Optoelektronické prostředky
06.07.2016
Zjištění cíle: začíná se od nejjednoduššího pasivního systému - cíl se najde zrakem, dále se začaly používat dalekohledy, stabilizované dalekohledy, citlivé kamery pro nízkou úroveň osvětlení, termovize, brýle pro noční vidění - noktovizory, interferometr radiových frekvencí v detekčním režimu. Informace o cíli můžou přijít i datalinkem z jiného průzkumného systému. Nejnovější hit je použití aktivního systému - střeleckého radaru.
Optické zaměřovače.
Zaměřovač K-10T pro střelbu kulometem Afanasjev A-12,7 TKB-481 ráže 12,7 mm ve střelišti vrtulníku Mi-4 obsluhovaný palubním technikem.
Zaměřovač PBP-1B pro střelbu NŘS kapitánem vrtulníku Mi-4B.
Zaměřovač KS-53 pro střelbu
kulometem JAKB 12,7 9-A-624 ráže 12,7 mm pilotem operátorem u Mi-24 ,
.
Zaměřovač PKV pro střelbu kapitánem vrtulníku u Mi-24D
Zaměřovač
HUD
ASP-17V pro střelbu
kapitánem vrtulníku veškerou výzbrojí u Mi-24V
a
..
Zaměřovač Bell SOTD (Stabilized Optical Tracking Device) pro zaměřování granátometu ve vrtulníku UH-1B.
Zaměřovač M73 vrtulníku Bell AH-1G.
Přilbový zaměřovač M128 pilota operátora vrtulníku Bell AH-1Q.
Přilbový zaměřovač M136 pilota operátora vrtulníku Bell AH-1F.
Zaměřovač HUD M76 pro střelbu kapitánem vrtulníku
Bell AH-1F.
Optické systémy pro odpal řízených střel.
Řízené střely vypouštěné z vrtulníků.
Francouzský zaměřovač APX/BÉZU 260 pro navádění PTŘS SS.11 z vrtulníků Alouette II a III.
Britský zaměřovač Avimo Ferranti AF-100.
Denní
zaměřovač Hughes M65 pro PTŘS TOW vrtulníku
AH-1, Lynx AH Mk. 1 a A109A-TOW v přídi.
Mi-24 se systémem RADUGA-F, který je určen pro vyhledání cíle, sesouhlasení podélné
osy vrtulníku se záměrnou a navedení PTŘS Falanga či
Šturm na cíl. Je to gyroskopem
stabilizovaný dalekohled s 3,3 a 10 násobným zvětšením. Vyhledávání je
omezeno pouze směrem dopředu +- 60 stupňů. Je ovládán z přední kabiny
pilotem operátorem ,
.
Denní zaměřovač SFIM APX M397 pro PTŘS HOT vrtulníku BO 105 P PAH-1.
Pozorovací a naváděcí systém Viviane a Elvis, používající PTŘS HOT.
Francouzský
sytém firmy SFIM Ophelia zkoušený na vrtulníku BO 105 Giraffe umístěný
nad rotorem.
Optické systémy pro odpal řízených střel doplněné termovizí a laserovým dálkoměrem.
Hughes M65L LAAT (Laser Augmented Airborne TOW) s FLIRem C-NITE a laserovým dálkoměrem a vyhledávačem cílů používaným na vrtulnících AH-1F Cobra.
Pozorovací systém Helios byl spřažen s odpalovacím zařízením PTŘS TOW. Pozorovací a naváděcí systém Saab Instrument HeliTOW na vrtulníku BO 105CB švédské armády pro PTŘS TOW, ITOW či TOW 2. Pozorovací a naváděcí jednotka má teleobjektivový hledáček o zvětšení 3 x a 12 x. Do této soustavy jsou též integrovány laserový dálkoměr a termovizní zobrazovací zařízení MicroFLIR firmy Kollmorgan či FLIR od Ericssonu. Zaveden též v Belgii na vrtulnících Agusta A109, v Dánsku na vrtulnících AS 350 L-1 Ecureuil a v Itálii na vrtulnících Agusta A 129 Mangusta. (L+K 20/91)
Optické systémy pro odpal řízených střel s televizními a termovizními systémy a laserovým dálkoměrem/zaměřovačem. Přilbové průhledové displeje a zaměřovače, vybavené zařízením pro noční vidění.
U
vrtulníku
McDonnell Douglas AH-64A
slouží k vedení palby dvojitý systém TADS/PNVS
umístěný v přídi. První z nich, Target Aquision and Designation Sight
TADS, je umístěn na přídi ve spodní části otočné hlavice (výchylky
v azimutu +- 120 st., v elevaci + 30 st. a- 60 st.) a slouží střelci/operátorovi
k vyhledávání, detekci, rozpoznávání a značkování cílů. Využívá
stabilizovanou plošinu v kardanovém závěsu, na níž je vlevo výkonný přímý
optický zaměřovač s nastavitelnými záběrovými úhly (4 st. nebo 18 st.),
dále televizní kamera s přestavitelným záběrem (od 0,9 st. k 4 st.)
a
laserový sledovací a naváděcí systém a laserový dálkoměr/ozařovač firmy International Laser Systems.
Vpravo
na hlavici je pak termovizní systém FLIR se třemi nastavitelnými úhly snímání
(3,1 st., 10,1 st. a 50 st.). Má značnou rozlišovací schopnost i za snížené
viditelnosti, termovizní zobrazování cílového prostoru a používá se zejména
v nočních akcích.
Informace
z těchto senzorů se
přenášejí na střelecký panel v přední kabině.
Je-li cíl systémem TADS zachycen, může být sledován ručně nebo
automaticky pro autonomní zteč kanónem, NŘS nebo Hellfiry. V automatickém
režimu může systém TADS pracovat následujícími způsoby: IAT (Image Auto
Track) - automatickým sledováním zvoleného kontrastního cíle televizním
nebo infračerveným snímačem či LMC (Linear Motion Compensation) -
automatickou kompenzací relativní rychlosti pohybujících se cílů nebo
automatickým přenosem signálů všech senzorů do jednoho zaměřovače střelce/operátora.
Druhý systém Pilot´s Night Vision Senzor
čili PNVS je umístěn v horní části hlavice a pracuje nezávisle
na systému TADS. Je to v podstatě termovizní systém FLIR se záběrovým
prostorem 30 st. x 40 st., který se může natáčet v azimutu +-90 st. a +20
st./-40 st. v elevaci a je elektroopticky propojen s
přilbovým průhledovým displejem a zaměřovačem IHADSS
(Integrated Helmet And Display Sighting System) firmy Honeywell Avionics. Přilbou
tohoto typu jsou vybaveny oba členové osádky.
Systém PNVS poskytuje pilotovi termovizní zobrazení okolí a umožňuje let v
přízemní výšce stylem NOE v noci a ve ztížených povětrnostních podmínkách
do i z prostoru boje a skrytě před protivníkem. Obraz se promítá na okulár
umístěný na přilbě před pilotovým okem. Indikuje se tam rovněž údaj o
rychlosti letu, výšce a kurzu, čímž se značně usnadňuje pilotáž.
HeliTOW pro A 129 Mangusta je optický systém vysokého rozlišení s třínásobným
a dvanáctinásobným zvětšením. V úpravě pro ALE systém obsahuje
termovizní systém
druhé generace a laserový značkovač/ozařovač.
termovizní systém
má stejné
parametry zvětšení jako optický systém. Termovizní systém používaný u Mangusty je zařízení
pracující ve světelných vlnových délkách 8-12 u, což je
optimalizováno pro práci v noci. Systémem
HeliTOW je možné
sledovat cíle a navádět na ně rakety v azimutu 2400 a v elevaci
500. Díky přesnému laserovému dálkoměru a předání naměřených
dat do palubního počítače IMS může přední pilot/střelec získat přesné
souřadnice cíle, důležité pro přesnost střelby. Druhý
termovizní systém (značky
Loral) pro použití pilotem je umístěn na stabilizované plošině Ferranti/OMI
na přídi trupu. Je součástí systému HIRNS (Helicopter Infra-Red Navigation
System) a může pracovat v rozsahu +-1300 v azimutu a +200/-600
v elevaci. Obě věžičky s optickým vybavením mohou být otočeny
o 1800 vzad, čímž jsou v době mimo používání chráněny
před poškozením. Obraz získávaný HIRNS je možné sledovat jak pilotem,
tak střelcem. Oba piloti jsou vybaveni přílbovým zaměřovacím systémem
Honeywell IHADSS (Integrated Helmet And Display Sighting System). Obraz z termovizní
systému
HeliTOW může vidět na svém zaměřovači či IHADSSu pouze střelec. Systém
IHADSS byl poprvé použit na bitevním AH-64A, Agusta od počátku vývoje A
129
s tímto systémem počítala. Zaměřování cílů je s jeho pomocí
velmi jednoduché, stačí pouhý pohled pilota či střelce na cíl. Největším
nedostatkem A 129 se tak stala absence pohyblivé hlavňové zbraně, pro níž
nabízí přílbový zaměřovač IHADSS to nejlepší využití.
Vrtulník
americké armády Bell OH-58D Kiowa
má nad rotorovou hlavou stabilizované zaměřovací zařízení
výrobce MDD Aeronautics. Posláním soustavy senzorů v otočné
a stabilizované "bulvě" o průměru 0,61 m, je poskytnout výhled i
možnost zaměření cíle dvoučlenné osádce vrtulníku, skrytého před
protivzdušnou obranou i pozorováním za teréními překážkami - stromy,
staveními apod. Ta obsahuje termovizní systém,
televizní kameru, schopnou činnosti při zbytkovém osvětlení (tzn. za téměř
úplné tmy - Low Light Level TV), dále
laserový dálkoměr/značkovač cíle a digitálně ovládané servozařízení
pro zaměřování a stabilizaci čidel. Systém umožňuje osádce co nejsnáze
vyhledávat, pozorovat a označovat cíle pro dělostřelectvo a bitevní vrtulníky
a za nepříznivých atmosférických podmínek, v noci a při činnosti v
prachu a dýmu bojiště. Poměrně složitá soustava stabilizace čidel i
laserového zářiče brání jejich rozkmitání vibracemi vrtulníku a
poskytuje tak ustálený, nechvějící se obraz i při pozorování a zaměřování
cílů ve velké vzdálenosti. (L+K
22/86)
Dále je obdobné zařízení namontované
nad rotorovou hlavou je používáno u vrtulníku McDonnell Douglas MD-530MG (AH-6G a MH-6F)
,
,
.
Zařízení firmy Aérospatiale Missiles Osiris je použito u vrtulníku Eurocopter
HAC Tigre/PAH-2 Tiger/UHT nad rotorovou hlavou.
Verze
HAP/HCP pro Australskou armádu má zařízení s infračervenou
CCD kamerou 2. generace, TV kamera, laserový
dálkoměr/ozařovač.
Posádka má přilbový zaměřovače HMS/D (Helmet Mounted Sight/Display) buď
Sextant Topbowl nebo Marconi Electronic System Knighthelm. (L+K
9/90, 17/91, 10/92, 13/97, ATM 6/94)
CLNAS (Cobra Laser Night Attack System) izraelské firmy Taman pro vrtulník AH-1W.
V Izraeli vyvíjený systém Tamam NTS (Night Targeting System) doplňuje základní systém M65 o termovizní systém, laserový dálkoměr/ozařovač, TV obrazovku, CCD televizi a videorekordér. NTS se v současné době montuje na izraelské a americké (US Marines) Cobry. U námořní pěchoty nahrazuje NTS zrušený systém C-NITE.
Denní i noční střelby s PTŘR Hellfire byly prováděny z prototypu A129 International na velkou vzdálenost proti vyřazeným tankům. Pro noční navádění byl využit naváděcí systém Tamam NTS-A s TV, laserovým a druhogeneračním termovizním systémem. Zároveň byly vyzkoušeny další odpaly raket I-TOW 2A a Rafael NT-D.
HeliTOW/Hellfire prošel úspěšnými
odpaly v USA z paluby upraveného vrtulníku BO 105. Ve fázi vývoje
je pro oči bezpečnější (omezení možných poškození očí vlastních
vojsk na bojišti) laser Raman, který by měl být do systému HeliTOW později
vřazen. Testuje se na A 129 International.
A 129 Scorpion je vyzbrojen systémem Taman NTS-A (pro Hellfire a TOW) nebo Taman HMOSP (bez TOW) a může být vyzbrojen systémem Lockeed Martin TSS.
HeliCOAT izraelské firmy Rafael je určen pro ničení tanků i ve zhoršených povětrnostních podmínkách. Jeho součástí je velmi lehký stabilizovaný elektrooptický pozorovací a zaměřovací systém TOPLITE, odpalovací zařízení s osmi řízenými střelami nové generace NT-D a počítač.
Mi-28A se stabilizovaným optickým/TV zaměřovačem
KOPS s laserovým dálkoměrem.
Mi-35M z roku 1995 (L+K
2/96)
Mi-35PN Modernizace
Mi-24 v Rusku.
Ka-50N Black Shark (1997). Druhá jednomístná verze, určená pro boj v noci. Pod mírně zploštělou přídí se nachází termovizní zaměřovač francouzské firmy Thomson Victor. Systém Samšit 50, umístěný v přídi, je gyroskopicky stabilizovaná stanice s vyhledávací aparaturou, pracující v televizním a termovizním pásmu, spojenou s laserovým zaměřováním. Ten v noci zjistí cíl na vzdálenost 7 km, přesná střelba je možná už na 5 km.
10.5.2005 ATMonline. Firma Raytheon Space and Airborne Systems má americkému vojenskému námořnictvu a námořní pěchotě dodat dalších 11 souprav B systémů pro noční vidění v rámci zdokonalovacího programu současných optoelektronických soustav s termovizním systémem v otočné stabilizované základně AN/AAQ-16 vrtulníků Sikorsky CH-53E Sea Stallion. Po instalaci nové soupravy bude termovizní systém přeznačen na AN/AAQ-29A. Americké vojenské námořnictvo a námořní pěchota již obdržely 47 dříve objednaných systémů tohoto typu, přičemž zbývajících 11 má být dodáno do července 2006. Americké vzdušné síly se rozhodly rovněž pro systém AN/AAQ-29A, kterým chtějí nahradit stávající systémy AN/AAQ-16 na 40 svých vrtulnících pátrací a záchranné služby HH-60G Pave Hawk. AAQ-29 je velmi výkonný víceúčelový infračervený optoelektronický systém, který zabezpečuje navigaci velkého dosahu během letu a v prostoru nasazení, přehled situace a řízení palby zejména za snížené viditelnosti a v noci. Umožňuje vyhledávat, detailně sledovat a rozpoznávat různé i malorozměrné objekty na vodní hladině, na zemi i ve vzduchu z relativně velkých vzdáleností. Charakteristickými znaky systému AAQ-29 druhé generace je použití velkoplošného detektoru, elektronické stabilizace obrazu, schopnost nezávislého zpracování obrazu ve vymezené části a adaptivního propojení s dalšími elektronickými systémy vrtulníku (např. terminálem družicového navigačního systému GPS). Dalšími významnými rysy jsou dvourežimový videokanál pro automatické sledování cílů, výstup na standardní datovou sběrnici MIL-STD-1553 a volitelné zorné pole optoeletronického systému podle potřeb osádky vrtulníku v závislosti na podmínkách a konkrétním úkolu. Optoelektronický infračervený systém stejného typu je využíván na úderných letounech AC-130H a AC-130U, vyzbrojených kanónem. Jeho konstrukce, provedení a provozní možnosti umožňují jeho použití na dalších létajících základnách v různých bojových misích.
26.8.2005 ATMonline. Bojové mise vrtulníků AH-64 Apache vyžadují mimořádnou schopnost zaměřovat polohy cílů a zabezpečovat navigaci v prostoru ve dne i v noci. Stávající optoelektronický systém TADS/PNVS, který je na bojových vrtulnících Apache využíván od roku 1983, již neodpovídá soudobým požadavkům. Americké pozemní vojsko proto zadalo vývoj podstatně modernizovaného optoelektronického termovizního systému Arrowhead, známého též pod názvem M-TADS/PNVS (Modernized Target Acquisition and Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor). Systém Arrowhead vyvinuly a vyrábějí v součinnosti firmy Boeing a Lockheed Martin. Systém Arrowhead obsahuje optoelektronické senzory k zaměřování cílů a senzory pro noční vidění. Firma DRS Technologies má v blízké době vyrobit více než 95 pilotních navigačních optoelektronických přijímacích a zaměřovacích souprav systému Arrowhead pro bojové vrtulníky AH-64D Apache Longbow amerického pozemního vojska za 14 mil. USD. Firma DRS Optronics má vyrábět komponenty, jejichž dodávky byly zahájeny letos v únoru a mají pokračovat až do ledna 2007. Americké pozemní vojsko plánuje nakoupit více než 700 optoelektronických systémů Arrowhead pro své vrtulníky AH-64 Apache. Proces přestavby má být dovršen v roce 2009. Systém Arrowhead má letovým osádkám vrtulníků Apache zajistit vyšší výkon a přesnost při zajišťování úderů na pozemní cíle a bezpečnost letu ve dne i v noci a za nepříznivých meteorologických podmínek. Systém Arrowhead obsahuje kvalitativně nový termovizní systém, poskytující osádce mnohem lepší rozlišovací schopnost a technologii zpracování signálu. Lze ji využívat například při vyhýbání se terénním překážkám, jako např. korunám a větvím stromů, elektrickému vedení a stožárům během letu v přízemní výšce nad terénem. Televizní obraz je zobrazován na displejích v pilotní kabině a v pilotním průhledovém zaměřovači. Nový systém M-TADS/PNVS se v porovnání s předchozím systémem TADS/PNVS vyznačuje nejen vyšším výkonem, ale i provozní spolehlivostí (o 150%) a snadnější údržbou a ošetřováním v polních podmínkách (o 60%). Experti amerického pozemního vojska odhadují, že za dalších 20 let provozu tak lze ušetřit až 1 miliardu dolarů.
21.9.2005 ATMonline. Bojový vrtulník Bell ARH (Armed Reconnaissance Helicopter), postavený na bázi komerčního typu Model 407, byl vybaven poslední verzí optoelektronického systému BRITE Star II firmy FLIR Systems v přesně stabilizované otočné základně. Nová verze bojového vrtulníku byla poprvé představena veřejnosti na letošní mezinárodní výstavě letecké a kosmické techniky ve francouzském Le Bourget a v současné době je podrobována náročným testovacím a ověřovacím zkouškám. BRITE Star II je výsledkem pokračujícího vývoje základní verze optoelektronického systému BRITE Star, který je využíván na bojových vrtulnících UH-1N Huey americké námořní pěchoty od počátku roku 2001. Využívá pokročilé technologie optoelektronických systémů, odvozené z typů AN/AAQ-21,-22 a typové řady senzorů SAFIRE/Star SAFIRE. Vlastní optoelektronický senzor, vestavěný v kulovém krytu o průměru 22,8 cm, je stabilizovaný ve čtyřech rovinách a má celkovou hmotnost 51,2 kg. Elektrický pohon umožňuje natáčení v horizontální rovině celokruhově (360°) a ve vertikální rovině v rozsahu od -100° do +32°. Optoelektronický systém je tvořen zdokonalenou termovizní kamerou, barevnou televizní kamerou a laserovým označovačem/ozařovačem/dálkoměrem cílů. Termovizní kamera třetí generace pro noční podmínky, osazená velkoplošným detektorem typu InSb, pracuje v pásmu 3-5 um a poskytuje výstupní obraz s rozlišením 320 x 240 obrazových bodů. Barevná nízkoúrovňová televizní kamera pro denní podmínky poskytuje obraz s rozlišením 800 obrazových bodů. ND:YAG laserový označovač/ozařovač/ cílů pracuje na vlnové délce 1,06 um, laserový dálkoměr na vlnové délce 1,57 um (bezpečná pro lidský zrak). Systém lze rozšířit zařízením pro automatické sledování a rozpoznávání cílů, mechanizmem pro odklápění celého kulového krytu (před přistáním aby nedošlo k jeho poškození), standardní datovou sběrnicí MIL-STD-1553B, RS-232/422 a ARINC pro zajištění provozní slučitelnosti s dalšími systémy vrtulníku (systémem řízení palby, navigačním systémem, apod.) a příslušenstvím pro zajištění slučitelnosti s brýlemi pro noční vidění.
20.10.2005 ATMonline. Americké velení pro speciální operace rozhodlo o instalaci nové soustavy multispektrálních senzorů AN/AAS-52 MTS-A (Multi-spectral Targeting System) na své vrtulníky MH-60 a bezpilotní prostředky RQ-1 Predator. Optoelektronický systém AN/AAS-52 MTS-A kombinuje barevnou videokameru s termovizní kamerou a laserem. Víceúčelový optoelektronický, termovizní a laserový systém je určen k detekci, měření vzdálenosti a automatické sledování cílů. Plně digitální architektura tohoto zdokonaleného optoelektronického systému poskytuje průzkum, pozorování a rozpoznávání zjištěných cílů na velké vzdálenosti, přesné měření vzdáleností a ozařování vybraných cílů laserem pro navedení standardní munice NATO s laserovou naváděcí soustavou. Největšími přednostmi soustavy je schopnost ukládání pořízených digitálních snímků na palubě bezpilotního prostředku, volba sedmi různých zorných polí optiky, elektronický zoom, videorežim automatického sledování cílů (označení cíle je prováděno operátorem z pozemního střediska). Predator je schopen touto soupravou senzorů detailně prozkoumat zájmové prostory na zemi, vyhledat a rozpoznat specifické cíle. V závislosti na tom pak může být vyzbrojen protizemními řízenými střelami a inteligentními pumami. Například nová verze bezpilotního prostředku Predator B může nést pumy o hmotnosti 125 až 250 kg nebo protizemní řízené střely AGM-65 Hellfire.
Firma Boeing instalovala v listopadu 2007 do izraelských vrtulníků Saraf první optoelektronické termovizní systém M-TADS/PNVS. Vrtulníky budou dodávány od února 2008. (L+K 2/08)
15.5.2008 ATMonline. Firma FLIR Systems Inc., specializovaná na vývoj a výrobu termovizních prostředků, obdržela další zakázky na dodávky multisenzorových systémů AN/AAQ-21 Star SAFIRE III na přesně stabilizované základně pro zástavbu do vrtulníků UH-60 Black Hawk. Hodnota dvou uzavřených kontraktů je 18,4 miliónů dolarů. Jednu objednávku zadaly Sjednocené arabské emiráty a druhou americké pozemní vojsko. Typ Star SAFIRE III byl vybrán zejména s ohledem na jeho výjimečnou odolnost a provozní stálost v nejnáročnějších prostředích a relativně snadnou zástavbu do vrtulníku UH-60 Black Hawk. Tyto optoelektronické prostředky umožňují efektivní bojové mise v noci. Star SAFIRE III představuje již 5. generaci nové typové řady optoelektronických systémů SAFIRE, určených pro letouny a vrtulníky. Systém se vyznačuje zejména schopností fúze dat z několika senzorů, začleněných v integrovaných systémech optoelektronického průzkumu bojiště a instalovaných na přesně stabilizované základně. Hlavními senzory optoelektronického systému Star SAFIRE III mohou být termovizní kamera, termovizní kamera se čtyřmi volitelnými zornými poli, nízkoúrovňová CCD televizní kamera, laserový dálkoměr a ozařovač cílů. Star SAFIRE III dokáže snímat stejný cíl různými senzory současně v několika pásmech elektromagnetického spektra. Pro jeho detailní multispektrální vyhodnocování a rozpoznávání využívá zdokonalený obrazový procesor. Star SAFIRE III je schopen plnit řadu specifických úkolů, od průzkumu, přes přehled prostoru bojové činnosti, střežení státních hranic, pátrací a záchrannou službu, navigaci až po přesné rozpoznávání cílů na zemi i na vodní hladině pro přesné údery. Systém byl dlouhodobě ověřován v bojových misích v Afghánistánu a Iráku. Včetně těchto dvou objednávek se jedná o více než 200 těchto optoelektronických systémů, které firma FLIR Systems vyrobila k využití na vrtulnících Black Hawk. Dodávky mají být zahájeny v červenci 2008 a dokončeny ještě koncem roku. Výroba má probíhat v zařízeních firmy FLIR v Portlandu (Oregon).
3.12.2008 ATMonline. Ve výrobním zařízení firmy AgustaWestland v Yeovil byly dne 24.11.2008 britskému ministerstvu obrany oficiálně předány první dva bojové vrtulníky Apache AH Mk.1, vybavené novým optoelektronickým systémem k vedení průzkumu a řízení palby. Systém známý jako M-TADS/PNVS (Modernised Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor) spolu s kvalitativně novým systémem zobrazení a řízení mají poskytovat posádce bojového vrtulníku Apache AH Mk.1 lepší situační výstrahu a vyšší efektivnost bojové činnosti. Ve Spojených státech je konkrétní podoba systému M-TADS/PNVS na vrtulníku AH-64 Apache nazývána Arrowhead. WAH-64 je licenčně vyráběná verze amerického bojového vrtulníku AH-64D Apache Longbow, ve Velké Británii označovaná Apache AH Mk.1. Na projektu se vedle britského ministerstva obrany spolu s firmou AgustaWestland účastní rovněž firmy Lockheed Martin, Boeing a QinetiQ.
Ka-52 má optoelektronickým systémem k vedení průzkumu a řízení palby. Pilot má systém TOES-520 televizní a termovizní systém a střelec má systém GOES-431 televizní a termovizní systém s laserovým dálkoměrem/zaměřovačem. ATM 7/09
Americká námořní pěchota přejímá pro své bojové
vrtulníky AH-1Z první optoelektronické systémy průzkumu a řízení palby (TSS
- Target Sight System), instalované v otočné stabilizované základně.
Optoelektronický systém je vybaven kamerou pro denní a
noční snímání (barevnou pro denní, černobílou pro noční snímání) s
objektivy s několikanásobným zoomem, systémem pro automatické sledování
vybraného cíle, laserovým dálkoměrem a ozařovačem cílů.
Systém TSS je velmi efektivní hlavně ve spojení s protizemními řízenými
střelami Hellfire, které mají maximální dosah 7 km. Do konce příštího
roku má americká námořní pěchota obdržet dalších 15 optoelektronických
systémů TSS. Jedná se o zdokonalenou verzi optoelektronického systému NTS (Night
Targeting System), který je nyní používán na bojových vrtulnících AH-1. ATMonline
16.7.2009 Firma Lockheed Martin zahájila dodávky optoelektronických
systémů k zaměřování cílů TSS (Target Sight System), určených
pro bojové vrtulníky AH-1Z Cobra americké námořní pěchoty. Jedná se o
podstatně zdokonalenou verzi optoelektronického systému NTS (Night Targeting
System), který je nyní používán na bojových vrtulnících AH-1. Hlavní předností
nového systému TSS je především výrazně zdokonalený software, který
poskytuje nové provozní možnosti v bojových misích úderů na pozemní cíle.
Bojové vrtulníky AH-1Z Cobra dosáhly počáteční provozní schopnosti v únoru
2011. Předpokládá se, že výroba vrtulníků této verze bude pokračovat až
do roku 2018. TSS je multisenzorový systém průzkumu a řízení palby vrtulníku
AH-1Z, který v sobě slučuje nejmodernější senzory. Pilotovi poskytuje široké
možnosti z hlediska vyhledávání, rozpoznávání a ozařování cílů a
dokonalou podporu zbraňového systému. Jde hlavně o nové funkce zvětšování
obrazu, lepší přesnost určování poloh cílů a vynikající zaostření
pro účely použití zbraní. Precizně stabilizovaná soustava optoelektronických
senzorů zahrnuje laserový značkovač/ozařovač cílů,
barevnou videokameru
a termovizní kameru s dopředným snímáním střední vlnové délky 3.
generace, objektivy s několikanásobným zoomem, systém pro automatické
sledování vybraného cíle a prostředky pokročilého digitálního zpracování
obrazu. Pilot vrtulníku AH-1Z
Cobra tak může vyhledávat a věrohodně rozpoznávat druhy cílů z relativně
velké vzdálenosti, a co je podstatné, ještě než vletí do prostoru účinného
dosahu zbraňových systémů protivníka a vystaví se nebezpečí sestřelu.
Poskytuje mu vyšší přesnost zaměření cílů v různých meteorologických
podmínkách a prostředích. ATMonline 6.6.2011
Precizně stabilizovaná, vysoce výkonná optoelektronická soustava DSP-1 s vysokou rozlišovací schopností pro průzkum a přehled situace specializované firmy CONTROP Precision Technologies již má za sebou řadu zátěžových a ověřovacích testů v extrémních klimatických podmínkách v různých oblastech světa. DSP-1 umožňuje pozorování pozemních cílů ve velkých vzdálenostech ve dne i v noci pomocí nízkoúrovňové CCD televizní kamery a termovizní zobrazovací kamery s unikátním vysoce výkonným optickým zoomem. Relativně malá a lehká optoelektronická soustava DSP-1 byla navržena speciálně k použití na vrtulnících, bezpilotních prostředcích, upoutaných balonech (aerostatech) a lehkých průzkumných letounech. DSP-1 je gyroskopicky přesně stabilizovaný systém ve čtyřech rovinách, který umožňuje snadné směrování zorného pole vestavěných senzorů v horizontální i vertikální rovině k cíli a jeho pozorování (na přímou viditelnost) ze vzdálenosti od 1 do 10 km. Celá soustava DSP-1 má hmotnost pouze 22,5 kg a umožňuje tak snadnou instalaci do různých vzdušných základen. Nyní ji již běžně používá např. izraelské vojenské námořnictvo, resp. vrtulníky námořního průzkumu a hlídkování a různé typy bezpilotních prostředků. Na základě zkušeností z běžného provozu a připomínek uživatelů firma CONTROP tento systém zdokonalila. Novou vylepšenou kamerovou soustavu s vysokým rozlišením HDTV pro denní podmínky lze alternativně navíc doplnit laserovým dálkoměrem/označovačem cílů, inerciální navigační jednotkou a datalinkem pro přenos videoinformace v reálném čase tak, aby po všech stránkách naplňovala požadavky uživatelů.
Optické systémy pro odpal řízených střel s televizními a termovizními systémy a laserovým dálkoměrem/zaměřovačem. Přilbové průhledové displeje a zaměřovače, vybavené zařízením pro noční vidění. Dále doplněn aktivní systém - palubní radar.