Vrtulník a hluk

07.10.2006

Hluk - hluk rotoru a z výfuku, aerodynamický hluk, hluk z radiokomunikace a hluk klimatizace.

Ing. L. Šolc - Vrtulník a hluk helo3414.JPG (171455 bytes). KV 9/64

Vnitřní hluk v pilotních kabinách vrtulníků (Šulc Jiří pplk. MUDr. Csc. -Letecká fyziologie., Naše vojsko 1980 (L+K 13/80) )

Mi-1

Cest. 104-105 dB(A)

Max. 106-107

Mi-2

Cest. 99-101

Max. 99-101

Mi-4

Cest. 102-108

Max. 107-112

Mi-8

Cest. 84-86

Max. 92-95

Hluk ocasní vrtulky konstruktéři dokázali snížit několika způsoby.

Čtyřlistá ocasní vrtulka dostala tvar nůžek. Použito u AH-64 a Mi-28.

U vrtulníku bez ocasní vrtulky ale se systémem NOTAR je markantní pokles hluku. Použito u MD Explorer, MD 600N, MD 520N.

Zakapotováním vrtulky vznikl fenestron. Použito u AS 365, EC 135, EC 155, EC 120.

EC 135 má podle letové příručky (podle metodiky ICAO Annex 16) hlučnost v dB:

EC 135 (do 2835 kg) Změřeno Limit podle ICAO i FAR.
Vzlet 88,3 94,5
Přelet 85,7 93,5
Přiblížení 94,9 95,5

V současnosti je nejtišším vrtulníkem typ EUROCOPTER EC 120.

helo2795.jpg (46620 bytes)helo2794.jpg (29075 bytes)Firma EUROCOPTER zkouší od 8.9.2005 upravený vrtulník BK 117 (EC 145) s novými rotorovými listy s klapkami (adaptivní systém), které významně snižují hluk až o 6 dBA. (L+K 10/05)

 

Odkazy:

Platný letecký předpis řady L: L 16/I ochrana životního prostředí, Svazek I - Hluk letadel

METODICKÝ NÁVOD pro měření a hodnocení hluku z leteckého provozu.