Ing. Jan Martinec
Nové ”kabáty” ve standardu NATO
Do
nedávné doby bylo možno spatřit naše vojenská letadla a vrtulníky pouze v
povrchové úpravě, kterou je opatřil výrobce. Vyjímky sice byly v inviduálním
pomalování jednotlivých strojů, ale většina jich měla předepsanou kamufláž.
Tato maskovací pole vlivem provozu a povětrnostních podmínek postupem doby
ztrácela na původní barevnosti i tvarech. Velice markantním v těchto případech
byly právě vrtulníky typových řad Mi-24V a Mi-17, kde odstíny dvou šedozelených
barev kryjící vrchní a boční plochy strojů doslova mizely před očima.
Novou etapou v povrchovém zbarvení právě těchto typů je možno spatřit od
začátku tohoto roku. Po schválení patřičných odpovědných míst na
ministerstvu obrany se začaly aplikovat nové barevné odstíny v povrchové úpravě
vojenských strojů. Design na ně navrhl pan Tomáš Skořepa a konečné stříkání
se praktikuje v Leteckých opravnách Kbely (LOK). Jednotnost provedení rozmístění
kamuflážních polí i odstínů barev je patrná na již dodaných vrtulnících
Sokol. I na nich bylo aplikováno nové standardní schéma kamufláže, která
vychází z maskovacích schémat a barev používaných na letounech NATO.
Na
rozdíl od Sokolů, jsou a budou naše vrtulníky stříkány výhradně tuzemskými
barvami. Za správnost odstínů a dokonalou přilnavost odpovídá plzeňská
firma BARTLACK CHEMIC. Tato firma připravila následující odstíny vycházející
z palety matových Federal Standard colors 595. Spodní šedá FS 36 375, střední
šedá FS 36 270, tmavě šedá 36 118 a zelená FS 34 096. Za výfukovými
rourami je použita antracitová šedá RAL 7016 a vnitřní prostory konstrukce
jsou nastříkané barvou nesoucí název modř pastelová s ČSN 4265. Výsostné
označení u Mi-17 zůstává na svých původních místech a vnější průměr
znaků je 470 mm s bílým lemováním. Trupové číslo je svým umístěním
totožné jako v původní povrchové úpravě, ale je použito jiného typu písma.
Navíc se toto číslo objevilo i pod přídí stroje nalevo ve zmenšené podobě.
Barva čísel je v provedení spodní šedé. Výstražné popisky a symboly
jsou nastříkané na povrch stroje v českém jazyce a splňují specifikaci západních
norem IS0. V nejbližší budoucnosti budou popisky stříkané podle plotrovaných
samolepících fólií, které dokonale zabezpečí "nepodfouknutí"
tlakem vzduchu s barvou na místa okolní kamufláže. Inviduální znaky
jednotlivých jednotek čekají na své schválení a heraldické doporučení
Historickým ústavem AČR a poté budou stříkané přímo na stroje, které
budou v LOKu procházet revizemi nebo generálními opravami. Vnitřní prostory
jak bylo uvedeno jsou nastříkané barvou ČSN 4265 - lesklou. Potahy sedaček
pilotů a palubního technika jsou z prodyšné , pestrobarevné látky. Potahy
sedaček v nákladním prostoru jsou z koženky jasné hnědé barvy s nádechem
mramorování. Koženka sloužící k pokrytí montážních panelů v nákladní
kabině je světle šedá s tmavě šedým mramorováním. Celému novému nástřiku
se vymykají teleskopické tlumiče podvozkových noh, které jsou v původní
světle šedé a lesklé barvě a disky kol, na kterých zůstala původní ruská
zelená. Celý tento článek je věnován vrtulníku Mi-17 (trupové číslo
0830), který je ve stavu Leteckého zkušebního odboru vzdušných sil AČR.
Ten v lednu tohoto roku prodělal svoji první generální opravu a byl opatřen
novým standardem i do budoucna používaných ochranných zbarvení na dalších
strojích vojenského letectva AČR.