15.07.2025
MAPA.
Od února 1945 provoz 16. leichte Flugmelde-Kompanie Luftnachrichten-Regiment 229. Později přesunuta do Šumperka Mährisch Schönberg. MAPA stanovišť.
V dubnu 1945 nouzové přistání letounu He 111 z Hradce Králové s nákladem pro Festung Breslau. Posádka zřejmě zahynula. MAPA. Letecká badatelna.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
V roce 1945 založen ČNA odbočka Nové Město nad Metují. Předseda Jaroslav Kracík a jednatel Jindřich Christoph st.
Aeroklub má asi 300 členů, z nichž 9 jsou výkonní piloti. Navázali styk se Svazem brannosti, do jehož výboru poslali Jindřicha Christopha, a s národními výbory, aby konečně mohli začít se stavbou letiště, které projektoval už před válkou ing. Dr. Chochola z Prahy. Praktický výcvik brzdí skutečnost, že dosud není instruktor, protože naši zájemci nebyli přijati do kurzu na Ranou a finanční situace nedovoluje pozvat instruktora odjinud. Nový jednatel Václav Prostředník.
12.5.1946 za účasti 10 odboček ČNA, a to: Náchoda, Hronova, Nového Města nad Metují, Úpice, Police, Červeného Kostelce, Josefova - Jaroměře, Dobrušky, Ohnišova a Nového Hrádku utvořeno Krajové plachtařské středisko se sídlem v Náchodě ve Žďárkách. Předsedou byl zvolen ing. Brtek.
17.10.1946 přílet prvního letadla Piper L-4H OK-YHA, stál 40 tisíc korun a 20 tisíci na něj přispěl pan Bartoň a druhou polovinu zaplatili podnikatelé a občané, převážně členové aeroklubu.
Prvními odvážlivci, kteří se učili v Novém Městě nad Metují létat, byli letci Vojnar, Čermák, Kracík ml. a Marie Kracíková (provdaná Černá), která měla v našem okrese jako první žena pilotní průkaz.
Firma Špriňar postavila dřevěný hangár.
31.8.1947 letecký den.
31.12.1947 přiletělo druhé letadlo Piper L-4H. Letadlo patřilo panu Dlouhému a Věchtovi.
Od 15.2.1948 třetí letadlo, které patřilo pánům Navrátilovi a Havránkovi.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
1.4.1948 první zálet druhého letounu.
První žáci skládali zkoušky.
17.9.1948 skončila éra soukromého létání, roční pauza - prověrky.
Český národní aeroklub byl v roce 1949 přejmenován na Aeroklub Republiky Československé.
ARČs přejmenován na DOSLET (dobrovolný svaz lidového letectví) - základní organizace Stavostroj n. p., poté na DOSLET - ZO ČSAD.
Přichází skupina plachtařů z Dobrušky.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
Letoun Praga E 114.
.
Od roku 1952 přejmenování na Svazarm.
Po zrušení nočního střežení na letišti Vysokov se musela motorová letadla přelétat na noc do Nového Města nad Metují. S Novoměstským aeroklubem byla dobrá spolupráce včetně vzájemného půjčování letadel. Mechanikem v Novém Městě byl Václav Špitalský a veškerý provoz v té době bohatě platil Svazarm.
---------- 1.6.1953 státní bankrot. ---------
.
.
.
.
.
Počátkem 60. let přichází plachtaři z rušených letišť v Hronově a Náchodě.
.
.
.
.
.
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
Koncem roku 1968 byl s příchodem parainspektora Jaroslava Balcara založen Paraklub.
.
1970
.
.
.
.
.
.
.
.
1980
.
.
.
.
.
.
.
.
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
1990
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
2010
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
2025