Z POLICIE ČR (L+K 14/96)
Vrtulník
Mi-2 je na území České republiky provozován od roku 1972, kdy jej zařadilo
Ministerstvo vnitra do svého letadlového parku. V té době byl díky pohonu
turbohřídelovými motory poměrně moderním typem univerzálního vrtulníku
lehké kategorie, který převzal policejní úkoly po dříve provozovaných
Mi-1, Mi-4 a SM-2 s pístovými motory. První let Mi-2 v policejní službě se
v Československu uskutečnil 6. září 1972, k poslednímu letu došlo 27. května
1996.
Za
téměř čtvrtstoletí se vystřídalo při plnění policejních úkolů přes
třicet "Mi dvojek". Ministerstvu vnitra byly přidělovány na základě
tehdejších mezivládních dohod o výměně zboží s Polskem v množství,
mnohdy přesahujícím jeho potřeby. Proto byla řada vrtulníků, obvykle po
generální opravě, předávána k využití v kurýrní službě armády nebo
k zemědělským pracím.
Posádka posledního letu: Vladimír Panenka a Jiří Kiliánek.
V
policejní službě létal Mi-2 v několika drobných obměnách výstroje.
Podle charakteru letu byly stroje opatřeny přídavnými nádržemi, jeřábem,
podvěsem či létaly jako desantní, fotoverze, později i se speciální
zdravotnickou zástavbou. Se zvyšující se hustotou leteckého provozu a nároky
na přesnost plnění úkolů přestalo vyhovovat požadavkům zejména skromné
navigační vybavení. Dílčí modernizaci se podařilo realizovat až počátkem
devadesátých let. Rozvoj dálniční sítě a rychlejší automobily prakticky
vyřadily Mi-2 z boje proti kriminalitě, neboť pro poměrně malou rychlost
mnohdy nestačily sledovat objekt zájmu policistů. Úroveň bezpečnosti
provozu typu s rostoucími nároky přestala dostačovat obecným požadavkům.
Výkyvy v kvalitě
Za
24 let však Mi-2 vykonaly mnoho záslužné práce a nalétaly téměř 37 000
hodin při zadržování pachatelů trestné činnosti či pátrání po pohřešovaných
osobách včetně dětí. Informace o dopravě, požárech, nebo stavu životního
prostředí získané z vrtulníku, posloužily ke kvalifikovaným rozhodnutím
a usnadnily práci mnoha pozemním složkám.
Zvláštní kapitolou je nasazení Mi-2 v letecké záchranné službě. V roce 1987 se podařilo ve spolupráci s pražskou záchrannou službou nastartovat proces zavádění této vysoce humánní činnosti do systému neodkladné zdravotní péče. Právě policejní vrtulník Mi-2, v krátké době speciálně upravený pro tyto účely v policejních dílnách v Praze, zahájil 1. dubna 1987 zkušební provoz letecké záchranné služby. Její další rozvoj byl, i díky dalším provozovatelům vrtulníků Mi-2, dotažen do dnešní podoby moderního systému, kterým se může pochlubit jen nemnoho vyspělých zemí. Ovšem i zde jsou Mi-2 postupně nahrazovány novějšími stroji.