Historie LZS Kryštof 07 firmy Aerocentrum v Plzni

01.12.2016

V Plzni výběrové řízení na provozování střediska LZS po armádě vyhrála 24.3.1997 firma AEROCENTRUM, s. r. o. K 1.4. si sice nestihla opatřit vrtulník, čímž porušila konkurz, ale ministr zdravotnictví ( pro výrazně nižší cenu za provoz než konkurence) souhlasil se 14 denním odkladem. Nakonec provoz byl zahájen k 17.4. s pronajatým německým vrtulníkem Bell 222. (L+K 12/97). Konkurence se odvolala. Začala mediální kampaň. Dokazovalo se propojení politiků ODS s firmou Agroplast a zmanipulovanost výběrového řízení. Odcházející vojáci tvrdili, že jsou lepší tým. Za 185 milionů Kč ročně to museli být supermani, ale nový provozovatel se nabídl za 11 milionů. (L+K 22/97) Později bylo rozhodnuto uspořádat nové výběrové řízení.

1.4.1997 na letišti Letkov stály vrtulníky Kania a Mi-2 firmy HELICOPTER, s. r. o. aby demonstrovaly připravenost zahájit činnost.

10.4.1997 přistál v Mladé Boleslavi vrtulník Bell 222UT D-HTEN německé firmy Rhein Ruhr Helicopter s pilotem Rainerem Zemke.

helo129.JPG (57190 bytes)helo450.JPG (39175 bytes)12.4. přistál na heliportu u Fakultní nemocnice v Plzni. Přelet na letiště Dobřany se neuskutečnil pro chybějící povolení k provozování vrtulníku na vojenském letišti v Dobřanech. Proto přeletěl na letiště Letkov.

Od 17.4.1997 už firma Aerocentrum provozuje stanici LZS v Plzni. Druhý den z letiště Dobřany odletěl záložní vrtulník Mi-8 OK-XYB do Mladé Boleslavi.

helo423.jpg (115569 bytes)helo421.jpg (154354 bytes)O 100 m dále zabydleným sousedům (vojenský SAR) se to pramálo líbilo. Obcházeli kolem jako mlsní kocouři přemýšlejíc jak nás odtud vyštípat. Moc nelétali a tak měli čas obvolávat své lidi v médiích (speciálně Plzeňská pravda) a lobovat, dezinformovat a škodit.

V Plzni létali němečtí piloti - Wilfried Bolter, Gerhartz Fritz, Heiner Götzenich, Hans Heckmann, Bernd Kirstein, Christoph Maier (šéfpilot), Olaf Quindel. Technici - Werner Otte a Dietmar Schmidt. Foto, foto. Jako druzí piloti létali - Bořivoj Čech, Jan Černý, Libor Hataš, Miroslav Kusý, Otto Zemek.

Doktoři - Zdeněk Čech, Bronislav Dvořák, Ludvík Hejkal, Petr Hnátík, Petr Hruška, Roman Sviták. Zdravotníci - Jan Holý, Alena Maříková, Kateřina Procházková, Jana Průchová, Jana Sobíšková, Lenka Věková.

helo22.JPG (42385 bytes)A jak se létalo? Podivně. Firmě se platil měsíční paušál, takže bylo jasné, že čím víc se bude létat, tak to bude sponzorovat firma. Letělo se například i do Řeže za Prahu jako primární zásah! Kolikrát se letělo někam, kde již čekala pozemní sanita s hasiči a vrtulník tam neměl možnost evidentně přistát. Mockrát se letělo k vesnici, kde na nás nikdo nečekal, takže doktor, zdravotnice a druhý pilot pročesávali vesnici a vyptávali se kohokoliv na to, kde je ten pacient. Udivená dívenka nás poté informovala, že ona volala doktora, jestli by nemohl přijet a dát jí ty léky co dostala minule! Sekundární lety se létali až do Ústí nad Labem a leckdy tyto lety připomínaly čištění nemocnic od problematických pacientů. Dobrá práce dispečerek pana Kouteckého.

8.5. přiletěl vrtulník Bell 222UT D-HCAN, který vystřídal D-HTEN.

helo3020.jpg (138042 bytes) Foto Vítězslav Sladký ÚSZS Plzeň.

helo415.jpg (46938 bytes)Jednou jedinkrát (27.5.) měl vrtulník závadu, na kterou se přišlo dopoledne. Překroucený náhon dmychadla chlazení oleje motoru. Sejmuté kryty přilákaly pozornost personálu vojenského SARu, kteří okamžitě žhavili dráty. Hledal se pacient a ne a ne ho najít. Až holčička, která spadla do septiku ve Starém Plzenci (pár kilometrů od nemocnice na Borech) se stala vymodleným pacientem, který "nutně" potřeboval vrtulník. Redaktoři si poté na stanici podávali dveře.

Později byl německý vrtulník vystřídán Mi-2 OK-MIP. Piloti - Otto Zemek, Miroslav Rogl, Milan Adamík, Bronislav Milián, Jiří Šašek, Petr Kontura, Pavel Špilka, Jiří Jogl. Technici - Martin Adamec, Jan Chlebec, Vladimír Kretík, Zdeněk Lapák, Miroslav Španiel.

20.7. přeletěl vrtulník Mi-8 OK-XYB do Dobřan, jako náhrada Mi-2 OK-MIP. S ním létali Jan Černý, Roman Slezák. helo441.JPG (51411 bytes), helo442.JPG (59432 bytes)

Později přišel vrtulník Mi-2 OK-OIT. helo128.JPG (80745 bytes)

helo380.jpg (61046 bytes)Stanice se na podzim přemístila z letiště Dobřany do Plzně-Koterova.  Mi-2 OK-MIP se vrátila do služby.

Přílet Bellu 412. helo381.jpg (46119 bytes) a helo382.jpg (49163 bytes)

Od 20.12.1997 středisko LZS Plzeň provozovala LS Policie ČR.