Ing. Jan Martinec

Nové ”kabáty” ve standardu NATO

Do nedávné doby bylo možno spatřit naše vojenská letadla a vrtulníky pouze v povrchové úpravě, kterou je opatřil výrobce. Vyjímky sice byly v inviduálním pomalování jednotlivých strojů, ale většina jich měla předepsanou kamufláž. Tato maskovací pole vlivem provozu a povětrnostních podmínek postupem doby ztrácela na původní barevnosti i tvarech. Velice markantním v těchto případech byly právě vrtulníky typových řad Mi-24V a Mi-17, kde odstíny dvou šedozelených barev kryjící vrchní a boční plochy strojů doslova mizely před očima. Novou etapou v povrchovém zbarvení právě těchto typů je možno spatřit od začátku tohoto roku. Po schválení patřičných odpovědných míst na ministerstvu obrany se začaly aplikovat nové barevné odstíny v povrchové úpravě vojenských strojů. Design na ně navrhl pan Tomáš Skořepa a konečné stříkání se praktikuje v Leteckých opravnách Kbely (LOK). Jednotnost provedení rozmístění kamuflážních polí i odstínů barev je patrná na již dodaných vrtulnících Sokol. I na nich bylo aplikováno nové standardní schéma kamufláže, která vychází z maskovacích schémat a barev používaných na letounech NATO.

Na rozdíl od Sokolů, jsou a budou naše vrtulníky stříkány výhradně tuzemskými barvami. Za správnost odstínů a dokonalou přilnavost odpovídá plzeňská firma BARTLACK CHEMIC. Tato firma připravila následující odstíny vycházející z palety matových Federal Standard colors 595. Spodní šedá FS 36 375, střední šedá FS 36 270, tmavě šedá 36 118 a zelená FS 34 096. Za výfukovými rourami je použita antracitová šedá RAL 7016 a vnitřní prostory konstrukce jsou nastříkané barvou nesoucí název modř pastelová s ČSN 4265. Výsostné označení u Mi-17 zůstává na svých původních místech a vnější průměr znaků je 470 mm s bílým lemováním. Trupové číslo je svým umístěním totožné jako v původní povrchové úpravě, ale je použito jiného typu písma. Navíc se toto číslo objevilo i pod přídí stroje nalevo ve zmenšené podobě. Barva čísel je v provedení spodní šedé. Výstražné popisky a symboly jsou nastříkané na povrch stroje v českém jazyce a splňují specifikaci západních norem IS0. V nejbližší budoucnosti budou popisky stříkané podle plotrovaných samolepících fólií, které dokonale zabezpečí "nepodfouknutí" tlakem vzduchu s barvou na místa okolní kamufláže. Inviduální znaky jednotlivých jednotek čekají na své schválení a heraldické doporučení Historickým ústavem AČR a poté budou stříkané přímo na stroje, které budou v LOKu procházet revizemi nebo generálními opravami. Vnitřní prostory jak bylo uvedeno jsou nastříkané barvou ČSN 4265 - lesklou. Potahy sedaček pilotů a palubního technika jsou z prodyšné , pestrobarevné látky. Potahy sedaček v nákladním prostoru jsou z koženky jasné hnědé barvy s nádechem mramorování. Koženka sloužící k pokrytí montážních panelů v nákladní kabině je světle šedá s tmavě šedým mramorováním. Celému novému nástřiku se vymykají teleskopické tlumiče podvozkových noh, které jsou v původní světle šedé a lesklé barvě a disky kol, na kterých zůstala původní ruská zelená. Celý tento článek je věnován vrtulníku Mi-17 (trupové číslo 0830), který je ve stavu Leteckého zkušebního odboru vzdušných sil AČR. Ten v lednu tohoto roku prodělal svoji první generální opravu a byl opatřen novým standardem i do budoucna používaných ochranných zbarvení na dalších strojích vojenského letectva AČR.