Historie LZS Kryštof 07 firmy Aerocentrum v Plzni
01.12.2016
V Plzni výběrové řízení na provozování střediska LZS po armádě vyhrála 24.3.1997 firma AEROCENTRUM, s. r. o. K 1.4. si sice nestihla opatřit vrtulník, čímž porušila konkurz, ale ministr zdravotnictví ( pro výrazně nižší cenu za provoz než konkurence) souhlasil se 14 denním odkladem. Nakonec provoz byl zahájen k 17.4. s pronajatým německým vrtulníkem Bell 222. (L+K 12/97). Konkurence se odvolala. Začala mediální kampaň. Dokazovalo se propojení politiků ODS s firmou Agroplast a zmanipulovanost výběrového řízení. Odcházející vojáci tvrdili, že jsou lepší tým. Za 185 milionů Kč ročně to museli být supermani, ale nový provozovatel se nabídl za 11 milionů. (L+K 22/97) Později bylo rozhodnuto uspořádat nové výběrové řízení.
1.4.1997 na letišti Letkov stály vrtulníky Kania a Mi-2 firmy HELICOPTER, s. r. o. aby demonstrovaly připravenost zahájit činnost.
10.4.1997 přistál v Mladé Boleslavi vrtulník Bell 222UT D-HTEN německé firmy Rhein Ruhr Helicopter s pilotem Rainerem Zemke.
12.4. přistál na heliportu u Fakultní nemocnice v Plzni.
Přelet na letiště Dobřany se neuskutečnil pro chybějící povolení k provozování
vrtulníku na vojenském letišti v Dobřanech. Proto přeletěl na letiště
Letkov.
Od 17.4.1997 už firma Aerocentrum provozuje stanici LZS v Plzni. Druhý den z letiště Dobřany odletěl záložní vrtulník Mi-8 OK-XYB do Mladé Boleslavi.
O 100 m dále zabydleným sousedům (vojenský SAR) se to pramálo líbilo.
Obcházeli kolem jako mlsní kocouři přemýšlejíc jak nás odtud vyštípat.
Moc nelétali a tak měli čas obvolávat své lidi v médiích (speciálně
Plzeňská pravda) a lobovat, dezinformovat a škodit.
V Plzni létali němečtí piloti - Wilfried Bolter, Gerhartz Fritz, Heiner Götzenich, Hans Heckmann, Bernd Kirstein, Christoph Maier (šéfpilot), Olaf Quindel. Technici - Werner Otte a Dietmar Schmidt. Foto, foto. Jako druzí piloti létali - Bořivoj Čech, Jan Černý, Libor Hataš, Miroslav Kusý, Otto Zemek.
Doktoři - Zdeněk Čech, Bronislav Dvořák, Ludvík Hejkal, Petr Hnátík, Petr Hruška, Roman Sviták. Zdravotníci - Jan Holý, Alena Maříková, Kateřina Procházková, Jana Průchová, Jana Sobíšková, Lenka Věková.
A jak se létalo? Podivně. Firmě se platil měsíční paušál, takže bylo jasné, že čím víc se
bude létat, tak to bude sponzorovat firma. Letělo se například i do Řeže
za Prahu jako primární zásah! Kolikrát se letělo někam, kde již čekala
pozemní sanita s hasiči a vrtulník tam neměl možnost evidentně přistát.
Mockrát se letělo k vesnici, kde na nás nikdo nečekal, takže doktor,
zdravotnice a druhý pilot pročesávali vesnici a vyptávali se kohokoliv na
to, kde je ten pacient. Udivená dívenka nás poté informovala, že ona volala
doktora, jestli by nemohl přijet a dát jí ty léky co dostala minule! Sekundární
lety se létali až do Ústí nad Labem a leckdy tyto lety připomínaly čištění
nemocnic od problematických pacientů. Dobrá práce dispečerek pana Kouteckého.
8.5. přiletěl vrtulník Bell 222UT D-HCAN, který vystřídal D-HTEN.
Foto Vítězslav Sladký ÚSZS Plzeň.
Jednou jedinkrát
(27.5.) měl vrtulník závadu, na kterou se přišlo dopoledne. Překroucený náhon
dmychadla chlazení oleje motoru. Sejmuté kryty přilákaly pozornost personálu vojenského SARu, kteří okamžitě
žhavili dráty. Hledal se pacient a ne a ne ho najít. Až holčička, která
spadla do septiku ve Starém Plzenci (pár kilometrů od nemocnice na Borech) se
stala vymodleným pacientem, který "nutně" potřeboval vrtulník.
Redaktoři si poté na stanici podávali dveře.
Později byl německý vrtulník vystřídán Mi-2 OK-MIP. Piloti - Otto Zemek, Miroslav Rogl, Milan Adamík, Bronislav Milián, Jiří Šašek, Petr Kontura, Pavel Špilka, Jiří Jogl. Technici - Martin Adamec, Jan Chlebec, Vladimír Kretík, Zdeněk Lapák, Miroslav Španiel.
20.7. přeletěl vrtulník Mi-8 OK-XYB do Dobřan, jako náhrada Mi-2
OK-MIP. S ním létali Jan Černý, Roman Slezák. ,
Později přišel vrtulník Mi-2 OK-OIT.
Stanice
se na podzim přemístila z letiště Dobřany do Plzně-Koterova. Mi-2 OK-MIP se vrátila
do služby.
Od 20.12.1997 středisko LZS Plzeň provozovala LS Policie ČR.