33. základna vrtulníkového letectva "Edvarda Beneše" VÚ 4574 Přerov v NATO

12.07.2019

Velitel základny plk. Ing. Tesařík Čestmír.

Poprvé s NATO. Ve dnech 8. až 22.3.1999 se v severní Itálii uskutečnilo cvičení NATO ADVENTURE EXCHANGE 99. Tohoto víceméně štábního cvičení se v době od 11. do 22.3. zúčastnila i dvojice vrtulníků Mi-17 z budované jednotky sil okamžité reakce (SOR), která se připravuje na základně vrtulníkového letectva v Přerově. Díky historickému datu 12.3.1999, kdy Česko vstoupila do NATO, se tak účastníci cvičení pod velením mjr. Jaroslava Brauna de fakto stali prvními příslušníky AČR, kteří se účastnili podobného zaměstnání.

Dnem 1.4.1999 byl vyčleněn do Sil okamžité reakce (SOR) roj vrtulníků Mi-17 (334. vrroj SOR) 333 vrlt..

Jak to asi bylo s náhradními díly pro Mi-24. (L+K 9/99) 

Kurz CSAR (Combat search and rescue) ve VVP Dědice ve dnech 26.-30.4.1999. (ATOM 6/99)

Ve dnech 11.-14.5.1999 proběhlo ve VVP Doupov cvičení "Květen 99".

Helimeet v Guterslohu roku 1999 Již od roku 1993 se každoročně koná na britské základně v německém Guterslohu mezinárodní soutěžní setkání pilotů vrtulníků zvané Helimeet. V letošním roce se akce konala ve dnech 7. až 9.6. Poprvé se jí zúčastnili i čeští piloti v sestavě dvou osádek s jedním vrtulníkem Mi-24V.

Společné létání Mi-24 s belgickými Agustami A109 v Přerově ve dnech 14.-18.6.1999. (L+K 18/99)

CIAF 99 ve dnech 4.-5.9. proběhl na vojenském letišti v Hradci Králové.

22.10.1999

Mi-24

Malina, Fiala, Martínek

4 km JV Vimperka

Střet s dráty.

29.10.1999 Den otevřených dveří v Přerově u 33. zVrL a 32. LOZ. (L+K 24/99)

331. a 332. ltbvr se spojily do 331. letky bojových vrtulníků. 333. vrlt se přečíslovala na 332. vrtulníkovou letku.


Prověřit své síly a armádní techniku v extrémních podmínkách za severním polárním kruhem v Norsku odlétla 10.1.2000 vrtulníková jednotka s níž se počítá pro začlenění do sil okamžité reakce a rychlé reakce Severoatlantické aliance. Na mezinárodní cvičení v arktických podmínkách porovnají přerovští letci svoji připravenost na přežití a výcvik v extrémních mrazech s kolegy z USA, Velké Británie a SRN. Cvičení je zaměřeno na létání v arktických podmínkách, přeprava osob a převoz vojenské techniky. Mělo by se prověřit především logistickou samostatnost jednotek. Část je rovněž zaměřena na přežití v tamních podmínkách, kdy teplota klesá až k 50 stupňům mrazu. Cvičení potrvá od 24.1. do 17.3.. Příprava a přelet. (L+K 2/00)

Cvičení Ardent Ground 2000 v Maďarsku od 25.4. do 18.5. Účast dvou Mi-17 SOR.

V červnu 2000 uspořádala přerovská 331. letka bojových vrtulníků svůj první mini tiger meet a cvičení Tiger Eye, čímž splnila poslední podmínky pro udělení plného členství v asociaci tygřích letek NATO Tiger Association.

Letecký den velitele vzdušných sil AČR v Hradci Králové 17. a 18.6. Mi-24 s kapitány vrtulníků Vladíkem a Matějkou.

7. a 8.7.2000 International Koksijde airshow 2000 v Belgii s vrtulníky Mi-24V a W-3A. (L+K 22/2000)

24.8.2000 Mi-24 ? LKPJ Prostějov Přelet v malé výšce nad letounem Kojot, který se převrátil.Video. helo2866.jpg (61903 bytes)

Ve dnech 16. až 26.8.2000 se zúčastnily čtyři vrtulníky Mi-24V společného cvičení s Agustami A109 17. protitankového praporu v belgickém Bierset (Liége). Při cvičení byly létány různé mise od útoků proti obrněným cílům, přes navigační lety, po ozbrojený doprovod humanitárních konvojů. (L+K 20,23/2000)

Letecký den v Táboře 26.8. Účast Mi-17 SOR helo2135.jpg (61962 bytes). SOR má 7 osádek a 5 vrtulníků.

CIAF 2000 v Hradci Králové 2.9. Mi-17 0819, 0830, 0849, Mi-24V 0705 a 0709.

AIR SHOW 2000 Radom 9.-10.9.2000, 2 x Mi-24V (L+K 25,26/2000)

Kamufláž Mi-24V 0837 (skládající se ze zelené, hnědé a dvou odstínů šedé barvy) byla nastříkána v září 2000 v Aeru Vodochody ve spolupráci s VTÚL a PVO. Zajímavé je, že se jedná se o zkušební nástřik pohlcující radarové záření. Zakázka byla realizována na požadavek Ministerstva Obrany. Jednalo se o žádost na vyvinutí prostředků pro snížení demaskujících znaků českých armádních vrtulníků.

Zakoupeny nepoužitelné rakety pro Mi-24V.


V dubnu 2001 byla jedna Mi-17 v Dánsku.

Clean Hunter 2001 v květnu 2001 v Nizozemsku s účastí jedné Mi-17.

2.6.2001 Aviatická pouť Pardubice. Účast W-3A, Mi-2, Mi-17 a Mi-24V.

23.-24.6. Memorial air show v Roudnici. Mi-17 0822.

18.-25.6.2001 v belgickém Kleine Brogel se konal 37. NATO Tiger Meet 2001. Přerovská 331. letka se stala plnohodnotným členem NTA. (L+K 17/01)

Trojice dánských armádních vrtulníků AS 550 C2 Fennec na návštěvě od 13.8. v Přerově.

helo1037.jpg (61221 bytes)  CIAF 2001 v Hradci králové. Vlado Vladík zalétal 2.9. pěkně Mi-24V a získal cenu za nejlepší českou leteckou ukázku.

20.9.2001 Mi-24 Varga, ?, ? ? Během přeletu z Černovic do Přerova odpadnutí palubního kulometu.

Podle ČT od 8.10. stráží bezletovou zónu kolem Dukovan dvě Mi-24 z Náměšti. Vrtulníky tak opět slouží v armádě jako stíhači.

1. až 19.10.2001 proběhlo cvičení FALCON ve vojenských prostorech Boletice, Jince a Hradiště. Cvičení se zúčastnily vrtulníky AČR Mi-17 0819, 0829, 0835 a 0840 od 334. vrtulníkového roje SOR, vrtulníky ASR Mi-17 0823 a 0841 od prešovského 34. vrtulníkového krídla a nizozemské vrtulníky BO 105CB4 a 6 kusů NAH-64D. (L+K 23/01)

Na podzim 2001 dva vrtulníky Mi-8PPA přelétly do Pardubic.

14.11.2001 se Mi-24 vrátily zpět z Náměště do Přerova.


 helo1295.JPG (36662 bytes) V březnu 2002 provoz Mi-24V 0835 vybavené chladiči výstupních plynů EVU. (L+K 12/02)

helo2279.jpg (131580 bytes) Mi-17 0836 ve Kbelích v dubnu 2002. Foto Lukáš Škoda.

V pondělí 13.5.2002 se u 33. základny vrtulníkového letectva v Přerově uskuteční slavnostní nástup útvaru, při kterém velitel základny plukovník Ing. Ladislav Maťašovský převezme od ministra obrany České republiky Jaroslava Tvrdíka bojový prapor. Bojový prapor útvaru propůjčuje prezident republiky Václav Havel a zároveň od tohoto dne bude základna užívat historický název „Edvarda Beneše“.

16.-19.5. na výstavě Letadla a létání v Letňanech předvedení Mi-24V 0702

18.-19.5. Letecký den velitele VzS AČR Brno-Tuřany a předvedení Mi-17 0829, 0839 SOR, Mi-24V 0816 a 0838.

DARKOVIČKY 2002. Historická ukázka připomínající mobilizaci v roce 1938 se uskutečnila 25.5. v Darkovičkách v okrese Opava. Jejím dějištěm bylo pásmo historického opevnění na pěchotním srubu „ALEJ“ MO-S 19. Ukázka záchrany zraněného za pomoci vrtulníku Mi-17.

1.-2.6. na Aviatické pouti ing. Jana Kašpara se předvedla Mi-2 0709, Mi-17 0811, Mi-24V 0710 a W-3A 0719. (L+K 14, 18/02)

Účast W-3A na SIAD 2002 ve dnech 8.-9.6. (L+K 14/02)

? Mi-17 ? Prostějov Vysazení motoru při výsadcích nad Prostějovem v 1500 m. Dolet na letiště Přerov.

Ve dnech 10.-14.6. se regionálního Combat SAR českých a německých jednotek, které bylo součástí jednoho z největších evropských cvičení Clean Hunter 2002, účastnily dva německé Bell UH-1D 70+40 a 70+70 jednotky 2./LTGrp LTG 62 z Holzdorfu. Od nás se zúčastnily cvičení vrtulníky Mi-24V 0815 a 0816 od 331. letky bitevních vrtulníků, Mi-17 od 332. vrlt, Mi-17 0835 vrtulníkového roje SOR a Mi-17 pardubické 343. dopravní a průzkumné letky. Podrobnosti. (L+K 15, 16, 19/02)

22.6. na základně Čáslav-Chotusice Den otevřených dveří. Představeny vrtulníky Mi-17 0819 a 0848, Mi-24 0702. (L+K 18/02)

22.6.2002 Mi-24 Nezbeda Sychrov Střet se stromy. Podrobnosti.

Cvičení Daring Eagle 2002 a Tiger Meet 2002. Návrat z Portugalska 10.7.

Povodně v srpnu 2002.

Premiér Vladimír Špidla v úterý 27.8.2002 na prostějovském letišti předal čtveřici pilotů hodinky a peněžitou odměnu za reprezentaci vlasti. Zajímal se také o to, v jakých soutěžích museli letci prokázat své kvality a zda se podíleli i na záchranářských pracích při povodni v Čechách. "Armáda bude vždy významnou složkou republiky," řekl premiér, když ocenění předával. Za zviditelnění státu i zásahy při záplavách vojákům poděkoval. Ministr obrany Jaroslav Tvrdík podotkl, že cena nepatří jen čtveřici vybraných pilotů, ale celé jednotce. Důstojníci pak Špidlovi nabídli, aby s nimi usedl do kokpitu stroje a proletěl se nad Hanou. Po přistání předseda kabinetu řekl, že neměl strach a v rukou nejlepších pilotů NATO se cítil bezpečně. Tvrdík přiznal, že přerovská letka se účastnila cvičení jako jediná za peníze Portugalska. Zdůvodnil to tím, že stát nemá na tyto účely tolik peněz, aby mohl náklady hradit, a zároveň zve na podobné akce jednotky ze zahraničí bezplatně.

CIAF 2002 ve dnech 31.8.-1.9. Ukázka letecké pátrací a záchranné služby vrtulníky W-3A a Mi-17. Sólová ukázka Vladimíra Vladíka s Mi-24V. Účast Mi-9 0001, Mi-17(SOR) 0835, Mi-24 0812 a 0815.

Letecký den v Kunovicích 7.9.2002. Účast Mi-24 0812. (L+K 21/02)

Mini Tiger Meet v Přerově.

Účast Mi-17 a Mi-24 na cvičení MC Tour 2002. (L+K 5/03)

Den otevřeného letiště v Přerově-Bochoři 14.9.2002. Mi-9 0001, Mi-17 0831 a 0849, Mi-17 (SOR) 0832, 0835 a 0836, Mi-24D 0217, Mi-24V 0701, 0703, 0709, 0788, 0815, 0834, 0835 a 0839, W-3A 0713 a 0719 LtLSPZ.

V září 2002 byly dvě Mi-17 na Ukrajině.

5.10.2002 Mi-24 ? Kuroslepy Střet s dráty.

Summit NATO v listopadu 2002.

334. vrtulníkový roj SOR byl začleněný mezi jednotky AMF-L (Air Mobile Force - Land) až do jejich rozpuštění v listopadu 2002.

6.12.2002  Mi-24V 0702 Berčík, Petrovič, Pospíšil O. Satalice Falešný signál požáru na palubě. Přistání do terénu.

Piloti mají málo nalétaných hodin. Kontroloři zjistili i další závažné chyby. Vojáci nesplnili plán nalétaných hodin ani v jednom období, které NKÚ prověřovalo. "Příčinou nízké provozuschopnosti byla nejen relativně vysoká poruchovost vrtulníků, ale i vysoká rozpracovanost oprav, revizí a předepsaných oprav v Leteckých opravnách Kbely. "Chyběly také pohonné hmoty. Ty neměla armáda pro vrtulníky především v roce 2002. A potřebné náhradní díly se podle kontrolního úřadu získávaly tak, že byly vymontovány z nepoužívaných strojů.


Armáda ČR získala z Ruska první tři bitevní vrtulníky Mi-35 (ev. č. 7353, 7354 a 7355), dodané v rámci deblokace zbývajícího ruského dluhu. V pondělí 27.1.2003 přistál na 33. zVrL "Edvarda Beneše" v Přerově-Bochoři ruský transportní letoun An-124 Ruslan, v jehož útrobách byly v rozloženém stavu tři vrtulníky Mi-35 (Mi-24V). Všechny dodané stroje jsou opatřeny novou standardní zeleno-šedou "NATO" kamufláží a výsostnými znaky v provedení low-vis. Podrobnosti.

helo3175.jpg (410785 bytes)

Společné taktické cvičení vrtulníků z 33. zVrL a 5 RHC z města Pau. "Většina velkých leteckých bitev současnosti se odehrává za tmy, a proto jsme nácvik situovali do nočních hodin," vysvětlil velitel letky Pum Christian Boileau. Hlavním cílem cvičení Francouzů na českém území byl podle jeho slov nácvik ostrých střeleb. Ten se uskutečnil ve Vojenském výcvikovém prostoru na Libavé. "Společný výcvik s vrtulníky Mi-24 a Mi-17 je pro piloty na francouzských gazellách a pumách důležitý, protože jim umožní získat nové profesní zkušenosti. Ty pak můžeme zúročit na mezinárodních misích," zhodnotil význam akce Boileau. Kromě nácviku střeleb si mohli Francouzi vyzkoušet i řízení vrtulníků z výzbroje české armády. Piloti z francouzské základny se během návštěvy republiky zúčastnili 29 května slavnostní ceremonie u památníku bitvy u Slavkova. "Je to pro nás historicky významné místo, protože zde Francouzi dosáhli velkého vítězství. Oslava bitvy se stala v naší armádě tradicí," prozradil další z pilotů Gerald le Bris. Během slavnostního aktu ve vzdušném prostoru nad památníkem do kruhu zavěsili pět francouzských vrtulníků jako výraz pocty. (L+K 12/03)

V pátek 30.5. proběhl na přerovské vrtulníkové základně v Bochoři tradiční Den otevřených dveří. Na statické ukázce a v letových vystoupeních bylo možno shlédnout vrtulníky Mi-17, Mi-24, W-3A Sokol i vrtulníky francouzské armády Gazelle a Puma.

21.-22.6.2003 v Roudnici 7. Memorial air show. Účast W-3A a Mi-24. (L+K 14/03)

Přerovské dvě Mi-24 a jedna Mi-17 se vydaly do Belgie na 6. letecký den na letišti Bierset, který se konal o víkendu 31.5.-1.6.2003. Letové předvedení Mi-24V Vladimírem Vladíkem. (L+K 14/03)

Přerovské dvě Mi-24 a jedna Mi-17 se vydaly v pondělí z Belgie na vojenskou leteckou základnu ve francouzském městě Cambrai, kde se zúčastnily NATO Tiger Meet.

Bez vítězné trofeje Stříbrného tygra se letos vrátili ze soutěže elitních tygřích letek NATO Tiger Meet piloti ze 33. vrtulníkové základny v Přerově. Náročné klání se konalo celý týden na vojenské letecké základně ve francouzském městě Cambrai a zúčastnili se jej zástupci 21 členských států NATO a Švýcarska. Svůj triumfální úspěch z loňského roku si sice tým přerovských "tygrů" nezopakoval, přesto se však podařilo zástupcům letky získat střeleckou trofej. V celosvětové soutěži členů Asociace tygřích letek tentokrát nejlépe obstála letka z belgické základny v Kleinebrogel na stíhačkách F-16, druhé místo obsadili britští letci na vrtulnících Puma. Zatímco vloni bylo vůbec poprvé v historii konání NATO Tiger Meet oceněno letecké umění vrtulníkové základny, nyní se putovní stříbrná soška tygra vrací zpět do rukou stíhačů. "Hodnocení na setkání tygřích letek bývá maximálně objektivní, o nejlepším týmu ze svých řad totiž rozhodují piloti sami," shrnul tiskový mluvčí 33. přerovské vrtulníkové základny Milan Kouřil. Podle jeho slov je prvenství zástupce naší letky ve střelecké soutěži úspěchem. "Konkurence byla totiž velmi tvrdá,"dodal. Do Cambrai přiletělo 56 letounů, z toho 10 vrtulníků, 6 podzvukových, 3 dopravní a průzkumné letouny (AWACS) a dále nadzvuková letadla. Vlastní soutěž zahajoval velitel vzdušných sil Francie.

helo1905.jpg (19733 bytes)Výcvik skupiny speciálních operací jde neustále kupředu, jsme se mohli přesvědčit v polovině června, kdy velká část jejích příslušníků cvičila ve VVP Doupov další nové úkoly. Ve spolupráci s 334. vrtulníkovým rojem SOR z letecké základny v Přerově zde probíhal výcvik zaměřený na koordinaci činnosti s osádkou vrtulníku v různých situacích včetně střelby z letícího stroje. I když to na první pohled nemusí být příliš patrné, pro vysazovaného nebo vyzvedávaného vojáka stejně tak jako pro samotnou osádku vrtulníku má možnost obranné palby velký význam. "K vrtulníku, z jehož dveří střílí kulomet, se bude protivník přeci jen přibližovat hůře, než kdyby věděl, že mu žádné nebezpečí nehrozí," vysvětluje Jan Černý. Podle něj i podle slov osádek 334. roje SOR se dosavadní spolupráce obou jednotek jeví jako velmi přínosná a bylo by vhodné v ní i nadále pokračovat.

helo1810.jpg (59711 bytes)Tři nové vrtulníky typu Mi-24V, které získala počátkem letošního roku 33. základna vrtulníkového letectva Edvarda Beneše v Přerově v rámci deblokace ruského dluhu, konečně v červnu vzlétly. Základna teprve nyní obdržela zvláštní osvědčení o jejich letové způsobilosti. "Piloti už na strojích začali létat a jsou s nimi spokojeni. Stroje mají novější motory a létají rychleji," uvedl palubní inženýr základny Miroslav Furda. Ruské vrtulníky Mi-24V, vyrobené v roce 2002, však zatím nesmějí opustit vzdušný prostor nad přerovským letištěm. "Čekáme, až ruská strana povolí dovybavení vrtulníků o doplňkový navigační systém. Dokud nebudou mít stroje "odpovídače", nemůžou náš vzdušný prostor opustit, "řekl tiskový mluvčí přerovské základny Milan Kouřil.

Červenec 2003 ve Kbelích s vrtulníky Mi-17 0832 helo2278.jpg (118227 bytes) a 0848 helo2280.jpg (76480 bytes). Foto Lukáš Škoda.

Kbelské vrtulníky Mi-17 se přestěhovaly do Přerova k 1.7.2003.

Letošnímu Clean Hunteru předcházelo české národní cvičení Shadow Hunter 2003, jehož hlavní část probíhala od 20. června ve vojenském výcvikovém prostoru Hradiště. Tohoto cvičení se zúčastnily prakticky všechny složky vzdušných sil a několik jednotek pozemního vojska. Přerovští vrtulníkáři trénovali záchranu sestřelených pilotů z nepřátelského území a v druhé části cvičení pak provedli ostré střelby na pozemní cíle. Kromě celých posádek vrtulníků a brigády rychlého nasazení cvičili na Doupově vlastní záchranu i samotní piloti. "Děláme akce i pro piloty, aby se uměli pohybovat v neznámém a horském terénu a za složitějších klimatických podmínek," řekl velitel Jan Dubec, který cvičení na Doupově řídí. Piloti se podle něj učí pohybovat v noci za pomocí přístrojů pro noční vidění. "Je to vlastně nová disciplína pro naše piloty, jelikož v budoucnosti počítáme, že budou těmito přístroji vybaveni," řekl. Záchrana pilota je složitou operací, které se účastní nejméně dva vrtulníky. "Jeden z nich střeží prostor, druhý vyzvedává pilota. Je v něm jednak vlastní záchranný tým a jednak zajišťovací tým," popsal nácvik jeden z velitelů. Nácvik záchranných akcí má podle Jana Dubce význam i pro civilní obyvatelstvo. "Cvičení je zaměřeno i na záchranu civilního obyvatelstva, například odsun raněných či vytahování lidí z vody a dalších rizikových míst v případě živelných katastrof a pohrom," řekl Dubec. 26. června se pak jednotka přesunula do zahraničí, kde se již přímo zapojily do mezinárodního Clean Hunteru 2003. Jednotku pak tvořily dva vrtulníky Mi-17 od 334. vrtulníkového roje SOR a dva Mi-24 od 331. vrtulníkové letky, které se společně přemístily na základnu Holzdorf v SRN. Jednotky, které sem byly přesunuty, totiž nacvičovaly takzvaný Combat Search and Rescue (CSAR), tedy bojové pátrání a záchranu osob. Ačkoliv ve většině členských armád NATO je běžné, že jsou pro tento úkol vyčleněny speciální jednotky, u nás jsme v tomto ohledu teprve na samém počátku. O to větší význam měla pro naše letce letošní spolupráce s místní letkou vrtulníků UH-1D, která má CSAR jako svou hlavní činnost. Kromě toho pak do Holzdorfu přilétla ještě čtveřice nizozemských bitevních vrtulníků AH-64D Apache a jeden polský Mi-8.  Afterburner CLEAN HUNTER 2003 - Doupov + Holzdorf (D), 6-7/2003 (článek).

Zbývající čtyři vrtulníky Mi-35 byly dodány v červenci 2003.

Akce Cihelna 2003 se v Králíkách 22.8. zúčastnily vrtulníky Mi-8, Mi-17 0848, Mi-24 a W-3A.

Do Přerova přišly další čtyři nové vrtulníky Mi-24V.

V sobotu 13.9.2003 se na letišti v Mošnově konal třetí Den NATO s účastí EC 135, Mi-17 a Mi-24. (L+K 18/03)

Mušov 17.9.2003 helo3171.jpg (429759 bytes), helo3172.jpg (508798 bytes), helo3173.jpg (433299 bytes), helo3174.jpg (461635 bytes).

33. základna vrtulníkového letectva byla zrušena a k 1.1.2004 přejmenována na 23. základnu vrtulníkového letectva. Nové je pro základnu to, že přecházejí do podřízenosti letecké opravny a letka letecké pátrací a záchranné služby a leteckých zdravotnických odsunů, jakož i vrtulníkový roj sil okamžité reakce.