Jednotka 669
Základna Tel-Nof
11.09.2009
V prosinci 1950 vláda Spojených států povolila
prodej dvou strojů firmy Hiller
360 UH-12B. V květnu 1951 byly do Izraele dodány dva vrtulníky.
Smontovány byly na základně Tel-Nof (Ekron) u 213 tajeset. První pilot přeškolený
na typ byl Seren (kpt.) Carol Zavdi. Vrtulníky tohoto typu sloužily do roku
1959.
V roce 1952 byla v rámci Izraelské armády (IDF – Israeli Defense Forces) založena jednotka MEDEVAC (Airborne Medical Evacuation Unit) složená z lékařů a záchranářů. Toto však ještě nebyla speciální jednotka CSAR jako 669 dnes, ale „jen“ lékařskou skupinou v rámci vzdušných sil Izraele.
6.2.1953 první záchranná operace. Pomocí provazového žebříku se policejní důstojník vyšplhal z nepřístupného útesu do vrtulníku.
V listopadu 1956 byly dodány pouze dva Sikorsky S-55 (H-19
Chickasaw). Sinajské
kampaně Operace
Kadesh se vrtulníky neúčastnily. Zkoušky
jeřábování. Slabý výkon motoru.
V
červenci 1957 přišel první vrtulník Alouette II., který zakoupila
madame Deutz Lammaret. Vrtulník byl zařazen k vrtulníkovému miwne. Vrtulníky
tohoto typu sloužily do roku 1982.
V únoru 1958 přibyly do stavu 124.
tajeset první dva již upravené vrtulníky Sikorsky S-58B (H-34).
Během dvou let připluly další čtyři kusy z USA. Sloužily do roku 1969. Ty
již umožňovaly jeřábování - vytáhnutí osob na palubu vrtulníku.
20.4.1966 se do
Izraele dostal první těžký vrtulník SA 321K
Super Frélon Tzir´ah a tvořil tak zatím jediný inventář nové
114. tajeset. Do vypuknutí Šestidenní války byly dodány 4 kusy, po válce dalších
8 kusů. Sloužily do roku 1991.
Šestidenní válka 5. -10.6.1967 Operace Moked
Byl podepsán kontrakt na dodávku
25 vrtulníků Bell
205 (UH-1D
Iroquois)
a (AB 205A) Anafa.
15.12.1967 bylo prvních 11 strojů AB 205A vyloženo v
Haifě.
Celkem bylo zakoupeno 64 kusů. Provozovala je 123. a 124. tajeset do roku 1991.
Tento typ vrtulníku se dobře hodil pro MEDEVAC.
První Sikorsky S-65C-3
(CH-53D
Sea Stallion) Yas´ur se objevily v Izraeli již
26.10.1969.
Období 1967-1973 Hattasha
Opotřebovací
válka
Válka dne smíření Yom Kippur 6. - 24.10.1973
V roce 1973, na svátek Yom Kippur byl Izrael napaden syrskou a egyptskou armádou. Oproti předcházejícím válkám byl Izrael zaskočen a v počátečních bojích utrpěl výrazné ztráty. Desítky izraelských letadel byly sestřeleny a letecká jednotka MEDEVAC nestačila díky svým malým zkušenostem a původně jinému určení reagovat na nastalou situaci. Záchranu posádek a tajných součástí vybavení letadel sice prováděly speciální jednotky z ostatních částí armády, ale ty měly mnoho jiné práce za nepřátelskými liniemi a nebyly schopny tyto nové úkoly plnit. Po konci války armáda vyhodnotila zkušenosti a poznala potřebu nové speciální jednotky bojových záchranářů složené z bojovníků i lékařů se schopností vyhledat sestřelený letoun a provést záchranu pilotů včetně poskytnutí lékařské pomoci.V roce 1974 tak byla jako přímý důsledek Jomkipurské války založena jednotka 669 na základně Tel Nof.
Od února 1975 se začaly vrtulníky Bell 205 Anafa
u
123. a 124. tajeset nahrazovat novější verzí Bell 212
(UH-1N)
Anafa. Dodáno
bylo 62 kusů. Vyřazeny v roce 2002. Tento výkonnější typ vrtulníku se výborně
hodil pro MEDEVAC.
Libanonská válka 1982 Operace Mír pro Galileu - odchod z Libanonu v roce 2000
5.2.1984 posádky osmi vrtulníků Jednotky 669 vyprošťují osoby z hořícího hotelu Moriah u Mrtvého moře a přepravují je do nemocnic.
5.-6.2.1984 vrtulníky Anafa pátraly 7 hodin nad mořem po vojácích vypadnuvších z lodi, zatímco letouny Skyhawk, Kfir a Hercules shazují osvětlovací pumy. Nikoho ale nenašly.
5.6.1991 vrtulník Yas´ur zachraňuje výzkumný
tým na jachtě Sue Ellen,
která se začala potápět u sinajského pobřeží.
1.1.1992 vrtulník Yas´ur zachraňuje posádku převrácené egyptské jachty a vrtulník Anafa další přeživší opodál a přepravují je do nemocnice.
11.3.1992 tým vrtulníku Yas´ur Jednotky 669 evakuoval zraněného námořníka obchodní lodi nacházející se 330 km jižně Eilatu a dopravil ho do nemocnice v Tel Avivu. Vrtulník doplňoval palivo z C-130 Hercules na cestě tam i na cestě nazpátek.
8.11.1992 pár vrtulníků zachraňuje pasažéry jachty Fantay 2, která narazila na útes téměř 1000 km od Eilatu. Vrtulníky tankovali palivo za letu z C-130 Hercules.
V roce 1994 Izrael zakoupil 10 vrtulníků Sikorsky
S-70 (UH-60A Black
Hawk) Yanshuf 1.
První dva se do Izraele dostaly 16. a 18.8.1994. Provozovány
u jedné letky 124. tajeset.
8.5.1998 nebezpečná akce příslušníků Jednotky 669. Z vrtulníku Anafa zachránili 4 dělníky uvězněné po zřícení plošiny na vrchu komína elektrárny v Ashkelonu.
Před vyklizením jižního Libanonu v květnu 2000 byla velká část operací Jednotky 669 právě tam. V průběhu devadesátých let tam byla izraelská armáda v denních bojích s vycvičenými a těžce vyzbrojenými skupinami a 669 byla často vysílána vyzvedávat zraněné vojáky. Samotné akce často probíhaly pod silnou palbou.
Přestože byla jednotka původně vytvořena pro záchranu sestřelených letců, tak tento úkol plnila ve své historii pouze jednou. 9.6.1999 v noci byl při akci v jižním Libanonu sestřelen vrtulník Tzefa, který poskytoval podporu jednotce Seyeret Egoz. Byl několikrát zasažen a havaroval v místě akce. Vrtulník Yanshuf, který byl v pohotovosti se záchranáři na palubě vyzvedl za 40 minut dvoučlennou posádku Tzefa a dopravil ji do bezpečí. Protože vrtulník měl na palubě utajované vybavení, byla následující noci vyslána helikoptéra Yas´ur s jednotkami Seyeret T’zanhanim, specialisty na výbušniny z jednotky YACHSAP a dalšími bojovníky z 669, kteří Tzefa naložili a přivezli zpět do Izraele.
Jednotka
669 se poprvé představila v Česku na XI.
CIAFu 2004 v Brně 4. a 5.9.2004 .
Vyřazení posluchačů letecké akademie 30.6.2005.
Vyřazení
posluchačů letecké akademie 29.6.2006. Vrtulník Yas´ur 2000
předvádí akci SAR s jednotkou 669 .
Pověstně tvrdý výcvik izraelské armády se pochopitelně praktikuje i zde. Příslušníci Rescue Wingu absolvují vstupní osmnáctiměsíční výcvik a teprve po jeho úspěšném projití dostanou právo připnout si insignie jednotky a stanou se plnoprávnými členy Jednotky 669. I prostý výčet jednotlivých výcvikových bloků je zajímavý a dává představu o kvalifikaci členů jednotky.
Obvyklý tým se skládá 6-8 bojovníků z Rescue Wingu a záchranáře s lékařem
z Evacuation Wingu. Složení týmu na každou akci záleží na charakteru a
podmínkách operace. Pro úkoly CSAR na nepřátelském území, tj. záchranu
sestřelených letců (původní zákl. úloha jednotky) a záchrana zraněných
vojáků jsou používané vrtulníky Yanshuf
a Yas´ur
s plným lékařským a záchranářským vybavením a palebnou podporou
kulometů. Po příletu na místo zabezpečí bojovníci okolí vrtulníku,
najdou zraněného, poskytnou neodkladnou péči pokud je potřeba a kryjí návrat
do vrtulníku. Doktor a záchranář zůstávají v průběhu akce ve vrtulníku
V dobách míru jsou převážnou náplní činnosti jednotky civilní záchranné
akce, při kterých jsou používány menší a vhodnější vrtulníky Saifan/Saifaneet
a Anafa s posádkou jednoho lékaře a
jednoho bojovníka. Je to vlastně dobrý výcvik pro hlavní úkoly v dobách války
a možnost získávat zkušenosti pro mladší vojáky. Dále jednotka provádí
civilní a vojenské převozy raněných.
Jednotka 669 spadající pod velení Speciálních vzdušných sil (KAHAM) se základnou v Tel Nof má jako své hlavní poslání záchranu posádek letadel a vrtulníků sestřelených nad nepřátelským územím včetně poskytování neodkladné lékařské péče. Kromě toho je nasazovaná i na jiné vojenské i civilní záchranné mise, pomáhá v civilním záchranném systému SAR (Search And Rescue), např. záchrana lidí v horách, ztracení turisté v poušti, přírodní katastrofy atd.. Ve válečném stavu však vykonává pouze svoji původní činnost, tj. záchranu sestřelených letců. Ročně provede jednotka 669 okolo 200 akcí, při kterých zachrání průměrně 250-300 vojáků i civilistů.
Jednotka má i v mírových dobách trvalou pohotovost na čtyřech
základnách v Izraeli, několik týmů je neustále připraveno a na zavolání
musí být do 15 minut ve vzduchu a do 30 minut kdekoli na území Izraele. Ve válečném
stavu nebo při vojenských operacích jsou také týmy s vrtulníky rozmístěné
v pohotovosti poblíž místa akce.