07.10.2006
Hluk - hluk rotoru a z výfuku, aerodynamický hluk, hluk z radiokomunikace a hluk klimatizace.
Ing. L. Šolc - Vrtulník a hluk .
KV 9/64
Vnitřní hluk v pilotních kabinách vrtulníků (Šulc
Jiří pplk. MUDr. Csc. -Letecká
fyziologie., Naše vojsko 1980 (L+K 13/80)
| Mi-1 | Cest. 104-105 dB(A) | Max. 106-107 | 
| Mi-2 | Cest. 99-101 | Max. 99-101 | 
| Mi-4 | Cest. 102-108 | Max. 107-112 | 
| Mi-8 | Cest. 84-86 | Max. 92-95 | 
Hluk ocasní vrtulky konstruktéři dokázali snížit několika způsoby.
Čtyřlistá ocasní vrtulka dostala tvar nůžek. Použito u AH-64 a Mi-28.
U vrtulníku bez ocasní vrtulky ale se systémem NOTAR je markantní pokles hluku. Použito u MD Explorer, MD 600N, MD 520N.
Zakapotováním vrtulky vznikl fenestron. Použito u AS 365, EC 135, EC 155, EC 120.
EC 135 má podle letové příručky (podle metodiky ICAO Annex 16) hlučnost v dB:
| EC 135 (do 2835 kg) | Změřeno | Limit podle ICAO i FAR. | 
| Vzlet | 88,3 | 94,5 | 
| Přelet | 85,7 | 93,5 | 
| Přiblížení | 94,9 | 95,5 | 
V současnosti je nejtišším vrtulníkem typ EUROCOPTER EC 120.

 Firma EUROCOPTER zkouší od 8.9.2005 upravený vrtulník BK 117 (EC 145) s novými
 rotorovými
listy s klapkami (adaptivní systém), které významně snižují hluk až o 6
dBA. (L+K 10/05)
Firma EUROCOPTER zkouší od 8.9.2005 upravený vrtulník BK 117 (EC 145) s novými
 rotorovými
listy s klapkami (adaptivní systém), které významně snižují hluk až o 6
dBA. (L+K 10/05)
Odkazy:
Platný letecký předpis řady L: L 16/I ochrana životního prostředí, Svazek I - Hluk letadel
METODICKÝ NÁVOD pro měření a hodnocení hluku z leteckého provozu.