Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Povodně v srpnu 2002

04.11.2019

8.8.2002 v ranních hodinách vyslala LS Policie ČR na výzvu generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR vrtulník k monitorování či evakuaci osob při první vlně povodní v jižních Čechách. Od počátku povodní byly v plné pohotovosti přímo na pražské základně LS Policie ČR též skupiny leteckých záchranářů Hasičského záchranného sboru ČR pro jednotlivé vrtulníky.

Ve čtvrtek 8.8. je pilotům vrtulníkového letectva nařízena 180 minutová hotovost ke vzletu.


K plnému nasazení veškeré provozuschopné techniky LS Policie ČR pak došlo při druhé vlně povodní od pondělí 12.8. Průběžně byla v denních i nočních hodinách vyhodnocována situace a koordinováno nasazení všech vrtulníků v závislosti na pohybu povodňové vlny. Záchrana dvou osob z chatky kempu Cihla v Č. Krumlově a provedení průzkumu nad Č. Krumlovem.

Z důvodu zhoršující se situace na tocích v jižních a západních Čechách v pondělí 12.8. z přerovského letiště postupně odlétají dva vrtulníky Mi-17 do Českých Budějovic. Následovány zde umístěným vrtulníkem W-3A Sokol Letky letecké pátrací a záchranné služby, který letěl na pomoc svým plzeňským kolegům. Místo něj je do systému LPZS začleněn vrtulník Mi-24. Z letiště Praha-Kbely do jižních Čech odlétají kbelské vrtulníky Mi-17 a W-3A Sokol. 

mil/helo139.JPG (31930 bytes)Na pomoc záplavami postiženému Jihočeskému kraji 12.8. odjeli dva specialisté ze základny taktického letectva z Náměště nad Oslavou. "Jsou to profesionálové s kompletní výbavou, kteří mají zkušenosti s povodněmi na Moravě v roce 1997," řekl velitel základny Jan Vachek. Vojáci nemohli použít vrtulník, protože počasí v okolí Náměště podle Vachka nedovolilo vzlétnout. Do jižních Čech proto jeli autem. Ve výbavě měli radiostanici, potápěčskou výstroj i nafukovací loď pro evakuaci lidí. "Byli k dispozici krizovému štábu. Mají kvalifikaci pro práci ve visu pod vrtulníkem, mohou být použiti na speciální záchranářské práce."

Pět vrtulníků české armády se tak od rána 12.8. podílely na evakuaci lidí z povodní postižených oblastí jižních Čech. Situaci v jižních Čechách komplikovalo špatné počasí s hustým deštěm a bouřkami, které nasazení vrtulníků prakticky znemožnilo. Do Českých Budějovic z Prahy přiletěl i náčelník generálního štábu Jiří Šedivý. Nejhorší situace panovala v Českém Krumlově, Prachaticích, Vodňanech a Bavorově na řece Blanici. Vojáci v těchto místech zachraňovali lidi z vody pomocí vrtulníků. V Husinci bylo podle armádních informací několik lidí odříznutých na střechách domů a vojáci se je pokoušeli dostat pryč.  Podrobnosti.

Ze zátopových oblastí Letka letecké pátrací a záchranné služby evakuovala 63 osob v ohrožení života, přičemž v sedmnácti případech se jednalo o záchrannou operaci v noci. Podrobnosti.


V úterý 13.8. byl vrtulník LS Policie ČR vyslán k záchraně 3 osob z penzionu Na Ostrově Český Krumlov, dvou osob a psa z rod. domu Nové Dobrkovice a provedení průzkumu, vyhledávání osob na Chvalšinské ulici v Českém Krumlově. Převoz dvou pacientů k dialýze (Benešov nad Černou, Horní Třebonín). Dále byly prováděny dokumentační lety, zajištěna přeprava policistů a materiálu do vodou odříznutých oblastí a průzkumná a hlídková činnost v denní i noční době.

Od úterý působily armádní vrtulníky základny v nejohroženější části Jižních Čech, v prostorech Plzně Blatná, Metly a Písek. Podrobnosti. Bavorov. Podrobnosti.  

V době od 8.00 do 12.00 hod. odstartovalo z přerovské základny dalších 5 vrtulníků Mi-17 se třemi náhradními osádkami. Jejich cílovým letištěm byla Praha-Kbely, při své cestě vyzvedly vojenské záchranáře z letišť v Brně, Čáslavi, Pardubicích a Českých Budějovicích. 

Činnost záchranných týmů se pomalu začala přesouvat do oblasti severního toku Vltavy. Z Českých Budějovic byla jedna Mi-17 odeslána do Náměšti nad Oslavou, odkud prováděla monitorování toku řeky Dyje, druhá pak nadále zůstala v Jižních Čechách. Ze Kbel odlétly náhradní přerovské osádky a základna měla ve 180 minutové hotovosti připraveny další vrtulníky (2 x Mi-17, l x Mi-9 a 4 x Mi-24). V odpoledních hodinách se připravovala ojedinělá akce, možnost přepravy nosorožců v podvěsu vrtulníku ze zatopené pražské zoologické zahrady. Tato akce byla později zrušena. Potopení lodě s nákladem písku u Kralup. Podrobnosti. Salonní Mi-8 s generálem Šedivým na palubě letěla z Prahy do Písku a Plzně.


mil/helo1518.JPG (126016 bytes) Kolem záplav se motal i vyškovský CH-7 Kompress z letiště Tábor

Bell 412HP v Praze. Foto Zdeněk Dvorník. helo1507.JPG (65055 bytes)


Od čtvrtečního rána 15.8. letecký provoz při záchranných pracích na Ústecku koordinovali skupina leteckých návodčí. Podrobnosti.

Ve čtvrtek byly záchranné vrtulníky posíleny o dvě přerovské Mi-24. Pokračovaly další práce v zatopených částech Kralup nad Vltavou, Zálezlic, Mělníka, Litoměřic, Ústí nad Labem. V postižených oblastech byly zásobovány palivem elektrocentrály, které zajišťovaly chod sítě mobilních telefonů.

15.8. se u Ústí nad Labem utrhlo pět lodí. Cestou rozbily přívoz, plynové potrubí a poškodily železniční most. Před Lovosicemi a před Děčínem se je pokusili zastavit nebo potopit příslušníci speciální policejní skupiny. Miny byly ale špatně uloženy a navíc byl při odpálení zabit přihlížející občan. Podrobnosti.

helo2378.jpg (461553 bytes), helo2213.jpg (431676 bytes), helo2204.jpg (121757 bytes), helo2205.jpg (445632 bytes), helo2206.jpg (407930 bytes), helo2379.jpg (395589 bytes). Foto pan Kratochvíl.

Kolem Mělníka létala i Mi-8 OK-XYC firmy Aerocentrum. Samotné letiště firmy v Mělníku-Hoříně bylo zaplaveno do výše jednoho metru. Petr Černý musel s vrtulníkem R22 přistát na střechu hangáru.


helo1506.jpg (110733 bytes) V pátek 16.8. se veškeré úsilí přeneslo do Severních Čech. Mezi Roudnicí nad Labem a Litoměřicemi se vylila ze břehů řeka Labe, která vytvořila obrovské jezero, voda se rozlila místy až 6 kilometrů ze svého břehu a zcela zaplavila Malou pevnost i samotné město Terezín. Pomocí jedné Mi-17 bylo v podvěsu pod vrtulníkem přepraveno ocelové lano na vlečnou loď v Ústí nad Labem, kterým byla loď bezpečně upevněna k břehu. Mi-17 zasahují z letenské pláně. Salonní Mi-8 s ministrem Tvrdíkem na palubě letěla do Děčína a Neratovic.  


Sobota 17.8. začala velmi brzy, v 1.30 hod. byly probuzeny první posádky vrtulníků. Měly se připravovat na let v 4.00 hod. do Liberce pro příslušníky z  1. výcvikové základny chemického vojska. Ve Spolaně hrozil únik nebezpečného chlóru, po zaplavení skladu s chlórem došlo k uvolnění nádrže s chlórem, která začala plavat a tím i k poškození jejího přívodního potrubí. Pohotovost byla odvolána v 4.30 hod, přesto byl pro tyto úkoly vyčleněn jeden vrtulník Mi-17 s pohotovostí ke vzletu do 20 minut. Ráno tento úkol přebral W-3A Sokol z plzeňského střediska SAR. Osádky vrtulníků byly rozděleny na dvě části, jedna plnila úkoly okamžitě a druhá byly v pohotovosti ke vzletu do 120 minut. Kolem 16.00 se na přerovskou základnu vrátily obě Mi-24. Na večerním briefingu se plánovala akce pro připadnou evakuaci zasažených osob z Neratovic. Akce se mělo účastnit 6 vrtulníků Mi-17 a tři W-3A Sokol pro přepravu osob. Velmi podrobně byla rozebrána plocha na přistání v Neratovicích, heliport na střešovické nemocnici a možné využití kbelského heliportu č.1, vyčkávací prostory a časové intervaly mezi jednotlivými lety vrtulníků. Podrobnosti.

Mlžení Spolany kolem dění v chemičce mělo za následek to, že německé ministerstvo životního prostředí nečekalo na výsledky svých českých kolegů a poslalo svůj vlastní tým do Neratovic. Přiletěl nad chemičku vrtulníkem Bell 206 a odebral vodu z Labe.


V neděli 18.8. se zaměstnanci pražské ZOO snažili pomocí vrtulníku Mi-17 startující z Roudnice chytit lachtana Gastona.

Krizový štáb v pondělí rozhodl, že se mohly vrtulníky vrátit na své domovské základny, v hotovostech byly ponechány dva vrtulníky Mi-17 ve Kbelích a Českých Budějovicích, které v následujících dnech prováděly zásobování a monitorovací lety.


Od 8. do 29.8.2002 provedly policejní vrtulníky v souvislosti s povodněmi celkem 444 letů s úhrnným náletem 179.42 letových hodin. Z nepřístupných míst evakuovaly vrtulníky pomocí palubních jeřábů celkem 102 bezprostředně ohrožené osoby, 8 osob bylo evakuováno v nočních hodinách.

Vojenské vrtulníky přepravily do bezpečí z oblastí, které byly nejvíce ohroženy povodněmi, celkem 1 618 lidí. Armádní letci rovněž pomáhali při monitorování povodňové situace a přepravě materiálu. Při 835 letech strávily vrtulníky ve vzduchu celkem 423 letových hodin. Do protipovodňových operací armáda nasadila 20 vrtulníků typu Mi-17, W-3A Sokol a Mi-24 a jeden speciální letoun L-410FG určený k fotografování terénu. Vrtulníky přepravily 40 tun materiálu, byly mezi ním například elektrické centrály pro zajištění mobilních telefonních sítí a nejnutnější humanitární pomoc. Monitorovacích letů se zúčastnilo 425 lidí. Podrobnosti.

Členové předsednictva Svazu letců ČR rozhodli hned začátkem září vyznamenat celé osádky, které se nejvíce zasloužily, medailemi Svazu letců ČR Za zásluhy. Jsou to posádky vedené pplk. Ing. Karlem Kouřilem (33. zVrL), mjr. Ing. Zdeňkem Zicháčkem (6. zDL) a osádky pplk. Ing. Jiřího Jogla a pplk. Ing. Pavla Špilky (z LtLPZS).