloti Koutný a Juračka, aby se seznámili v QTHI s taktikou používanou britskými piloty v Afghánistánu. Poté zpracovali manuál týkající se taktiky vrtulníkového letectva. L+K 7/2013
Den NATO 2007 na letišti Mošnov 15. a 6.9.
Ve dnech 17.-28.9. se zúčastnili příslušníci základny vrtulníkového letectva cvičení ve Spolkové republice Německo. Cílem cvičení bylo procvičit osádky vrtulníků v létání a přistání ve vysokohorském prostředí. V bavorských Alpách osádky vrtulníků létaly ve dne i v noci (za použití brýlí pro noční vidění - NVG). "Domovem" pro dva víceúčelové vrtulníky dva Mi-171Š a dva bitevní vrtulníky Mi-35 se na přechodnou dobu stala vojenská základna v Lechveldu. Odtud startovaly vrtulníky k plnění plánovaných úkolů. Celkem 63 příslušníků základny tak prošlo náročným výcvikem nejen v létání, ale také v přípravě vrtulníků na létání v jiných podmínkách, než jsou u nás. Vždyť jestliže u nás létáme nad horami ve výšce okolo 1300 m, tak v Německu vrtulníky létaly ve výšce 1800-2300 m. Pro vrtulníky Mi-35 to znamenalo hranici statického dostupu. Navíc vyšlo i počasí a mohly být uskutečněny téměř všechny plánované úkoly. Cvičení rozhodně splnilo svůj cíl a přispělo k získání a prohloubení návyků při létání ve vysokohorském prostředí.
Dvojice bitevních strojů Mi-24V z 231. letky bitevních vrtulníků z Přerova 19.9.2007 v podvečer přistála na norské letecké základně Orland. Osm pilotů a devět příslušníků pozemního personálu se zde zúčastní mezinárodního leteckého cvičení Arctic Tiger 2007. Jde o tradiční cvičení takzvaných tygřích letek známé také jako NATO Tiger Meet. Přerovští letci využili nabídky norského královského letectva na využití zdejšího terénu k dalšímu výcviku, a proto přilétli o několik dní dříve. 2.10. se na leteckou základnu v Přerově vrátila z Norska dvojice vrtulníků Mi-24V. České vrtulníky létaly v Norsku velmi intenzivně, každý den strávily ve vzduchu minimálně pět hodin. Při nich se zapojovaly zejména do záchranných operací Combat SAR a MEDEVAC. Poskytovaly při nich ochranu norským vrtulníkům Bell 412 a britským Super Puma a Merlin. Řadu letů pak provedly naše osádky také ve prospěch norských speciálních jednotek, jež vysazovaly v náročném horském terénu. Výcvik se tak velmi přiblížil podmínkám při případném nasazení českých bitevních vrtulníků v zahraniční misi. Cvičení Arctic Tiger však nebylo zaměřeno jen na létání, ale také na upevňování vztahů mezi jednotkami sdruženými v takzvané Asociaci tygřích letek NATO (NTA). Celé cvičení tak mělo zároveň formu soutěže, při níž se neustále posuzovaly výkony a chování v několika oblastech. Nechyběly ani takzvané tygří hry, tedy utkání v netradičních, avšak náročných sportovních disciplínách. Čeští letci se zde ukázali jako výborní sportovci a obsadili hodnotné třetí místo. Na třetím místě pak skončili také v kategorii nejhezčí letadlo. Černomodře zbarvený vrtulník Mi-24V se stále líbí. Nejcennější trofejí je však druhé místo v kategorii nejlepší létání. Příslušníci přerovské základny jej získali i přesto, že naprostou většinu ostatních účastníků představovaly stíhací jednotky. Ty však dokázaly náležitě ocenit profesionální přístup a výkony českých vrtulníkářů. www.army.cz Podrobnosti. (L+K 12/07)
Ve středu 3.10.2007 během slavnostního nástupu na základně Šajkovac převzali příslušníci vrtulníkové jednotky medaile NATO Non Article 5. Medaili, kterou uděluje vojákům za službu pod velením Severoatlantické aliance v souvislosti s balkánskou operací generální tajemník NATO Jaap de Hoop Scheffer, předal devětadvaceti příslušníkům 2. vrtulníkové jednotky velitel 11. kontingentu AČR podplukovník Milan Schulc. „Příslušníkům mechanizovaných vojsk se nestává příliš často, aby se setkávali s vrtulníkáři. Jsem poctěn tím, že jsem měl možnost s vámi zde v Kosovu spolupracovat. A jsem velmi rád, že jste to byli právě vy, kteří tady stojíte přede mnou. Vážím si vaší práce, upřímně oceňuji především zodpovědnost a profesionalitu, se kterou jste ke svěřeným úkolům přistupovali,“ poděkoval podplukovník Schulc. Jednotku pod velení majora Roberta Papše tvoří devětadvacet vojáků, mezi nimiž je devět příslušníků létajícího personálu (tři posádky), jeden instruktor záchranné a výsadkové služby a devatenáct příslušníků pozemního personálu. K plnění úkolů v přímé operační podřízenosti velitele mnohonárodnostních sil KFOR využívají dva transportní vrtulníky Mi-17 a Mi-171Š. Mezi hlavní deklarované úkoly této jednotky patří především vzdušná přeprava osob a materiálu. První vrtulníkáři byli do sestavy mírových sil působících na území srbské provincie Kosovo, a to přímo pod velitele KFOR, zařazeni již 2.4.2007. Od nich operační úkol v operaci Joint Enterprise převzala 2.7. letošního roku 2. vrtulníková jednotka z 23. základny vrtulníkového letectva Dr. Edvarda Beneše v Přerově, jejíž příslušníci opustí Kosovo po téměř čtyřměsíčním působení 15.10.2007. www.army.cz
Na slavnostním nástupu 23. základny vrtulníkového letectva se její příslušníci v pátek 5.10.2007 rozloučili s vojáky, kteří tvoří 3. vrtulníkovou jednotku KFOR a v pondělí 8.10. odlétají do mise KFOR v Kosovu. Na základně u obce Šajkovac najde svůj dočasný domov 29 vojáků, kteří budou plnit úkoly pod přímým velením velitele KFOR a nahradí zde příslušníky 2. vrtulníkové jednotky AČR pro misi KFOR. Na území Kosova budou především zajišťovat přepravu osob a materiálu, průzkumné a humanitární lety. Omezeně mohou osádky vrtulníků se svým stroji zajišťovat pátrací a záchrannou službu i přepravu VIP osob po celém Balkáně. Mezi hosty, kteří se přišli s vojáky rozloučit byli i předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Miloslav Vlček, velitel Vzdušných sil generálmajor Ladislav Minařík, ředitel Inspekce ministryně obrany brigádní generál Čestmír Tesařík, náměstci hejtmanů Olomouckého a Zlínského kraje, starostové okolních obcí a další hosté. Vrátit by se měli před vánocemi. www.army.cz
Koaliční ministři se 22.10.2007 na jednání vlády shodli na statutu vrtulníkové základny české armády v Přerově. Bude fungovat ve smíšeném provozu. Přistávat na ní budou moci jak vojenské, tak i civilní stroje. Vojenské letiště, které například NATO označilo jako nepotřebné, je nutné rozsáhle modernizovat, aby ho v budoucnu kromě armádních vrtulníků mohla využívat i civilní letadla. Smíšený provoz si letiště zachová i přesto, že armáda už několik let uvažovala o tom, že základnu u Přerova uzavře a letectvo bude využívat pouze základny v Čáslavi, Náměšti nad Oslavou a v Praze-Kbelích. Zachování základny si v příštích letech vyžádá investic v hodnotě několika miliard korun. Odborníci odhadují, že modernizace bude stát dvě až tři miliardy. Ta by se týkala téměř celého areálu: hangárů, železniční vlečky, palivových nádrží i rozvodů vody a elektřiny. A také kanalizace. Na pokrytí nákladů by se měly podílet kraje. Armáda zvažuje rovněž zapojení privátního sektoru či evropských fondů. O tom, jak to bude s financováním rozsáhlé modernizace přerovské základny i s následným provozem, zatím není podle armádního mluvčího Andreje Čírtka rozhodnuto. Na základně vládního rozhodnutí se teď vypracuje plán investic. Olomoucký a Zlínský kraj slíbily, že spolu s Přerovem dají dohromady desítky milionů korun. Zároveň chtějí získat další peníze z evropských fondů. Regionální politici tvrdí, že se to vyplatí. Plánují, že v Přerově vznikne regionální letiště, které bude moci odbavovat i mezinárodní lety. Část vojáků nicméně přerovskou základnu opustí. V Přerově zůstane mimo jiné letka dopravních vrtulníků s vrtulníky Mi-171Š a Mi-17, celkem to bude 24 strojů a zhruba 950 osob. Zachována zůstane i letecká záchranná a pátrací služba. "Tygří letka bude působit z letiště v Náměšti nad Oslavou. Využije letiště, které bylo připraveno v rámci páteřních letišť NATO. V Náměšti nad Oslavou bude 24 vrtulníků Mi-35 a Mi-24 plus deset letadel L 39 ZA, přibližně tam bude kolem 1050 osob," uvedl první zástupce náčelníka generálního štábu Armády ČR Jaroslav Kolkus.
1.11.2007 | Mi-24V "0790" | ? | Letiště Přerov | Nebezpečné sblížení s letounem Z-43 OK-KOS. Závěrečná zpráva. |
Armáda chce reorganizovat leteckou záchrannou službu
LZS. Vzhledem k tomu, že v současné době probíhají ve
struktuře Armády ČR změny a na základě schváleného II. kroku reformy
ozbrojených sil České republiky, budou příslušníci letky v Plzni
začleněni do struktury letecké základny v Praze Kbelích, namísto přerovské
základny vrtulníkového letectva, kam v současnosti spadají. Změna je
připravována k 1.10.2008. Vrtulník W-3A Sokol, který byl doposud pro
LZS vyčleněn, bude v Plzni i nadále zajišťovat činnost v celém
rozsahu jako doposud. Důvodem změn ve struktuře AČR je snížení rozpočtu
a nutnost snížení počtu dislokačních míst. Materiál II. kroku
reformy ozbrojených sil ČR byl zpracován podle těchto potřeb, ale závazek
Armády ČR pro Ministerstvo zdravotnictví pokračovat v zajišťování
LZS těmito opatřeními nebude nijak ohrožen. Činnost LZS je každoročně upravována Dodatkem Dohody mezi
ministerstvem obrany a ministerstvem zdravotnictví, který podepisují ministři
obou resortů. LZS provozovaná Armádou ČR má ve svých
povinnostech zajišťování LZS dvacet čtyři hodin denně. V nočních
hodinách pokrývá potřebu nejen ve svém regionu, ale může na vyžádání
působit i po celém území ČR. Vrtulník W-3A Sokol, vyčleněný v Plzni
pro LZS, je včetně zdravotnické posádky připraven k okamžitému
zásahu, a to do tří minut od nahlášení požadavku. Vrtulník W-3A Sokol, vyčleněný
pro SAR v Plzni nadále bude sloužit. Vrtulník W-3A Sokol, vyčleněný pro
SAR v Přerově má být vyměněn za vrtulník Mi-171Š. Vrtulníky
W-3A Sokol mají být soustředěny v Praze-Kbelích.
Kritika záměny Mi-171Š za Sokola v Přerově.
Česká armáda 21.11.2007 předala představitelům Afghánistánu první tři kusy vrtulníku Mi-17. Všech 12 darovaných vrtulníků v účetní hodnotě asi 612 milionů korun prochází generálními opravami, které hradí severoatlantická aliance v ceně přibližně 650 milionů korun. Poslední stroje by měly být do Afghánistánu dodány do poloviny roku 2009. Náčelník generálního štábu Vlastimil Picek doplnil, že Česko připravuje vyslání vojenského výcvikového týmu, který by pomohl afghánským pilotům i pomocnému personálu opravené stroje využívat. Skupina čítající asi 12 až 15 osob by v zemi měla působit zhruba od března příštího roku. Zatím je však podle něj předčasné hovořit o tom, že by Afghánci cvičili také v Česku. V prosinci 2007 vrtulníky byly z Pardubic převezeny do Afghánistánu.
Ve dnech 6. až 11.12.2007 příslušníci Velitelství
Společných sil a 23. základny vrtulníkového letectva z Přerova uskutečnili
rekognoskaci prostoru budoucího působení týmu Aviation Operational Mentoring
Liasion Team (OMLT) na letišti v Kábulu (KAIA). Tento poradní tým by měl být
nasazen od 1.4.2008 a jeho hlavním úkolem bude nastolit systém ošetřování
vrtulníkové letecké techniky Afghánské národní armády v souvislosti
s dodáním vrtulníků AČR do užívání Afghan National Army (ANA). Dalším
úkolem bude verifikovat systém přípravy leteckého personálu k létání
a doporučit nutné změny v přípravě a vyhodnocování letů s cílem
zamezit nežádoucím jevům ohrožujícím bezpečnost létání. Tým OMLT
bude působit pod odborným vedením Combined Security Transition Command –
Afghanistan (CSTC-A), který výcvik Afghan Army Air Corps (AAAC) ANA zastřešuje.
Cílem rekognoskace bylo seznámení se současným stavem technické údržby
vrtulníků Mi-17 a Mi-24 ANA, jejich dokumentací a úrovní vycvičennosti
leteckého a technického personálu. Na základě výsledků budou zpracovány
osnovy výcviku leteckého i technického personálu Afghánské národní armády.
Během rekognoskace byla provedena řada jednání se zástupci CSTC-A. Dále se
tým představil velitelům všech stupňů velení a proběhly také neformální
diskuse s piloty a technickým personálem ANA. Český tým přednesl
prezentace týkající se systému ošetřování letecké techniky v prostředí
AČR a operačního použití vrtulníku Mi-24V. Zájem o naše zkušenosti a
postupy byl jednoznačný, zároveň dotazy příslušníků afghánského létajícího
i technického personálu naznačily nemalé množství problematických oblastí,
kterými se budou naši experti v rámci mise OMLT zabývat. www.army.cz
Na domovskou základnu v Přerově se 16.12.2007 z Kosova vrátili piloti a personál dvou českých vojenských vrtulníků Mi-17. Po devíti měsících tak jejich mise v mezinárodních jednotkách KFOR končí. V Kosovu čeští piloti vrtulníků působili od letošního března. Po třech měsících v misi se piloti i personál vždy vyměnili. Se dvěma vrtulníky Mi-17 a Mi-171Š ve speciální úpravě Sil okamžité reakce čeští letci v jihosrbské provincii zajišťovali hlavně osob a materiálu. Mezi úkoly ale patřily i průzkumné a humanitární lety nebo evakuace v případě potřeby. Omezeně mohly být vrtulníky nasazeny do záchranných operací, pro přepravu VIP osob po celém Balkáně nebo odsun raněných.
V týdnu od 18.2.2008 provedla základna vrtulníkového letectva Přerov noční
střelby z bitevních vrtulníků Mi-24/35 na střelnici ve vojenském výcvikovém
prostoru Libavá. Zvláštností střelby v noci je zejména složitější
orientace v terénu a nalezení a identifikace cílů v prostoru střelnice. Výhodou
je potom stabilnější počasí a také výška, ze které se střílí (zhruba
150 metrů). Proto jsou střelby v noci většinou přesnější, než ve dne.
Střílelo se z kulometu 12,7 mm a také neřízenými raketami. Střeleb se zúčastnili
všichni piloti a palubní technici z letky a výsledky podplukovník Pospíchal
hodnotil velmi dobře. "Je potřeba vidět skutečnost, že pro 80 % létajících
se jednalo o premiéru v nočních střelbách. Střelby z kulometu dopadly výtečně
a u neřízených raket bylo dosaženo velmi dobrého hodnocení. Jsem spokojen
s výsledky i s prací celé letky." Jen pro představu, velitel letky,
který je nezkušenějším pilotem bitevních vrtulníků v armádě, střílel
v noci naposledy v roce 1991. Noční střelby se nemohly od té doby provádět,
protože nebyla dobudována střelnice. Další noční střelby jsou naplánovány
na březen a červen. Zda se uskuteční, závisí ve velké míře na počasí.
V Náměšti nad Oslavou 14.4. začalo vojenské cvičení Flying Rhino 2008. Hlavním úkolem cvičení je trénování leteckých návodčích a procvičení spolupráce pozemních vojsk a letectva. Poprvé v sedmileté tradici tohoto leteckého cvičení jsou jeho součástí také české pozemní síly. Ve vzduchu jsou kromě britských bojových letadel Tornado a Hawk také letouny L-39, Jas-39 Gripen a L-159 a vrtulníky Mi-24 a Mi-17. Foto. Podrobnosti.
21.4.2008 zahájil na kábulském mezinárodním letišti
KAIA v Afghánistánu svou činnost český výcvikový a styčný tým
OMLT (Operational Mentor and Liaison Team), který je od 16.4. součástí 4.
kontingentu polní nemocnice a chemické jednotky AČR v Afghánistánu. Před
osmi příslušníky Vzdušných sil AČR pod vedením podplukovníka Ivana Pospíchala
leží velmi náročný úkol – zabezpečit výcvik obsluh a techniků pro
vrtulníky afghánských vzdušných sil, mimo jiné i pro vrtulníky, které Česká
republika darovala Afghánské národní armádě (ANA) v loňském roce. Příslušníci
týmu zodpovídají za vytvoření efektivního systému výcviku osádek a
techniků ANA. Rovněž mají za úkol seznámit afghánský letecký a zabezpečovací
personál se systémem ošetřování techniky, se způsobem a postupy provádění
pravidelné údržby a kontroly vrtulníků tak, aby byl zabezpečen jejich
bezproblémový provoz. Tým českých vrtulníkářů tvoří dva
piloti-instruktoři, palubní technik, dva specialisté na údržbu motoru a
draků vrtulníků, dva specialisté na elektroniku strojů a radista. „Místní
piloti jsou velmi zkušení. Někteří mají nalétáno i tisíce hodin,“ uvádí
praporčík Ivan Skácel a jeho kolega praporčík Pavel Solař dodává: „Někteří
již v osmdesátých letech bojovali po boku Rusů proti povstalcům a jiní
poté i proti Talibanu“. Společně zmiňují, že slabinou je zejména údržba
strojů a nedostatek potřebného nářadí pro techniky. „Staří a zkušení
technici nechtějí ze strachu o ztrátu zaměstnání zaučit mladší kolegy,
takže ti jenom umývají draky helikoptér,“ podotkl praporčík Skácel. Pro
všechny příslušníky týmu bylo velmi překvapivé zjištění, že v této
muslimské zemi objevili mezi vojenskými piloty i ženu.
www.army.cz
Hasiči zasahovali 15.5. kolem poledne u požáru vodojemu v opavské části Vlaštovičky. Nahoře zůstali tři řemeslníci. Hasiči se nahoru vnitřkem vodojemu nemohli dostat. Na místo byl přivolán vojenský vrtulník, kterým se hasičům trojici uvězněných mužů podařilo dostat bezpečně na zem. Nikdo nebyl zraněn. Novinky.cz Posádka: kapitán vrtulníku kpt. Vladimír Adamov, druhý pilot npor. Michal Kocourek, palubní technik Josef Pospíchal a dva záchranáři, prap. David Marák a prap. Marek Kretek. V Ostravě se k osádce vrtulníku připojili 3 hasiči - specialisté (záchranáři z Integrovaného záchranného systému Ostrava).
Cvičení záchranářů na lyžařském areálu Rališka na Horní Bečvě v květnu
2008.
23.5.2008 bylo ukončeno dvoutýdenní cvičení DESERT STAR 2008, jehož se účastnila 23. základna vrtulníkového letectva v Přerově a 102. průzkumný prapor v Prostějově. Hlavní náplní cvičení byla příprava vrtulníkové jednotky pro případné nasazení v zahraniční misi. Osádky přerovské základny plnily zejména úkoly vzdušné přepravy, průzkumu, vysazování či podporu pozemních jednotek. Piloti trénovali také létání s přístroji nočního vidění (NVG). V závěru každého týdne pak byla provedena záchrana osádek izolovaných na území protivníka. Vzhledem k tomu, že cvičení mělo také ověřit organizační strukturu a soběstačnost jednotky připravované do zahraničních misí, vyrostl přímo na prostějovském letišti malý stanový tábor, v němž vojáci po celou dobu pobývali a kde prováděli veškerou činnost, včetně plánování jednotlivých letů či údržbu a opravy letecké techniky. Dvojice transportních vrtulníků Mi-171Š vykonala v průběhu dvou týdnů celkem 270 letů v délce zhruba 60 letových hodin. Přepraveno bylo 750 osob a 5 tun nákladu. Podrobnosti.
V roce 2008 se začalo modernizovat prvních 5 kusů Mi-171Š pro použití v Afghánistánu. Zavádí se nová funkce - palubní střelec.
Tři vrtulníky mají od července 2009 létat ze základny Bagram. Příprava do Afgoše na ČT podle bývalého pilota vrtulníků Tomáše Vlacha.
Situace u vrtulníkářů na ČT podle bývalého pilota vrtulníků Tomáše Vlacha. Komentář k situaci podle ČT.
Ve znamení "osmičkového roku" se v sobotu
14.6. nesly historické bojové ukázky na 19. ročníku Dne pozemního vojska -
Bahna 2008. Do vojenského prostoru Brdy, v místě Bahna u Strašic na
Rokycansku, se na největší vojenskou akci pro veřejnost přišlo podívat
50.000 lidí, stejně jako vloni.
Podrobnosti.
Fotky.
V pondělí 16.6.2008 měli jedno ze svých každoročních cvičení letečtí záchranáři HZS MSK, a to na svém oblíbeném místě - na Hlučínské štěrkovně. Trénovali záchranu osob z vodní hladiny. Asistovala jim jednotka z vojenské základny v Bochoři u Přerova s vrtulníkem Sokol.
Na základě potřeb Vzdušných sil AČR pro nasazení vrtulníků v zahraničních misích byla nově vytvořena specializace "palubní střelci“. K uskutečnění jejich teoretické přípravy byla oslovena Fakulta vojenských technologií Univerzity obrany. Ve spolupráci kateder letectva, letecké a raketové techniky, leteckých elektrotechnických systémů, zbraní a munice, vojenské geografie a meteorologie a Ústavu leteckého zdravotnictví Praha připravila kurz teoretické přípravy palubních střelců. Koordinátorem čtyřtýdenního kurzu, jenž začal 2. června a skončil 26. června, byla pověřena Katedra letectva. Po jeho ukončení obdrželo dvanáct příslušníků 23. vrtulníkové základny z Přerova osvědčení o absolvování Kurzu teoretických znalostí pro přiznání kvalifikace palubní střelec.
Darovací smlouvu na poskytnutí 7 milionů korun v průběhu dvou let na rekonstrukci a přípravu podmínek pro smíšený provoz na vojenském letišti v Přerově podepsal 1.7. za přítomnosti ministryně obrany Vlasty Parkanové zlínský hejtman Libor Lukáš. Účastníky smlouvy s ministerstvem obrany jsou také Olomoucký kraj a město Přerov. Ministryně zároveň na jednání potvrdila, že v Přerově zůstanou lehké vrtulníky typu Sokol, které jsou velmi důležitou součástí Integrovaného záchranného systému Zlínského kraje.Se dvěma bronzovými medailemi se z Francie 1.7. vrátila přerovská 231. vrtulníková letka z prestižního cvičení takzvaných tygřích letek NATO. Ty platí v zemích Aliance za elitu vojenského letectva. "Letos naši nezískali žádné trofeje. Obsadili ale dvě třetí ve čtyřech soutěžních kategoriích - za nejlepší létání a ve sportovních disciplínách," uvedl mluvčí přerovské základny Milan Kouřil. Každoroční cvičení tygřích letek, letos pojmenované jako Ocean Tiger, se konalo na základně francouzského námořního letectva v Landivisiau, nedaleko Brestu. Během manévrů čeští armádní letci se čtyřmi bitevními vrtulníky Mi-24 soupeřili s další dvacítkou elitních letek ze 12 zemí. "V cvičných misích nalétali takřka 60 hodin. Šlo hlavně o podporu pozemních jednotek v ohrožení nebo přímou leteckou podporu a záchranu důležitých osob z nepřátelského území," konstatoval Kouřil. Stříbrnou sošku tygra, tedy absolutní vítězství mezi tygřími letkami, získala švýcarská letka Staffel 11 na letounech F-18. Během samotného cvičení, které se každoročně účastní až šest desítek letounů, elitní letky absolvují několik realistických misí. Piloti plní různé náročné letové manévry, jako je například doprovod vrtulníků s výsadkáři nad nepřátelským územím. Ve cvičných operacích spolupracují stíhači, piloti vrtulníků i speciálních průzkumných letounů včasné výstrahy AWACS a taktického letectva. Fotky.
7.8.2008 9.20 |
Mi-35 |
? | Pavlovice | Přeseknutí zemnícího lana nadzemního vedení. |
Od srpna 2008 2. rotace OMLT. Velitel major Vladimír Vladík. Úkolem druhého osmičlenného týmu, který do Afghánistánu z Přerova odcestoval, bude pokračování výcviku místních letců tak, aby během několika měsíců mohli podstoupit ostré bojové střelby s vrtulníky Mi-24. 1. skupina OMLT se 7.8.2008 vrátila z Afghánistánu. "K celé naší misi jsme proto přistoupili spíše jako k vzájemné výměně zkušeností, kdy my jsme získali nové poznatky z bojového létání a naopak jsme předávali novinky z oblasti technického vybavení případně organizace letového provozu," říká podplukovník Pospíchal. Pro naše letce bylo velice přínosné také samotné létání v místním horském prostředí ve výškách kolem 3500 metrů a při teplotách vysoce přesahujících 30 stupňů Celsia. Veškeré výcvikové lety prováděli v severní části Afghánistánu, která není tak nebezpečná, jako jiné oblasti. Afghánská armáda vysoce ocenila úroveň našich vojáků a prý bude požadovat jejich pomoc i na další 3-4 roky. Zatím je dohodnuta česká účast v OMLT na dobu jednoho roku. www.army.cz
Od 19.8. pokračuje přelet bojových vrtulníků z Přerova do Náměště nad Oslavou. „Nyní se každý den přemístí čtyři vrtulníky, v pátek pak tři,“ informovala mluvčí náměšťské letecké základny Ludmila Formánková. Spolu s vrtulníky, které přiletěly do Náměště nad Oslavou už minulý měsíc, by měl počet bojových vrtulníků dosáhnout celkem jednadvacet strojů. Během dvou týdnů proběhnou nezbytné technické prohlídky a během září začnou piloti vrtulníků s výcvikem.
Do francouzských Pyrenejí zamířili 1.9. na výcvik přerovští piloti, které čeká příští rok zahraniční mise v Afghánistánu. Do konce roku je zřejmě ještě čeká pobyt v poušti. Informoval o tom velitel přerovské 23. základny vrtulníkového letectva Jaroslav Braun. Cvičení s názvem Mountain Flyght se od 1. do 12.9. zúčastní celkem 72 lidí. Mezi nimi je i celkem osm posádek připravovaných pro první a druhou rotaci vrtulníkové mise v Afghánistánu a bitevní vrtulníky Mi-24. "V pondělí odlétává šest vrtulníků, čtyři vrtulníky Mi-171Š a dva bitevní vrtulníky Mi-35, do Francie. Létání v Pyrenejích. Army.cz, iDnes, ČT 24, Nova, Fotky.
CIAF 2008 ve dnech 6.-7.9. v Brně-Tuřanech.
Den NATO 2008 na letišti Mošnov 19.9.
Symbolickým přeletem vojenských vrtulníků a slavnostním nástupem celé základny 25.9. skončilo stěhování části přerovské vrtulníkové základny. Letku s bitevními stroji přesunula armáda do Náměště nad Oslavou. "Tímto nástupem skončila reorganizace základny," konstatoval velitel přerovské základny Jaroslav Braun. Z dosavadních 1 350 zaměstnanců základny jich v Přerově zůstane 890. "Nepodařilo se najít práci pro 74 občanských zaměstnanců a 34 vojáků," uvedl Braun. Celkem 24 bitevních strojů Mi-24/35 vojáci přesunuli na novou domovskou základnu do konce prázdnin. V Přerově zůstává jen 24 transportních strojů Mi-17 a Mi-171Š a vrtulník W-3A Sokol SAR.
K 1.10.2008 došlo k již déle avizované změně struktury 23. základny vrtulníkového letectva v Přerově.