Libanonská válka 1982 Operace Mír pro Galileu
až po odchod z Libanonu v roce 2000
21.03.2015
Vyhnání palestinských teroristů z
Libanonu a okupace jižního
Libanonu. Syrská armáda měla 65 vrtulníků SA
342L Gazelle, vrtulníky Mi-8, Mi-17, Mi-24D.
Premiéra zraelského tanku Merkava Mk. I.
Ukázka tanku v aréně Vojenského technického muzea v Lešanech 1.9.2007 . Foto Ivana Bobek.
5.6.1982 |
Tzefa B "337" |
+ Yossi Keller, + Amichay Spector |
Nabatia |
Sestřelen vlastní palbou. |
6.-7.6.1982 výsadek u řeky Awali, kde výsadkáři zabezpečili předmostí.
6.6.1982 |
Anafa |
+ Eliezer Si'on-Wolf, + Israel Shechter, +?, + ?, +? |
Nabatia |
Sestřelen vlastní palbou při odvozu raněných |
7.6.1982 výsadek u Nabatiyeh.
8.6.1982 vrtulníky Lahatut útočí na radar u Damur a u Jebel Baruch. Takto otevřely dveře pro útočící letouny.
9.6. vrtulníky Yas´ur vysadily výsadkáře v pohoří Shouf. Ti měli Syřanům zablokovat ústupovou cestu.
10.6. izraelští stíhači sestřelily tři syrské vrtulníky.
10.6.1982 |
Tzefa B "309" |
? |
Libanon |
Sestřelen. (Nepotvrzeno.) |
.
?.6.1982 |
Lahatut "213" |
Harel Halamish, G |
Ein Zehalta |
Sestřelen palbou vlastního tanku. Utržen rotor. Posádku zachránil vrtulník Saifan. Vrtulník opraven. |
Od 11.6.1982 izraelské vrtulníky dostaly na trup identifikační znak ve tvaru V.
V bojích o horské městečko Ein Zehalta byly poprvé bojově nasazeny syrské bitevní Mi-24 a Gazelle vyzbrojené PTŘS HOT. Při 93 akcích syrské vrtulníky zničily prý na 50 tanků.
16.6.1982 |
Anafa |
+ Uri Ben Shmuel, + Ron Messrer, +? |
Libanon |
Střet s dráty. |
27.7.1982 vrtulníky Lahatut útočí na cíle v Bejrútu.
4.8.1982 vrtulníky Tzefa útočí na cíle v Bejrútu.
Vrtulníky Lahatut odpálily 137 PTŘS TOW. 99 zasáhlo cíl. Zničili 29 tanků, 56 dalších vozidel a 4 radary. Vrtulníky Tzefa provedly 62 operačních letů, odpálily 72 PTŘS TOW s 71 % úspěšností.
Syrské ztráty - 6 vrtulníků z toho bylo pět Gazelle. Jeden byl sestřelen PTŘS TOW z vrtulníku MD 500MD/TOW.
,
,
.
Dvě ukořistěné SA 342L Gazelle byly
opraveny a testovány u zkušební jednotky 601. tajeset. Jedna byla poté tři
roky u 125. tajeset, druhá byla odprodána.
21.8.1982 teroristi opouštějí Bejrút.
15.11.1982 do západního Bejrútu vstupuje izraelská armáda.
V roce 1983 posílá SSSR do Sýrie mimo jiné i vrtulníkovou jednotku pro
vedení REB.
Sovětská posádka Mi-8PPA od 100. OVO REB podporující syrskou armádu.
24.11.1983 vrtulník přivezl z Libanonu zpět do Izraele 6 zajatců.
24.-25.7.1984 dva vrtulníky Yas´ur odvezly personál a vybavení izraelské diplomatické mise z Bejrútu.
V srpnu 1984 útok vrtulníků Lahatut z lodí Sa´ar 4, 5 na sídlo OOP v Tripoli.
25.2.1985 vrtulník Anafa zachránil posádku libanonské lodi, která v bouři ztroskotala u Tyru.
V červenci 1985 útok vrtulníků Lahatut z lodí Sa´ar 4, 5 na sídlo OOP v Tripoli. Dva vrtulníky poškozeny.
V roce 1985 přesun 190 a 161. tajeset ze základny Palmahim na základnu Ramon.
16.10.1986 byl při útoku na teroristické cíle nedaleko libanonského přístavního města Tyre ztracen letoun F-4 Phantom. Osádka se katapultovala. Pilot byl zachráněn dvojicí vrtulníků Tzefa, když se chytil přistávací lyžiny Tzefa a takto byl odvezen do bezpečí.
24.6.1987 vrtulník Tzefa zničil člun v oblasti Qar'un v jižním Libanonu.
15.9.1987 vrtulníky Tzefa a Anafa poskytují vzdušnou podporu silám, které narazily v jižním Libanonu na teroristickou jednotku.
8.-9.12.1988
Operace Blue and
Brown. Další 4 vojáci byli odvezeni z
prostoru Nueimeh na
lyžinách vrtulníku Tzefa do bezpečí na loď.
V červenci 1990 bylo objednáno v USA pro izraelské letectvo 19 strojů Boeing
(AH-64A Apache) Peten. První
dva rozmontované stroje přiletěli na palubě Boeingu 747 do Izraele
11.11.1990. Druhý den, smontovány v rekordně krátké době 11 hodin (poloviční
čas podle manuálu) byly slavnostně uvedeny. Nový typ dostala do výzbroje
113. tajeset, později i 190. První nasazení těchto strojů bylo v Libanonu
na podzim 1991.
16.2.1992 vrtulníky Peten útočí na konvoj Hizballáhu u Jishit v Libanonu. Abbas Musawi, šéf libanonského Hizballáhu byl zabit.
25.-31.7.1993 Operace Odpovědnost.
Ničení teroristických cílů v jižním Libanonu
.
Vrtulníky MD 500MD/TOW a MD 500E Defender byly vyřazeny v roce 1995 (září 1997). Vrtulníky tohoto typu sloužily 18 let.
Letecká
operace Hrozny hněvu 11.-27.4.1996.
Čtyři vrtulníky Peten zničili sídlo Hizballáhu
ve středu Bejrútu. (L+K
16/96)
8.2.1997 vrtulníky Anafa a Yanshuf vyprošťují pod palbou zraněné vojáky v Libanonu a převáží je do nemocnic v Izraeli.
28.8.1998 v boji u Wadi Saluki v Libanonu vypukl ve vyschlém řečišti požár. Vojáci byli obklíčeni plameny. Dva vrtulníky Tzefa koordinovaly záchrannou operaci a přímo se snažily navézt vojáky do směru možného úniku. Přesto jich pět zahynulo. Vrtulníky Anafa evakuovaly zraněné a vrtulník Yas´ur evakuoval zbytek mužstva.
5.10.1997 vrtulníky evakuovaly z Libanonu pod nepřátelskou palbou příslušníky komanda Shaytet, které se dostalo do nastražené pasti.
25.8.1998 raketa Hellfire vypálená z vrtulníku Peten na vůz teroristické skupiny Amal na cestě jižně Tyru v Libanonu, zabila jejího šéfa Hussam El-Amin.
9.6.1999 |
Tzefa 501 | ? | Sujud v jižním Libanonu. | Sestřelen. Nouzové přistání. Posádka zachráněna. |
V noci pro posádku sestřeleného vrtulníku Tzefa přiletěla přiletěla Jednotka 669 s vrtulníkem Yanshuf. Během další noci byl sestřelený vrtulník odvezen v podvěsu pod vrtulníkem Yas´ur.
23.5.2000 den před stažením z Libanonu, poslední bitva za účasti i vrtulníků.
24.5.2000 po 18 letech bojových akcích, izraelská armáda opouští Libanon.