Nové Město nad Metují Neustadt an der Mettau

15.07.2025

MAPA.

Historie.

Od února 1945 provoz 16. leichte Flugmelde-Kompanie Luftnachrichten-Regiment 229. Později přesunuta do Šumperka Mährisch Schönberg. MAPA stanovišť.

V dubnu 1945 nouzové přistání letounu He 111 z Hradce Králové s nákladem pro Festung Breslau. Posádka zřejmě zahynula. MAPA. Letecká badatelna.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

V roce 1945 založen ČNA odbočka Nové Město nad Metují. Předseda Jaroslav Kracík a jednatel Jindřich Christoph st.

Aeroklub má asi 300 členů, z nichž 9 jsou výkonní piloti. Navázali styk se Svazem brannosti, do jehož výboru poslali Jindřicha Christopha, a s národními výbory, aby konečně mohli začít se stavbou letiště, které projektoval už před válkou ing. Dr. Chochola z Prahy. Praktický výcvik brzdí skutečnost, že dosud není instruktor, protože naši zájemci nebyli přijati do kurzu na Ranou a finanční situace nedovoluje pozvat instruktora odjinud. Nový jednatel Václav Prostředník.


12.5.1946 za účasti 10 odboček ČNA, a to: Náchoda, Hronova, Nového Města nad Metují, Úpice, Police, Červeného Kostelce, Josefova - Jaroměře, Dobrušky, Ohnišova a Nového Hrádku utvořeno Krajové plachtařské středisko se sídlem v Náchodě ve Žďárkách. Předsedou byl zvolen ing. Brtek.

1.7.1946 ortofotomapa.

17.10.1946 přílet prvního letadla Piper L-4H OK-YHA, stál 40 tisíc korun a 20 tisíci na něj přispěl pan Bartoň a druhou polovinu zaplatili podnikatelé a občané, převážně členové aeroklubu.

Prvními odvážlivci, kteří se učili v Novém Městě nad Metují létat, byli letci Vojnar, Čermák, Kracík ml. a Marie Kracíková (provdaná Černá), která měla v našem okrese jako první žena pilotní průkaz.


Firma Špriňar postavila dřevěný hangár.

31.8.1947 letecký den.

31.12.1947 přiletělo druhé letadlo Piper L-4H. Letadlo patřilo panu Dlouhému a Věchtovi.


Od 15.2.1948 třetí letadlo, které patřilo pánům Navrátilovi a Havránkovi.

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům  ----------

1.4.1948 první zálet druhého letounu.

První žáci skládali zkoušky.

17.9.1948 skončila éra soukromého létání, roční pauza - prověrky.


Český národní aeroklub byl v roce 1949 přejmenován na Aeroklub Republiky Československé.

ARČs přejmenován na DOSLET (dobrovolný svaz lidového letectví) - základní organizace Stavostroj n. p., poté na DOSLET - ZO ČSAD.

Přichází skupina plachtařů z Dobrušky.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Letoun Praga E 114.


.


Od roku 1952 přejmenování na Svazarm.


Po zrušení nočního střežení na letišti Vysokov se musela motorová letadla přelétat na noc do Nového Města nad Metují. S Novoměstským aeroklubem byla dobrá spolupráce včetně vzájemného půjčování letadel. Mechanikem v Novém Městě byl Václav Špitalský a veškerý provoz v té době bohatě platil Svazarm.

---------- 1.6.1953 státní bankrot. ---------

22.7.1953 ortofotomapa.


.


.


.


11.5.1957 ortofotomapa.


.


.


20.4.1960 ortofotomapa.

Počátkem 60. let přichází plachtaři z rušených letišť v HronověNáchodě.


.


.


.


11.6.1964 ortofotomapa.


16.8.1965 ortofotomapa.


.


.


---------- Okupace 21.8.1968 ----------

Koncem roku 1968 byl s příchodem parainspektora Jaroslava Balcara založen Paraklub.


.


1970


.


.


7.8.1973 ortofotomapa.


.


.


.


.


.


.


1980


.


.


.


.


.


.


.


.


---------- Převrat 17.11.1989 ----------


1990


.


18.9.1992 ortofotomapa.


2.7.1993 ortofotomapa.


.


.


31.5.1996 ortofotomapa.


.


.


.


1.1.2000 ortofotomapa.


.


.


.


.


.


.


.


.


.


2010


.


28.7.2012 ortofotomapa.


.


.


.


.


.


.


.


18.5.2020 ortofotomapa.


.


.


.


.


2025