33. základna vrtulníkového letectva VÚ 4574 Přerov

12.07.2019

Na konci roku 1994 se přestěhoval 11. vrp z Dobřan a 51. vrp z Prostějova (L+K 3/95) do Přerova, kde byla založena 1.12.1994 33. základna vrtulníkového letectva. Velitel plk.Ing. Čajka Vladimír. Základna patřila pod 3. sbor TL.

331. letka bojových vrtulníků s vrtulníky Mi-24 a 332. letka dopravních a spec. vrtulníků s vrtulníky Mi-2, Mi-8, Mi-9 a Mi-17 (včetně roje SAR).

Mi-2: 0240, 0241, 0712, 0714, 0715, 2508, 2509, 3302, 4526, 5432, 7740, 7742, 7743, 8214, 8218, 8747, 8749, 9427, 9428 a 9429. Mi-8: 7522 a 7523. Mi-9: 0001 Mi-17: 0801, 0802, 0804, 0806, 0810, 0813, 0814, 0815, 0816, 0818, 0819, 0832, 0835, 0836, 0837, 0838 a 0839. Mi-24D: 0102, 0103, 0140, 0142, 0146, 0147, 0151, 0214, 0216, 0217, 0218, 0219, 0220, 0221, 4010 a 4011. Mi-24V: 0701, 0702, 0703, 0705, 0709, 0710, 0788, 0789, 0790, 0812, 0815, 0816, 0834, 0835, 0836, 0837, 0838, 0839 a 0928. Mi-24DU: 6050.

V Líních zůstal 6. hotovostní roj Mi-24V s velitelem mjr. Schejbalem, který později se přesunul též do Přerova a středisko VLZS Kryštof 7 se střediskem SAR pod velením pplk. Jogla.(L+K 26/93)


helo1526.jpg (40304 bytes), helo1525.jpg (35441 bytes), helo1527.jpg (45423 bytes), helo1531.jpg (38108 bytes), helo1532.jpg (37917 bytes)

12.-14.5. CIAF 1995 v Hradci Králové.

20.-21.5 SIAD 1995 v Bratislavě

25.5. - letecký den, pořádaný na francouzské základně transportního letectva Orleans-Bricy.

31.5.1995

Mi-24 0214

Podolský, Špaček, Furda

Přerov

Vysazení hlavního hydraulického systému.

1.6. Völkel v Nizozemí.

4.6. Aviatická pouť 1995 Pardubice.

Memorial Air Show 1995 v Roudnici nad Labem.

7.6.1995

Mi-24 0142

Maťašovský, Macura, Tóth

Přerov

Závada na vypouštění podvozku.

13.6.1995

Mi-24 0142

Pospíchal, Masařík, Janeček

Přerov

Závada na vypouštění podvozku.

helo1530.jpg (41381 bytes)

15.6.1995

Mi-2 9428

Srnec, Ambróž, Pospíchal

Přerov

Střet s ptákem.

19.6.1995

Mi-24 0218

Borsicský, Šejban, Petržela

?

Pokles tlaku oleje v motoru na 0. Vada ukazatele.

21.6.1995

Mi-24 0220

Kolompár, Zapletal, Petržela

?

Pokles tlaku oleje v hlavním reduktoru.

28.6.1995

Mi-24 0216

Vavřička, Berčík, Janeček

Přerov

Neúplné zasunutí podvozku po vzletu.

15. a 16.7. Flug-show v jihorakouském Klagenfurtu.

International Air Tatoo ´95, 22.-23.7., Mi-24 ve Fairfordu. (L+K 18,19/95) Článek Jardy Špačka. helo4504.jpg (30735 bytes)

29. a 30.7. Sanicole v Belgii.

10.8.1995

Mi-17 0837

Jenčík, Papš, Křižan

U Rousínova

Střet s ptákem. přistání v Rousínově.

3.9. Líně.

5.9.1995

Mi-2 2508

Havala, Súkup

?

Zvýšení teploty oleje hlavního reduktoru. Přistání do terénu.

9.-10.9. Pisa v Itálii.

12.9.1995

Mi-24 0214

Hanyk, Juračka, Medzihradský

Přerov

Závada na vypouštění podvozku. Podrobnosti.

14.9.1995

Mi-2 8218

Mede

?

Pokles otáček rotoru na ukazateli na 25 %.

Biggin Hill v Spojeném království.

21.9.1995

Mi-24 0102

Vavřička, Šajban, Linhart R.

U Prostějova

Střet s ptákem.

26.9.1995

Mi-24 0702

Jindrák, Juračka, Pavlovic

U Obrataně

Střet s ptákem. Přistání v Pacově.

20.10. Přerov.

7.11.1995

Mi-24 6050

Kostelník, Babinec, Tisoň, Šebesta

?

Nezvyklý hluk a nárůst teploty hlavního reduktoru.

15.11.1995

Mi-24 4010

Šuta M., Novák P., Synek, Pírek

?

Závada hydraulického systému.

6.12.1995

Mi-24 0221

Hurčík, Vaniš, Pospíšil

?

Vysazení pomocného hydraulického systému.

20.12.1995

Mi-2 8214

Dědoch, Sikora, Klinger

?

Závada pravého motoru. Přistání.

Sezona 1995 byla nejúspěšnější v dosavadní historii týmu a dosažené úspěchy asi již nikdy nebudou překonány. (L+K 4,8/96) HINDS Czech Air Force Display Team Historie předvádění Mi-24.


helo1492.jpg (96299 bytes)

Air Fete ´96, 25.-26.5.1996, Mi-24 v Mildenhallu.

Pardubice

Náměšť nad Oslavou. Nácvik 14.6.1996. Mi-24V 0705 helo9307.jpg (505231 bytes), helo9308.jpg (497455 bytes) a 0702 helo9309.jpg (510548 bytes).

Po čtyřech letech první střelby (20.6.1996) na střelnici Libavá. (L+K 8/97)

CIAF 1996 v Hradci Králové 29. - 30.6.1996. Přerovská Mi-24V 0703 s posádkou Valach, Martínek, Babinec, Mi-24V 0705 Mirohna, Berčík, Janeček, Mi-24V 0702 Šebesta, Pecha, Horák a Mi-24V 0710 Chromý, Valvoda, Pavlovič. Mi-17 0835 s posádkou Jenčík, Pacovský, Omelka.

International Air Tattoo ´96, 20.-21.7., Mi-24 ve Fairfordu.

Návštěva třech Mi-24 v Ambri ve Švýcarsku. (AR 60)

Jihlava

Otevřený dopis od létajícího personálu prezidentu republiky a poslancům, kde upozorňují na zoufalý stav letectva a na svoji nedůvěru ve své nadřízené. (L+K 26/96, 3/97)

23.8.1996 začalo první bojové nasazení vrtulníků Armády ČR v rámci mise IFOR. Dvě Mi-17 se třemi posádkami pod velením pplk. Dočekala odletěly do Bosaňské Krupy.Mise skončila 27.9.1996. IFOR-SFOR.

K 8.10.1996 armáda převzala nové vrtulníky PZL W-3A Sokol (celkem 11 kusů, z toho dva ve verzi LZS). (L+K 19,20/96, ATM 12/96)

Koncem roku 1996 byl zrušen Display team 1993-1996.


Dnem 1.1.1997 byl reorganizován systém obrany vzdušného prostoru a tak stíhací Mi-24 v Líních a Přerově skončily. (L+K 1/97)

Základna přešla v roce 1997 pod VVzS.

Povodně v květnu 1997.

Téma - budoucnost vojskového letectva, není na pořadu dne, ale dobrý nástin pomůže, např. článek (L+K 19,20,21/97). Smíšená posádka Mi-24V. (L+K 25-26/97)

332. letka Přerov dostala z LOKu po generální opravě modifikovanou Mi-17 pro SFOR (0838). (L+K 14/97) Mi-17 pro SFOR

helo1948.JPG (108551 bytes), helo1953.JPG (31248 bytes).

V září 1997 se 331. letka bojových vrtulníků rozdělila na 331. a 332. ltbvr. 332. letka dopravních a spec. vrtulníků se rozdělila na 333. (Mi-8PPA, Mi-9 a Mi-17) a 334. vrlt. (Mi-2, Mi-17 a W-3A).


8.1.1998

Mi-17 0802

Balek, Grutman, Omelka, 21 vojáků

Bosanská Krupa, Bosna

Závada transmise při startu. Otáčení a pád z výšky asi 35 m. Podrobnosti.

Armáda nakoupila staré listy nosných rotorů pro vrtulníky Mi-24 se zfalšovanými výrobními čísly. (L+K 18/98)

4.-5. 6. Celje ve Slovinsku. Mi-24 s mjr. Špačkem.

Bodensee Air show - Altenrhein Švýcarsko. Mi-24 s mjr. Novákem.

V. CIAF 98 Hradec Králové 29.-30.8. Mi-24 s mjr. Novákem a druhý den s mjr. Špačkem. Nově nastříkaný tygr helo4503.jpg (99048 bytes).

24.-25.8.1998 Letecký den velitele vzdušných sil AČR v Brně-Tuřanech. 10 sec do srážky helo2691.jpg (169128 bytes).

24.8.1998

Mi-24V 

Mirohna, ?, ?

Tuřany

Srážka ve skupině. Očesání koncových oblouků.

24.5.1998

Mi-24V 

Šebesta, ?, ?

Tuřany

Srážka ve skupině. Očesání koncových oblouků.

V září Kleine Brogel v Belgii. Mi-24 s mjr. Špačkem. (L+K 23/98)

V září Ambri ve Švýcarsku. Mi-24 s mjr. Šebestou.

V září Košice. Mi-24 s mjr. Valachem. (L+K 24/98)

Mi-24V v Belfastu.

10.11.1998

Mi-24V 0928

+ Chromý, + Josza, + Cihlář, + Hurčík

Slatinice u

Olomouce

Přelet v noci za špatného počasí. Vysazení umělých horizontů. Nezvládnutí letu podle zbývajících přístrojů. Přechod do spirály a náraz do země. (L+K 2/99) Záznam SSR. Podrobnosti.

Skupina HINDS v roce 1998.


V Přerově vzniklo od 1.1.1999 detašované pracoviště letky letecké služby pátrání a záchrany Plzeň - Líně s vrtulníkem W-3A Sokol. 334. vrlt. (Mi-2, Mi-17 a W-3A) byla zrušena. Vrtulníky Mi-2 byly předány do Pardubic k 34. zŠL.

V Přerově se vyčleňují čtyři Mi-17 pro síly okamžité reakce NATO (mobilní síly AMF(L) (ATM 3/99, Reflex 10)

Plánuje se modernizace vrtulníků Mi-24.(ATM 3/99)

12.3.1999 Česko vstoupilo do NATO.