Činnost vrtulníků AČR v Bosně a Hercegovině

24.11.2010

(V červenci 1993 kolem Sarajeva prováděl průzkum srbských palpostů bývalý český občan P.S. s vrtulníkem Bell 206 pracující pro CIA.) 


helo1504.JPG (30605 bytes)23.8.1996 začalo první bojové nasazení vrtulníků Armády ČR v rámci mise IFOR pod velením pplk. Dočekala.  Kbelská Mi-17 0834 a přerovská 0837.

Britský Lynx helo2188.jpg (195390 bytes), helo2189.jpg (164551 bytes).

Odlet domů 27. 9.1996. (L+K 19/96) helo1508.jpg (91224 bytes), helo1509.jpg (142051 bytes).

Další rotace od 17.10. do 19.11.1996.


Příprava posádek vrtulníků Mi-17 a Mi-24 pro misi SFOR. Mi-24 nakonec do Bosny neletěly.

Podle nařízení náčelníka Generálního štábu Armády České republiky, vyčleňuje inspektor letectva a PVO AČR vrtulníkovou jednotku ve složení 2 krát Mi-17 a 22 příslušníků létajícího a zabezpečovacího personálu k nasazení kontingentu AČR do mnohonárodních sil SFOR v operaci JOINT GUARD na území Bosny a Hercegoviny. Vrtulníková jednotka zahájila činnost na území Bosny a Hercegoviny 20.3.1997. Operační úkoly začala plnit 30.3.1997.
Vrtulníková jednotka byla dislokována na kanadské základně ve Velike Kladuši (muslimská strana) a tvořilo ji: 9 příslušníků létajícího personálu, 13 příslušníků technického personálu a dva vrtulníky Mi-17. Vrtulníky byly vybaveny prostředky k zabezpečení působení s vojsky NATO v polních podmínkách. Osádky vrtulníků vykonávali přepravní lety, rekognoskační lety, lety na přepravu a záchranu nemocných, vysazování vzdušných a pozemních výsadků.

Rotace vrtulníkové jednotky byly realizovány pravidelně po 3 měsících, čímž byla zabezpečena akceschopnost jednotky v místě působení. Do každé ze střídajících jednotek byl zařazen zkušený pilot na dobu jednoho měsíce, který se zahraniční mise již zúčastnil a který byl garantem předávání zkušeností. 

Vrtulníková jednotka plnila úkoly ve prospěch 6. mechanizovaného praporu AČR a britského velitelství mnohonárodní divize jihozápad. Mimo plnění letových úkolů jednotka zodpovídala za přepravu leteckých pohonných hmot ze základny Čoraliči do Velike Kladuše. Britská strana zodpovídala za kvalitu pohonných hmot a za doplňování palivem všech vrtulníků. 

Bosna - z pravého sedadla.

Etapy rotací vrtulníkové jednotky a jejich velitelé:

20.3.1997 - 24.6.1997 major Jaroslav BRAUN 

Bosna - přistání na lodi jejího Veličenstva RFA Fort Grange v květnu 1997

V pátek 20.6.1997 s modifikovaným vrtulníkem Mi-17 SFOR 0837 odletěly do Bosny k vystřídání dvě osádky a část technického personálu 6. zDL a 33. zVrL. (L+K 14/97)

helo1180.JPG (116998 bytes)

21.6.1997 - 20.7.1997 major Libor DĚDOCH

20.7.1997- 28.9.1997 major Karel KOUŘIL

28.9.1997 - 23.10.1997 major Ján HRONEC

Na základě souhlasu ministra obrany České republiky nařídil náčelník GŠ dočasně posílit kontingent Armády České republiky SFOR v průběhu komunálních voleb (29.9. - 12.10.1997) v Bosně a Hercegovině a parlamentních voleb v Republice srbské, o 8 osob létajícího personálu a dva vrtulníky Mi-17. Pro monitorování situace, přepravu osob a nákladu a plnění ostatních úkolů bylo velikým přínosem použití vrtulníků Mi-17 v rámci vrtulníkové jednotky.

Mise od 24.9.1997 podle Romana Míky.

23.10.1997 - 22.12.1997 kapitán Ivan KUDLA

22.12.1997 - 21.3.1998 major Jindřich KOVAČ Mise.

8.1.1998 10.32

Mi-17 0802

Balek, Grutman, Omelka, 21 vojáků

Bosanská Krupa

Závada transmise při startu. Otáčení a pád z výšky asi 35 m. Podrobnosti.

helo181.JPG (43575 bytes), helo182.JPG (47993 bytes), helo183.JPG (64335 bytes), helo179.JPG (47122 bytes), helo180.JPG (56512 bytes), helo177.JPG (20585 bytes), helo178.JPG (19602 bytes), helo184.JPG (32664 bytes). (L+K 2/97)

18.3.1998 - 25.6.1998 major Josef MACH

 helo168.JPG (42322 bytes), helo170.JPG (36433 bytes), helo171.JPG (14652 bytes), helo169.JPG (13880 bytes), helo173.JPG (37680 bytes), helo174.JPG (18770 bytes), helo175.JPG (30777 bytes), helo176.JPG (24967 bytes), helo172.JPG (16241 bytes).

V období od 20.3.1997 do 20.6.1998 se v osmi etapách vystřídalo celkem 140 příslušníků vzdušných sil AČR ze 6. základny dopravního letectva ve Kbelích a 33. základny vrtulníkového letectva z Přerova. Od doby nasazení vrtulníkové jednotky na území Bosny a Hercegoviny do ukončení mandátu operace JOIN GUARD tj. 20.6.1998 osádky vrtulníkové jednotky nalétali celkem 2 188 hodin, provedli přes 4 772 letů , přepravili 17 421 cestujících a 647 tun nákladu. 

Mi-17 pro SFOR

25.6.1998 major Anton BALLEK

.

.

.

V říjnu 1998 byl gen. Jiří Šedivý na inspekci našich vojsk. Mimo jiné vynadal posádce vrtulníku způsob pilotáže. Za 14 dní přišla katastrofa.

25.10.1998

Mi-17 0838

+Nasavrcký, + Samec, + Vávrů

Stipanjiči

Podrobnosti.

.

.

.

Během náletů na Jugoslávii na jaře 1999 se nelétalo pro možnou záměnu vrtulníků.

Mise od 27.6.1999 podle Romana Míky.

.

.

.

Koncem července 2000 se jednotka přemístila do Banja Luky.

5. vrtulníková jednotka pro SFOR II.

.

.

.

Odlet Mi-17 0816 a 0828 do Přerova 14.12.2001.

 

Mise se účastnily vrtulníky Mi-17: 0802, 0816 SOR, 0828, 0834, 0836, 0837, 0838, 0839 SOR, 0848.


Dva vrtulníky Mi-17 odletěly 13.4.2005 z Přerova do mise EUFOR. Krátce po 14. hodině přistály na letišti vojenské základny Eagle Base mnohonárodních mírových sil EUFOR v Tuzle (Bosna a Hercegovina) dva vrtulníky Mi-17 vzdušných sil Armády České republiky. Osádky vrtulníků se tak spolu s dalšími čtrnácti příslušníky pozemního personálu zapojily do operace Evropské unie ALTHEA. V průběhu čtyřměsíční mise budou letci  s víceúčelovými transportními vrtulníky Mi-17 zabezpečovat především přepravu osob a materiálu po celém území Bosny a Hercegoviny a také Chorvatska. Jednotka pod velením majora Milana Koutného doplnila stávající kontingent AČR, který působí na základně v Tuzle od prosince minulého roku a jehož velitelem je podplukovník Radim Řehulka.  Letectví.cz

Celkem dvacet tři příslušníků létajícího a technického personálu přerovské základny vrtulníkového letectva se dvěma transportními vrtulníky Mi-17 doplnilo kontingent AČR v mírových silách Evropské unie na území Bosny a Hercegoviny dne 20.4.2005. "Do operací mnohonárodní vrtulníkové jednotky ze základny v Tuzle jsme se zapojili krátce po příletu. K hlavním úkolům zde především patří letecký průzkum a také přeprava vojáků, jejich výzbroje a dalšího materiálu do prostorů nasazení. Začátky nebyly právě snadné, ale svými zkušenostmi nám pomohli zejména Belgičané," říká velitel vrtulníkové jednotky AČR major Milan Koutný. Podle jeho údajů osádky českých vrtulníků při plnění desítek operačních úkolů v silách EUFOR za dobu 55 dnů nalétaly již 156 letových hodin a dalších 44 letových hodin věnovaly výcvikovým a navigačním letům nad členitým bosenským terénem. Velitel kontingentu AČR podplukovník Radim Řehulka, který zároveň působí ve funkci zástupce náčelníka štábu mnohonárodního úkolového uskupení Sever, může práci české vrtulníkové jednotky hodnotit také z pohledu mnohonárodního velitelství: "Mám vždy radost, když se našim vojákům v zahraniční misi dostává uznání. A profesionalita české vrtulníkové jednotky je zde vysoce hodnocena." Ministr obrany Karel Kühnl při odletu první jednotky uvedl, že náklady na působení vojáků se dvěma vrtulníky se pohybovaly kolem 300 milionů korun. Letectví.cz

V pondělí 8.8.2005 střídání posádek vrtulníků Mi-17 v Bosně.

Z mírové mise ALTHEA v Bosně a Hercegovině se ve středu 14.12.2005 vrátilo domů 24 vojáků z přerovské vrtulníkové základny. Dvě skupiny českých pilotů letos strávily v Bosně a Hercegovině dohromady osm měsíců. Se svými vrtulníky piloti nejčastěji přepravovali lidi a materiál pro velitelství mezinárodních mírových sil v Tuzle. Kromě toho podnikali i průzkumné lety a pátrali po pašerácích lidí nebo dobytka na srbsko-bosenské hranici.

 

Odkazy: L+K 5/02