20.
prosince 1995 – 29. prosince 1995
20. prosince 1995 v 12.20 hodin jsem byl na letišti v Ruzyni na palubě ruského obřího dopravního letounu IL-86 pro 350 lidí. Letěli jsme s Jirkou Černoškem na Sri Lanku seřídit, zalétnout a předat Srilanské armádě generálkovaný vrtulník Mi-17. Skupina techniků z Leteckých opraven Kbely, která generální opravu prováděla, byla na Sri Lance již přes dva měsíce. Vedoucím této skupiny techniků byl Václav Hruška, tehdy vedoucí provozu v Leteckých opravnách Kbely, můj dobrý přítel. Letadlo bylo plné až k prasknutí, neviděl jsem jediné volné místo. Počasí nic moc. Mraky nízko, odhadoval jsem to na 100 až 150 metrů, dohlednost velmi malá, u letectva jsme tomu říkali minima. V Praze mrzlo, bylo něco málo stupňů pod nulou. Rusové, hlavně Moskvané letěli domů na Vánoce. Po dvouapůlhodinovém letu letadlo, zevnitř rozměrově připomínající velkou stodolu, přistálo měkce v Moskvě na letišti Šeremetěvo. V Moskvě byla skoro mlha, piloti ale přistáli jako do peřinek, vzpomínám jak všichni pasažéři po dosednutí začali tleskat. Tak jsem se taky přidal, bylo za co. Po výstupu jsme poznali pravou ruskou zimu, neuvěřitelných minus 35°C. A to jsme letěli do tropů, takže jsme samozřejmě zimníky neměli. Při vystupování a ohlédnutí na letadlo stojící na stojánce jsem spatřil obrovské „manesmanky“ - trubky hlavních podvozkových nosníků, měly určitě v průměru jeden metr. IL-86 je letadlo, které vzbuzuje obdiv. Poslali nás do tranzitu, letět dále do Colomba jsme měli až na druhý den brzy po půlnoci.
S Jirkou Černoškem
se znám již od roku 1965, sloužili jsme spolu u 12. vrp v
Olomouci, pak jsme spolu byli dlouhou dobu u stejné letky letky 51. vrp v Prostějově.
Byl to tehdy velmi uznávaný odborník na vrtulníky a zejména motory TV2 a
TV3. Čas nám v tranzitu utekl rychle, než jsme našli místo, kde
dostaneme jídlo (bylo samozřejmě v ceně letenky) a než jsme si prohlédli
celou letištní halu se všemi obchody, bufety a
restauracemi, tak byl čas pomalu se odebírat k nástupnímu východu. Teď
jsme tedy spolu, já jako zkušební pilot LOK a Jirka jako odborník z
33. základny vrtulníkového letectva v Přerově, opět měli sejít
při společné práci v exotické zemi – Sri Lance. Zde musím
vzpomenout našeho společného kamaráda Aloise Rösnera, který v této
době dělal technického náměstka ředitele LOK, a měl hlavní podíl na
tom, že přesvědčil Jirku Černoška, aby tuto práci vzal.
21. prosince brzy ráno
jsme tedy nastoupili opět do letadla IL-86, tentokrát jiného. Spolu s námi
nastoupilo pár snědých lidiček, kteří měli namířeno do Dubaje. Před
vzletem jsme z okének kabin pozorovali pozemní personál jak stříká
odmrazovací kapalinu na křídla a trup letadla. Letadlo bylo pokryto velkou
vrstvou ledu a sněhu, v Moskvě stále sněžilo. Ihned po odmrazování
bylo letadlo vytlačeno, osádka spustila motory a začala pojíždět. Let proběhl
v klidu, občerstvení a jídlo na palubě bylo dobré. Brzy se začalo rozednívat
a tak jsme pozorovali řeku Volhu, Kaspické moře a taky Teherán. V letadle
bylo hodně volného místa, let probíhal vcelku velmi příjemně. Přistáli
jsme v Dubaji. Teplota vzduchu +40°C ! To znamená, že teplotní rozdíl mezi
Moskvou a Dubají byl neuvěřitelných 75 stupňů! Ještěže klimatizovaný
letištní autobus, co nás vezl do tranzitu, byl přistaven hned vedle schůdků
z letadla ! Strašný tropický zápach, vlhko a příšerné horko nás
ovanulo na schůdcích z letounu ! Svět je zajímavý. Po krátkém pobytu
v tranzitu jsme opět nastupovali do téhož letounu IL-86 Aeroflotu spolu
s mnoha lidmi, kteří byli zřejmě ze Sri Lanky.
Čas při letu z Dubaje
do Colomba na Sri Lance rychle utíkal a než jsme se naděli, vystupovali jsme
dopoledne v hlavním městě Sri Lanky v Colombu. Letiště Colombo
je na pobřeží Indického oceánu, asi 25 kilometrů severně od hlavního města
Colomba. Na jedné straně vzletové dráhy je jeho civilní část a na druhé
straně je vojenská část – letiště Katunayiaka. To byl cíl naší cesty,
což jsme ovšem v tomto
okamžiku ještě nevěděli.
Na letišti nás očekával
vedoucí naší české skupiny Václav
Hruška. Letištní kontrola, byla vzhledem ke skutečnosti, že na Sri Lance
jsou vážné nepokoje a střety mezi místními obyvateli, vcelku rychlá a
solidní. Spolu s Václavem Hruškou
pro nás na letiště přijel se svým vozem, malým mikrobusem značky Toyota
pan Tilack. Pokud si dobře pamatuji, tak jeho mikrobus měl poznávací značku
61-5888. Velmi sympatický chlapík, který zabezpečoval naše přesuny mezi
hotelem a letištěm v Katunayiace. Velmi dobře plnil i ostatní úkoly,
velmi inteligentní člověk, který znal vše co jsme potřebovali. Říkali
jsme mu Mister Bilak, což si zřejmě nezasluhoval, ale foneticky to znělo i
jeho uším dobře.
Z letiště jsme
odjeli do hotelu. Celá naše skupina byla ubytována v městečku Negombo,
které leží na pobřeží Indického oceánu asi 25 kilometrů severně od
letiště Colombo, to znamená, že z hotelu do hlavního města Colomba to
bylo zhruba 50 kilometrů. Hotel Goldi Sands je přímo u moře, krásný píseček
na hotelové pláži, hotelový bazén pro ty, kteří nechtějí do moře, nebo
pro večerní koupání. Hotel byl téměř
prázdný,
ještě nezačala sezóna, bylo zde pár domorodců
a několik cizinců. Příjemný personál, majitel hotelu byl vcelku mladý muž,
jehož sympatie již získali naši technici, kteří zde prožili již dva měsíce
života. Jejich denní rytmus, kterému jsme se museli samozřejmě přizpůsobit,
spočíval v tom, že ráno 07.00 byli v hotelové restauraci na snídani.
Ta byla vždy ve formě švédského stolu. Vše se dalo v pohodě jíst,
každý se nasnídal podle potřeby. Pak se před hotelem objevil Mister Tilack
se svým mikrobusem Toyota Hiace a jelo se na letiště v Katunayiace.
Sebou si každý již zvykl brát pouze nějakou pitnou vodu, nebo minerálku
která se jako u nás prodává v plastikových obalech. Bez této vody by
to nešlo, zahynul bys. Na jídlo v průběhu dne neměl nikdo ani pomyšlení.
V tom horku to zkrátka nešlo. Ráno bývalo příjemných 25 stupňů,
ale přes den teploty bývaly až 40 stupňů, a byly dny kdy to bylo o pár
stupňů ještě více. Jsme na 6°severní šířky, kousek nad rovníkem a je
to znát. Nezvyklé ovšem je, že se blíží Štědrý den. Na letišti se
pracovalo vcelku ve skromných podmínkách. Plechový hangár bez klimatizace,
to byla hrůza, hlavně když chlapci lozili po vrtulníku například v ocasním
nosníku. V hangáru byla jediná klimatizovaná místnost, kterou nám místní
vojsko půjčilo. Byla to vlastně místnost, kde byl umístěn elektrický
generátor. A velmi hlučná klimatizace. Ale přesto jsem já zde hodně dlouho
pobýval, než jsem se trochu aklimatizoval. Hoši si zde ukládali své věci
jako oblečení a podobně ale hlavně pití, které se aspoň trochu
vychladilo. V těchto podmínkách prováděli generální opravu vrtulníku
Mi-17 imatrikulace CH-592. Rozebrali jej do posledního šroubku a podle postupů
prováděli výměny agregátů a všechny práce, které se provádí při
generální opravě. Pracovali pod zvídavým dohledem místních techniků i
pilotů, kteří se zájmem sledovali jejich činnost. Denně se pracovalo
zhruba do 17 – 18 hodiny a pak se jelo zpět do hotelu Goldi Sands v Negombu.
Večeře, jako hlavní denní jídlo celá skupina absolvovala u společného
stolu, který vždy ochotně a velice lákavě připravil hotelový personál.
V pátek 22.
prosince jsme se tedy s Jirkou Černoškem seznámili s novým prostředím.
Exotická Sri Lanka nás mile překvapila. Ceny jsou zde mírné, pokud se sem
dostane náš turista, tak nejvíce utratí za letenku. Pobyt zde není nákladnou
záležitostí a je na co se dívat.
Jsou zde milí lidé, nevěříte tomu, že se dokážou vzájemně zabíjet. Na
severu ostrova se pořád válčí, Sinhálci a Tamilové tam jsou nepřátelé.
A moře, to je skvost. Teplé, voda hustá, hodně slaná, krásné písečné
pláže kolem celého ostrova.
Hned na druhý den nás
s Jirkou čekala naše práce. Ale proto jsme přece sem přiletěli.
Vrtulník již byl schopen spouštění motorů, tak jsme se dali do práce.
Postup je rutinní záležitostí, v LOK Kbely jsem se v tomto směru
hodně zdokonalil a vyučil. První spouštění, kontroly a když vše jde dobře
tak se začíná vrtulník seřizovat tak, aby jeho výkon byl optimální.
Vrtulník je totiž velmi složitý létající aparát, kde velmi záleží na
tom, jak je seřízen. Pod slovem seřízení chápeme optimální podmínky práce
motorů a nosného rotoru spolu se všemi
regulačními a jinými systémy. Je to složitá práce, v Leteckých
opravnách ve Kbelích jsme časem podle různých norem a předpisů a podle
nejvýhodnější praxe zpracovali harmonogramy této práce. A podle těchto
harmonogramů jsme začali pracovat. Pouze hodnoty teploty okolního vzduchu a
atmosférického tlaku se lišily od práce u nás v LOK ve Kbelích.
Teploty byly až 42°C, a tlak 766 mm Hg. To v Praze samozřejmě nebývá.
Také nám zde chyběl můj kolega a kamarád z LOK Jirka Kolarovský od
kterého jsem hodně pochytil. Jeho rady by se nám hodily. Tak jsme to museli s Jirkou
Černoškem zvládnout sami. Jirka Černošek zastával funkci palubního
technika i mechanika v jedné osobě. Měli jsme potíže s tekoucím
chladičem oleje hlavního reduktoru, problém zvládli chlapci pod vedením
Vendy Hrušky.
Další den byl Štědrý
den, od rána vše probíhalo podle zažitého schématu. Od rána se těšíme
na večerní slávu, každý jsme dali 20 dolarů na štědrovečerní večeři.
Bude prý plný hotel lidí. Uvidíme, teď ale ještě jsme na letišti a pokračujeme
v seřizování vrtulníku. Není zde možnost vrtulník připoutat k zemi
tak jako doma v LOK. Řešení se ale najde, do vrtulníku se totiž vejde
šedesát pět srilanských vojáků. Je to hodně, jsou totiž velmi malí a
hubení. Ale přesto vrtulník zatíží tak, aby se mohl vyzkoušet maximální
režim práce motorů. Podařilo se a vrtulník i s tímto nákladem měl snahu
se odpoutávat od země. Výkon odpovídá !
Práce se daří a tak
jedeme dnes na hotel dříve. Hotelová restaurace je polozakrytý prostor, otevřený
k moři. Je teď krásně vánočně vyzdobena. Na Sri Lance mají taky
zvyk vystavovat vánoční stromky, jsou to také jehličnany ale trochu jiné.
Štědrovečerní menu bylo bez kapra, ale ryb bylo habaděj a velmi dobrých.
Nijak zvláštní program, pouze se sedělo, jedlo pilo a povídalo. Hotel byl
plný místních lidí, kteří si to objednali dávno předem. Hrála hudba, výzdoba
restaurace zářila ve světlech, lidé si navzájem přáli šťastné vánoce.
Vzpomínali jsme na domov, na své blízké, na křupající sníh pod nohami,
tak jak tomu bývalo v mém dětství pod Hostýnskými horami v krásné
vesničce Hlinsku. Zvláštní a nezapomenutelný Štědrý večer. Ještě o půlnoci
bylo 35°C a moře hezky osvěžovalo,
vlny byly menší než ve dne.
Pracovali jsme na zemi
ještě další dva dny – vánoční svátky 25. a 26. prosince 1995. Na závěr
26. prosince na Štěpána jsem se konečně dočkal druhého pilota a palubního
technika z posádky letiště Vavunia. Toto letiště je přímo v pásmu
nepokojů na severu ostrova. Přiletěli vrtulníkem jejich jména – pilot
SQN/LDR Sumangala a palubní technik F/LT Semanayake. Provedli jsme tři
kontrolní lety po 30 minutách. Mezi nimi vždy Jirka Černošek doladil motory
a rotor. Konečně byl vrtulník připraven k předávacímu záletu. Padesátiminutový
let uspokojil místního pilota i palubního inženýra. Byl podepsán předávací
protokol. Práce skončila.
Před Goldi Sands -- zleva Bořivoj Rosický, Jirka Černošek, já a Zdeněk Procházka.
Ve středu 27.
prosince 1995 bylo tedy volno. Mister Bilak vzal svůj mikrobus Toyota Hiace a
vezl nás na výlet do středu ostrova do města Kandy. Krásný výlet džunglí,
viděli jsme slony, opice i obrovské netopýry visící na stromech ve slunečním
žáru. V Kandy jsme si prohlédli starobylé město a klášter. Zbytek
rupií jsem utratil za upomínkové předměty. K večeru jsme se vrátili
a ještě jsme vychutnali mořskou koupel a ležení na hotelové pláži.
Poslední večeře stála za to. Jako ostatně každé jídlo zde v hotelu.
Vždy byl bohatý výběr, pokrmy z hovězího, vepřového, telecího, kuřecího
a rybího masa byly vždy velmi chutně upravené.
Čtvrtek
28. prosince nás čekalo balení kufrů, rozloučení s Negombem a
srilanskými přáteli. Let domů po stejné trase – Colombo – Dubai –
Moskva – Praha. Jen teploty se trochu různily, v Colombu bylo v 17.45
MČ plus 35°C, v Moskvě minus
18°C a v Praze minus 14°C.
Ale to již byl pátek 29.12.1995 odpoledne.