Vrtulníky proti lidské dřině

KV 3/62

Stalo se u nás již zvykem, že různá zlepšení v našem životě přijímáme se samozřejmostí, která je možná jen ve státě, kde si jeho příslušníci budují sami lepší zítřek. Proto se také nedivíme zaměstnancům Turisty, že chtěli odstranit dřinu nosičů potravin a paliva na horské chaty ve Vysokých Tatrách. Spojili se s pražským Agroletem a domluvili zkoušky vrtulníků, při nichž se dopravovala užitečná zátěž až k velehorským chatám.

Po předběžném průzkumu bylo jasné, že to nebude úkol snadný. Časté změny povětrnostních podmínek v horách a obtížnost přistání pro nedostatek místa u horských chat byly velkou překážkou. Proto se zkušení piloti Jindra a Hejnal spojili s konstruktérem Michaličkou aby společně "vydumali" vynášení břemen v odpojitelných koších nebo kontejnerech, zavěšených pod trupem vrtulníků. Když se jim podařilo překonat mnohé potíže při realizaci návrhů, přiletěli konečně s vrtulníky Mi-1 a Mi-4 ke zkouškám na provizorní letiště, upravené na fotbalovém hřišti v Novém Smokovci. Avšak hned po přesunu se zkazilo počasí, čemuž se v listopadu (1961) není co divit, a tak nezbylo, než čekat.

Jednoho rána se konečně ukázal jasnější úsvit s nadějí na létání k vrcholkům tatranských velikánů. Mechanici již od časného rána připravovali a zahřívali své stroje. Pracovníci Turisty nakládali potraviny do připravených košů, uhlí se sypalo s pásů rovnou do kontejnerů. Soudruh Jindra, pilot vrtulníku Mi-4 a vedoucí výpravy zároveň, kontroloval zátěž. Toho dne smokovečtí kluci přišli určitě pozdě do školy. Nemohli se nabažit neobvyklé podívané a odtrhnout oči od vrtulníků, dokud nezmizely za vrcholkem Slavkovského štítu.

Ranní ticho přerval řev motoru. Konečně poslední zkoušky, mechanik odjišťuje kola. Nejdříve startuje Mi-4 s uhlím v závěsu. Zátěž je učena pro Zbojnickou chatu. Kovový kolos se zvedá, mechanici připojují kontejner s uhlím a vrtulník odlétá, ohýbaje větrem rotorových listů vrcholky stromů. Dělá okruh nad obcí, aby nabral výšku a míří k strmým stráním, pokrytým sněhem s vyčnívajícími kameny a trsy kosodřeviny.

Nahoře u Zbojnické chaty již čeká se svou radiostanicí palubní mechanik, soudruh Střihavka. Boční vítr sílí, jako by nechtěl vpustit kovového vetřelce do své horské svatyně. Lidská vůle a dovednost však již mnohdy zvítězily nad živly; musí to dokázat i tentokrát. Pilot Jindra okamžitě reaguje a s ním i stroj na všechny změny. Člověk a stroj jsou v těchto okamžicích jedno tělo, jeden mozek; společně zdolávají vítr i stoupání. Konečně pilot navazuje spojení s radiostanicí soudruha Střihavky. Nabral dostatečnou vyšku, takže radiovlnám se již nestavěly do cesty vrcholky hor. Mechanik hlásí změny směru větru a navádí vrtulník k chatě. Pak utíká od své stanice, aby zatáhl za provaz u dna kontejneru a uhlí se sype na určené místo. To trvá jen několik vteřin. Na jeho pokyn se kovový kolos zvedá, opisuje malý oblouk a ztrácí se v úžlabině mezi zubatými vrcholky hor.

Za chvíli přilétává Mi-1 s pilotem Hejnalem. Mi-1 je štíhlá, barevná. Nese se jako žena, která si je vědoma své ladnosti. Pod trupem má zavěšen koš s potravinami. Přistání však jednoduché nebylo. Večer pilot vyprávěl, že dostal takový nárazový vítr, který mu podsekával letoun, jdoucí na plné obrátky, že málem musel odhodit náklad, aby zachránil stroj. Ale to jsme trochu odbočili.

Radista mezitím vyměnil několik stručných slov s pilotem Mi-1 a už se stroj snáší i s nákladem nad jezero. Odpojení koše potravin s připojení zpětného koše s nepotřebnými věcmi a obaly ze Zbojnické chaty je dílem okamžiku. Vrtulník odlétá pro další náklad. A tak se střídají oba vrtulníky, až zásoby - celkem 50 000 kg - jsou dopraveny bezpečně na místo. Díky mistrům ve svém oboru i spolehlivým strojům! Končí pracovní den pilotů, ale ještě ne mechaniků. Ti musí své stroje ošetřit a připravit na příští den, aby mohli pokračovat v úkolu. A tak s posledními paprsky světla přikrývají těla letounů a kotví listy rotoru.

Záleží již jen na počasí, aby zásobili Slezský dóm, Terryho a Brnčálovou chatu. A nakonec - po návratu - bude zhodnocena celá akce pro případné zařazení jednoho vrtulníku ke stálému zásobování horských chat ve Vysokých Tatrách. -ld-

helo522.jpg (143167 bytes), helo521.jpg (130593 bytes), civil/helo3361.jpg (357411 bytes), civil/helo3362.jpg (335486 bytes).